Laos przez długi czas nie posiadał kolei, poza zachowanymi reliktami z dawnych czasów. Od 2008 roku na kolej w Laosie składała się jedna stacja kolejowa stanowiąca przedłużenie linii kolejowej z Tajlandii.
3 grudnia 2021 roku oddano do użytku wybudowaną przez Chińczyków kolej Wientian – Boten. Właśnie tę datę należy uważać za początek kolei w Laosie. Pociągi w Laosie od czasu uruchomienia linii są bardzo popularnym środkiem transportu, a transport kolejowy w założeniu ma przyczynić się do rozwoju turystyki w tym pięknym kraju.
Ostatnia aktualizacja: 31.10.2023
Spis treści:
1. Kolej laotańsko-chińska
2. Historia kolei w Laosie
3. Kolej Na Tha – Thanaleng
Aktualna sytuacja
Pod koniec kwietnia 2023 roku zostały uruchomione pociągi międzynarodowe pomiędzy Wientian a chińskim Kunming. Czas przejazdu w jedną stronę to 10 i pół godziny. Podróż jest tak długa ze względu na kontrole graniczne.
Przewoźnik planuje zakupienie kolejnego składu, ponieważ liczba pasażerów wciąż rośnie.
Kolej laotańsko-chińska
Kolej w Laosie z prawdziwego zdarzenia została uroczyście otwarta 3 grudnia 2021 roku. Pociągi kursują pomiędzy stolicą kraju Wientian a stacjami Boten i Luang Prabang. Liczba kursujących pociągów różni się w zależności od dnia, zwykle kursuje 5-8 pociągów. Można wybrać pomiędzy pociągiem zwykłym a ekspresowym. Na trasie znajduje się 12 stacji pasażerskich, z czego na pięciu zatrzymują się pociągi ekspresowe. Prędkość to 160 km/h. Tabor to elektryczne zespoły trakcyjne (pociągi ekspresowe) i składy wagonowe (pociągi zwykłe).
Kolej została zbudowana przez Chińczyków w latach 2016-2021. Plany budowy pojawiły się już w 2001 roku, osiem lat później rządy Laosu i Chin potwierdziły plany, w 2015 r. zawarto porozumienie. Laotańska część trasy liczy ponad 400 kilometrów (według różnych źródeł 409-422 km), z czego 198 km to tunele i galerie a 62 km mosty i wiadukty. W Boten, kolej łączy się z chińską linią kolejową Yuxi-Mohan o długości ponad 500 kilometrów.
Kolej w Laosie jest jednotorowa, zelektryfikowana i zbudowana w rozstawie szyn 1435 mm. Częścią projektu była budowa nowej stacji kolejowej w Wientian.
Planowane jest połączenie z budowaną Koleją Dużych Prędkości w Tajlandii z Bangkoku do Nong Khai. Ze względu na różnicę w rozstawie szyn nie jest możliwe połączenie z istniejącą linią kolejową po tajlandzkiej stronie.
Kolej w Laosie obsługiwana jest przez Laos China Railway Company.
Strona internetowa: www.lcrc.ltd
Fanpage Laos China Railway Company na Facebooku
Historia kolei w Laosie
Pierwsza linia kolejowa w Laosie została zbudowana w 1893 roku przez Francuzów, a właściwie przez francuskich konstruktorów i 500 wietnamskich niewolników, z których wielu zmarło podczas pracy w dżungli. Łączyła wyspy Don Det i Don Khon w archipelagu Si Phan Don (Cztery Tysiące Wysp). Długość trasy wynosiła 7 kilometrów, rozstaw szyn początkowo 600 mm, później linię przekuto na 1000 mm, a w 1910 roku dobudowano dwukilometrowy odcinek do Ban Don Det na północy wyspy Don Det. Kolej w założeniu miała ułatwić transport parowców, towarów i pozwoliła na ominięcie pobliskich wodospadów na Mekongu. Podczas drugiej wojny światowej była wykorzystywana w celach wojskowych przez Japończyków, a po zakończeniu wojny została pochłonięta przez dżunglę.
Do dziś zachowały się 3 kilometry torów, most łączący wyspy Don Khon i Don Det, lokomotywa parowa zżarta przez rdzę i dawna rampa najazdowa w wiosce Hang Khon. Kolej została dobrze upamiętniona, przygotowano kilka publikacji o jej historii, aczkolwiek w róźnych źródłach podawane są różne dane dotyczące dat, rozbudowy linii, jej długości i tym podobnych. Swego czasu przebąkiwano o możliwości odbudowy tej kolei w celach turystycznych, lecz nic z tego nie wyszło.
Kolej Na Tha – Thanaleng
W 2008 roku otwarto linię kolejową przez most przyjaźni tajsko-laotańskiej, oddany do użytku dla ruchu drogowego już w 1994 roku. Linia kolejowa z Na Tha do stacji Dongphosy (Thanaleng) liczy 3,5 kilometra. Rok później przez most zaczęły regularnie kursować pociągi pasażerskie. Stacja Dongphosy (Thanaleng) dawniej jedyna stacja kolejowa na terytorium Laosu, położona jest około 20 kilometrów od stolicy kraju – Wientian. Do stacji dojeżdżają pociągi pasażerskie (lokalne) i towarowe. Rozstaw szyn to 1000 mm. Podczas przejazdu pociągu ruch drogowy na moście jest wstrzymywany. Planowano wydłużenie linii do Wientian , jednak plany ostatecznie porzucono
Przejazd Na Tha – Dongphosy (widok z kabiny maszynisty) (14:45)(2018)
W 2012 roku poinformowano o planach budowy linii kolejowej Lao Bao – Savannakhet, łączącej Laos z Wietnamem. Planowana długość linii to 220 kilometrów, rozstaw szyn 1435 mm. Budowa linii miała zostać zakończona w 2020 roku, ale prawdopodobnie nawet się nie zaczęła.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |