Kolej na Podróż

Pociągiem po Czechach – przewóz rowerów w pociągach

Podróż pociągiem po Czechach pozwala dotrzeć do większości najważniejszych atrakcji Republiki Czeskiej. Niestety, pociągi nie dojeżdżają wszędzie. Komunikacja publiczna w Republice Czeskiej działa bardzo dobrze – pociągi i autobusy są ze sobą skomunikowane, a szereg ofert i promocji pozwala na niedrogie podróżowanie.

Duża część turystów wybiera jednak podróż pociągiem połączoną z wyprawą rowerową po którejś z licznych tras dla rowerzystów. Trzeba przyznać, że Czesi zadbali również o infrastrukturę dla miłośników podróżowania rowerami – zadbane trasy, miejsca do wypoczynku i biwaku, co sprawia, że weekendy i wakacje Czesi oraz turyści tłumnie ruszają na wycieczki piesze i rowerowe.

Przewóz rowerów w czeskich pociągach jest dobrze uregulowany przez przepisy, jednak podział przewozów w regionach pomiędzy różnych przewoźników bardzo skomplikował opracowanie artykułu, dlatego ograniczyłem się do informacji ogólnych.

Najwięcej osób podróżuje pociągami kolei czeskich (České dráhy), stąd też najwięcej miejsca poświęciłem temu przewoźnikowi. Informacje w artykule dotyczą przewozu rowerów na trasach krajowych, przewozy międzynarodowe rządzą się innymi prawami i bywa, że warunki przewozu różnią się od trasy i przewoźnika.

Spis treści:

1. České dráhy
2. Regiojet
3. Leo Express
4. Arriva
5. GW Train Regio
6. ČD Bike – wypożyczalnie rowerów kolei czeskich

Czechy - artykuły na blogu i portalu
Kolej w Czechach
Kolej w Czechach - przewodnik dla pasażerów | Koleje wąskotorowe |Ciekawostki

Inspiracje podróżnicze i rozrywka
Czechy w pigułce | Ciekawostki | Najpiękniejsze czeskie miasteczka
Najpiękniejsze czeskie zamki | Największe atrakcje Czech
Największe atrakcje czesko-polskiego pogranicza

Czeskie miasta
Brno | Hradec Králové | Liberec | Nowy Jiczyn | Ostrawa | Pardubice | Vysoké Mýto
České dráhy

České dráhy umożliwiają przewóz rowerów w zdecydowanej większości pociągów. Rower można przewozić z reguły na dwa sposoby:

a) jako bagaż podręczny (spoluzavazadlo) – przewóz roweru odbywa się pod nadzorem podróżnego w wyznaczonych miejscach, do wyczerpania miejsc. W wyznaczonych pociągach możliwy jest przewóz dodatkowych rowerów za zgodą kierownika pociągu. Za przewóz roweru płaci się w zależności od liczby przejechanych kilometrów.

b) w wagonie bagażowym (úschova během přepravy) – w wyznaczonych pociągach dostępne są wagony bagażowe, gdzie za dodatkową, niewielką opłatą (úschovné), można przewieźć bagaż lub rower. Przewóz odbywa się pod nadzorem konwojenta wagonu bagażowego – na stacji początkowej bagaż lub rower oddaje się konwojentowi, otrzymujemy potwierdzenie, na stacji docelowej odbieramy bagaż lub rower. W tym przypadku płacimy za przewóz roweru w zależności od liczby przejechanych kilometrów + wspomniana opłata za przechowanie bagażu (úschovné). Zaletą jest fakt, że nasz rower nie zawadza innym podróżnym i nie musimy się o niego martwić.

W wybranych pociągach obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc dla rowerów, w innych jest ona obowiązkowa. Możliwość przewozu rowerów oznaczona jest piktogramami w rozkładzie jazdy (piktogramy poniżej).

W pociągach, w których nie ma wagonu bagażowego ani wagonu do przewozu rowerów, rowery można przewozić w przedsionku pierwszego i ostatniego wagonu, przy czym w każdym z przedsionków mogą być przewożone co najwyżej dwa rowery, o ile nie jest to zabronione z przyczyn technicznych. Każdorazowo wymagana jest zgoda kierownika pociągu. Rowerów typu tandem nie wolno przewozić jako bagaż podręczny.

Przewóz rowerów

Wagon do przewozu rowerów kolei czeskich

W pociągach SuperCity (Pendolino) znajdują się wydzielone miejsca do przewozu rowerów.

Sprzedaż rezerwacji miejsc na przewóz rowerów rozpoczyna się 60 dni przed planowaną podróżą, a kończy dwie godziny przed odjazdem pociagu ze stacji początkowej (połączenia krajowe) lub w godzinie odjazdu pociągu ze stacji początkowej (połączenia międzynarodowe).

Na obszarze Pragi, w pociągach kursujących w ramach zintegrowanego systemu transportowego Pragi (Pražská Integrovaná Doprava) z biletem ważnym w ramach tego systemu można bezpłatnie przewieźć jeden rower.

Cena biletu na przewóz roweru zależy od przebytej odległości; możliwy jest zakup biletu jednodniowego na przewóz roweru za 99 CZK (czes. Celodenní jízdenka pro kolo)(2021).

W większości pociągów międzynarodowych możliwy jest przewóz rowerów jako bagażu podręcznego w wyznaczonych miejscach. Przy podróżach z Republiki Czeskiej np. do Niemiec, Austrii, Polski (tylko pociągi bezpośrednie), Chorwacji, Słowenii i Belgii bilet na przewóz rowerów kosztuje ok. 10 euro. Jeśli obowiązuje rezerwacja miejsc dla rowerów, należy wykupić miejscówkę w cenie 3,5 euro na każdy pociąg.

W przypadku międzynarodowych połączeń w ramach małego ruchu przygranicznego obowiązują osobne przepisy; przewóz zwykle jest dużo tańszy i możliwy w ramach rozszerzonych wersji biletów sieciowych przygranicznych, jak na przykład bilet Euro-Nysa.

Rower w pociągu

Piktogramy w rozkładzie kolei czeskich – przewóz rowerów

Regiojet

W pociągach Regiojet przewóz rowerów zależy od kategorii pociągu. W pociągach oznaczonych w rozkładzie jazdy kategorią „RJ” nie ma możliwości przewozu rowerów. Można jedynie przewozić małe hulajnogi, które zmieszczą się na półce na bagaż lub pod siedzeniem.

Na trasie Bogumin – Brno rowery można przewozić jedynie w wyznaczonych miejscach w wagonach klasy Low-Cost do wyczerpania wolnych miejsc. Cena za przewóz roweru niezależnie od odległości wynosi 30 CZK.

Leo Express

Jak informuje strona internetowa Leo Express, w pociągach przewoźnika dostępne są 4 miejsca dla rowerów. Cena za przewóz roweru wynosi 49 CZK, wymagana jest wcześniejsza rezerwacja przez stronę przewoźnika.

Nie wiadomo, czy przepis dotyczy również pociągów regionalnych.

Arriva

W pociągach czeskiej Arrivy możliwy jest przewóz rowerów w wyznaczonych miejscach, przy czym konieczna jest wcześniejsza rezerwacja przez Biuro Obsługi Klienta telefonicznie lub mailem.

Przewoźnik nie informuje o kosztach przewozu rowerów. Jeśli wierzyć zapewnieniom ze strony internetowej, w każdym pociągu jest co najmniej 8 miejsc dla rowerów.

GW Train Regio

W pociągach GW Train Regio można przewozić rowery jako bagaż podręczny, do wyczerpania wolnych miejsc. O tym, czy podróżny z rowerem może wsiąść do pociągu, decyduje za każdym razem kierownik pociągu. Rozmiar roweru nie może przekroczyć 900 x 600 x 400 mm.

Grupy co najmniej czterech pasażerów z rowerami zobowiązane są do zgłoszenia chęci przejazdu najpóźniej dwa dni przed planowaną podróżą w kasie, telefonicznie lub przez internet, co umożliwi przewoźnikowi podstawienie pociągu przystosowanego do przewozu większej liczby rowerów.

ČD Bike – wypożyczalnie rowerów kolei czeskich

Czeski przewoźnik narodowy České dráhy posiada w swojej ofercie interesującą usługę dla miłośników podróżowania rowerem – możliwość wypożyczenia roweru w jednej z ponad siedemdziesięciu wypożyczalni przy dworcach i stacjach kolejowych na terenie całej Republiki Czeskiej. Opłaty są niewygórowane, dzięki czemu nie trzeba jechać z rowerem z Polski.

Przewoźnik reklamuje się, że rower można wypożyczyć i zwrócić w dowolnej wypożyczalni, ale to nie do końca prawda, bowiem na terenie kraju morawsko-śląskiego jest wyraźnie zaznaczone, że wypożyczony rower musi zostać zwrócony w tym samym miejscu, czyli w jednej z dwóch wypożyczalni na terenie tego kraju – przy dworcu głównym w Ostrawie lub Frydku-Mistku. Powyższe ograniczenie nie obowiązuje np. w kraju ołomunieckim. Należy pamiętać, że wypożyczenie i zwrot możliwe są tylko w godzinach pracy wypożyczalni. W niektórych wypożyczalniach można także wypożyczyć hulajnogi elektryczne.

W 2021 roku usługa dostępna jest w w okresie od 1 maja do 31 października. Koszt wypożyczenia roweru na 6 godzin to 150 CZK, w przeliczeniu 25 złotych, na cały dzień 220 CZK (39 PLN) Na wybranych regionalnych liniach kolejowych nie trzeba dokupywać biletu na przewóz roweru w pociągach przewoźnika České dráhy. Oferowany przez České dráhy bilet jednodniowy na przewóz roweru kosztuje 99 CZK, czyli jeżeli dobrze zaplanujemy podróż i nie będziemy uiszczać dopłaty, zwróci nam się duża część opłaty za wypożyczenie. Wadą usługi jest konieczność uiszczenia kaucji zwrotnej w wysokości 1000 CZK.

Cennik usługi w 2021 roku:

Rower lub hulajnoga na 6 godzin – 180 CZK/ 150 CZK (ulgowy)
Rower lub hulajnoga na cały dzień – 220 CZK/ 180 CZK (ulgowy)
Rower elektryczny na cały dzień – 350 CZK/ 300 CZK (ulgowy)
Fotelik na rower dla dziecka – 50 CZK
Kask dla dorosłych – 25 CZK
Kask dla dzieci – bezpłatnie

Opłaty według taryfy ulgowej przysługują posiadaczom ważnych IN Kart oraz ważnych biletów na pociągi przewoźnika České dráhy.

Listę wypożyczalni wraz z dodatkowymi informacjami znajdziecie TUTAJ. Na mapie należy wybrać kraj (region), w którym chcemy znaleźć wypożyczalnię.

7. Wieże rowerowe

Przy najważniejszych czeskich stacjach kolejowych możemy zauważyć nietypowe konstrukcje z napisem „Bike Tower”, czyli w tłumaczeniu „wieże rowerowe”.

To samoobsługowe 12-metrowe wieże do parkowania rowerów. Po wprowadzeniu niewielkiej opłaty wjeżdżamy rowerem w szynę, a winda sama wwozi rower na piętro i parkuje w odpowiednim miejscu. Cały proces jest zautomatyzowany. Wieże rowerowe znajdziecie między innymi przy kilku dworcach kolejowych, jak np. w Pardubicach (na zdjęciu). Każda z nich pomieści ponad 100 jednośladów.

Doskonałe rozwiązanie, które warto byłoby wprowadzić w Polsce.

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

Wspomóż nieroba, jeśli blog się podoba...

Jeśli spodobał ci się artykuł i chciałbyś czytać jeszcze lepsze i wartościowe treści, możesz Postawić mi kawę, czyli wesprzeć mój blog drobną darowizną. Dzięki wsparciu będę mógł rozwijać blog, opracowywać autorskie materiały oraz zachować wysoką jakość treści. Nawet najmniejsza darowizna znaczy bardzo dużo.

Wieża rowerowa

Wieża rowerowa przy dworcu głównym w Pardubicach.

%d bloggers like this: