Malta nie posiada kolei, jednak przez długi czas funkcjonowała tam linia kolejowa, po której pozostałości zachowały się do dziś w doskonałym stanie. Bardzo szczegółowy artykuł o historii kolei na Malcie znajdziecie w Wikipedii (polskiej), dlatego ograniczę się tylko do najważniejszych faktów.
Kolej na Malcie łączyła Mdinę i Vallettę. Pomysł wybudowania linii kolejowej pojawił się w 1870 roku – wtedy pomiędzy dawną a obecną stolicą Malty kursowały powozy konne, które czasami na pokonanie całej trasy potrzebowały nawet 2-3 godziny. Projekt przedstawiony przez Scotta Tuckera nie zyskał akceptacji rządu – problemem okazały się wysokie koszty.
Trzy lata później pojawiły się nowe koncepcje budowy linii kolejowej, ale dopiero w 1880 roku poprzez sprzedaż udziałów udało się spółce Malta Railway Company zebrać fundusze na budowę linii i prace w końcu ruszyły.
Budowa linii miała zostać zakończona do końca 1881 roku, jednak z powodu problemów z wykupem gruntów prace się przedłużyły.
28 lutego 1883 roku uroczyście oddano do użytku linię o długości 11,2 km. Pociągi pokonywały trasę w 30-35 minut, w zależności od kierunku jazdy. Po bardzo udanym pierwszym roku kursowania liczba pasażerów i przychody wkrótce zaczęły spadać, co doprowadziło do bankructwa Malta Railway Company w 1890 roku.
Kolej na Malcie przejął rząd. Po dokonaniu niezbędnych inwestycji w infrastrukturę i napraw taboru w 1892 roku przywrócono kursowanie pociągów.
W 1895 roku podjęto decyzję o wydłużeniu linii do Mtarfy. Rok później rozpoczęto budowę nowego odcinka – wydrążenie tunelu o długości 700 metrów zajęło 4 lata i dopiero w 1900 roku nowy odcinek został otwarty.
W 1903 roku rozpoczęto budowę linii tramwajowej, biegnącej równolegle do linii kolejowej.
W 1905 roku na Malcie zaczęły kursować tramwaje i autobusy – bilety były tańsze niż na pociągi, więc kolej notowała systematyczny spadek pasażerów.
Pod koniec lat dwudziestych XX wieku planowano prywatyzację kolei, ale rząd nie zaakceptował żadnej z ofert.
Ostatni pociąg wyjechał w trasę 31 marca 1931 roku.
Dwa lata później zdemontowano większą część infrastruktury, a rozebrane szyny zezłomowano.
Zachowało się kilka budynków stacji kolejowych – na przykład w budynku dawnej stacji w Attard działa niewielkie Muzeum Kolei Maltańskich, przy budynku starej stacji w Birkirkarze w 2018 roku postawiono jako pomnik ostatni zachowany wagon kolei maltańskich, a w budynku dawnej stacji Museum działa (lub działała) restauracja.
Zachowały się też tunele w Valettcie i łączący je kamienny wiadukt.
Historia kolei na Malcie jest bardzo dobrze udokumentowana w internecie i publikacjach książkowych.
Źródła:
[1] Wikipedia
[2] https://vassallohistory.wordpress.com/maltese-public-transport-since-1856-a-brief-history-of-the-public-transport-in-malta-the-omnibus-up-to-the-mid-1800s-the-only-means-of-human-transport-w/
[3] https://timesofmalta.com/articles/view/restored-railway-carriage-is-back-at-birkirkara-station.686790
Kolej w Europie Albania Andora Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Cypr Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Islandia Kosowo Liechtenstein Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Północna Malta Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia
San Marino Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Watykan Węgry Wielka Brytania Włochy Szkocja Walia Irlandia Północna Azory Gibraltar Majorka
Obwód Kaliningradzki Sardynia Spitsbergen Sycylia Wyspa Man Wyspy Owcze