Kolej na Podróż

Kolej w Austrii – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej w Austrii funkcjonuje bardzo dobrze. Pociągiem można dojechać do wszystkich najważniejszych miast, do mniejszych miejscowości dojeżdżają autobusy skomunikowane z pociągami. W latach, kiedy podróżowałem pociągiem po Austrii, podróż koleją była przyjemnością – bardzo wygodne składy, malownicze trasy, dużo miejsc do zwiedzenia. Wadą kolei austriackich są wysokie ceny biletów, ale kupując bilety nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem można trafić na bardzo tanie bilety. Brakuje natomiast biletów sieciowych dla osób podróżujących samotnie. Z Polski do Austrii szybko dojedziemy pociągami EC Warszawa – Wiedeń, Gdynia – Wiedeń oraz od niedawna pociągiem Nightjet Berlin – Wiedeń przez Wrocław.

Przewoźnik narodowy: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Strona internetowa: www.oebb.at
Fanpage Österreichische Bundesbahnen na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 09.01.2024

Spis treści

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Połączenia krajowe
4. Vorteilscard
5. Österreichcard
6. Klimaticket Ö
7. Sommerticket
8. Einfach Raus Ticket
9. Bodensee Ticket
10. Przewoźnicy regionalni i dalekobieżni
11. Pociągi Nigthjet
12. Pociągi Railjet
13. Przewóz rowerów
14. Pociąg Majestic Imperator
15. Najpiękniejsze linie kolejowe
16. Koleje wąskotorowe
17. Koleje zębate
18. Pferdeeisenbahn Museum & Gaststätte

1. Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy i ceny austriackich pociągów można bardzo łatwo sprawdzić na stronie: fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en

Po wyszukaniu odpowiedniego połączenia możemy zakupić bilet. Kiedy sprawdzałem kilka miesięcy temu, nie trzeba było się logować.

Podobna strona to shop.oebbtickets.at.

Dużą zaletą jest możliwość sprawdzenia ceny większości połączeń międzynarodowych, zarezerwowania miejsca dla pasażera oraz roweru.

2. Połączenia międzynarodowe

Austria posiada bardzo dobrą sieć połączeń międzynarodowych. Z Wiednia bez przesiadki dojedziemy do Szwajcarii, Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji i Rumunii.

Belgia

W rozkładzie jazdy 2023/2024 kilka razy w tygodniu kursuje pociąg Wiedeń – Bruksela. Pociąg z Wiednia do Brukseli do grupa wagonów pociągu Nightjet. Pociąg kursuje w określone dni, a rozkład jazdy i cennik ułożone są tak, aby służył głównie deputowanym do Parlamentu Europejskiego. Zapowiadane jest wprowadzenie codziennego pociągu.

W trakcie opracowywania artykułu najtańsze bilety na przejazd w wagonie z miejscami do siedzenia kosztowały 109 euro.

Bilety można zakupić na stronie shop.oebbtickets.at

Czechy

Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga – Wiedeń ( –> Wiener Neustadt – –> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) – łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin minut, natomiast z Brna około półtorej godziny. Pociąg Praga – Wiedeń uruchamia także Regiojet. W grudniu 2022 roku uruchomiono pociąg Praga – Wiedeń przez Czeskie Budziejowice

Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne:

Brzecław – Wiedeń
(Praga) – Czeskie Budziejowice – Linz
Znojmo – Retz – Wien Meidling – Payerbach-Reichenau
Ceske Velenice – Gmünd

Jeżeli będziecie podróżowali po Czechach, polecam krótką wycieczkę ze Znojma do ładnego miasteczka Retz. Z Czeskich Budziejowic przez Ceske Velenice warto pojechać do jeszcze ładniejszego Gmünd. Oba wypady w taryfach przygranicznych. Wycieczka do Linz jest znacznie droższa.

Z Pragi do Wiednia kursuje także pociąg Regiojet, który często kosztuje mniej niż pociągi uruchamiane wspólnie przez koleje czeskie i austriackie.

Včasná jízdenka Rakousko 

Včasná jízdenka Rakousko to odpowiednik oferty Spar Day. Jest to ograniczona liczba biletów dostępna w przedsprzedaży w promocyjnej cenie. Bilety można zakupić również przez sklep internetowy czeskich kolei.  www.cd.cz/spojeni-a-jizdenka

Przykładowe ceny:

Wiedeń – Brno – 9 euro
Wiedeń – Ostrawa – 9 euro
Wiedeń – Praga – 19 euro
Praga – Linz – 9 euro

Normalnie bilety pomiędzy Czechami a Austrią są drogie i często można kupić znacznie tańszy bilet promocyjny bezpośrednio z Polski.

Czesi narzekają, że w przypadku podróży przygranicznych czasami bardziej opłaca się skorzystać z wyszukiwarki kolei austriackich.

Słowacja

Będąc w Wiedniu, warto wybrać się do Bratysławy. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 12 minut.  Tanie są również bilety powrotne z Bratysławy do Wiednia, ale podczas ostatniej weryfikacji (09.01.2024) nie były dostępne bilety powrotne z możliwością korzystania z komunikacji miejskiej w Wiedniu.

Przykładowe ceny biletów powrotnych za stroną zssk.sk:

Bratysława – Wiedeń 18,50 EUR
Trnawa – Wiedeń 22,50 EUR

Bilet w jedną stronę z Bratysławy do Wiednia kosztował 13,50 EUR.
Bilet z Wiednia do Bratysławy w jedną stronę w sklepie kolei austriackich kosztował 11,50 EUR.

Bilety kupowane w kasie są o 0,5 EUR droższe

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień – najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich.

shop.oebbtickets.at – sklep internetowy kolei austriackich
predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich

Niemcy

Pomiędzy Austrią a Niemcami kursują liczne pociągi międzynarodowe i regionalne. Można przebierać w ofertach – pociągi dzienne, nocne, ostatnio pociąg Wiedeń – Monachium uruchomił także przewoźnik Westbahn.

Biletów należy szukać na stronach shop.oebbtickets.atreiseauskunft.bahn.de
Bilety na pociągi Westbahn można kupić na stronie westbahn.at

Węgry

Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami Railjet do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń – Sopron lub Wiener Neustadt – Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

Ceny biletów Wiedeń – Budapeszt na stronie kolei austriackich zaczynają się od 14,90 euro, w trakcie aktualizacji większość kosztowała jednak 19,90 euro i więcej.

Biletów należy szukać na stronie tickets.oebb.at lub na stronie kolei węgierskich jegy.mav.hu, gdzie udawało mi się znaleźć znacznie tańsze bilety promocyjne.

W trakcie opracowywania aktualizacji na stronie kolei węgierskich nie udało mi się znaleźć informacji o biletach wycieczkowych, które obowiązywały w poprzednich latach. Koleje węgierskie oferują bezzwrotne bilety promocyjne na przykład na trasy:

Bilet Budapeszt – Wiedeń bez promocji kosztuje 39 euro w drugiej klasie i 59 euro w pierwszej klasie.

Francja

Od 2022 roku trzy razy w tygodniu kursuje pociąg nocny Wiedeń – Paryż. Biletów należy szukać na stronie: shop.oebbtickets.at. Pomimo zapowiedzi nie uruchomiono codziennego pociągu.

Szwajcaria

Codziennie między Zurychem a Wiedniem pociągi Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck – Zurych, Salzburg – Zurych, a na trasie Zurych – Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne – wystarczy bilet Interrail – nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).

Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.

Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 29 euro w wagonie z miejscami do siedzenia, 59 euro w kuszetce (przedział 6-osobowy), i 79 euro w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy).

Biletów należy szukać na stronie: shop.oebbtickets.at

Włochy

Połączenia między Włochami a Austrią należą do najpopularniejszych połączeń międzynarodowych, również wśród polskich turystów. Pociągi nie należą do najszybszych, mimo to warto wybrać dzienne połączenie ze względu na piękne widoki za oknem (linia Semmering). W rozkładzie jazdy 2023/2024 kursują pociągi nocne Wiedeń – Wenecja, Wiedeń – Rzym (w lecie zmieniona trasa do Ankony) oraz pociąg Wiedeń – Genua – La Spezia. Nie będzie natomiast pociągu Wiedeń – Livorno. Pozostają pociągi dzienne do Wenecji i Bolzano.

Pociągi prowadzą wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, jak również wagony sypialne T3 (z przedziałami trzyosobowy). Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 29 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 49 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 59 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 69 euro (przedział trzyosobowy), 89 euro (przedział dwuosobowy), 129 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.

Rezerwacja biletów na stronie shop.oebbtickets.at

Słowenia, Chorwacja, Serbia

W połączeniach z Chorwacją nie nastąpiły większe zmiany. Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb – Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię. Na stronie shop.oebbtickets.at można wyszukać połączenie i kupić bilety. W trakcie opracowywania artykułu bilety SparSchiene do Zagrzebia za 29 i 39 euro były dostępne nawet dzień przed odjazdem. Bilet SparSchiene relacji Wiedeń – Maribor kosztował 24 euro.)

Do stolicy Słowenii można również dojechać z przesiadką w Villach. Kursuje także pociąg Wiedeń – Triest przez Maribor i Lublanę.

Na trasie Wiedeń – Lublana obowiązuje oferta SparSchiene, najtańsze bilety można nabyć już za 29 euro, ale jest ich niewiele.

3. Połączenia krajowe

Podróżowanie pociągiem do Austrii to czysta przyjemność. Pociągi są czyste, wygodne, bezpieczne, a krajobrazy za oknami w niektórych regionach zapierają dech w piersiach. Pociągi kursują często nie tylko pomiędzy największymi miastami. Do miejsc, do których nie dociera kolej, można dojechać autobusami PostBus skomunikowanymi z pociągami kolei austriackich.

W austriackim rozkładzie jazdy możemy spotkać się następującymi kategoriami pociągów:

R/RB – pociągi osobowe
REX – Regio Express – coś w rodzaju pociągu przyspieszonego
EC – pociągi EuroCity
EN – pociągi EuroNight – nocne pociągi międzynarodowe
S – kolej miejska
RJ – Railjet – nowoczesne pociągi na wybranych trasach

Podróże austriackimi pociągami nie należą do tanich. Jednak kupując bilety nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem, możemy skorzystać z promocji SparSchiene na konkretne połączenie Liczba miejsc objętych promocją jest mała, jednak jeżeli uda nam się zdobyć bilet, to zamiast np. 38 euro zapłacimy tylko 19 euro. Problem w tym, że są to bilety imienne, na konkretne połączenie, które nie podlegają zwrotowi, a więc w przypadku choroby przepadają, bowiem nie możemy ich zwrócić ani odstąpić.

Austriackie dworce w największych miastach przypominają tętniące życiem galerie handlowe. Nie ma problemów z kupnem jedzenia, zjedzeniem posiłku, czy skorzystaniem z toalety (toalety są płatne). W godzinach wieczornych i nocnych nie spotkałem się z żadnymi problemami, zaczepkami, ale z powodu kryzysu imigracyjnego podobno zmieniło się na gorsze.

Podróże pociągami nocnymi również będę miło wspominał. Na stacjach początkowych czasami trzeba walczyć o jak najlepsze miejsce. Wagony z przedziałami to wygodne wagony z rozkładanymi fotelami, które łatwo można zamienić na „wagon sypialny”, natomiast w wagonie bezprzedziałowym nie jest tak łatwo spać, ale przy odrobinie pomysłowości również nie będzie z tym problemów.

OBB 1 klasa

Austriacki wagon bezprzedziałowy – I klasa

 

4. Vorteilscard

Vorteilscard to karta uprawniająca posiadacza do 50% zniżki na każdy przejazd we wszystkich pociągach kolei austriackich oraz wybranych pociągach przewoźników prywatnych. Oprócz zniżek w połączeniach krajowych, posiadacz może skorzystać ze zniżki 50% na wybranych połączeniach międzynarodowych. Do wyrobienia Vorteilscard potrzebny jest tylko dowód tożsamości oraz zdjęcie. Karta dostępna jest w kilku wariantach, najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 09.05.2022):

Vorteilscard Classic – 99 euro na rok (dla każdego)
Vorteilscard Jugend – 19 euro na rok (dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia)
Vorteilscard Senior – 29 euro na rok (dla osób, które ukończyły 60 rok życia)

Nowy produkt to karta Vorteilscard 66 bez ograniczeń wiekowych za 66 euro rocznie. Można ją zakupić tylko online i przez aplikację. Nie wiem, na czym polega, ale ma znacznie więcej korzyści niż zwykła karta Vorteilscard.

Uwaga!!! Pod koniec ważności karty koleje austriackie wysyłają do klientów list polecony z zapytaniem, czy przedłużyć kartę. Na list należy odpowiedzieć w ciągu siedmiu dni z informacją, że nie życzymy sobie przedłużenia oferty. Brak listu z negatywną odpowiedzią koleje austriackie traktują jako zgodę na przedłużenie ważności karty i naliczają opłatę za kolejny rok. Podobnie robią koleje niemieckie.

Podmiejski OBB

Pociąg podmiejski kolei austriackich

5. Österreichcard

ÖSTERREICHcard to roczny bilet sieciowy umożliwiający odbycie przez posiadacza nieograniczonej liczby przejazdów pociągami ÖBB w okresie ważności karty. Bilet można kupić na pierwszą lub drugą klasę, a posiadacz ÖSTERREICHcard korzysta z tych samych przywilejów (umowy partnerskie), co posiadacz Vorteilscard. Oprócz kolei państwowych ÖSTERREICHcard honorują następujący przewoźnicy prywatni: Graz-Köflacher Railway, Montafon Railway, Raab-Oedenburg-Ebenfurter Railway (Austrian routes), Salzburg Local Railway, Styrian Provincial Railway, Stern & Hafferl, Stubaital railway, Vienna Local Railway and Zillertal Railway, Lower Austria Transport Organisation Company (NÖVOG), St. Pölten – Mariazell (MzB) Mariazeller Railway and Waidhofen City Railway (CD)

Bilet dostępny jest w kilku wersjach. Najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 09.05.2022):
ÖSTERREICHcard Classic – 1994 euro (II klasa), 2998 euro (I klasa) – dla każdego
ÖSTERREICHcard Jugend – 1154 euro (II klasa), 1769 euro (I klasa) – do ukończenia 26 roku życia)
ÖSTERREICHcard Senior – 1369 euro (II klasa), 2198 euro (I klasa) – dla osób, które ukończyły 60 rok życia

Austria pociąg podmiejski

Wnętrze pociągu podmiejskiego

6. Klimaticket Ö

Od 1 października 2021 roku w Austrii dostępny jest bilet Klimaticket Ö uprawniający do podróży środkami transportu publicznego w każdym z dziewięciu krajów związkowych uczestniczących w sieci zintegrowanego transportu zbiorowego.

Bilety Klimaticket Ö obowiązują także w pociągach kolei austriackich i przewoźników prywatnych (poza pociągami retro i specjalnymi). Bilet stopniowo zastępuje kartę ÖBB Österreichcard.

W trakcie aktualizacji artykułu bilet kosztował 1095 euro na rok dla osób dorosłych lub 821 euro na rok dla młodzieży, seniorów i osób niepełnosprawnych.

Za dopłatą 110 euro z właścicielem biletu może bezpłatnie podróżować do 4 dzieci w wieku do 15 lat.

Bilet obowiązuje w drugiej klasie pociągów, możliwe jest jednak dokupienie „upgrade-u” do pierwszej klasy.

Więcej informacji o bilecie: www.klimaticket.at

7. Sommerticket

Od kilkunastu lat koleje austriackie oferują bardzo atrakcyjny sieciowy bilet miesięczny dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Do niedawna można go było nabyć z IN Kartą kolei czeskich, natomiast od jakiegoś czasu trzeba mieć droższą kartę Vorteilscard Jugend za 19 euro.

Z tym biletem możecie podróżować wszystkimi pociągami OBB jeżdżącymi po terytorium Austrii z wyjątkiem kolejek zębatych i pociągów specjalnych oraz pociągów Euronight i Nightjet Bilet ma jednak pewne ograniczenia: Od poniedziałku do piątku bilet jest ważny od godziny 8 do 3 następnego dnia

Powyższe ograniczenie nie obowiązują w sobotę, niedzielę i święta, kiedy bilet jest ważny przez całą dobę.

W 2023 roku ceny biletu były następujące:
dla osób do ukończenia 20 roku życia – 54 euro
dla osób do ukończenia 26 roku życia – 89 euro

W roku 2008, kiedy korzystałem z tego biletu po raz ostatni, kosztował on 19 euro dla osób do ukończenia 20 roku życia oraz 49 euro dla osób do ukończenia 26 roku życia.

Musicie również pamiętać, że cena biletu to nie wszystko. Trzeba coś zjeść, umyć się i gdzieś nocować. Spać można w pociągach – jest bezpiecznie, ewentualnie na dworcach – ja chwilę spałem w Salzburgu i w na stacyjce granicznej w Summerau w ogrzewanej poczekalni. Ceny jedzenia są natomiast wyższe niż w sąsiednich krajach (poza Szwajcarią).

8. Einfach Raus Ticket

Einfach Raus Ticket to najciekawsza oferta podróżowania austriacką koleją przeznaczona dla osób dorosłych. Jest to bilet grupowy przeznaczony od grup od dwóch do pięciu osób (w zależności od wieku). Nie znam, niestety, szczegółów – w Czechach podobny bilet w wersji weekendowej jest ważny np. dla dwóch osób dorosłych i najwyżej trojga dzieci. Koleje austriackie nie wyszczególniły warunków. Jak informują różne strony i fora, na bilecie NIE MOŻE podróżować jedna osoba samotnie.

Einfach Raus Ticket ważny jest przez jeden dzień – jeżeli zdecydujemy się podróżować w dni robocze od poniedziałku do piątku, to podróż możemy rozpocząć najwcześniej o 9:00, a skończyć najpóźniej o 3:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i święta bilet jest ważny już od 0:00 do 3:00 następnego dnia. Z biletem tym można podróżować pociągami OBB S-Bahn, R oraz REX, z wyjątkiem pociągów retro. Cena biletu to 36 euro dla dwóch osób, każda następna osoba to bilet o 4 euro droższy (sprawdzane 09.01.2024).

UWAGA!!! Od 9 grudnia 2018 roku z biletem Einfach Raus Ticket nie można podróżować pociągiem po regionie Voralberg.

Wiedeń pociąg miejski

Pociąg kolei aglomeracyjnej w Wiedniu.

9. Bodensee Ticket

Bodensee Ticket to wspólna oferta samorządów regionów Austrii, Niemiec i Szwajcarii położonych nad Jeziorem Bodeńskim, coś podobnego jak bilet Euro-Nysa w Polsce. Umożliwia podróże wybranymi pociągami, autobusami i promami wokół wspomnianego jeziora, przy czym obowiązuje podział na strefy – wschodnią, zachodnią, można także kupić bilet łączony na strefy wschodnią i zachodnią lub wschodnią, zachodnią i południową, przy czym nie można na samą strefę południową. Szczegółowe mapy znajdziecie na stronie internetowej, do której odnośnik podaję poniżej. Dostępne są bilety jednodniowe i trzydniowe oraz dla małych grup – maksymalnie dwoje dorosłych i czworo dzieci od 6 do 15 lat (dzieci do ukończenia 6 roku życia podróżują za darmo). Pies może być traktowany jako część grupy i liczony jako dziecko. W Niemczech bilet jest ważny tylko w pociągach regionalnych (IRE, RE, RB), w Austrii i Szwajcarii również w pociągach EC i IC na obszarze obowiązywania biletu. Bilet Bodensee Ticket uprawnia też do zniżek przy zakupie biletów wstępu do wybranych atrakcji turystycznych.

Jeśli spojrzycie na cennik, bilety nie są tanie, ale moim zdaniem warto kupić, ponieważ dzięki biletowi można zwiedzić sporo interesujących miast, jak choćby Szafuzę, Stein am Rhein, Konstancję, Lindau, Sankt Gallen, czy Bregencję. Same trasy kolejowe wzdłuż jeziora są bardzo malownicze.

Strona internetowa: www.bodensee-ticket.com

Bodensee Ticket

Mapa obowiązywania Bodensee Ticket (mat. prasowe)

10. Przewoźnicy regionalni i dalekobieżni

City Airport Train – nazwa pociągów szybkiej linii łączącej stację kolejową Wien Mitte z lotniskiem międzynarodowym w Wiedniu. Pociągi City Airport Train zapewniają szybki i komfortowy przejazd z centrum Wiednia na lotnisko. Pociągi kursują codziennie od 06:00 do 23:30, czas przejazdu z centrum Wiednia wynosi 15 minut. Pociągi to piętrowe składy trzywagonowe. W środku znajdują się 243 miejsca do siedzenia. Linia funkcjonuje już od 14 grudnia 2003 roku, w podziemiach centra handlowego The Mall zbudowano stanowiska odpraw, dzięki którym podróżni wybranych linii mogą dokonać odprawy jeszcze przed wejściem do pociągu. Do dyspozycji pasażerów są bezpłatne gazety, bezpłatne wi-fi i gniazdka. Na lotnisko dojeżdża także wiedeńska S-Bahn oraz pociągi dalekobieżne Railjet kolei austriackich.

Strona internetowa: www.cityairporttrain.com

Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb (GKB) – przewoźnik obsługujący pasażerskie przewozy kolejowe i autobusowe w okolicach Grazu. W czasie opracowywania artykułu pociągi kursowały na trasach Graz Hbf – Köflach (40 km) i Graz Hbf – Wies Eibiswald (50 km). Pociągi kursują w ramach S-Bahn Steiermark, czyli szybkiej kolei aglomeracyjnej kraju związkowego Styria jako linie S6, S61 i S7. Tabor to GTW2/8 oraz pociągi piętrowe. Przewoźnik obsługuje także pociągi towarowe.

Strona internetowa: www.gkb.at

GySEV –  austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron – Wiener Neustadt, Sopron – Wiedeń, Sopron – Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron – Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Ostatni raz jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) – po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) – po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu

Meridian – bawarski przewoźnik kolejowy obsługujący międzynarodowe połączenia regionalne Monachium – Kufstein i Monachium – Salzburg.

Strona internetowa: www.meridian-bob-brb.de/de/meridian

Montafonerbahn (MBS) – przewoźnik kolejowy i autobusowy w kraju związkowym Voralberg. Pociągi tego przewoźnika spotkamy na linii Bludenz – Schruns. Trasę o długości 12 kilometrów pociągi pokonują w 21 minut. Pociąg po drodze zatrzymuje się na siedmiu przystankach. Oprócz przewozów kolejowych Montafonerbahn obsługuje lokalne połączenia autobusowe. Do Bludenz dojedziemy pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi z niemieckiego Lindau, Bregencji oraz najważniejszych austriackich miast, w tym Wiednia. Pociągi na tej stacji są skomunikowane z pociągami przewoźnika Montafonerbahn.

Strona internetowa: www.montafonerbahn.at

Salzburg AG – następca Salzburg Lokalbahn. O ile dobrze zrozumiałem z informacji na stronie oficjalnej, jest to ogromny koncern z siedzibą w Salzburgu zajmujący się dostawą energii elektrycznej, wody, usług informatycznych, jak również organizacją przewozów autobusowych i kolejowych w okolicach Salzburga. Informacje podane są w sposób bardzo niezrozumiały, więc prawdopodobnie obsługuje linie kolejowe: Salzburg – Lamprechtshausen, (Salzburg) Bürmoos – Ostermiething (Lokalbahn Express). Linie działają w ramach Szybkiej Kolei Miejskiej w Salzburgu.

Strona internetowa: salzburg-verkehr.at

Steiermärkische Landesbahnen (StB) – przewoźnik regionalny obsługujący kilka połączeń na obszarze Styrii. W trakcie opracowywania artykułu pociągi przewoźnika można było spotkać na trzech liniach w ramach S-Bahn Steiermark (-Graz) Gleisdorf – Weiz (S3/S31), Peggau – Übelbach (S11), Graz – Peggau – Übelbach (S11/S1) oraz na dwóch innych: Unzmarkt – Tamsweg; Feldbach – Bad Gleichenberg. Oprócz pociągów pasażerskich przewoźnik uruchamia pociągi towarowe; oddpowiada też za kilka linii autobusowych w okolicach Grazu.

Strona internetowa: www.stlb.at

Stern & Hafferl – przewoźnik kolejowy, promowy i autobusowy, którego pociągi kursują na czterech krótkich regionalnych liniach kolejowych. Pierwsza linia to Linzer Lokalbahnen pomiędzy Linz a Neumarkt im Hausruckkreis, druga Traunsee z Gmunden do Vorchdorf (w Gmunden zatrzymują się pociągi OBB). Pociągi (a właściwie coś podobnego jak tramwaje lub Warszawska Kolej Dojazdowa) spotkamy także na liniach Vorchdorfer Bahn z Vorchdorf do Lambach oraz Attersee Bahn z Vöcklamarkt do Attersee.

Strona internetowa: www.stern-verkehr.at

Westbahn – austriacki prywatny przewoźnik kolejowy kursujący na trasie Wiedeń – Salzburg (linia ta nosi taką samą nazwę jak przewoźnik). Połączenia mające stanowić konkurencję dla przewoźnika państwowego obsługiwane są przez nowe, komfortowe pociągi piętrowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Podróżni mają także do dyspozycji prasę oraz mogą skorzystać z części barowej.

Przewoźnik obsługuje trasę Wiedeń – Salzburg, ponadto w grudniu 2018 uruchomił połączenie Wiedeń – Monachium. Westbahn  Współpracuje z czeskim przewoźnikiem Leo Express.

Strona internetowa: westbahn.at

Linzer Lokalbahn

Pociąg Stern & Hafferl (fot. mat. prasowe)

11. Pociągi Nightjet

Po likwidacji sieci połączeń City Night Line przez Deutsche Bahn część połączeń przejęły koleje austriackie pod nazwą handlową Nightjet. Pociągi Nightjet kursują obecnie nie tylko pomiędzy Austrią a Niemcami i Austrią a Szwajcarią, ale również na przykład na trasie Hamburg – Berlin – Zurych, czyli z pominięciem terytorium Austrii.

W pociągach Nightjet dostępne są wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne. Najczęściej są to wagony kolei austriackich, znacznie wygodniejsze niż wagony kolei niemieckich w pociągach City Night Line. Wyjątkiem są połączenia Nightjet obsługiwane przez inne koleje w ramach „współpracy partnerskiej”, mowa tu o Monachium – Wiedeń – Budapeszt oraz Berlin – Praga – Budapeszt oraz Monachium – Zagrzeb i Monachium – Rijeka. Osobiście nie polecam chorwackich kuszetek w pociągach do Zagrzebia i Rijeki.

W pociągach Nightjet wyróżniamy następujące klasy wagonów:

Wagon z miejscami do siedzenia:

– przedział sześcioosobowy
– w austriackich wagonach rozkładane fotele
– toalety po obu końcach wagonu

Wagon z miejscami do leżenia:

– przedziały 6- i 4-osobowe
– dostępne przedziały tylko dla kobiet
– możliwość wykupienia przedziału rodzinnego
– pościel i poduszka w cenie
– toalety po obu końcach wagonu
– budzenie w cenie
– małe śniadanie w cenie
– możliwość zakupu przekąsek i napojów od konwojenta

Wagon sypialny:

– wagony Economy z toaletami na końcu wagonów.
– wagony Deluxe z toaletą i prysznicem w przedziale
– przedziały 3-, 2- i 1-osobowe
– przedziały wyposażone w lustra i gniazdka
– w przedziale przybory toaletowe i ręczniki
– w przedziale Deluxe dodatkowo żel pod prysznic
– przekąska i mały napój na powitanie
– małe śniadanie z dolewką napoju w cenie
– bezpłatna prasa poranna

Nightjet

Kuszetka w pociągu Nightjet (© ÖBB/Marek Knopp)

 

12. Pociągi Railjet

Składy Railjet to flagowe pociągi kolei austriackich obsługujące dalekobieżne połączenia krajowe i międzynarodowe. Pociągi te zastąpiły na wielu trasach wysłużone (choć wygodne) składy wagonowe Intercity.

Pociągi Railjet kolei austriackich mogą jechać z prędkością 230 km/h. Pociąg ten może przewieźć 408 pasażerów, jest przystosowany do przewozu pasażerów niepełnosprawnych, ponadto wydzielono 5 miejsc na rowery. Railjety wyposażone są w system informacji pokładowej, portal multimedialny. Pasażerowie mogą skorzystać z usług wagonu restauracyjnego, a dla dzieci przygotowano przedział kinowy.

W pociągach dostępne są wagony drugiej klasy, pierwszej klasy i klasy Business.

Druga klasa (Economy):

– nowoczesne fotele
– rozkładane stoliki
– wydzielone miejsca na bagaż
– jedno gniazdko na dwa siedzenia
– sprzedaż przekąsek z wózka (minibaru)

Pierwsza klasa:

– skórzane fotele
– więcej miejsca na nogi
– gniazdko przy każdym fotelu
– bezpłatna prasa codzienna
– dania serwowane na miejsce

Klasa Business

– skórzane fotele
– odchylane oparcia
– podkładki pod nogi
– strefa ciszy
– gniazdko przy każdym fotelu
– obowiązkowa rezerwacja miejsc
– szeroki wybór prasy codziennej i czasopism
– bezpłatny napój na powitanie
– obsługa stewarda

Dla osób na wózkach inwalidzkich przygotowano specjalną windę, 3 miejsca w klasie pierwszej w cenie klasy drugiej, miejsce dla psów-przewodników i przestronną toaletę.

Railjet

Austriacki pociąg Railjet (© ÖBB/Eisenberger)

13. Przewóz rowerów

ÖBB

W pociągach regionalnych i dalekobieżnych na przewóz niezłożonego i niespakowanego roweru potrzebny jest bilet na przewóz roweru, który kosztuje 10% biletu normalnego na przejazd drugą klasą na tej samej trasie (minimalna cena 2 euro). Możliwy jest także zakup tygodniowego lub miesięcznego biletu na przewóz roweru.

W pociągach regionalnych (R, RE, S-Bahn) rowery można przewozić bez konieczności rezerwacji, o ile nie zachodzą szczególne okoliczności (np. wysokie obłożenie). W innym przypadku przewoźnik może odmówić przewozu roweru.

W pociągach dalekobieżnych (IC, EC, Ex, RJ, Nigthjet) przewóz rowerów dozwolony jest tylko w wydzielonych i stosownie oznaczonych miejscach. Obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc na przewóz rowerów. Miejscówkę na przewóz rowerów można nabyć przez stronę internetową lub aplikację mobilną kolei austriackich za 3 euro lub za 3,5 euro w kasach biletowych.

Jeśli rozmiar roweru przekracza 185 cm (długość) x 110 cm (wysokość) x 60 cm (szerokość) lub jeśli przewozimy rower tandemowy, przyczepkę rowerową itp., rower należy przewozić w wydzielonych przedziałach bagażowych. W takim przypadku rezerwacja miejsca przez internet nie jest możliwa.

WESTBAHN

W pociągach Westbahn możliwy jest przewóz rowerów. Warunkiem jest dokonanie rezerwacji przez internet najpóźniej dwie godziny przed odjazdem pociągu ze stacji początkowej. Rezerwacja kosztuje 5 euro. W wyjątkowych przypadkach rezerwacji na przewóz roweru można dokonać u stewarda – zapłacimy wtedy 10 euro.

Przewóz rowerów nie jest możliwy w przypadku, jeśli wydzielone miejsca będą zajęte. Westbahn nie przewozi rowerów tandemowych, przyczepek itp.

14. Pociąg Majestic Imperator

Majestic Imperator to austriacki pociąg wycieczkowy zestawiony z wagonów stylizowanych na luksusowe wagony retro. Podobne pociągi kursują w wielu krajach, obecnie austriacki pociąg ma w swoim składzie głównie wagony restauracyjne i wagony typu salonka. Jak wynika z zestawień na stronie internetowej, tylko w jednym wagonie są przedziały sześcioosobowe oraz czteroosobowe 2+2 przedzielone stolikiem. Pociąg Majestic Imperator, jako pociąg wycieczkowy, przewozi zamożnych pasażerów według programu wycieczki, a po drodze zwiedzają wybrane miasta z przewodnikiem. W ubiegłych latach program wycieczek przewidywał podróże międzynarodowe, między innymi na chorwackie wybrzeże, do Bośni i Hercegowiny; w trakcie opracowywania artykułu program był bardzo skromny – kilka wycieczek w okolice Wiednia, w czasie których pociąg służy jako miejsce posiłków. Ceny bardzo wysokie.

Strona internetowa: www.majestic-train.com

Majestic Imperator

Pociąg Majestic Imperator (fot. materiały prasowe)

15. Najpiękniejsze linie kolejowe

Podczas podróży pociągiem po Austrii podobały mi się niemal wszystkie linie kolejowe. Począwszy przez Semmering, przez lokalną linię z Wiednia do Krems, po linię Linz – Summerau przy granicy czesko-austriackiej. Jeśli chodzi o walory widokowe, to najbardziej znane są następujące linie i odcinki:

Semmering – linia kolejowa znana też jako Semmeringbahn. Pod potocznym określeniem Semmering kryje się odcinek Gloggnitz – Mürzzuschlag. Linia została oddana do użytku już 17 lipca 1854 r. jako pierwsza górska linia kolejowa Europy. Budowa ruszyła już 6 lat wcześniej. Linia przez przełęcz Semmering ma długość 41 kilometrów, pociąg przejeżdża przez 14 tuneli o łącznej długości 3090 m, z których najdłuższy ma 1434 m długości, 14 wiaduktów, ponad 100 kamiennych mostów i 11 stalowych. W 1998 roku linia została wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO jako pierwsza linia kolejowa na świecie. Już w 1923 roku wpisano ją natomiast na listę zabytków.

Arlbergbahn – linia kolejowa łącząca Innsbruck w Tyrolu z Bludenz w Voralbergu. Na trasie znajduje się jeden z największych w Austrii tuneli kolejowych Arlbergtunnel pod przełęczą Arlberg mierzący 10 670 m. Warto zaznaczyć, że kiedy otwierano go w 1884 roku, był jednym z najdłuższych tuneli na świecie. Atrakcją linii jest też most nad doliną rzeki Trisanny o długości 210 metrów i wysokości 88 metrów. Na linii znajduje się 14 tuneli. Długość Arlbergbahn to ponad 136 kilometrów. Przez Arlbergbahn przejeżdżają między innymi liczne pociągi dalekobieżne z Wiednia do Bregencji i z Wiednia do Zurychu.

Brennerbahn – linia kolejowa wybudowana w latach 1864-1867. Łączy Innsbruck z włoskim Bolzano, na terytorium Austrii znajduje się odcinek Innsbruck – Brenner, na którym pociąg pokonuje 14 tuneli i serpentynę. Łączna długość linii to 275.4 km. Na włoskim odcinku planuje się modernizację części trasy, trwa również budowa tunelu kolejowego pod przełęczą Brenner o długości 55 kilometrów. Po wybudowaniu będzie najdłuższym tunelem kolejowym w Austrii, ale oddanie do użytku ma nastąpić dopiero w 2028 roku. Na trasie kursują pociągi Eurocity z Monachium i Innsbrucka do Włoch.

Karwendelbahn (Mittenwaldbahn) – linia kolejowa łącząca austriacki Innsbruck z niemieckim kurortem zimowym Garmisch-Partenkirchen. Budowana w latach 1910-1912, pierwsza zelektryfikowana normalnotorowa linia kolejowa w Austrii. Długość linii to 63,7 km. Największa atrakcja tej linii to przejazd na półce skalnej pomiędzy stacjami Kranebitten i Hochzirl, w czasie którego pociąg przejeżdża przez liczne tunele. Najdłuższy z nich ma 1810 metrów.

Tauernbahn – linia prowadząca z Salzburga do Villach, przez którą przejeżdżają np. pociągi z Monachium do Villach i dalej do Lublany oraz Zagrzebia. Linia o długości 79 kilometrów należy do najwyżej położonych normalnotorowych linii kolejowych w Austrii, znana jest z pięknych krajobrazów, szczególnie na odcinkach Golling-Abtenau – Werfen oraz Mallnitz-Obervellach – Spittal-Millstättersee. Najdłuższy tunel na trasie ma ponad 8 kilometrów.

Salzkammergutbahn – mniej znana linia kolejowa z Stainach-Irdning do Schärding (174 km). Liczne łuki, tunele, widoki na strome szczyty Północnych Alp Wapiennych. Na trasie linii znajduje się między innymi słynne miasteczko Hallstatt i równie znany kurort Bad Ischl.

Podczas opracowywania tego rozdziału korzystałem z publikacji Jana Taczanowskiego pt. Znaczenie turystyczne linii kolejowych na przykładzie Austrii.

Semmering

Semmering (fot. Mario Eppinger, Pixabay)

16. Koleje wąskotorowe

Bregenzerwaldbahn – kolej leśna w okolicy Bregencji, znana też jako Wälderbahn. Jedna z najpopularniejszych kolei wąskotorowych w Austrii. Pociągi kursują po pięciociokilometrowej trasie pomiędzy stacjami Schwarzenbergia Bezau, pozostałości po linii łączącej Bregencję z Bezau (33 km). Rozstaw szyn 760 mm, lokomotywy parowe lub spalinowe. Jeszcze niedawno trasa liczyła kilometr więcej, lecz z powodu budowy drogi zdemontowano kilometr linii. Czas przejazdu to 20 minut.

Strona internetowa: waelderbaehnle.at

Kolej Bregenzwalderdbahn na You Tube (05:46)(2019)

Höllentalbahn – pięciokilometrowa linia kolei wąskotorowej w okolicach linii Semmering. Pociągi obsługiwane kursują pomiędzy miastami Payerbach Reichenau a Hirschwang. Linia zelektryfikowana. Do Payerbach Reichenau dojedziemy pociągami dalekobieżnymi kolei austriackich, pociągi kolei wąskotorowej odjeżdżają z osobnego peronu na dworcu kolejowym kolei normalnotorowej.

Strona internetowa: www.lokalbahnen.at/hoellentalbahn/

Kolej na You Tube (06:11)(2017)

Mariazellbahn – jedna z najciekawszych linii kolejowych w Austrii z Sankt Pölten do Mariazell. Linia wąskotorowa o długości ponad 91 kilometrów – pociągi kursują przez cały rok. Linia została zelektryfikowana, a najładniejszy odcinek zaczyna się od stacji Schwarzenbach (39 km). Obecnie kolej to atrakcja turystyczna i środek transportu dla mieszkańców. Zarządzana jest przez NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H) – regionalnego zarządcę transportu publicznego, którego właścicielem jest samorząd kraju związkowego Dolna Austria. NÖVOG przejął Mariazellerbahn od kolei austriackich w 2010 roku.

Tabor to głównie elektryczne zespoły trakcyjne firmy Stadler, dostarczone w latach 2012-2014. Wcześniej kursowały pojazdy serii 4090 należące do kolei austriackich. W wybranych dniach uruchamiane są pociągi retro prowadzone przez parowóz.

Strona internetowa: www.mariazellerbahn.at

Murtalbahn – kolej wąskotorowa w Styrii. Połączenia obsługuje przewoźnik regionalny Steiermärkische Landesbahnen. Pociągi kursują pomiędzy stacjami Uzmarkt a Tamsweg (64,5 km). Na trasie spotkamy szynobusy, składy wagonowe prowadzone przez lokomotywę spalinową, a w wybrane dni przez parowozy. Czas przejazdu w jedną stronę to około półtorej godziny, na stacji Uzmarkt pociągi kolei wąskotorowej skomunikowane są z pociągami z różnych stron Austrii. Rozstaw szyn 760 mm.

Strona internetowa: www.stlb.at/bahn/strecken/ut/

Pinzgauer Lokalbahn – popularna kolej wąskotorowa w okolicach Salzburga o rozstawie szyn 760 mm. Kursuje pomiędzy stacjami Zell am See a Krimml. Długość trasy to 53 kilometry. Kolej zarządzana przez koncern Salzburger AG.

Strona internetowa: www.pinzgauerlokalbahn.at

Rheinbähnle – pozostałość po sieci dawnej kolei przemysłowej kursującej po obu brzegach Renu przy ujściu rzeki do Jeziora Bodeńskiego. Kolej biegnie wzdłuź granicy austriacko-szwajcarskiej z Lustenau do nabrzeża Jeziora Bodeńskiego. W dawnych czasach używana była przez firmy wywożące osad naniesiony przez wody Renu. Linia kolejki jest zelektryfikowana. Kolej kursuje w wybranych terminach, konieczna jest wcześniejsza rejestracja na stronie internetowej.

Strona internetowa: www.rheinschauen.at

Steyrtalbahn – najstarsza w Austrii kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 760 mm. Pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro łączą miasta Steyr i Grünburg (17 km). Trasa prowadzi przez lasy wzdłuż rzeki Steyr. Dawniej sieć kolei wąskotorowych w okolicach Steyr była znacznie dłuższa, ale większość torów rozebrano, a na trasie dawnej kolejki zbudowano ścieżki rowerowe.

Strona internetowa: www.oegeg.at/schmalspur-steyrtalbahn/

Taurachbahn – sezonowa kolej wąskotorowa łącząca miejscowości Mauterndorf i Sankt Andrä im Lungau (9,5 km) w kraju związkowym Salzburg. Kursuje w weekendy od drugiej połowy czerwca do końca września i w wybrane dni. Pociągi, w zależności od dnia, prowadzone są przez lokomotywę parową lub spalinową. W Mauterndorf warto przy okazji zobaczyć zamek.

Strona internetowa: www.taurachbahn.eu

Waldviertelbahn – sieć kolei wąskotorowych w okolicach malowniczego miasteczka Gmund, tuż przy granicy czesko-austriackiej. Łączna długość czynnych linii kolejowych to 80 kilometrów, pociągi kursują sezonowo (od maja do końca października) na trasach Gmünd – Groß Gerungs i Gmünd – Litschau. W wybrane dni uruchamiane są pociągi retro. Ceny biletów bardzo wysokie.

Strona internetowa: www.waldviertelbahn.at

Ybbstalbahn i Ybbsthalbahn Bergstrecke – koleje wąskotorowe o rozstawie szyn 760 mm. Początkowo istniały trzy linie: Waidhofen – Lunz am See, Gstadt – Ybbsitz, Lunz am See – Kienberg-Gaming (najbardziej nachylona). Niestety, opracowania o tej kolejce są tak napisane, że nie wiem, które linie zamknięto, a które kursują. Na pewno kursują pociąg na krótkiej trasie Waidhofen – Gstadt i Lunz am See – Kienberg-Gaming. Natomiast na trasie Waidhofen – Lunz am See najprawdopodobniej prowadzone są tylko przewozy specjalne. Według niektórych źródeł linię zamknięto w 2014 roku, większość torów rozebrano i przeznaczono pod ściężkę rowerową. Na You Tube można natomiast zobaczyć filmy z przejazdów po tej linii z późniejszych lat. Niestety, po przeczytaniu kilku opracowań na temat tych kolei mam taki mętlik w głowie, że nie jestem w stanie nic napisać.

Zillertalbahn – kolej wąskotorowa kursująca pomiędzy Jenbach a Mayrhofen. Przewoźnik obsługuje również lokalne połączenia autobusowe i prowadzi wypożyczalnię rowerów.

Strona internetowa: www.zillertalbahn.at/page.cfm

Steyrtalbahn

Steyrtalbahn (fot. Herbert Ortner, CC-BY, flickr)

17. Koleje zębate

Na terytorium Austrii jeżdżą trzy koleje zębate. Dawniej część trasy kolei Erzbergbahn w Styrii również miała zębatkę, ale obecnie jest to zwykła kolej turystyczna normalnotorowa.

Achenseebahn – kolej zębata o rozstawie szyn 1000 mm jeżdżąca w okolicach jeziora Achensee w Tyrolu. Kolej została wybudowana w 1889 roku i od tamtej pory zachowały się dwa parowozy, którymi mogą się przejechać turyści. Przetrwała bez uszczerbku dwie wojny światowe i zawirowania polityczne, szkody spowodował jedynie pożar lokomotywowni w 2008 roku. Jak informują przewodniki, jest to najstarsza kolej zębata, na której nadal kursują parowozy. Trasa pomiędzy stacjami Jenbach a Seespitz liczy 6,78 km, a przewyższenie to 440 metrów.

Strona internetowa: www.achenseebahn

Schafbergbahn – Popularna kolej położona około 50 km od Salzburga. Linia kolejki prowadzi z miejscowości Sankt Wolfgang im Salzkammergut nad jeziorem Wolfgangsee na szczyt Schafberg 1783 m n.p.m . Kolej działa od 1893 roku, obecnie oprócz parowozów na trasę wyjeżdżają także lokomotywy spalinowe i szynobus. Długość trasy to 5,85 km, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi około 1200 metrów, a maksymalne nachylenie 26%. Rozstaw szyn 1000 mm. Przejazd w jedną stronę trwa 40 minut.

Internauci bardzo chwalą piękne widoki ze szczytu Schafberg oraz kolejki, ale zwracają również uwagę na długie kolejki do kasy w sezonie letnim i ciasne wagoniki. Ceny biletów również są wysokie jak na polskie zarobki.

Strona internetowa: www.schafbergbahn.at

Schneebergbahn –  Najdłuższa z działających austriackich kolei zębatych i najmłodsza, bo oddana do użytku w 1897 roku. Kolej zębata Schneebergbahn przewozi podróżnych z miasteczka Puchberg am Schneeberg w pobliże szczytu Schneeberg (2076 m n.p.m.). Do Puchberg am Schneeberg dojedziemy pociągami podmiejskimi z miasta Wiener Neustadt, doskonale połączonego koleją z Wiedniem. Kolej pokonuje odległość 9,85 km w ciągu 40 minut. Jak wynika z rozkładu jazdy, po drodze zatrzymuje się na 3 przystankach. Bilety są drogie, jednak wydatek rekompensują widoki z góry.

Obecnie w ruchu regularnym kursują nowoczesne, klimatyzowane pociągi, natomiast parowozy z wagonami retro uruchamiane są w wybrane dni i na przejazdy pociągami retro obowiązuje specjalna taryfa.

Strona internetowa: www.schneebergbahn.at

Schafbergbahn

Schafbergbahn ( fot. BBPhotodesign, Pixabay)

18. Pferdeeisenbahn Museum & Gaststätte

Na terytorium Austrii działa tylko jedna muzealna kolej konna – pozostałość po pierwszej kolei konnej uruchomionej już 1828 roku (rok wcześniej otwarto pierwszy odcinek), która łączyła Czeskie Budziejowice z Gmunden przez Linz. Kolej funkcjonowała do 1872 roku i służyła głównie do transportu soli wydobywanej w Górnej Austrii na terytorium dzisiejszych Czech. Pasażerowie byli przewożeni tylko w lecie. Początkowo osobowe tramwaje konne kursowały na trasie Linz – Czeskie Budziejowice. Odjazd z obu miast następował o 5:00 rano, w Kerschbaum tramwaje konne mijały się, aby po 14 godzinach jazdy dotrzeć do celu. Przez ten czas konie pokonywały 128,7 km. Cała sieć, po wybudowaniu odcinka Linz – Gmunden, liczyła ponad 200 kilometrów.

W austriackiej wsi Kerschbaum działa Muzeum Kolei Konnej, prezentujące historię tej linii, a częścią wystawy są również powozy do przewozu pasażerów i ich repliki. W 1996 roku odbudowano tu półkilometrowy odcinek dawnej kolei, po którym obecnie w sezonie kursuje tramwaj konny. Podobne muzeum, ale bez tramwaju konnego, utworzono w Czeskich Budziejowicach

Strona internetowa: www.pferdeeisenbahn.at

Tramwaj konny

Austriacki tramwaj konnsy (Fot. Stanislav Jelen, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

%d bloggers like this: