Ostrów Wielkopolski to ważny węzeł kolejowy i ciekawe miasto warte choćby kilkugodzinnej wizyty. Dworzec kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim jest funkcjonalny i niebrzydki, ale ma kilka wad. Dużą zaletą jest jego położenie, pozwalające szybko dojść do rynku i najważniejszych zabytków miasta.
Opis według stanu z 25.07.2023 – informacje mogą się zdezaktualizować
Dworzec w Ostrowie Wielkopolskim – usługi
Na dworzec wchodzi się ze strony deptaka miejskiego, przez rozsuwane drzwi. Centralny punkt holu dworca zajmuje okrągły kwietnik otoczony ze wszystkich stron ławką dla podróżnych.
Na dworcu działa kasa biletowa, raportowane są jednak kolejki. Zamontowano również biletomat. Można skorzystać z punktu gastronomicznego oraz automatu z ciepłymi napojami. Występują problemy z nagłośnieniem.
Toalety w osobnym budynku, wejście od strony peronu 1. Toaleta na automat wrzutowy, płatne monetami o konkretnym nominale.
Na stacji są 3 perony i 5 krawędzi peronowych. Przejście na perony przejściem podziemnym, schody bardzo strome, nie ma wind, przez co osoby niepełnosprawne oraz matki z wózkami nie dadzą sobie rady bez pomocy.
Dworzec regularnie patrolowany przez Straż Ochrony Kolei oraz firmę ochroniarską.
Przed dworcem znajduje się postój taksówek, w pobliżu parking oraz wybudowane kilka lat temu centrum przesiadkowe.
Dworzec kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim – historia
Pierwszy dworzec kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim wybudowano w 1875 roku. Stacja położona była przy jednotorowej wówczas linii kolejowej Poznań – Kluczbork i nosiła nazwę Ostrowo. Budynek był dwukondygnacyjny, pod względem architektonicznym przypominał inne budynki dworcowe na terenie Prus.
1 października 1888 roku Ostrów Wielkopolski stał się stacją węzłową po oddaniu do użytku odcinka Leszno – Krotoszyn – Ostrów. W latach 1895-1896 wybudowano linię do granicznej wówczas stacji w Nowych Skalmierzycach, a 1 października 1909 roku otwarto linię do Odolanowa.
Na początku XX wieku, w 1905 roku, budynek dworca rozbudowano.
W 1920 roku zmieniono nazwę stacji na Ostrów Wielkopolski.
W czasach okupacji hitlerowskiej nastąpiła przebudowa układu torowego stacji.
Dworzec z XIX wieku był niewystarczający do potrzeb rosnącego ruchu kolejowego i rozwijającego się miasta. W latach sześćdziesiątych zapadła decyzja o przebudowie starego dworca i wyburzeniu otaczających go budynków z muru pruskiego. W miejscu starego dworca wybudowano bryłę charakterystyczną dla dworców budowanych w czasach PRL-u według projektu Kazimierza Serowskiego. Przebudowa w duchu modernizmu miała miejsce w latach 1964-1966. Pamiątką po starym dworcu jest mozaika na frontowej ścianie dworca.
Dworzec został wyremontowany w 2011 roku, pięć lat poźniej miał miejsce remont peronów. W trakcie remontu w 2011 roku odświeżono elewację, wnętrze i wymieniono zadaszenie nad przejściem na perony. Remont objął także część administracyjną i biurową.
Atrakcje w okolicy
Dworzec kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim położony jest w centrum miasta. Aby dojść do rynku, wystarczy iść prosto przez siebie deptakiem, mijając po drodze zabytkowy budynek poczty.
Miasto ciekawe – ładny rynek z ratuszem, w którym mieści się niewielkie muzeum poświęcone historii miasta, warto zobaczyć konkatedrę św. Stanisława Biskupa i inne świątynie, sporo interesujących kamienic. Kilka kilometrów od centrum miasta leży sztuczny Zalew Piaski-Szczygliczka, w miesiącach letnich popularne miejsce wypoczynku mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego. Na terenie zalewu znajdziemy pozostałości torowiska nieczynnej kolei parkowej.
Ostrów Wielkopolski to także doskonała baza wypadowa do wycieczek kolejowych. W centrum miasta znajdziemy szereg hoteli oferujących noclegi w niewygórowanej cenie.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć
Pociągiem z Ostrowa Wielkopolskiego – propozycje wycieczek jednodniowych