Kępno to miasto znane miłośnikom kolei, ponieważ znajduje się tu jeden z dwóch dworców dwupoziomowych w Kępnie. Dworzec kolejowy w Kępnie to jedna z największych atrakcji interesującego miasteczka, które dawniej było ważnym węzłem kolejowym, a obecnie czeka na powrót pociągów regionalnych do Wieruszowa i Wielunia (w niektórych okresach obowiązywania rozkładu jazdy kursują tą trasą pociągi pospieszne), ewentualnie do Sycowa.
Opis według stanu z 25.07.2023 r. – informacje mogą się zdezaktualizować
Dworzec kolejowy w Kępnie – usługi dla pasażerów
Dworzec kolejowy w Kępnie jest piękny, ale pusty.
Na dworcu nie ma kas biletowych.
Nie ma też punktu gastronomicznego, saloniku prasowego, można jedynie kupić ciepłe napoje w automacie. W pobliżu można skorzystać z lokalu McDonald’s.
Toaleta na automat wrzutowy przyjmujący monety o określonym nominale; często pojawiały się skargi, że nie działa.
Na górny peron wchodzi się po stromych schodach; winda prawdopodobnie jest nieczynna.
W budynku dworca mieści się posterunek Straży Ochrony Kolei – mogą się czepiać osobom robiącym zdjęcia (na mnie się tylko patrzyli).
Przed dworcem znajduje się parking. Dojście do centrum Kępna na piechotę.
Dworzec kolejowy w Kępnie – rys historyczny
Początki kolei w Kępnie wiążą się z budową odcinka linii kolejowej Wrocławsko-Warszawskiej z Oleśnicy do Podzamcza. Realizację ukończono w 1872 roku, natomiast Rosja nie zezwoliła na kontynuowanie prac na terenie swojego zaboru. W latach 1874-1875 zbudowano linię kolejową z Poznania do Kluczborka, krzyżującą się w Kępnie z linią Oleśnica – Podzamcze pod kątem prostym. W 1894 roku zbudowano dwupoziomowy i dwuskrzydłowy dworzec w miejscu skrzyżowania obu tras. 2 października 1911 roku otwarto linię Kępno – Rychtal o długości 28 kilometrów. W 1925 i 1926 roku wydłużono trasę z Podzamcza do Herbów.
W czasie drugiej wojny światowej stacja kolejowa Kępno została rozbudowana w ramach programu strategicznego „Otto”, zakładającego poprawę wydajności kolei.
Nie doszła do realizacji przebudowa dworca planowana w latach sześćdziesiątych XX wieku. Projekt zakładał między innymi otynkowanie ceglanych ścian, zmiana otworów okiennych, a także dobudowanie nowego fragmentu budynku od strony zachodniej.
W czasach świetności ze stacji odjeżdżały w pięciu kierunkach – do Wrocławia (przez Syców i Oleśnicę) i Namysłowa (przez Rychtal) z peronu dolnego, do Poznania (przez Ostrów Wielkopolski, Herbów (przez Wieruszów i Wieluń) i Kluczobrka z peronu górnego. Obecnie pociągi odjeżdżają w czterech kierunkach, ponadto na linii Kępno – Oleśnica przez Syców zawieszony jest rozkładowy ruch pasażerski. Pomimo zamknięcia linii do Rychtala w 1994 roku (ruch pasażerski zawieszono w 1991 r.) stacja ma duże znaczenie dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Do 1992 roku na stacji Kępno, jako na jednej z ostatnich w Polsce, można było spotkać pociągi obsługiwane trakcją parową.
W latach 2012-2013 przeprowadzono remont generalny dworca, w ramach którego odnowiono elewację, wnętrze, obiekt został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W 2022 roku wyremontowano górny peron stacji.
Budynek dworca kolejowego w Kępnie zbudowany jest na planie litery „L” z sześciokątnym holem kasowym na połączeniu skrzydeł. W północnym narożniku dworca zwraca uwagę wieżyczka windy towarowej. Do najciekawszych elementów wnętrza należą zdobione kolumny żeliwne o korynckich głowicach, otwory podkreślone łukami, czy otynkowane ściany malowane wielobarwnie z lamperią olejową. Autor projektu budynku nawiązującego do cech architektury romańskiej pozostaje nieznany.
Atrakcje turystyczne w okolicy
Z dworca do centrum Kępna należy przejść około półtora kilometra. W kameralnym centrum z odnowionym rynkiem i ratuszem z XIX wieku warto zobaczyć kościół pw. św. Marcina wzniesiony w stylu barokowym w 1911 roku, budynki sądu i poczty, synagogę z lat 1814-1815 oraz wieżę ciśnień o wysokości 40 metrów, górującą nad miastem. Zbiory archeologiczne prezentujące historię regionu od paleolitu do średniowiecza udostępnia Muzeum Ziemi Kępińskiej w odrestaurowanym budynku dawnego ratusza przy ulicy Ratuszowej 2. Około 6 kilometrów od Kępna położone jest urokliwe Sanktuarium Maryjne pod Bralinem – drewniany kościół z 1711 roku położony w ustronnym miejscu i otoczony polami. Z Kępna warto wybrać się pociągiem w kierunku Kluczborka do Byczyny, otoczonego murami miasteczka o niezwykłym klimacie.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć
Źródła:
[1] Dokumentacja konserwatora zabytków
[2] Ariel Ciechański, Judyta Kurowska-Ciechańska, Koleje, Warszawa 2007