Koleje czeskie (České dráhy) od kilku lat oferują wakacyjny bilet sieciowy pozwalający na podróżowanie pociągami przewoźnika po Republice Czeskiej przez siedem lub czternaście następujących po sobie dni. Bilet „Jízdenka na léto” cieszy się ogromną popularnością wśród podróżnych z całego świata, jednak nie jest już tak atrakcyjny i tani, jak w pierwszych latach.
Jízdenka na léto – podstawowe informacje
Jízdenka na léto to imienny bilet sieciowy ważny w okresie siedmiu lub czternastu następujących po sobie dni w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia. Bilet jest nieprzenośny, czyli może z nim podróżować tylko ta osoba, której dane widnieją na bilecie. W trakcie kontroli biletu należy okazać dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), a jeżeli jesteśmy uprawnieni do zniżki, również dokument uprawniający do zakupu biletu ze zniżką (IN Karta lub karta ITIC).
– Bilet Jízdenka na léto ważny jest w drugiej klasie pociągów przewoźnika České dráhy. Podróż pierwszą klasą możliwa jest po uiszczeniu dopłaty za odcinek, który chcemy przejechać w pierwszej klasie. Dopłatę można uiścić w kasie biletowej lub u konduktora. Czyli jeśli w trakcie siedmiu dni ważności biletu chcemy przejechać w pierwszej klasie odcinek na przykład Praga – Ostrawa, musimy dopłacić różnicę między ceną biletu w klasie drugiej a ceną biletu w klasie pierwszej na ten konkretny odcinek.
– Osoby planujące przejazd pociągami kategorii Supercity muszą pobrać rezerwację miejsca w kasie biletowej przed podróżą. Cena rezerwacji miejsca może wynieść nawet 200 CZK, ale zwykle kosztuje 35 CZK.
– Bilet nie jest ważny w pociągach innych czeskich przewoźników pasażerskich, czyli na przykład Regiojet, Leo Express, GW Train Regio, Arriva i inni przewoźnicy.
– Jeżeli zakupimy bilet, którego ważność rozpoczyna się 28 sierpnia, to ostatnim dniem ważności będzie 31 sierpnia.
Zalety biletu
Najważniejsza zaleta biletu to możliwość zwiedzania Republiki Czeskiej pociągiem. Za bardzo niską cenę dojedziemy do wielu popularnych atrakcji turystycznych i największych miast kraju. Bilet dostępny jest bez ograniczeń – może go kupić każdy, sprzedaż nie jest limitowana na przykład do 10 tysięcy sztuk. W Czechach nie brakuje atrakcji turystycznych, więc nawet dwa tygodnie nie wystarczą, żeby wszystko zwiedzić.
Wady biletu
Jízdenka na léto ma dużą wadę – od jakiegoś czasu coraz więcej połączeń regionalnych w Republice Czeskiej jest obsługiwanych przez innych przewoźników, dlatego każdego roku liczba miejsc, które możemy zwiedzić korzystając z tego biletu, jest coraz mniejsza. W lipcu i sierpniu trudniej także znaleźć niedrogi nocleg, a upały czasami zniechęcają do zwiedzania.
Bilet jest doskonałym rozwiązaniem, jeżeli ktoś chce zaplanować trasę wzdłuż najważniejszych atrakcji Republiki Czeskiej, np. Ostrawa, Brno, Ołomuniec, Praga, Czeskie Budziejowice, Pilzno, Karlowe Wary. Osoby, które nie lubią upałów, mogą skorzystać z biletów OneTicket, biletów samorządowych na transport publiczny w poszczególnych regionach lub biletów jednodniowych Celodenní jízdenka przewoźnika České dráhy na całe Czechy lub poszczególne regiony, dostępne przez cały rok.
Ceny biletu w 2025 roku
Jízdenka na léto – 1390 CZK/236 PLN (7 dni); 1990 CZK/330 PLN (14 dni)
Jízdenka na léto dla posiadaczy IN Karty lub legitymacji ITIC – 1190 CZK/ 202 PLN (7 dni); 1690 CZK/288 PLN (14 dni)
Jízdenka na léto dla dzieci 6-18 lat, studentów 18-26 lat, seniorów od 65 lat – 695 CZK (7 dni)/118 PLN; 995 CZK/170 PLN (14 dni)
Dzieci do ukończenia 15 roku życia podczas kontroli nie muszą okazywać żadnego dokumentu uprawniającego do zniżki. Młodzież od 15 do 18 roku życia musi okazać dokument z imieniem, nazwiskiem oraz zdjęciem, podobnie jak seniorzy, którzy ukończyli 65 rok życia. Studenci w wieku od 18 do 26 lat muszą okazać legitymację ISIC lub inną legitymację wydaną przez czeskie szkoły.
Bilety dostępne są w sprzedaży od 15 czerwca.
Warto przeczytać
Kolej w Czechach – przewodnik dla pasażerów
-> WSPARCIE STRONY<—
Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną. Pozwoli mi to utrzymać i rozwijać stronę w przyszłości.

Pociąg na stacji Ostrava-Svinov