Pierwszy dworzec kolejowy w Mostarze został oficjalnie oddany do użytku 14 czerwca 1885 roku, aczkolwiek pierwsze pociągi testowe przyjeżdżały do Mostaru już pół roku wcześniej. Linia kolejowa wzdłuż rzeki Neretwy i inne linie na terenie dzisiejszej Bośni i Hercegowiny początkowo były liniami wąskotorowymi (760 mm). Pierwsza lokomotywa parowa wyjechała z Mostaru do wsi Čekrk 17 lutego 1885 roku.
W latach 60. XX wieku na terenie Jugosławii linie wąskotorowe były przekuwane na rozstaw szyn 1435 mm w ramach programu modernizacji kolei. Częścią poprawy jakości usług była budowa nowych dworców kolejowych. Większość z nich powstawała w stylu brutalistycznym. Linia normalnotorowa została oddana do użytku w 1966 roku. W tym samym roku oddano do użytku nowy budynek dworca kolejowego.
W 2020 roku silna wichura uszkodziła dach dworca kolejowego. W ostatnich latach dworzec kolejowy w Mostarze był kilkakrotnie podtapiany przez wody przepływającej w pobliżu rzeki Neretwy.
Obecnie budynek jest zaniedbany i zbyt duży dla niewielkiego ruchu pociągów pasażerskich. Wnętrze wymaga remontu, jednak podstawowe usługi dla pasażerów są dostępne.
Stary budynek dworca kolejowego w Mostarze znajdował się w innym miejscu. Od czasu zakończenia wojny domowej w 1995 roku popadał w ruinę i w styczniu 2022 roku został wyburzony. Nie jest prawdą informacja podawana w różnych źródłach, że dworzec zburzono podczas budowy nowego budynku w połowie lat 60. XX wieku.

Dworzec kolejowy w Mostarze (fot. Kamil Kumala – za zgodą)
Usługi dla pasażerów na dworcu
– kasa biletowa
– przechowalnia bagażu
– toaleta
Stacja Mostar posiada 2 perony. Perony są zadaszone. Wejście na perony bezpośrednio z holu dworca, na drugi peron przechodzi się przez po torach.
Poza godzinami przyjazdów i odjazdów pociągów z Sarajewa dworzec jest opustoszały. Podróżni skarżą się na nieuprzejmych pracowników i słabą znajomość języka angielskiego.
Dworzec autobusowy w Mostarze położony jest tuż obok dworca kolejowego. Autobusy do różnych części Bośni i Hercegowiny oraz sąsiednich krajów kursują często.
Dworzec kolejowy w Mostarze znajduje się niedaleko zabytkowego centrum – przejście zajmuje 10-15 minut, co dla osób z ciężkim bagażem może być dość trudne.
Powiązane artykuły:
Kolej w Bośni i Hercegowinie – przewodnik dla pasażerów
Pociąg z Sarajewa do Mostaru – przewodnik dla pasażerów

Peron I (fot. Kamil Kumala – za zgodą)

Wejście do toalet i przechowalni bagażu (fot. Kamil Kumala – za zgodą)