Kolej w Tunezji jest rozbudowana i nieźle utrzymana w północnej i środkowej części kraju. Na południu nie ma linii kolejowych. Podróż pociągiem po Tunezji pozwala dotrzeć do największych tunezyjskich miast oraz większości miejsc popularnych wśród turystów. Pociągi w Tunezji są na przyzwoitym poziomie – dalekobieżne to głównie składy wagonowe. Pociągi podmiejskie w Tunisie i Susie zostały wymienione, natomiast na wymianę taboru czeka linia podmiejska TGM w Tunisie.
Władze Tunezji planują duże inwestycje w kolej w najbliższych latach.
Przewoźnik narodowy: Société Nationale des Chemins de Fer Tunisiens (SNCFT)
Strona internetowa: www.sncft.com.tn
Ostatnia aktualizacja: 02.03.2024
Pociągiem po Tunezji – rozkład jazdy i ceny
Niemal wszystkie pociągi pasażerskie w Tunezji obsługiwane są przez Société Nationale des Chemins de Fer Tunisiens (SNCFT). Wyjątek to linia TGM. Koleje tunezyjskie uruchamiają pociągi dzienne i nocne na 10 liniach dalekobieżnych i 3 liniach podmiejskich.
SNCFT – strona oficjalna. Wyszukiwarka połączeń i ceny
SNCFT – Rozkład jazdy pociągów w Tunezji według linii.
Mapa kolejowa Tunezji (Wikipedia)
Do niedawna można było bardzo tanio podróżować pociągiem po Tunezji korzystając z oferty Carte Bleue. Był to niedrogi bilet sieciowy uprawniający do nieograniczonej liczby podróży pociągami SNCFT w okresie ważności biletu – przez 7, 15 i 21 następujących po sobie dni. Cena biletu była atrakcyjna, a bilet był bardzo popularny. Podczas aktualizacji artykułu nie znalazłem informacji o bilecie, więc prawdopodobnie oferta została wycofana, ale nie mogę tego zweryfikować.
Pociągiem po Tunezji – pociągi dalekobieżne
Pociągi dalekobieżne w Tunezji łączą największe miasta. Pociągi Express i Intercity uważane są za bezpieczne i punktualne, aczkolwiek wagony drugiej klasy mogą być zatłoczone.
W pociągach zwykle dostępne są trzy klasy: druga klasa, pierwsza klasa i klasa komfort. W przypadku dwóch pierwszych układ siedzeń to 2+2, klasa komfort posiada układ siedzeń 2+1, znacznie szersze fotele i więcej miejsca na nogi. Niezależnie od klasy, wszystkie wagony są wygodne i nie mają przedziałów. Niektóre pociągi w Tunezji zestawione są tylko z wagonów pierwszej klasy.
Wbrew informacjom pojawiającym się na zagranicznych stronach internetowych, tylko w części wagonów jest klimatyzacja. Jej brak jest uciążliwy podczas upałów – okna można zasłonić roletami.
Jeden z pociągów ekspresowych z Tunisu do miasta Al-Mahdijja jest obsługiwany przez spalinowy zespół trakcyjny (autobus szynowy), kursujący jako pociąg kategorii ekspres.
W pociągach nocnych nie ma kuszetek ani wagonów sypialnych.
Najlepszym miejscem służącym jako baza wypadowa jest Susa. Samo miasto jest bardzo ładne, idealne na długie, spokojne spacery. Warto wykupić miejsce w tutejszym hotelu i robić sobie jednodniowe wycieczki do innych tunezyjskich miast. W Susie znajdują się dwie stacje kolejowe: ze stacji głównej przy Blv Hassouna Ayachi odjeżdżają pociągi do Tunisu i na południe, natomiast ze stacji Sousse Metro przy Bab Jedid, Blv Mohamer V odjeżdżają pociągi lokalne na lotnisko oraz do Monastyru.
Pociągi w Tunezji – pociągi podmiejskie
Kolej w Tunezji to także pociągi podmiejskie. Obecnie przewozy podmiejskie prowadzone są w Tunisie i Susie.
W Tunisie obecnie czynne są dwie linie podmiejskie:
Linia A z Tunisu do Erriadh to znacznie dziś wydłużona linia kolejowa oddana do użytku w 1882 roku. Pierwotna linia w 1986 roku została wydłużona do Borj Cedria. W kwietniu 2012 roku tory doprowadzono do Erriadh. Długość linii to 25 kilometrów (na odcinku Tunis – Hamman-Lif linia jest trzytorowa, pozostałe 8 km to linia dwutorowa). Na linii jest 18 stacji; codziennie trasę pokonuje 88 pociągów przewożących 100 tysięcy pasażerów.
Najważniejsze stacje: Tunis, Djebel-Jelloud, Megrine, Rades, Ezzahra, Hammam-Lif, Hammam-Echatt, Borj-Cedria and Erriadh.
Linia E z Tunisu do miasta Bougatfa została otwarta w 2023 roku. Długość dwutorowej linii wynosi 9 kilometrów, po drodze znajduje się 7 stacji. Linia łączy śródmieście stolicy Tunezji z południowo-wschodnimi dzielnicami Tunisu. Podczas budowy linii wydrążono tunel o długości 280 metrów. Na trasie codziennie kursuje 78 pociągów. Średnia prędkość pociągów to 35 km/h. W przyszłości linia zostanie wydłużona o kolejne 10 kilometrów.
Najważniejsze stacje: Tunis, Saida Manoubia, Ezzouhour and Bougatfa-Sidi Hassine.
Pociągi podmiejskie kursują także na jednej linii podmiejskiej w Suzie. Pociągi łączą stacje Sousse Bab Jedid i Al-Mahdijja, mijając po drodze 31 przystanków i stacji. Na trasie codziennie kursują 44 pociągi, wyjeżdżające na tory pomiędzy 05:00 a 22:00. Linia obsługiwana jest przez nowoczesne, klimatyzowane spalinowe zespoły trakcyjne, które weszły do eksploatacji w 2010 i 2014 roku.
Kolej w Tunezji – linia TGM
Historia kolei w Tunezji sięga 1872 roku, kiedy została oddana do użytku pierwsza linia kolejowa, która funkcjonuje do dziś jako Tunis-Goulette-Marsa (TGM). Jest to linia podmiejska łącząca Tunis z La Goulette przez miasto La Marsa. Po drodze pociągi zatrzymują się w popularnych wśród turystów miastach Sidi Bou i Kartagena. Linia o długości 18,7 km została zelektryfikowana i jest dwutorowa.
Linia Tunis-Goulette-Marsa (TGM) przypomina linię Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Linia obsługiwana jest przez firmę Société des transports de Tunis (Transtu). Obowiązują bilety strefowe – płaci się za przejechany odcinek, na wszystkich stacjach czynne są kasy biletowe. Bilety są stosunkowo tanie.
Transtu – strona internetowa z cennikiem biletów i rozkładem jazdy.
Linia zbiera raczej negatywne opinie – pociągi często są przepełnione, bywa niebezpiecznie, miejscami jest brudno. W niedalekiej przyszłości planowana jest wymiana taboru i części infrastruktury.
Pociąg turystyczny Lezard Rouge
Jedną z największych atrakcji kolejowych Tunezji jest pociąg „Lezard Rouge”. Pociąg kursuje po linii kolejowej zbudowanej do przewozów towarowych z kopalni fosforu. Wycieczki rozpoczynają się w mieście Al-Matlawi, położonym 42 kilometry od miasta Kafsa i 40 kilometrów od miasta Tauzar. Pociąg przewozi turystów po krótkiej, ale malowniczej trasie wzdłuż wąwozu Seldja u podnóża gór Atlas.
Wycieczka tam i z powrotem trwa godzinę i 45 minut. Po drodze przewidziano fotostopy przy najbardziej fotogenicznych miejscach.
Pociąg zestawiony jest z sześciu połączonych ze sobą odrestaurowanych wagonów. Pociąg pochodzi z XIX wieku i został podarowany przez króla Francji bejowi Tunisu. Jeden z wagonów był prywatnym wagonem beja, inny był wagonem restauracyjnym. Te dwa wagony są bogato dekorowane, w pozostałych są ławki lub pluszowe siedzenia. Odrestaurowany pociąg jest używany do przewozów turystycznych od 1984 roku.
Przed pandemią COViD-19 pociąg kursował dwa razy w tygodniu według rozkładu jazdy. Później kursowanie zostało zawieszone ze względu na remont wagonów i linii kolejowej. Obecnie pociąg kursuje na zamówienie biur podróży.
Pociąg Prezydencki
Drugim, mniej znanym tunezyjskim pociągiem turystycznym jest Pociąg Prezydencki „Habib Bourguiba” – nazwany imieniem i nazwiskiem pierwszego prezydenta niepodległej Tunezji. Pociąg był niemieckim darem dla wspomnianego prezydenta. Zestawiony jest z odrestaurowanych wagonów salonek z lat sześćdziesiątych XX wieku. Pociąg prezydencki kursuje od 2015 roku jako pociąg wycieczkowy uruchamiany przez biuro podróży Discovery Trains we współpracy z SNCFT Voyages.
Jednorazowo pociąg może przewieźć 40 pasażerów – uruchamiany jest jako pociąg dzienny. Firma Discovery Trains przygotowała kilka wycieczek po Tunezji – najdłuższa z nich trwała 9 dni. Pasażerowie w ciągu dnia podróżowali pociągiem i zwiedzali atrakcje turystyczne, noce spędzali w hotelach.
Obecnie brak informacji o terminach kursowania pociągu.
Tunezyjski Pociąg prezydencki pojawił się programie „Niezwykłe podróże koleją”, emitowanym na Planete+. Jak we wszystkich odcinkach tego programu, rozmówcy są podstawieni.
Firma Discovery Trains planowała także uruchomienie pociągu hotelowego, ale na razie brak informacji o realizacji planów.