Dworzec kolejowy w Bochni należy do najciekawszych architektonicznie budynków dworcowych w niedużych polskich miastach. Stacja Bochnia znajduje się na linii Kraków – Medyka, w połowie drogi pomiędzy Krakowem a Tarnowem. Zatrzymują się tu pociągi regionalne i PKP Intercity, kilka razy do Bochni zawitały także luksusowe pociągi wycieczkowe.
Opis według stanu na 08.07.2023 – informacje mogą się zdezaktualizować
Dworzec kolejowy w Bochni – informacje dla pasażerów
Na bocheńskim dworcu kolejowym pasażerowie mogą skorzystać z kasy biletowej, automatu biletowego PKP Intercity i Polregio, na zewnątrz budynku dostępny jest biletomat województwa małopolskiego.
Na dworcu znajduje się ogólnodostępna toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych, wydzielono także pomieszczenie dla matki z dzieckiem. W budynku działa sklep z antykami, lecz nie ma sklepów spożywczych ani punktów gastronomicznych. Najbliższe sklepy spożywcze działają w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Nie ma możliwości skorzystania ze skrzynek bagażowych.
Dworzec kolejowy w Bochni posiada trzy perony – pierwszy dostępny jest z budynku dworca, na perony 2 i 3 trzeba przejść przejściem podziemnym. Perony 2 i 3 to perony wyspowe.
Z myślą o osobach niepełnosprawnych zlikwidowano bariery architektoniczne w budynku dworca podczas remontu (między innymi obniżono wysokość okienek kasowych), kilka lat temu wyremontowano przejście na perony, w którym zainstalowano windy.
W budynku dworca działa firma ubezpieczeniowa, część pomieszczeń wygospodarowano na lokale mieszkaniowe.
Rys historyczny
Początki kolei w Bochni związane są z budową linii kolejowej Kraków – Lwów. Linia budowana w latach 1854-1855 została uroczyście otwarta 25 lutego 1856 roku. Pierwszy pociąg techniczny dojechał do Bochni kilka miesięcy wcześniej – 15 października 1855 roku. Pociąg jechał z Krakowa do Dębicy. Pięć dni przed otwarciem linii na stację przyjechał pierwszy pociąg towarowo-osobowy.
Pierwszy dworzec kolejowy w Bochni został zbudowany około 1866 roku. Podobnie jak w wielu innych miastach zaboru austriackiego, założenie architektoniczne opierało sie na dwóch dwukondygnacyjnych pawilonach połączonych mniejszym, parterowym pawilonem przeznaczonym do odprawy pasażerów i restauracji. Dwukondygnacyjne pawilony przeznaczono na pocztę, mieszkania i pomieszczenia techniczno-administracyjne. Na zachowanych pocztówkach widać drewnianą wiatę od strony torowiska.
Obecny budynek dworca wybudowano w latach 1904-1908. Przy budowie wykorzystano fundamenty starego dworca. Jest to dwukondygnacyjny budynek w stylu pałacowym lub secesyjnym.
Dworzec został wyremontowany w latach 2010-2012. Odnowiono elewację, stolarkę drzwiową, okienną i pokrycie dachu. Wymiany doczekały się także instalacje. Zainstalowano również system monitoringu. Zachowano historyczne detale, takie jak oryginalne, przedwojenne klapy wyprodukowane w trzebińskiej Fabryce Armatur, Pomp i Odlewarni Żelaza i Metali, czy odrestaurowano żeliwne kolumny przy peronie I.
Atrakcje turystyczne w pobliżu
Z dworca kolejowego do centrum Bochni dojdziemy pieszo w ciągu 10 minut. Bochnia to nieduże, przyjemne miasto, znane głównie z coraz popularniejszej wśród turystów kopalni soli. Warto wstąpić do mieszczącego się w zabytkowym klasztorze Dominikanów Muzeum im. Stanisława Fischera – to typowe muzeum regionalne z różnymi wystawami, mieszczące się przy rynku. Blisko znajduje się kościół św. Mikołaja z XV wieku z drewnianą dzwonnicą. Mniej znaną atrakcją jest prywatne Muzeum Motyli.
Z Bochni można szybko dojechać busem do zamku w Nowym Wiśniczu oraz Lipnicy Murowanej, znanej z drewnianego kościoła św. Leonarda i cmentarzy wojennych.
Zobacz również: