Kolej na Korsyce składa się obecnie z dwóch linii kolejowych, łączących się na stacji Ponte Leccia, która jest sercem korsykańskiej sieci kolejowej. Trzecia linia kolejowa została zniszczona podczas drugiej wojny światowej i nigdy nie została odbudowana.
Przewoźnikiem obsługującym przewozy kolejowe jest Chemins de Fer de la Corse, w 2002 roku wyodrębniony ze struktur SNCF i przekazany władzom samorządowym. Jak można zauważyć, nawet logo przypomina koleje francuskie.
Na początku XXI wieku kolej na Korsyce była w opłakanym stanie po latach zaniedbań; po raz kolejny rozważano jej likwidację. Lokalne władze po przekazaniu im sieci podjęły decyzję o zakupie nowych pociągów i remontach linii kolejowych.
Ostatnia aktualizacja: 06.12.2023
Rozkład jazdy i ceny
cf-corse.corsica – strona internetowa kolei korsykańskich. Na stronie dostępny jest rozkład jazdy pociągów pasażerskich i ceny biletów.
Fanpage Chemins de Fer de la Corse na Facebooku
Godną uwagi ofertą jest Pass Liberta – siedmiodniowy bilet sieciowy umożliwiający podróż po całej, niedużej wprawdzie sieci, przez siedem następujących po sobie dni. Jest to bilet imienny. W trakcie opracowywania artykułu cena biletu wynosiła 50 euro.
Pociągiem po Korsyce
Obecnie przewozy kolejowe prowadzone są na dwóch liniach:
Ajaccio – Bastia przez Ponte-Leccia i Corte, 158 kilometrów, czas przejazdu około 46 godzin, w zalezności od pociągu.
Calvi – Ponte Leccia przez L’Île-Rousse – 74 kilometry – kursują bezpośrednie pociągi Bastia – Calvi, w przypadku podróży z Ajaccio do Calvi trzeba się przesiąść na stacji Ponte Leccia
Łączna długość czynnych linii kolejowych wynosi 232 kilometry.
Ponadto kursują pociągi podmiejskie na trasach:
Bastia – Casamozza
Calvi – Île-Rousse
Ajaccio – Mezzana
Pociągi dalekobieżne obsługiwane są przez nowoczesne spalinowe zespoły trakcyjne z przyciemnianymi szybami, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Na trasach podmiejskich często spotkamy stare spalinowe zespoły trakcyjne różnych typów.
Linie są bardzo malownicze, często przecinają przełęcze oraz dojeżdżają pod samą plażę. Bez problemu można byłoby je zaliczyć do najpiękniejszych linii kolejowych w Europie.
Kolej na Korsyce, pomimo niedużych rozmiarów, to bardzo dobry środek transportu.
Informacje dla miłośników kolei
– w 1877 podjęto decyzję o budowie linii kolejowej o rozstawie 1000 mm.
– 1.8.1888 otwarto pierwszą linię Bastia – Corte, później Ajaccio – Bocognano
– w 1959 roku proponowano likwidację całej sieci
– kolejna próba likwidacji całej sieci pojawiła się w 1972 roku.
– trzecia linia kolejowa z Casamozza do Porto Vecchio (130 km) została zniszczona podczas drugiej wojny światowej. Łączyła ona miasta i wsie wschodniego wybrzeża Kosyki.
– na czynnej sieci kolejowej znajdują się 32 tunele oraz 51 mostów i wiaduktów. Najdłuższy tunel koło Vizzarona ma 3,9 km.
– wiadukt kolejowy w Vecchio ma 140 metrów długości i 94 metry wysokości. Został zaprojektowany przez Gustawa Eiffela.