Kolej w Arabii Saudyjskiej od kilkunastu lat jest priorytetem, jeśli chodzi o inwestycje transportowe. Powstały nowe linie kolejowe, wyremontowano istniejące, zbudowano linię Kolei Dużych Prędkości z Mekki do Medyny. Kolej służy do przewozu towarów i pasażerów. Planowana jest budowa kolejnych linii kolejowych o łącznej długości ponad 3 tysięcy kilometrów.
Przewoźnik narodowy: Saudi Railways Company
Ostatnia aktualizacja: 12.01.2024
Pierwsza linia kolejowa na terytorium dzisiejszej Arabii Saudyjskiej została zbudowana przez Imperium Osmańskie na początku XX wieku. Była to linia kolei wąskotorowej z Damaszku do Medyny. Została oddana do użytku w 1908 roku, ze względu na powstania arabskie została zamknięta już w 1920 roku. Istniały plany wydłużenia linii do Mekki, jednak nigdy ich nie zrealizowano.
Budowę pierwszej linii kolejowej w niepodległej Arabii Saudyjskiej rozpoczęto w 1947 roku. Cztery lata później, w 1951 roku, król Abdul Aziz uroczyście otworzył nowo wybudowaną linię pomiędzy Rijadem a Ad-Damman.
W 2017 roku ukończono budowę linii Kolei Dużych Prędkości z Mekki do Medyny. Pociągi pasażerskie pomiędzy tymi miastami rozpoczęły kursowanie w 2018 roku. Rok później na stacji Jeddah wybuchł potężny pożar, z którym strażacy walczyli przez dwanaście godzin. Dworzec kolejowy został w całości strawiony przez płomienie. W celu przywrócenia ruchu pomiędzy świętymi miastami muzułmanów, wybudowano kolejową obwodnicę Dżeddy o długości 1,5 km.
W planach jest budowa między innymi linii kolejowej z Dżeddy do Rijadu o długości 945 km.
W 2021 roku Saudi Railways Company przejęły obsługę wszystkich linii kolejowych – wcześniej obsługę linii Rijad – Ad-Dammam prowadziła Saudi Railways Organization.
Pociągiem po Arabii Saudyjskiej
Kolej w Arabii Saudyjskiej używana jest do przewozów towarowych i pasażerskich. Pociągi pasażerskie kursują na trzech głównych liniach:
Rijad – Ad-Dammam (449 km) – East Train
Rijad – Al-Kurajjat (2750 km) – North Train
Mekka – Medyna (450 km) – Haramain Express Train
Tabor to nowoczesne, klimatyzowane zespoły trakcyjne z wagonami bezprzedziałowymi. Pasażerowie mogą wybierać pomiędzy klasą ekonomiczną a klasą biznes, dodatkowo w pociągu Rijad – Al-Kurajjat dostępne są wagony sypialne z prywatnymi kabinami. W każdym wagonie wydzielono „kącik do modlitw”. Dworce kolejowe niedawno wybudowane, wszystko pachnie jeszcze nowością. Ceny biletów są umiarkowane. Kupując bilety z dużym wyprzedzeniem można zaoszczędzić nawet 40% ceny.
Przydatne strony:
Saudi Railways Company – rozkład jazdy, ceny, sklep internetowy
Haramain Express Train – rozkład jazdy, ceny i sklep internetowy
Mapa kolejowa Arabii Saudyjskiej (Wikimedia)
Pociągi pomiędzy Medyną a Mekką kursują z prędkością 300 km/h, a linia jest przystosowana do kursowania pociągów z prędkością 350 km/h. Trasę obsługują hiszpańskie składy Talgo.
Na trasie Rijad – Ad-Damman kursują pociągi wyprodukowane przez hiszpański koncern CAF pokonują trasę o długości 449 kilometrów w ciągu około 4 godzin. Prędkość maksymalna to 200 km/h.
Kolej w Arabii Saudyjskiej nie posiada połączeń międzynarodowych z sąsiednimi krajami, aczkolwiek planowane jest wybudowanie sieci kolei łączących Arabię Saudyjską z sąsiednimi krajami. Budowa sieci miała rozpocząć się w 2020 roku, jednak z powodu pandemii planów nie zrealizowano i nie wiadomo, czy uda się do nich powrócić. Pociąg z Rijadu do Al-Kurajjat kończy bieg niedaleko granicy z Jordanią. Linia kolejowa biegnie jeszcze 25 kilometrów w stronę granicy arabsko-jordańskiej i kończy się w Al-Hadithah. Na tym odcinku nie są prowadzone przewozy pasażerskie.
W pobliżu granicy z Irakiem doprowadzono linię kolejową do kopalni w Hazm Al Jalamid, jednak używana jest ona tylko przez pociągi towarowe.