Obecnie w Brunei nie ma kolei pasażerskich. Czynna jest jedynie linia kolei przemysłowej należąca do koncernu Brunei LNG. Linia o długości 4 kilometrów i rozstawie szyn 1533 mm transportuje robotników i ładunki z portu gazowego do platformy pełniącej funkcję terminalu rozładunkowego, gdzie gaz jest przepompowywany ze zbiorników tankowców do zbiorników magazynowych. Ze względu na płytkie wody tankowce nie mogą podpływać bliżej wybrzeża. Zdjęcie pociągu można zobaczyć na stronie www.alankeef.co.uk/services/industrial na dole strony.
Planowana jest budowa systemu kolei aglomeracyjnej w Bandar Seri Begawan. Kolej ma mieć 6 linii – przewidywana długość najdłuższej linii to 43 km, najkrótszej 16 km.
Planowane linie:
Central Line: Uniwersytet Brunei – Limau Manis
Circle Line: Bandar Seri Begawan – Ong Sum Ping przez lotnisko
Muara Line: Bandar Seri Begawan – Muara
North Eastern Line: Brunei Airport – Tanah Jambu
North Western Line: Brunei Airport – Sengkurong A
Western Line: Kupang – Gadong
Linia Bandar Seri Begawan – Muara może mieć duże znaczenie dla ruchu turystycznego ze względu na walory krajobrazowe oraz planowane otwarcie skansenu w Muarze.
Przez Brunei ma także przebiegać planowana linia kolei Trans Borneo Kuching z Tawau oraz indonezyjską częścią Borneo, gdzie również ma powstać linia kolejowa.
W rzeczywistości realizacja obu projektów wydaje się być nierealna.
Kolej przemysłowa w Muarze
Pierwszą linią kolejową w Brunei była oddana do użytku na przełomie XIX i XX wieku linia łącząca kopalnię węgla kamiennego Brooketon z portem Muara (prawdopodobnie 1888 rok). Linia miała długość 2,5 km, początkowo tworzyły ją drewniane tory, w późniejszych latach została przekuta na normalną kolej.
Kopalnia oraz linia kolejowa zostały zamknięte w 1924 roku, ponieważ przynosiły ogromne straty finansowe. Jak podaje jedno ze źródeł, kopalnię na krótko otwarto podczas japońskiej okupacji, jednak nie wiadomo, czy kolej w tym czasie działała.
Po kopalni sporo się zachowało, po kolejce prawdopodobnie pozostały tylko fragmenty torów. Być może teren dawnej kopalni zostanie udostępniony turystom jako skansen w ramach projektu promowania eko-turystyki realizowanego przez władze Brunei.
Kolej wąskotorowa Seria – Badas
Najbardziej znaną koleją na Brunei była i jest nieczynna od co najmniej dwudziestu lat kolej wąskotorowa Seria – Badas. Na temat kolei można znaleźć różne informacje w internecie. Została wybudowana w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Według jednych stron do transportu drewna, według innych do transportu części do budowy rurociągu z odwiertów w Badas do rafinerii w Seria. Prawdopodobnie była wykorzystywana do jednego i drugiego.
Linia kolejowa miała długość ponad 19 kilometrów i rozstaw szyn 600 mm. Kolej posiadała wagoniki przystosowane do przewozu pasażerów, czyli robotników.
Nie wiadomo, kiedy kolej została zamknięta, źródła podają koniec dwudziestego wieku i początek XXI wieku, choć pewnie nastąpiło to dużo szybciej. W internecie można znaleźć zdjęcia torów w dżungli, które zachowały się do dziś i służą jako ścieżka spacerowa.
Podobno w jednym z atlasów geograficznych widniała jeszcze linia kolejowa z Seria do Liku w malezyjskiej prowincji Sarawak, jednak nic bliższego o tej linii nie wiadomo, nie udało się też zweryfikować tej informacji.
Źródła:
[1] bruneiresources.blogspot.com/2008/10/railway-line-in-brunei.html
[2] www.sinfin.net/railways/world/brunei.html
[3] www.railwaystationlists.co.uk/pdfasia/sabahsarawakandbruneirlys.pdf
[4] digdeep1962.wordpress.com/2013/07/17/brunei-lower-belait-24-june/
[5] www.bruneiresources.com/goldenlegacy/tgl_before_the_oil.html
[6] openbrunei.org/2012/12/brunei-muara-metro-service
Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.