Kolej w Nepalu jest obecnie marginalnym środkiem transportu. Od około 10 lat realizowanych jest kilka inwestycji mających na celu poprawę komunikacji pasażerskiej i towarowej pomiędzy Nepalem a Indiami. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim posuwają się prace, następna aktualizacja artykułu będzie konieczna za 5 lat.
Wcześniej, około 10 lat temu, kolej w Nepalu była w opłakanym stanie. Na YouTube można znaleźć filmiki przedstawiające przepełnione, rozlatujące się wagony kolei nepalskich. Trudno powiedzieć, jak będzie w przyszłości.
Ostatnia aktualizacja: 29.01.2023
W trakcie opracowywania artykułu pociągi pasażerskie kursowały na linii kolejowej Jayragar – Kurtha, oddanej do użytku w kwietniu 2022 roku. Linia o długości 35 kilometrów łączy Indie z Nepalem, a jej budowa trwała 11 lat. Na linii kursują dwa pięciowagonowe spalinowe zespoły trakcyjne podarowane kolejom nepalskim przez indyjskie koleje Kankan Railway. Budowane są następne dwa odcinki linii: na odcinku z Kurtha do Bijalpury (17 km) położono tory, budowane są stacje kolejowe i inne elementy infrastruktury. Trwa budowa odcinka o długości 16 km Bijalpura – Bardibas.
W 2018 roku rządy Nepalu i Chin podpisały memorandum o budowie linni kolejowej o rozstawie 1435 mm łączącej Katmandu z Chinami. Na stacji Xigaze linia ma łączyć się z chińską siecią kolejową. Długość linii na terytorium Nepalu wyniesie 72 kilometry. Brak informacji o postępach prac.
Budowanych jest jeszcze kilka linii kolejowych pomiędzy Indiami a Nepalem. Część będzie przeznaczona tylko dla ruchu towarowego.
Poza wspomnianą linią dawniej istniała jeszcze linia kolejowa łącząca Raxaul (dziś Indie) z Amlekhganj w Nepalu o długości 48 kilometrów (z czego 46 kilometrów w Nepalu). Linia wybudowana w 1927 roku była pierwszą linią kolejową w Nepalu, została zamknięta w 1965 roku.
W przyszłości przez terytorium Nepalu mają przebiegać linie międzynarodowe wybudowane przez Chińczyków i Hindusów, między innymi kolej Transhimalajska łącząca Chiny z Nepalem i Bhutanem.