Kolej na Podróż

Kolej w Izraelu – przewodnik dla pasażerów (2023)

Kolej w Izraelu funkcjonuje bardzo dobrze, a w ostatnich latach oddano do użytku nowe linie kolejowe i planowana jest budowa następnych. Pociągi są czyste, jeżdżą szybko i często (w dni robocze), docierają do większości miejsc popularnych wśród turystów.

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023

Zastrzeżenie

Pomimo moich najlepszych chęci informacje mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki, czy utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli artykuł okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt w przyszłości, bowiem nie mam sponsorów, nie współpracuję z przewoźnikami, ani nie publikuję kryptoreklam.

Spis treści:

1. Rozkład jazdy
2. Informacje praktyczne
3. Narodowe Muzeum Kolejnictwa
4. Historia kolei w Izraelu
5. Najważniejsze linie kolejowe
6. Stacje kolejowe z czasów Imperium Osmańskiego
7. Kolej linowo-terenowa w Hajfie

Koleje Izraelskie

Pociąg Tel Awiw – Jerozolima (fot. dreamstime.com)

1. Rozkład jazdy

www.rail.co.il/en – oficjalna strona Israel Railways. Na stronie dostępna jest wyszukiwarka połączeń, na stronie ze schematem linii i stacji można sprawdzić czas otwarcia dworców, kas bileotwych i atrakcje w pobliżu stacji. Nie ma tablic z odjazdami z konkretnych stacji.

Mapa kolejowa Izraela – aut. Maximilian Dörrbecker, źródło Wikimedia Commons. Może już być nieaktualna.

Izrael nie posiada połączeń międzynarodowych. W przyszłości planuje się doprowadzenie torów kolejowych do granicy jordańskiej, ale nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Jak pisałem, inwestycje postępują bardzo szybko. W październiku 2019 roku została oddana do użytku szybka linia kolejowa łącząca Jerozolimę z lotniskiem Ben Guriona i dalej z Tel Awiwem. Jeśli tak dalej pójdzie, informacje zamieszczone w tym artykule za jakiś czas mogą być nieaktualne.

Pociąg Siemens Viaggio Light (aut. Jcorneslus, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

2. Informacje praktyczne

– pociągi nie kursują w szabat, od zachodu słońca w piątek do zachodu słońca w sobotę

– osoby chcące w krótkim czasie dużo podróżować po Izraelu (nie tylko koleją) powinny zaopatrzyć się w kartę Rav Kav Card. Jest to karta elektroniczna wprowadzona w 2007 roku, dzięki której można bardzo łatwo płacić za bilety kolejowe i autobusowe większości izraelskich przewoźników. Kartę można doładować na dworcach kolejowych i autobusowych.

– na kolei posiadacze Rav Kav mogą skorzystać z biletu jednodniowego na pociągi na całej sieci kolei izraelskich (Integrated Daily Flexible Rav-Kav Card), ważnego w dniu zakupu do 04:30 dnia następnego.

– aby wejść na peron trzeba mieć ważny bilet i przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, przypominającą uproszczoną kontrolę na lotniskach.

– toalety na dworcach są bezpłatne, wybudowane zostały jednak w miejscach, do których można się dostać z ważnym biletem i po przejściu przez kontroli bezpieczeństwa.

– na dworcach kolejowych czynne są kasy, biletomaty, na największych z nich działa sieć kawiarni.

– w izraelskich pociągach dostępna jest tylko druga klasa. W niektórych obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc.

– w pociągach obowiązuje zakaz palenia; na dworcach kolejowych wyznaczone są strefy, w których można palić papierosy.

– w Izraelu najczęściej spotkamy dwupiętrowe zespoły trakcyjne firmy Bombardier, spalinowe zespoły trakcyjne IC 3 znane głównie z Danii oraz jednopiętrowe pociągi Siemens Viaggio Light. We wszystkich pociągach są toalety z obiegiem zamkniętym, gniazdka elektryczne, rzeczą naturalną jest dostęp do wi-fi.

– podczas fotografowania pociągów lub infrastruktury można zostać zaczepionym przez agentów służb bezpieczeństwa. Agenci mogą „poprosić” o pokazanie zdjęć, ewentualnie o wykasowanie zdjęć, które uznają za niepożądane z punktu widzenia bezpieczeństwa.

– na największych stacjach zainstalowano skrzynki bagażowe.

– rowery można przewozić w wyznaczonych wagonach, przy większości dworców utworzono parkingi dla rowerów.

Za informacje praktyczne dziękuję panu Jakubowi.

Kolej w Izraelu

Wnętrze piętrowego pociągu Bombardier kolei izraelskich – górny pokład (aut. Kenyh, Wikimedia Commons)

Kolej w Izraelu

Wnętrze pociągu piętrowego – dolny pokład (fot. dreamstime.com)

3. Narodowe Muzeum Kolejnictwa

Od 1983 roku w Hajfie działa Izraelskie Muzeum Kolejnictwa (Israel Railway Museum). Siedziba muzeum znajduje się na nieczynnym dla ruchu pasażerskiego wschodnim dworcu kolejowym w Hajfie.

Muzeum poświęcone jest historii kolei w Izraelu i krajach ościennych sięgającej 1892 roku, kiedy otwarto pierwszą linię pomiędzy Jeruzalem a Jafą, po czasy współczesne i część poświęconą wizji przyszłości izraelskich kolei.

Wystawa podzielona jest na część zewnętrzną i wewnętrzną. Ta ostatnia w 2000 roku została odnowiona. Wśród eksponatów znajdziemy między innymi wagon salonkę Palestine Railways z 1922 roku przeznaczoną do przewozu ważnych osobistości.

Oprócz taboru zgromadzono najróżniejsze eksponaty związane z koleją – zdjęcia, dokumenty, bilety, narzędzia i modele pociągów.

Izrael pociąg

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Hajfie (fot. dreamstime.com)

4. Historia kolei w Izraelu

Początki kolei w dzisiejszym Izraelu przypadają na czas, kiedy ziemie te były częścią Imperium Ottomańskiego.

Pierwsze propozycje budowy linii kolejowej pojawiły się w połowie XIX wieku z inicjatywy Mosesa Montifiore, brytyjskiego bankiera i filantropa. Nie doszlo jednak do ich realizacji.

Pierwszą linią kolejową na terytorium dzisiejszego Izraela była linia Jafa – Jerozolima, uroczyście otwarta 26 września 1892 roku. Zbudowana na torze o rozstawie 1000 mm (lub 1050 mm), przejazd trasy zajmował 3 i pół godziny (87 km).

Izrael pociąg

Pierwszy pociąg Jafa – Jeruzalem w 1892 roku (aut. nieznany, lic. publiczna)

Na początku XX wieku zbudowano linię kolejową Hajfa – Bet’ Szean, która w 1905 lub 1906 roku została wydłużona do miasta Dara, gdzie łączyła się z linią Kolei Hidżaskiej.

W czasie pierwszej wojny światowej wybudowano szereg linii kolejowych przeznaczonych do celów militarnych – transportu sprzętu i żołnierzy.

Po zakończeniu I wojny światowej Palestyna znalazła się pod bezpośrednimi rządami Brytyjczyków, które trwały do 1948 roku. W tym czasie przewozy obsługiwał przewoźnik Palestine Railways. Istniały dwie niepołączone sieci kolejowe – linia wąskotorowa Hajfa – Dara z odgałęzieniami do Akki i Samarii oraz linie normalnotorowe Jafa – Jerozolima oraz Hajfa – Al-Kantara, przebiegająca przez Strefę Gazy do egipskiej Al-Kantary leżącej po prawej stronie brzegu Kanału Sueskiego. Linia ta nie była połączona z siecią kolejową Egiptu. Na trasie kursowały między innymi pociągi nocne z wagonami sypialnymi i restauracyjnymi.

W połowie lat dwudziestych XX wieku, w związku z rosnąca liczbą prywatnych samochodów, odnotowywano stały spadek pasażerów podróżujących koleją. Wielki Kryzys z lat 1929-1933 odbił się negatywnie na turystyce, co spowodowało jeszcze większy spadek liczby pasażerów, a Palestine Railways miały poważne kłopoty finansowe.

Lata trzydzieste stoją pod znakiem aktywności arabskich organizacji paramilitarnych (1933-1936) oraz powstania arabskiego (1936-1939). Jednym z elementów walki arabskich powstańców były ataki na linie kolejowe. W wyniku ataków dochodziło do zakłóceń w ruchu pociągów i zniszczeń na różnych odcinkach.

W czasie drugiej wojny światowej Brytyjczycy wybudowali linię Trypolis – Bejrut – An-Nakura, skąd dalej prowadziła linia kolejowa do Hajfy i dalej do Port Said oraz Kairu. Linia służyła głównie do transportu żołnierzy.

Linia Trypolis – Hajfa funkcjonowała do 1948 roku, do czasu wybuchu I wojny izraelsko-arabskiej, odcinek An-Nakura – Bejrut rozebrano, natomiast na pozostałej części linii (Bejrut – Trypolis) pociągi kursowały normalnie.

W latach 1946-1948 ponadto żydowscy bojownicy o niepodległość dokonywali ataków na infrastrukturę kolejową.

Po uzyskaniu niepodległości przez Izrael zamknięto wszystkie kolejowe połączenia międzynarodowe, reaktywowano natomiast linię Jafa – Jerozolima.

W 1953 roku rozpoczęła się odbudowa sieci kolejowej i budowa nowych linii. Rok później otwarto dworzec centralny w Tel Awiwie.

W 1959 roku oficjalnie zakończono eksploatację parowozów, zastąpionych przez lokomotywy spalinowe i spalinowe zespoły trakcyjne.

Od połowy lat sześćdziesiątych następuje spadek w przewozach pasażerskich spowodowany rosnącym znaczeniem transportu drogowego, rozwijają się natomiast przewozy towarowe.

W drugiej dekadzie XXI wieku nastąpił renesans kolei w Izraelu – zmodernizowano tabor, przeprowadzono rewitalizację i remont linii kolejowych, wybudowano nowe stacje, planowane są kolejne inwestycje.

Izrael pociąg

Izraelski pociąg w 1956 roku na stacji w Jerozolimie (źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe Izraela)

5. Najważniejsze linie kolejowe

Poniżej zamieszczam krótkie opisy najważniejszych miast przy głównych izraelskich liniach kolejowych wraz z odnośnikami do najciekawszych, moim zdaniem, artykułów na polskich blogach podróżniczych.

Tel Awiw – Naharijja

Jedna z głównych linii kolejowych w Izraelu, interesująca z punktu widzenia turysty. Prowadzi z Tel Awiwu na północ, kończy się niedaleko granicy izraelsko-libańskiej. Dużo pociągów, czas przejazdu od 96 minut do 105 minut, w zależności od tego, na ilu stacjach po drodze zatrzymują się pociągi.

Tel Awiw – jedno z największych miast Izraela; raczej nie zachwyca pod względem zabytków, jednak turyści chwalą piaszczyste plaże, promenadę nadmorską, Biały Tel Awiw, czyli zespół budynków zbudowanych w stylu Bauhaus oraz Starą Jaffę – port i dawne arabskie miasto, które obecnie wchodzi w skład rozrastającego się Tel Awiwu. Miasto słynie również z klubów i imprez dla środowisk LGBT.

Binjamina Giwat-Ada – nieduże miasteczko, znane z położonych w pobliżu winnic. 7 kilometrów od stacji kolejowej, w wiosce Cezarea warto zobaczyć ruiny starożytnego rzymskiego miasta, w tym akwedukt i amfiteatr.

Atlit – wieś położona nad morzem, odwiedzana przez miłośników sportów wodnych i plażowania. W Atlit na terenie dawnego brytyjskiego obozu dla nielegalnych imigrantów utworzono Muzeum Nielegalnej Imigracji. W pobliżu parki narodowe i rezerwaty przyrody, na przykład Park Narodowy Gór Karmel. W Atlit można zwiedzić także zakład pozyskujący sól z wody morskiej oraz ruiny dawnej twierdzy.

Hajfa – trzecie pod względem wielkości miasto Izraela. Port morski, ośrodek handlowy i naukowo-badawczy. Największe atrakcje to Góra Karmel z punktem widokowym i klasztorem karmelitanów bosych, Mauzoleum Baba oraz ogrody bahaistów. Dużą popularnością cieszy się muzeum historii piekarstwa w silosie zbożowym. Dla miłośników transportu dodatkowo kolej linowo-terenowa.

Akka – miasto o bardzo długiej i bogatej historii. Zabytkowy zespół Starego Miasta w 2001 roku został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zachowały się mury miejskie, pod Starym Miastem odkryto i udostępniono sale rycerskie oraz tunele. Podobnie jak w Hajfie, również tutaj można zobaczyć sanktuarium i ogrody bahaistów. Jak na nadmorskie miasto przystało, wśród atrakcji nie może zabraknąć promenady.

Naharijja – nadmorska miejscowość, najdalej wysunięte na północ miasto Izraela. Poza promenadą i plażami najważniejsza atrakcja turystyczna to muzeum miejskie w Domu Liebermana. W pobliżu białe klify oraz park narodowy.

Tel Awiw – Beer Szewa przez Lod

Linia kolejowa prowadząca na południowy-wschód Izraela – jedna z dwóch linii Tel Awiw – Beer Szewa, druga biegnie przez Aszkelon. Na stacji Beer Szewa kilka razy dziennie (w trakcie opracowywania artykułu dwa razy) można się przesiąść do pociągu Beer Szewa – Dimona. Czas przejazdu Tel Awiw – Beer Szewa to około 80 minut.

Tel Awiw – opis wyżej

Lod – siedemdziesięciotysięczne miasto, znane też jako Lidda, a dawniej Diospolis. Ważny węzeł drogowy i kolejowy, w pobliżu stanowiska archeologiczne. Według map jednego z izraelskich portali w centrum miasta znajduje się stary dworzec kolejowy (obecnie apteka), ale nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji. Z atrakcji turystycznych należy wymienić niewielkie Muzeum Dziedzictwa Żydowskiego.

Ramla – miasto sąsiadujące z Lod. Najważniejsze zabytki i atrakcje: brytyjski cmentarz wojenny, Muzeum Samochodów Ciężarowych, Biała Wieża z XIII wieku, pozostałości cystern, Muzeum Miejskie.

Mazkeret Batja  – miasteczko liczące niecałe 10 tysięcy mieszkańców. Można obejrzeć kilka ulic z zabytkową zabudową i farmą barona Rotschilda oraz synagogą z 1927 roku

Kirjat Mal’achi – nieduże miasteczko (ok. 20 tys. mieszkańców) założone w 1951 roku na miejscu obozu dla żydowskich uchodźców. Ośrodek przemysłowy, brak informacji o atrakcjach turystycznych.

Kirjat Gat – współczesny Kirjat Gat został założony w 1954 roku. Podczas konfliktu w 1948 roku doszło w tym miejscu do zaciętych walk, po ich zakończeniu arabską wioskę wysiedlono. Brak zabytków i atrakcji, o walkach przypomina Pomnik Ofiar Wojny.

Lehawim – miasto satelickie Beer Szewy. Osada założona w 1983 lub 1985 roku, więc również brak zabytków.

Beer Szewa – miasto liczące ponad 200 tysięcy mieszkańców. Zabudowa współczesna, Zachowało się kilka zabytków z czasów Imperium Osmańskiego, między innymi stara stacja kolejowa. 80 kilometrów od Beer Szewy znajduje się popularna wśród turystów formacja skalna Mitzpe Ramon.

Tel Awiw – Beer Szewa przez Aszkelon

Druga możliwość dojazdu do Beer Szewy. Przejazd tą trasą trwa dłużej, około dwóch godzin. Pociągi przejeżdżają niecały kilometr od Strefy Gazy.

Tel Awiw – opis wyżej

Holon – miasto w dystrykcie Tel Awiw. Można zobaczyć wzgórze Tel Giborim. z rozległym parkiem, którego ozdobą są ogrody z wodospadem, a dodatkowa atrakcja to bunkier. W mieście działają muzea: Muzeum Designu oraz Muzeum Dziecięce.

Bat Jam – miasto oddzielone od Holon autostradą i linią kolejową tworzącymi granicę pomiędzy miastami. Niemal same bloki, jedyna atrakcja turystyczne to plaże i promenada.

Riszon le-Cijjon – jedno z większych pod względem liczby ludności miasto Izraela, znana z odbywającego się tu co roku Festiwalu Wina. Zabytki to Wielka Synagoga, Stara Studnia, pierwsza szkoła hebrajska, ponadto warto zobaczyć park wokół jeziora, plaże oraz park rozrywki Superland dla dzieci.

Jawne – nieduże miasto (ok. 35 tys. mieszkańców); stanowisko archeologiczne z pozostałościami twierdzy krzyżowców, kościół z XII wieku (później meczet) i grobowiec Rabbi Gamaliela. Dla dzieci park wodny.

Aszdod – duże miasto z pozostałościami twierdzy, stanowiskami archeologicznymi, a przede wszystkim plażami, nowoczesną mariną i znakomicie rozwiniętą infrastrukturą dla miłośników sportów wodnych. Ważny ośrodek przemysłowy.

Aszkelon – port i ośrodek przemysłowy, promowane jako wakacyjna stolica Izraela, bowiem tutejsze plaże i dobre warunki do uprawiania sportów wodnych przyciągają turystów z całego kraju (i z zagranicy). Dodatkowo do zobaczenia średniowieczny grób arabskiego szejka, stanowiska archeologiczne i park narodowy w okolicy.

Sederot – miasteczko (20 tys. mieszkańców) położone kilometr od Strefy Gazy. Miasto bywa celem ostrzału rakietowego, o czym można się przekonać czytając choćby wiadomości z tamtego regionu.

Netivot – małe miasto (30 tys. mieszkańców). Zabudowa współczesna, park przemysłowy, brak atrakcji turystycznych.

Ofakim – kolejne ze współczesnych miasteczek bez atrakcji turystycznych. W pobliżu most kolejowy z czasów Imperium Osmańskiego.

Beer Szewa – opis wyżej

Tel Awiw – Jerozolima (nowa linia)

Transport między Tel Awiwem a Jerozolimą jest możliwy na dwa sposoby: kursują szybkie pociągi ze stacji Tel Awiw Hahagana do stacji Jerozolima Yitzhak Navon przez lotnisko Ben Guriona. Pociągi przejeżdżają po nowo wybudowanej linii z Jerozolimy na lotnisko i kończą bieg na nowej stacji, wspomnianej już Yitzhak Navon w Jerozolimie. Po drodze z Tel Awiwu zatrzymują się tylko na lotnisku, a czas przejazdu lotnisko Ben Guriona – Jerozolima wynosi jedynie 20-25 minut.

Tel Awiw – Jerozolima przez Lod

Drugi sposób na dojazd pociągiem do Jerozolimy to pociągi Tel Awiw – Jerozolima przez opisane wcześniej Lod. Pociągi jadą znacznie dłużej i według wyszukiwarki połączeń izraelskich konieczna jest przesiadka na stacji Bet Szemesz. Trasa pociągu na odcinku Tel Awiw – Ramla pokrywa się z opisaną wcześniej linią Tel Awiw – Beer Szewa. Pociąg w tym przypadku dojeżdża do stacji Jerusalem Biblical ZOO i Jerusalem Malha.

Bet Szemesz – współczesne miasto założone w 1950 roku. W okolicy stanowiska archeologiczne, kompleksy jaskiń, 16 kilometrów od miasta, w Latrun, znajduje się Muzeum Wojny.

Jerozolima – stolica Izraela i największe miasto kraju. Najpopularniejsze wśród turystów i pielgrzymów izraelskie miasto. Mnóstwo zabytków i atrakcji, w tym Stare Miasto wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Cmentarz Narodowy, Muzeum Narodowe oraz wiele innych miejsc wartych odwiedzenia – polecam lekturę polecanych artykułów. Drugim popularnym celem wycieczek jest oddalone o 8 kilometrów Betlejem (dojazd autobusem, szczegóły na blogach).

Hajfa – Bet Sze’an

Linia kolejowa biegnąca na wschód Izraela, niedaleko granicy z Jordanią. Czas przejazdu około 50 minut; pojawiają się w informacje o planach wydłużenie w przyszłości tej linii do Jordanii.

Hajfa – opis wyżej

Jokne’am – mała moszawa, w której utworzono strefę przemysłową. Na wzgórzu Tel Jokne’am można zobaczyć ruiny starożytnego miasta. W pobliżu rezerwaty przyrody, szlaki piesze i rowerowe.

Migdal ha-Emek-Kfar Baruch – stacja na pustkowiu obsługująca miasto Migdal ha-Emek położone siedem kilometrów od stacji. Nieduże miasto uważane jest za ośrodek nowych technologii, brak jakichś godnych uwagi atrakcji turystycznych.

Afula – ośrodek przemysłowy i ważny węzeł komunikacyjny. Pod względem turystycznym mało atrakcyjne – zachowały się ruiny dawnej twierdzy krzyżowców.

  • 15 kilometrów od Afuli oraz od stacji Kfar Baruch położone jest miasto Nazaret, znane z Bazyliki Zwiastowania Pańskiego. Warto zobaczyć Stare Miasto z interesującymi zabytkami, z których najbardziej znane to seraj – dawna siedziba władz miejskich z wieżą zegarową obok, dawny hostel Moskobija, bazar, ponadto w różnych częściach miasta znajdują się zabytki sakralne.

Bet Sze’an – miasteczko liczące około 20 tysięcy mieszkańców. W okolicy liczne znaleziska archeologiczne. W celu ich ochrony utworzono Park Narodowy Bet Sze’an, gdzie można obejrzeć między innymi ruiny starożytnego miasta Scytopolis. W pobliżu szlaki spacerowe wzdłuż kanionu rzeki Charod – zachowały się zabytkowe tureckie mosty.

Pociąg Izrael

Piętrowy pociąg Kolei Izraelskich (fot. dreamstime.com)

6. Stacje kolejowe z czasów Imperium Osmańskiego 

W Izraelu zachowało się kilka starych stacji kolejowych z czasów Imperium Ottomańskiego i zwierzchnictwa brytyjskiego, które zostały poddane renowacji, a obecnie reklamowane są jako atrakcje turystyczne. Znalazłem informacje o pięciu takich stacjach i jednej pełniącej funkcję Narodowego Muzeum Kolejnictwa, którą opisałem wcześniej. Dla miłośników kolei dawne stacje mogą być atrakcją, więc uznałem, że warto o nich wspomnieć w artykule.

Stara stacja Hatachana (Tel Awiw) – dawna stacja linii kolejowej Jafa – Jeruzalem, czynna w latach 1892 – 1948. Stacja położona w dzielnicy z modnymi sklepami, kawiarenkami, plażą i muzeami (w pobliżu Muzeum Sił Zbrojnych Izraela) została odnowiona i przekształcona w atrakcję turystyczną. Powierzchnia kompleksu stacji to 22 hektary, na których umieszczono dwa odnowione wagony z czasów brytyjskich, a z całości stworzono „przestrzeń otwartą” – w starych budynkach warsztatów, magazynów itp. powstały restauracja i kawiarenki. Nowa stacja Hatachana leży 3 kilometry od starej stacji.

Hatachana

Stara stacja kolejowa Hatachana, fot. Jorge Lascar, CC-BY-SA, flickr

Stara stacja w Jerozolimie – stacja końcowa linii Jafa – Jeruzalem, nazywana „The First Station” również została odnowiona i przekształcona w miejsce z lokalami gastronomicznymi. Stacja zbudowana w czasach Imperium Osmańskiego funkcjonowała do 1948 roku, później po czteroletniej przerwie w 1952 roku odjechał stąd pierwszy pociąg towarowy. Stacja była czynna do 1998 roku, później popadała w ruinę. W 2005 roku odbudowano trasę Bet Szemesz – Jerozolima, ale tory doprowadzono tylko do dzisiejszej stacji Jerusalem Malha. W tym samym roku rozpoczął się remont starej stacji, która oficjalnie została otwarta w 2013 roku jako centrum handlowo-gastronomiczne.

Jerozolima stacja

Odnowiona stacja w Jerozolimie fot. Bukvoed, CC-BY-SA, Wikimedia Commons

Stara stacja w Beer Szewie – jednym z niewielu zachowanych zabytków w mieście Beer Szewa jest zachowana stacja kolejowa z czasów Imperium Ottomańskiego. Została zbudowana i oddana do użytku w 1915 roku, a została stworzona głównie do obsługi sieci kolei przeznaczonych do transportu wojska i sprzętu. Do Beer Szewy dochodziła linia z węzła kolejowego Wadi Surar (obecnie Nahal Sorek). W 1917 roku miasto zajęli Brytyjczycy, którzy zbudowali odgałęzienie łączące Beer Szewę z linią kolejową do Al-Kantary na terytorium dzisiejszego Egiptu. Linia funkcjonowała do 1927 roku. W 1956 roku Izraelczycy odbudowali linię kolejową do miasta, tory jednak nie dochodziły do starej stacji, a do położonej w zupełnie innym miejscu stacji Be’er Sheva North, . W 2000 roku wybudowano nową stację kolejową Be’er Sheva Center , położoną 1250 metrów od starej stacji. Stara stacja uważana jest za zabytek i atrakcję turystyczną, przed stacją prawdopodobnie stoi parowóz jako pomnik.

Podobne stacje są w miejscowościach Kefar Jehoszua i Afula. W tej pierwszej urządzono niewielkie muzeum.

7. Kolej linowo-terenowa w Hajfie

Jedną z atrakcji turystycznych Hajfy jest kolej linowo-terenowa znana pod nazwą Carmelit. Kolejka została wybudowana w latach 1956-1959. Na przestrzeni lat kilkakrotnie zawieszano eksploatację, aby później ją wznowić.

Nazwa kolejki pochodzi od Góry Karmel, na której położona jest Hajfa – tunel kolejki, bo biegnie ona pod ziemią został wydrążony właśnie w wymienionej górze. Długość trasy to około 1,8 km, różnica pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 274 metry, na trasie jest sześć stacji, a cała linia biegnie pod ziemią, dlatego często opisywana kolej linowo-terenowa bywa nazywana metrem.

Jak podaje strona www.carmelithaifa.com, kolej linowo-terenowa w Hajfie kursuje w następujących godzinach:

niedziela-czwartek: 06:00-24:00
piątek: 06:00-15:00
sobota: 20:00-24:00

Przejazd płatny, możliwy jest przewóz rowerów za dodatkową opłatą.

Carmelit

Stacja kolei linowo-terenowej w Hajfie
(aut. Nina G, CC-BY-ND, flickr.com)

%d bloggers like this: