Kolej w Austrii funkcjonuje bardzo dobrze. Pociągiem można dojechać do wszystkich najważniejszych miast, do mniejszych miejscowości dojeżdżają autobusy skomunikowane z pociągami. W latach, kiedy podróżowałem pociągiem po Austrii, podróż koleją była przyjemnością – bardzo wygodne składy, malownicze trasy, dużo miejsc do zwiedzenia. Wadą kolei austriackich są wysokie ceny biletów, ale kupując bilety nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem można trafić na bardzo tanie bilety. Brakuje natomiast biletów sieciowych dla osób podróżujących samotnie. Z Polski do Austrii szybko dojedziemy pociągami z Warszawa do Wiednia i z Przemyśla przez Kraków do Grazu.
Przewoźnik narodowy: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Strona internetowa: www.oebb.at
Fanpage Österreichische Bundesbahnen na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 08.06.2025
Spis treści
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Połączenia krajowe
4. Vorteilscard
5. Klimaticket Ö
6. Einfach Raus Ticket
7. Najlepsze bilety regionalne
8. Najlepsze oferty transgraniczne
9. Przewoźnicy regionalni i dalekobieżni
10. Pociągi Nigthjet
11. Pociągi Railjet
12. Przewóz rowerów
13. Pociąg Majestic Imperator
14. Najpiękniejsze linie kolejowe
15. Koleje wąskotorowe
16. Koleje zębate
17. Pferdeeisenbahn Museum & Gaststätte
1. Rozkład jazdy i ceny
Rozkład jazdy i ceny austriackich pociągów można bardzo łatwo sprawdzić na stronie: fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en
Po wyszukaniu odpowiedniego połączenia możemy zakupić bilet. Kiedy sprawdzałem kilka miesięcy temu, nie trzeba było się logować.
Podobna strona to shop.oebbtickets.at.
Dużą zaletą jest możliwość sprawdzenia ceny większości połączeń międzynarodowych, zarezerwowania miejsca dla pasażera oraz roweru.
-> WSPARCIE STRONY<—
Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele tygodni pracy. W dzisiejszych czasach na takich treściach nie da się zarobić. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do jeszcze lepszej pracy.
2. Połączenia międzynarodowe
Austria posiada bardzo dobrą sieć połączeń międzynarodowych. Z Wiednia bez przesiadki dojedziemy do Szwajcarii, Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji i Rumunii.
Belgia
W rozkładzie jazdy 2024/2025 kilka razy w tygodniu kursuje pociąg Wiedeń – Bruksela. Pociąg z Wiednia do Brukseli do grupa wagonów pociągu Nightjet. Pociąg kursuje w określone dni, a rozkład jazdy i cennik ułożone są tak, aby służył głównie deputowanym do Parlamentu Europejskiego. Zapowiadane jest wprowadzenie codziennego pociągu.
W trakcie opracowywania artykułu najtańsze bilety na przejazd w wagonie z miejscami do siedzenia kosztowały 109 euro.
Bilety można zakupić na stronie shop.oebbtickets.at
Czechy
Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga – Wiedeń ( –> Wiener Neustadt – –> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) – łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin minut, natomiast z Brna około półtorej godziny. Pociąg Praga – Wiedeń uruchamia także Regiojet. W grudniu 2022 roku uruchomiono pociąg Praga – Wiedeń przez Czeskie Budziejowice
Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne w ruchu lokalnym, na przykład Znojmo – Wiedeń przez Retz.
Bilety należy kupować na stronach:
www.cd.cz/eshop/ – sklep internetowy kolei czeskich
shop.oebbtickets.at – sklep internetowy kolei austriackich
Przewoźnik Regiojet uruchamia pociągi Praga – Budapeszt przez Wiedeń. To komfortowe pociągi objęte obowiązkową rezerwacją miejsc z wagonami bezprzedziałowymi oraz wagonami z przedziałami oraz bardzo dobrą i niedrogą ofertą gastronomiczną.
www.regiojet.cz – sklep internetowy Regiojet
Koleje Austriackie i Koleje Czeskie oferują bilety promocyjne Sparschiene oraz Včasná jízdenka Rakousko. Przykładowe ceny najtańszych biletów promocyjnych:
Przykładowe ceny w 2025 roku:
Wiedeń – Brno – 7 euro
Wiedeń – Ostrawa – 10 euro
Wiedeń – Praga – 15 euro
Praga – Linz – 9 euro
Słowacja
Będąc w Wiedniu, warto wybrać się do Bratysławy. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 12 minut. Tanie są również bilety powrotne z Bratysławy do Wiednia, ale podczas ostatniej weryfikacji, ale obecnie nie ma biletów z możliwością korzystania z komunikacji miejskiej w Wiedniu.
Osoby kupujące bilet powrotny z Wiednia mogą korzystać z komunikacji miejskiej w Bratysławie w ciągu pierwszego dnia ważności biletu.
Przykłady cen biletów powrotnych (za zssk.sk sprawdzane 06.06.2025):
Bratysława – Wiedeń – 19 euro (tam i z powrotem)
Możliwe jest dokupienie biletu na przewóz roweru.
Bratislava-Ticket oferowany przez koleje austriackie umożliwia podróż komunikacją miejską w Bratysławie w pierwszy dzień ważności.
Wiedeń – Bratysława – 18 euro (tam i z powrotem)
Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień – najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich.
Uwaga!!! Pociągi Bratysława – Wiedeń odjeżdżają ze stacji Bratislava – Petržalka, położonej na największym słowackim osiedlu. Wkrótce powinny wrócić również na dworzec główny.
shop.oebbtickets.at – sklep internetowy kolei austriackich
predaj.zssk.sk – sklep internetowy kolei słowackich
Niemcy
Pomiędzy Austrią a Niemcami kursują liczne pociągi międzynarodowe i regionalne. Można przebierać w ofertach – pociągi dzienne, nocne, ostatnio pociąg Wiedeń – Monachium uruchomił także przewoźnik Westbahn.
Biletów należy szukać na stronach shop.oebbtickets.at i reiseauskunft.bahn.de
Bilety na pociągi Westbahn można kupić na stronie westbahn.at
Węgry
Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami Railjet do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń – Sopron lub Wiener Neustadt – Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.
Ceny biletów Wiedeń – Budapeszt na stronie kolei austriackich zaczynają się od 14,90 euro, w trakcie aktualizacji większość kosztowała jednak 19,90 euro i więcej.
Biletów należy szukać na stronie tickets.oebb.at lub na stronie kolei węgierskich jegy.mav.hu, gdzie udawało mi się znaleźć znacznie tańsze bilety promocyjne.
W trakcie opracowywania aktualizacji na stronie kolei węgierskich nie udało mi się znaleźć informacji o biletach wycieczkowych, które obowiązywały w poprzednich latach. Koleje węgierskie oferują bezzwrotne bilety promocyjne na przykład na trasy:
Bilet Budapeszt – Wiedeń bez promocji kosztuje 39 euro w drugiej klasie i 59 euro w pierwszej klasie.
Francja
Od 2022 roku trzy razy w tygodniu kursuje pociąg nocny Wiedeń – Paryż. Biletów należy szukać na stronie: shop.oebbtickets.at. Pomimo zapowiedzi nie uruchomiono codziennego pociągu.
Szwajcaria
Codziennie między Zurychem a Wiedniem pociągi Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck – Zurych, Salzburg – Zurych, a na trasie Zurych – Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne – wystarczy bilet Interrail – nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).
Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.
Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 29 euro w wagonie z miejscami do siedzenia, 59 euro w kuszetce (przedział 6-osobowy), i 79 euro w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy).
Biletów należy szukać na stronie: shop.oebbtickets.at
Włochy
Połączenia między Włochami a Austrią należą do najpopularniejszych połączeń międzynarodowych, również wśród polskich turystów. Pociągi nie należą do najszybszych, mimo to warto wybrać dzienne połączenie ze względu na piękne widoki za oknem (linia Semmering). W rozkładzie jazdy 2024/2025 kursują pociągi nocne Wiedeń – Wenecja, Wiedeń – Rzym (w lecie zmieniona trasa do Ankony) oraz pociąg Wiedeń – Genua – La Spezia. Nie będzie natomiast pociągu Wiedeń – Livorno. Pozostają pociągi dzienne do Wenecji i Bolzano.
Pociągi prowadzą wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, jak również wagony sypialne T3 (z przedziałami trzyosobowy). Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 29 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 49 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 59 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 69 euro (przedział trzyosobowy), 89 euro (przedział dwuosobowy), 129 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.
Rezerwacja biletów na stronie shop.oebbtickets.at
Słowenia, Chorwacja, Serbia
W połączeniach z Chorwacją nie nastąpiły większe zmiany. Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb – Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię. Na stronie shop.oebbtickets.at można wyszukać połączenie i kupić bilety. W trakcie opracowywania artykułu bilety SparSchiene do Zagrzebia za 29 i 39 euro były dostępne nawet dzień przed odjazdem. Bilet SparSchiene relacji Wiedeń – Maribor kosztował 24 euro.)
Do stolicy Słowenii można również dojechać z przesiadką w Villach. Kursuje także pociąg Wiedeń – Triest przez Maribor i Lublanę.
Na trasie Wiedeń – Lublana obowiązuje oferta SparSchiene, najtańsze bilety można nabyć już za 29 euro, ale jest ich niewiele.
Od kilku lat kursuje nocny pociąg sezonowy Bratysława – Wiedeń – Split.
Przez Austrię będzie przejeżdżał również pociąg sezonowy Warszawa – Rijeka.
3. Połączenia krajowe
Podróżowanie pociągiem do Austrii to czysta przyjemność. Pociągi są czyste, wygodne, bezpieczne, a krajobrazy za oknami w niektórych regionach zapierają dech w piersiach. Pociągi kursują często nie tylko pomiędzy największymi miastami. Do miejsc, do których nie dociera kolej, można dojechać autobusami PostBus skomunikowanymi z pociągami kolei austriackich.
W austriackim rozkładzie jazdy możemy spotkać się następującymi kategoriami pociągów:
R/RB – pociągi osobowe
REX – Regio Express – coś w rodzaju pociągu przyspieszonego
EC – pociągi EuroCity
EN – pociągi EuroNight – nocne pociągi międzynarodowe
S – kolej miejska
RJ – Railjet – nowoczesne pociągi na wybranych trasach
Podróże austriackimi pociągami nie należą do tanich. Jednak kupując bilety nawet z kilkudniowym wyprzedzeniem, możemy skorzystać z promocji SparSchiene na konkretne połączenie Liczba miejsc objętych promocją jest mała, jednak jeżeli uda nam się zdobyć bilet, to zamiast np. 38 euro zapłacimy tylko 19 euro. Problem w tym, że są to bilety imienne, na konkretne połączenie, które nie podlegają zwrotowi, a więc w przypadku choroby przepadają, bowiem nie możemy ich zwrócić ani odstąpić.
Austriackie dworce w największych miastach przypominają tętniące życiem galerie handlowe. Nie ma problemów z kupnem jedzenia, zjedzeniem posiłku, czy skorzystaniem z toalety (toalety są płatne). W godzinach wieczornych i nocnych nie spotkałem się z żadnymi problemami, zaczepkami, ale z powodu kryzysu imigracyjnego podobno zmieniło się na gorsze.
Podróże pociągami nocnymi również będę miło wspominał. Na stacjach początkowych czasami trzeba walczyć o jak najlepsze miejsce. Wagony z przedziałami to wygodne wagony z rozkładanymi fotelami, które łatwo można zamienić na „wagon sypialny”, natomiast w wagonie bezprzedziałowym nie jest tak łatwo spać, ale przy odrobinie pomysłowości również nie będzie z tym problemów.

Austriacki wagon bezprzedziałowy – I klasa
4. Vorteilscard
Vorteilscard to karta uprawniająca posiadacza do 50% zniżki na każdy przejazd we wszystkich pociągach kolei austriackich oraz wybranych pociągach przewoźników prywatnych. Oprócz zniżek w połączeniach krajowych, posiadacz może skorzystać ze zniżki 50% na wybranych połączeniach międzynarodowych. Do wyrobienia Vorteilscard potrzebny jest tylko dowód tożsamości oraz zdjęcie. Karta dostępna jest w kilku wariantach, najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 08.06.2025):
Vorteilscard Classic – 99 euro na rok (dla każdego)
Vorteilscard Jugend – 19 euro na rok (dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia)
Vorteilscard Senior – 29 euro na rok (dla osób, które ukończyły 60 rok życia)
Nowy produkt to karta Vorteilscard 66 bez ograniczeń wiekowych za 66 euro rocznie. Można ją zakupić tylko online i przez aplikację. Nie wiem, na czym polega, ale ma znacznie więcej korzyści niż zwykła karta Vorteilscard.
Uwaga!!! Pod koniec ważności karty koleje austriackie wysyłają do klientów list polecony z zapytaniem, czy przedłużyć kartę. Na list należy odpowiedzieć w ciągu siedmiu dni z informacją, że nie życzymy sobie przedłużenia oferty. Brak listu z negatywną odpowiedzią koleje austriackie traktują jako zgodę na przedłużenie ważności karty i naliczają opłatę za kolejny rok. Podobnie robią koleje niemieckie.

Pociąg podmiejski kolei austriackich
5. Klimaticket Ö
Od 1 października 2021 roku w Austrii dostępny jest bilet Klimaticket Ö uprawniający do podróży środkami transportu publicznego w każdym z dziewięciu krajów związkowych uczestniczących w sieci zintegrowanego transportu zbiorowego.
Bilety Klimaticket Ö obowiązują także w pociągach kolei austriackich i przewoźników prywatnych (poza pociągami retro i specjalnymi). Bilet stopniowo zastępuje kartę ÖBB Österreichcard.
Ceny biletu od 1 sierpnia 2025 roku:
Po podwyżce 1 sierpnia 2025 roku bilet kosztował 1300 euro na rok dla osób dorosłych lub 975 euro na rok dla młodzieży, seniorów i osób niepełnosprawnych.
Za dopłatą 130 euro z właścicielem biletu może bezpłatnie podróżować do 4 dzieci w wieku do 15 lat.
Bilet obowiązuje w drugiej klasie pociągów, możliwe jest jednak dokupienie „upgrade-u” do pierwszej klasy. W wakacje można dokupić prawo do przejazdu w pierwszej klasie na 30 dni za 199 euro.
Kolejna podwyżka cen będzie miała miejsce 1 stycznia 2026 roku.
Więcej informacji o bilecie: www.klimaticket.at
6. Einfach Raus Ticket
Einfach Raus Ticket to najciekawsza oferta podróżowania austriacką koleją przeznaczona dla osób dorosłych. Jest to bilet grupowy przeznaczony od grup od dwóch do pięciu osób (w zależności od wieku). Nie znam, niestety, szczegółów – w Czechach podobny bilet w wersji weekendowej jest ważny np. dla dwóch osób dorosłych i najwyżej trojga dzieci. Koleje austriackie nie wyszczególniły warunków. Jak informują różne strony i fora, na bilecie NIE MOŻE podróżować jedna osoba samotnie.
Einfach Raus Ticket ważny jest przez jeden dzień – jeżeli zdecydujemy się podróżować w dni robocze od poniedziałku do piątku, to podróż możemy rozpocząć najwcześniej o 9:00, a skończyć najpóźniej o 3:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i święta bilet jest ważny już od 0:00 do 3:00 następnego dnia. Z biletem tym można podróżować pociągami OBB S-Bahn, R oraz CJX, REX, z wyjątkiem pociągów retro. Cena biletu to 37 euro dla dwóch osób, każda następna osoba to bilet o 4 euro droższy (sprawdzane 08.06.2025).
UWAGA!!! Od 9 grudnia 2018 roku z biletem Einfach Raus Ticket nie można podróżować pociągiem po regionie Voralberg.
7. Najlepsze bilety regionalne
Kolej w Austrii to także bilety regionalne. Dostępnych jest wiele interesujących biletów pozwalających tanio podróżować koleją po austriackich regionach dostępnych jest wiele interesujących ofert podróży koleją. Część z nich przeznaczonych jest także dla osób podróżujących w pojedynkę, jednak czasami cena biletu dla jednej osoby dorosłej jest taka sama, jak dla rodziny z dziećmi.
Najważniejsze oferty:
VOR Wochenendticket – bilet sieciowy ważny w dany weekend wyłącznie od piątku od godziny 12:00 do poniedziałku do godz. 03:00. Ważny dla jednej osoby dorosłej z maksymalnie dwojgiem dzieci poniżej 15. roku życia oraz jednym psem. Jeśli podróż rozpocznie się przed północą (24:00), można ją kontynuować aż do celu, pod warunkiem że nie zostanie przerwana. Bilet VOR Wochenendticket jest ważny na terenie Dolnej Austrii i Burgenlandu na dowolną liczbę przejazdów autobusami, pociągami ÖBB kategorii R, REX, CJX, kolejkami S-Bahn, Raaberbahn, Mariazellerbahn, Citybahn Waidhofen oraz pociągami lokalnymi Wiener Lokalbahnen.
Freizeit-Ticket (bilet rekreacyjny) – jednodniowe bilety sieciowe w niektórych regionach. Bilety rekreacyjne są ważne przez cały dzień aż do godz. 03:00 następnego dnia. Ważne dla maksymalnie 2 osób dorosłych i 4 dzieci poniżej 15. roku życia. Bilety te nie są honorowane w pociągach Railjet, Railjet Express, Eurocity, Intercity, InterCityExpress, WESTbahn, D, Nightjet/Euronight oraz w kolejce Pöstlingbergbahn.
Bilety rekreacyjne są dostępne w następujących regionach:
– Wiedeń, Dolna Austria i Burgenland
– Górna Austria
– Kraj związkowy Salzburg
– Styria
– Karyntia (bilet Aktiv Ticket umożliwiający podróż z rowerem)
VVV Wochenkarte Maximo – weekendowy bilet okresowy dla dorosłych. Ważny od piątku od godziny 12:00 do poniedziałku do godz. 03:00 na dowolną liczbę przejazdów na obszarze działania regionalnego przewoźnika Vorarlberg. Bilet nie jest dostępny w formacie PDF. Można go otrzymać jako bilet mobilny, wydrukować w biletomacie ÖBB lub odebrać w kasie ÖBB w Austrii przy użyciu kodu odbioru.
Sklep z biletami regionalnymi na stronie kolei austriackich
8. Najlepsze bilety transgraniczne
Kolej w Austrii funkcjonuje bardzo dobrze również jeśli chodzi o połączenia transgraniczne, czyli krótkie trasy przygraniczne obsługiwane przez pociągi regionalne.
Dla osób chcących zwiedzać regiony przygraniczne przygotowano dwie godne uwagi oferty:
Bodensee Ticket – jednodniowy lub trzydniowy bilet sieciowy obowiązujący w pociągach regionalnych na liniach kolejowych wokół Jeziora Bodeńskiego. Brzegi jeziora rozciągają się wzdłuż trzech krajów – Austrii, Niemiec i Szwajcarii. Obowiązuje podział na strefy.
Euregio2Plus Ticket – jednodniowy bilet sieciowy umożliwiający podróż wyznaczonymi środkami transportu po austriackich regionach Tyrol, Tyrol Południowy oraz włoskim regionie Trydent.
W przypadku połączeń regionalnych z Austrią obowiązuje taryfa Euregio MPS (Mały ruch przygraniczny), dzięki czemu bilety na pociągi regionalne są znacznie tańsze niż według taryfy międzynarodowej. Można więc niedrogo dojechać ze Znojma do Retz kupując bilet przez stronę kolei czeskiej.
9. Przewoźnicy regionalni i dalekobieżni
City Airport Train – nazwa pociągów szybkiej linii łączącej stację kolejową Wien Mitte z lotniskiem międzynarodowym w Wiedniu. Pociągi City Airport Train zapewniają szybki i komfortowy przejazd z centrum Wiednia na lotnisko. Pociągi kursują codziennie od 06:00 do 23:30, czas przejazdu z centrum Wiednia wynosi 15 minut. Pociągi to piętrowe składy trzywagonowe. W środku znajdują się 243 miejsca do siedzenia. Linia funkcjonuje już od 14 grudnia 2003 roku, w podziemiach centra handlowego The Mall zbudowano stanowiska odpraw, dzięki którym podróżni wybranych linii mogą dokonać odprawy jeszcze przed wejściem do pociągu. Do dyspozycji pasażerów są bezpłatne gazety, bezpłatne wi-fi i gniazdka. Na lotnisko dojeżdża także wiedeńska S-Bahn oraz pociągi dalekobieżne Railjet kolei austriackich.
Strona internetowa: www.cityairporttrain.com
Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb (GKB) – przewoźnik obsługujący pasażerskie przewozy kolejowe i autobusowe w okolicach Grazu. W czasie opracowywania artykułu pociągi kursowały na trasach Graz Hbf – Köflach (40 km) i Graz Hbf – Wies Eibiswald (50 km). Pociągi kursują w ramach S-Bahn Steiermark, czyli szybkiej kolei aglomeracyjnej kraju związkowego Styria jako linie S6, S61 i S7. Tabor to GTW2/8 oraz pociągi piętrowe. Przewoźnik obsługuje także pociągi towarowe.
Strona internetowa: www.gkb.at
GySEV – austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron – Wiener Neustadt, Sopron – Wiedeń, Sopron – Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron – Budapeszt.
Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Ostatni raz jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.
Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) – po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) – po niemiecku
Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu
Meridian – bawarski przewoźnik kolejowy obsługujący międzynarodowe połączenia regionalne Monachium – Kufstein i Monachium – Salzburg.
Strona internetowa: www.meridian-bob-brb.de/de/meridian
Montafonerbahn (MBS) – przewoźnik kolejowy i autobusowy w kraju związkowym Voralberg. Pociągi tego przewoźnika spotkamy na linii Bludenz – Schruns. Trasę o długości 12 kilometrów pociągi pokonują w 21 minut. Pociąg po drodze zatrzymuje się na siedmiu przystankach. Oprócz przewozów kolejowych Montafonerbahn obsługuje lokalne połączenia autobusowe. Do Bludenz dojedziemy pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi z niemieckiego Lindau, Bregencji oraz najważniejszych austriackich miast, w tym Wiednia. Pociągi na tej stacji są skomunikowane z pociągami przewoźnika Montafonerbahn.
Strona internetowa: www.montafonerbahn.at
Salzburg AG – następca Salzburg Lokalbahn. O ile dobrze zrozumiałem z informacji na stronie oficjalnej, jest to ogromny koncern z siedzibą w Salzburgu zajmujący się dostawą energii elektrycznej, wody, usług informatycznych, jak również organizacją przewozów autobusowych i kolejowych w okolicach Salzburga. Informacje podane są w sposób bardzo niezrozumiały, więc prawdopodobnie obsługuje linie kolejowe: Salzburg – Lamprechtshausen, (Salzburg) Bürmoos – Ostermiething (Lokalbahn Express). Linie działają w ramach Szybkiej Kolei Miejskiej w Salzburgu.
Strona internetowa: salzburg-verkehr.at
Steiermärkische Landesbahnen (StB) – przewoźnik regionalny obsługujący kilka połączeń na obszarze Styrii. W trakcie opracowywania artykułu pociągi przewoźnika można było spotkać na trzech liniach w ramach S-Bahn Steiermark (-Graz) Gleisdorf – Weiz (S3/S31), Peggau – Übelbach (S11), Graz – Peggau – Übelbach (S11/S1) oraz na dwóch innych: Unzmarkt – Tamsweg; Feldbach – Bad Gleichenberg. Oprócz pociągów pasażerskich przewoźnik uruchamia pociągi towarowe; oddpowiada też za kilka linii autobusowych w okolicach Grazu.
Strona internetowa: www.stlb.at
Stern & Hafferl – przewoźnik kolejowy, promowy i autobusowy, którego pociągi kursują na czterech krótkich regionalnych liniach kolejowych. Pierwsza linia to Linzer Lokalbahnen pomiędzy Linz a Neumarkt im Hausruckkreis, druga Traunsee z Gmunden do Vorchdorf (w Gmunden zatrzymują się pociągi OBB). Pociągi (a właściwie coś podobnego jak tramwaje lub Warszawska Kolej Dojazdowa) spotkamy także na liniach Vorchdorfer Bahn z Vorchdorf do Lambach oraz Attersee Bahn z Vöcklamarkt do Attersee.
Strona internetowa: www.stern-verkehr.at
Westbahn – austriacki prywatny przewoźnik kolejowy kursujący na trasie Wiedeń – Salzburg (linia ta nosi taką samą nazwę jak przewoźnik). Połączenia mające stanowić konkurencję dla przewoźnika państwowego obsługiwane są przez nowe, komfortowe pociągi piętrowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Podróżni mają także do dyspozycji prasę oraz mogą skorzystać z części barowej.
Przewoźnik obsługuje trasę Wiedeń – Salzburg, ponadto w grudniu 2018 uruchomił połączenie Wiedeń – Monachium. Westbahn Współpracuje z czeskim przewoźnikiem Leo Express.
Strona internetowa: westbahn.at

Pociąg Stern & Hafferl (fot. mat. prasowe)
10. Pociągi Nightjet
Po likwidacji sieci połączeń City Night Line przez Deutsche Bahn część połączeń przejęły koleje austriackie pod nazwą handlową Nightjet. Pociągi Nightjet kursują obecnie nie tylko pomiędzy Austrią a Niemcami i Austrią a Szwajcarią, ale również na przykład na trasie Hamburg – Berlin – Zurych, czyli z pominięciem terytorium Austrii.
W pociągach Nightjet dostępne są wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne. Najczęściej są to wagony kolei austriackich, znacznie wygodniejsze niż wagony kolei niemieckich w pociągach City Night Line. Wyjątkiem są połączenia Nightjet obsługiwane przez inne koleje w ramach „współpracy partnerskiej”, mowa tu o Monachium – Wiedeń – Budapeszt oraz Berlin – Praga – Budapeszt oraz Monachium – Zagrzeb i Monachium – Rijeka. Osobiście nie polecam chorwackich kuszetek w pociągach do Zagrzebia i Rijeki.
W pociągach Nightjet wyróżniamy następujące klasy wagonów:
Wagon z miejscami do siedzenia:
– przedział sześcioosobowy
– w austriackich wagonach rozkładane fotele
– toalety po obu końcach wagonu
Wagon z miejscami do leżenia:
– przedziały 6- i 4-osobowe
– dostępne przedziały tylko dla kobiet
– możliwość wykupienia przedziału rodzinnego
– pościel i poduszka w cenie
– toalety po obu końcach wagonu
– budzenie w cenie
– małe śniadanie w cenie
– możliwość zakupu przekąsek i napojów od konwojenta
Wagon sypialny:
– wagony Economy z toaletami na końcu wagonów.
– wagony Deluxe z toaletą i prysznicem w przedziale
– przedziały 3-, 2- i 1-osobowe
– przedziały wyposażone w lustra i gniazdka
– w przedziale przybory toaletowe i ręczniki
– w przedziale Deluxe dodatkowo żel pod prysznic
– przekąska i mały napój na powitanie
– małe śniadanie z dolewką napoju w cenie
– bezpłatna prasa poranna

Kuszetka w pociągu Nightjet (© ÖBB/Marek Knopp)
11. Pociągi Railjet
Składy Railjet to flagowe pociągi kolei austriackich obsługujące dalekobieżne połączenia krajowe i międzynarodowe. Pociągi te zastąpiły na wielu trasach wysłużone (choć wygodne) składy wagonowe Intercity.
Pociągi Railjet kolei austriackich mogą jechać z prędkością 230 km/h. Pociąg ten może przewieźć 408 pasażerów, jest przystosowany do przewozu pasażerów niepełnosprawnych, ponadto wydzielono 5 miejsc na rowery. Railjety wyposażone są w system informacji pokładowej, portal multimedialny. Pasażerowie mogą skorzystać z usług wagonu restauracyjnego, a dla dzieci przygotowano przedział kinowy.
W pociągach dostępne są wagony drugiej klasy, pierwszej klasy i klasy Business.
Druga klasa (Economy):
– nowoczesne fotele
– rozkładane stoliki
– wydzielone miejsca na bagaż
– jedno gniazdko na dwa siedzenia
– sprzedaż przekąsek z wózka (minibaru)
Pierwsza klasa:
– skórzane fotele
– więcej miejsca na nogi
– gniazdko przy każdym fotelu
– bezpłatna prasa codzienna
– dania serwowane na miejsce
Klasa Business
– skórzane fotele
– odchylane oparcia
– podkładki pod nogi
– strefa ciszy
– gniazdko przy każdym fotelu
– obowiązkowa rezerwacja miejsc
– szeroki wybór prasy codziennej i czasopism
– bezpłatny napój na powitanie
– obsługa stewarda
Dla osób na wózkach inwalidzkich przygotowano specjalną windę, 3 miejsca w klasie pierwszej w cenie klasy drugiej, miejsce dla psów-przewodników i przestronną toaletę.

Austriacki pociąg Railjet (© ÖBB/Eisenberger)
12. Przewóz rowerów
ÖBB
W pociągach regionalnych i dalekobieżnych na przewóz niezłożonego i niespakowanego roweru potrzebny jest bilet na przewóz roweru, który kosztuje 10% biletu normalnego na przejazd drugą klasą na tej samej trasie (minimalna cena 2 euro). Możliwy jest także zakup tygodniowego lub miesięcznego biletu na przewóz roweru.
W pociągach regionalnych (R, RE, S-Bahn) rowery można przewozić bez konieczności rezerwacji, o ile nie zachodzą szczególne okoliczności (np. wysokie obłożenie). W innym przypadku przewoźnik może odmówić przewozu roweru.
W pociągach dalekobieżnych (IC, EC, Ex, RJ, Nigthjet) przewóz rowerów dozwolony jest tylko w wydzielonych i stosownie oznaczonych miejscach. Obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc na przewóz rowerów. Miejscówkę na przewóz rowerów można nabyć przez stronę internetową lub aplikację mobilną kolei austriackich za 3 euro lub za 3,5 euro w kasach biletowych.
Jeśli rozmiar roweru przekracza 185 cm (długość) x 110 cm (wysokość) x 60 cm (szerokość) lub jeśli przewozimy rower tandemowy, przyczepkę rowerową itp., rower należy przewozić w wydzielonych przedziałach bagażowych. W takim przypadku rezerwacja miejsca przez internet nie jest możliwa.
WESTBAHN
W pociągach Westbahn możliwy jest przewóz rowerów. Warunkiem jest dokonanie rezerwacji przez internet najpóźniej dwie godziny przed odjazdem pociągu ze stacji początkowej. Rezerwacja kosztuje 5 euro. W wyjątkowych przypadkach rezerwacji na przewóz roweru można dokonać u stewarda – zapłacimy wtedy 10 euro.
Przewóz rowerów nie jest możliwy w przypadku, jeśli wydzielone miejsca będą zajęte. Westbahn nie przewozi rowerów tandemowych, przyczepek itp.
13. Pociąg Majestic Imperator
Majestic Imperator to austriacki pociąg wycieczkowy zestawiony z wagonów stylizowanych na luksusowe wagony retro. Podobne pociągi kursują w wielu krajach, obecnie austriacki pociąg ma w swoim składzie głównie wagony restauracyjne i wagony typu salonka. Jak wynika z zestawień na stronie internetowej, tylko w jednym wagonie są przedziały sześcioosobowe oraz czteroosobowe 2+2 przedzielone stolikiem. Pociąg Majestic Imperator, jako pociąg wycieczkowy, przewozi zamożnych pasażerów według programu wycieczki, a po drodze zwiedzają wybrane miasta z przewodnikiem. W ubiegłych latach program wycieczek przewidywał podróże międzynarodowe, między innymi na chorwackie wybrzeże, do Bośni i Hercegowiny; w trakcie opracowywania artykułu program był bardzo skromny – kilka wycieczek w okolice Wiednia, w czasie których pociąg służy jako miejsce posiłków. Ceny bardzo wysokie.
Strona internetowa: www.majestic-train.com

Pociąg Majestic Imperator (fot. materiały prasowe)
14. Najpiękniejsze linie kolejowe
Kolej w Austrii znana jest z malowniczych linii kolejowych z widokami zapierającymi dech w piersiach. Mnie osobiście podobały się wszystkie austriackie linie kolejowe, którymi miałem okazję podróżować.
Najbardziej znane malownicze linie w Austrii:
Semmering – linia kolejowa znana też jako Semmeringbahn. Pod potocznym określeniem Semmering kryje się odcinek Gloggnitz – Mürzzuschlag.
Brennerbahn – linia kolejowa wybudowana w latach 1864-1867. Łączy Innsbruck z włoskim Bolzano
Arlbergbahn – linia kolejowa łącząca Innsbruck w Tyrolu z Bludenz w Voralbergu.
Najpiękniejsze linie kolejowe w Austrii – więcej informacji
15. Koleje wąskotorowe
Na terenie Austrii kursuje kilka kolei wąskotorowych w różnych częściach kraju. Większość z kolei kursuje sezonowo, lecz niektóre kursują codziennie.
Najważniejsze koleje wąskotorowe w Austrii:
Bregenzerwaldbahn – kolej leśna w okolicy Bregencji, znana też jako Wälderbahn.
Höllentalbahn – pięciokilometrowa linia kolei wąskotorowej w okolicach linii Semmering. Pociągi obsługiwane kursują pomiędzy miastami Payerbach Reichenau a Hirschwang.
Mariazellbahn – jedna z najciekawszych linii kolejowych w Austrii z Sankt Pölten do Mariazell. Linia wąskotorowa o długości ponad 91 kilometrów – pociągi kursują przez cały rok.
Murtalbahn – kolej wąskotorowa w Styrii. Pociągi kursują pomiędzy stacjami Uzmarkt a Tamsweg (64,5 km).
Pinzgauer Lokalbahn – popularna kolej wąskotorowa w okolicach Salzburga o rozstawie szyn 760 mm. Kursuje pomiędzy stacjami Zell am See a Krimml. Długość trasy to 53 kilometry.
Koleje wąskotorowe w Austrii – więcej informacji i lista wąskotorówek
16. Koleje zębate
Na terytorium Austrii jeżdżą trzy koleje zębate. Dawniej część trasy kolei Erzbergbahn w Styrii również miała zębatkę, ale obecnie jest to zwykła kolej turystyczna normalnotorowa.
Achenseebahn – kolej zębata o rozstawie szyn 1000 mm jeżdżąca w okolicach jeziora Achensee w Tyrolu.
Schafbergbahn – Popularna kolej położona około 50 km od Salzburga. Linia kolejki prowadzi z miejscowości Sankt Wolfgang im Salzkammergut nad jeziorem Wolfgangsee na szczyt Schafberg 1783 m n.p.m .
Schneebergbahn – Najdłuższa z działających austriackich kolei zębatych i najmłodsza, bo oddana do użytku w 1897 roku. Kolej zębata Schneebergbahn przewozi podróżnych z miasteczka Puchberg am Schneeberg w pobliże szczytu Schneeberg (2076 m n.p.m.).
Więcej informacji:

Schafbergbahn ( fot. BBPhotodesign, Pixabay)
17. Pferdeeisenbahn Museum & Gaststätte
Na terytorium Austrii działa tylko jedna muzealna kolej konna – pozostałość po pierwszej kolei konnej uruchomionej już 1828 roku (rok wcześniej otwarto pierwszy odcinek), która łączyła Czeskie Budziejowice z Gmunden przez Linz. Kolej funkcjonowała do 1872 roku i służyła głównie do transportu soli wydobywanej w Górnej Austrii na terytorium dzisiejszych Czech. Pasażerowie byli przewożeni tylko w lecie. Początkowo osobowe tramwaje konne kursowały na trasie Linz – Czeskie Budziejowice. Odjazd z obu miast następował o 5:00 rano, w Kerschbaum tramwaje konne mijały się, aby po 14 godzinach jazdy dotrzeć do celu. Przez ten czas konie pokonywały 128,7 km. Cała sieć, po wybudowaniu odcinka Linz – Gmunden, liczyła ponad 200 kilometrów.
W austriackiej wsi Kerschbaum działa Muzeum Kolei Konnej, prezentujące historię tej linii, a częścią wystawy są również powozy do przewozu pasażerów i ich repliki. W 1996 roku odbudowano tu półkilometrowy odcinek dawnej kolei, po którym obecnie w sezonie kursuje tramwaj konny. Podobne muzeum, ale bez tramwaju konnego, utworzono w Czeskich Budziejowicach
Strona internetowa: www.pferdeeisenbahn.at

Austriacki tramwaj konnsy (Fot. Stanislav Jelen, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)