Madera to nazwa archipelagu wysp oraz największej wyspy tego archipelagu. Kolej na Maderze obecnie nie funkcjonuje, aczkolwiek dawniej kursowała kolej zębata oraz tramwaj konny.
Caminho de Ferro do Monte to nazwa kolei zębatej, która łączyła stacje ulicę Pombat w Funchal i Terreiro da Luta. Pierwszą koncepcję budowy kolei zębatej na Maderze przedstawił inżynier Raul Mesnier Ponsard już w 1886 roku. Pierwszy odcinek oddano do użytku w 16 lipca 1893 roku – łączył ulicę Pombat ze stacją Levada de Santa Luzia. W 1894 roku na linii pojawił się parowóz importowany z Niemiec, a w 1912 roku linia została wydłużona do stacji Terreiro da Luta.
10 września 1919 roku eksplodował kocioł lokomotywy, przez co kolej nie kursowała do 1 lipca 1920 roku.
11 stycznia 1932 doszło do wykolejenia pociągu.
Wybuch drugiej wojny światowej oraz drastyczny spadek liczby turystów odwiedzających w tym czasie Maderę zaważył na losie kolejki – firma zarządzająca nią zbankrutowała. Ostatni pociąg wyjechał w trasę w kwietniu 1943 roku.
Długość trasy kolejki wynosiła 3911 metrów, a najwyższa wysokość na trasie to 850 metrów.
Nad trasą dawnej kolei zębatej wybudowano kolej gondolową.
Kolej zębata na Maderze na You Tube
Źródła:
[1] https://www.visitmadeira.pt/en-gb/madeira/did-you-know-that/funchal-railway-line