Bregenzerwaldbahn – kolej leśna w okolicy Bregencji, znana też jako Wälderbahn. Jedna z najpopularniejszych kolei wąskotorowych w Austrii. Pociągi kursują po pięciociokilometrowej trasie pomiędzy stacjami Schwarzenbergia Bezau, pozostałości po linii łączącej Bregencję z Bezau (33 km). Rozstaw szyn 760 mm, lokomotywy parowe lub spalinowe. Jeszcze niedawno trasa liczyła kilometr więcej, lecz z powodu budowy drogi zdemontowano kilometr linii. Czas przejazdu to 20 minut.
Strona internetowa: waelderbaehnle.at
Höllentalbahn – pięciokilometrowa linia kolei wąskotorowej w okolicach linii Semmering. Pociągi obsługiwane kursują pomiędzy miastami Payerbach Reichenau a Hirschwang. Linia zelektryfikowana. Do Payerbach Reichenau dojedziemy pociągami dalekobieżnymi kolei austriackich, pociągi kolei wąskotorowej odjeżdżają z osobnego peronu na dworcu kolejowym kolei normalnotorowej.
Strona internetowa: www.lokalbahnen.at/hoellentalbahn/
Mariazellbahn – jedna z najciekawszych linii kolejowych w Austrii z Sankt Pölten do Mariazell. Linia wąskotorowa o długości ponad 91 kilometrów – pociągi kursują przez cały rok. Linia została zelektryfikowana, a najładniejszy odcinek zaczyna się od stacji Schwarzenbach (39 km). Obecnie kolej to atrakcja turystyczna i środek transportu dla mieszkańców. Zarządzana jest przez NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H) – regionalnego zarządcę transportu publicznego, którego właścicielem jest samorząd kraju związkowego Dolna Austria. NÖVOG przejął Mariazellerbahn od kolei austriackich w 2010 roku.
Tabor to głównie elektryczne zespoły trakcyjne firmy Stadler, dostarczone w latach 2012-2014. Wcześniej kursowały pojazdy serii 4090 należące do kolei austriackich. W wybranych dniach uruchamiane są pociągi retro prowadzone przez parowóz.
Strona internetowa: www.mariazellerbahn.at
Murtalbahn – kolej wąskotorowa w Styrii. Połączenia obsługuje przewoźnik regionalny Steiermärkische Landesbahnen. Pociągi kursują pomiędzy stacjami Uzmarkt a Tamsweg (64,5 km). Na trasie spotkamy szynobusy, składy wagonowe prowadzone przez lokomotywę spalinową, a w wybrane dni przez parowozy. Czas przejazdu w jedną stronę to około półtorej godziny, na stacji Uzmarkt pociągi kolei wąskotorowej skomunikowane są z pociągami z różnych stron Austrii. Rozstaw szyn 760 mm.
Strona internetowa: www.stlb.at/bahn/strecken/ut/
Pinzgauer Lokalbahn – popularna kolej wąskotorowa w okolicach Salzburga o rozstawie szyn 760 mm. Kursuje pomiędzy stacjami Zell am See a Krimml. Długość trasy to 53 kilometry. Kolej zarządzana przez koncern Salzburger AG. Ze względu na częste osuwiska i powodzie czasowo mogą występować utrudnienia w kursowaniu.
Strona internetowa: www.pinzgauerlokalbahn.at
Rheinbähnle – pozostałość po sieci dawnej kolei przemysłowej kursującej po obu brzegach Renu przy ujściu rzeki do Jeziora Bodeńskiego. Kolej biegnie wzdłuź granicy austriacko-szwajcarskiej z Lustenau do nabrzeża Jeziora Bodeńskiego. W dawnych czasach używana była przez firmy wywożące osad naniesiony przez wody Renu. Linia kolejki jest zelektryfikowana. Kolej kursuje w wybranych terminach, konieczna jest wcześniejsza rejestracja na stronie internetowej.
Strona internetowa: www.rheinschauen.at
Steyrtalbahn – najstarsza w Austrii kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 760 mm. Pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro łączą miasta Steyr i Grünburg (17 km). Trasa prowadzi przez lasy wzdłuż rzeki Steyr. Dawniej sieć kolei wąskotorowych w okolicach Steyr była znacznie dłuższa, ale większość torów rozebrano, a na trasie dawnej kolejki zbudowano ścieżki rowerowe.
Strona internetowa: www.oegeg.at/schmalspur-steyrtalbahn/
Taurachbahn – sezonowa kolej wąskotorowa łącząca miejscowości Mauterndorf i Sankt Andrä im Lungau (9,5 km) w kraju związkowym Salzburg. Kursuje w weekendy od drugiej połowy czerwca do końca września i w wybrane dni. Pociągi, w zależności od dnia, prowadzone są przez lokomotywę parową lub spalinową. W Mauterndorf warto przy okazji zobaczyć zamek.
Strona internetowa: www.taurachbahn.eu
Waldviertelbahn – sieć kolei wąskotorowych w okolicach malowniczego miasteczka Gmund, tuż przy granicy czesko-austriackiej. Łączna długość czynnych linii kolejowych to 80 kilometrów, pociągi kursują sezonowo (od maja do końca października) na trasach Gmünd – Groß Gerungs i Gmünd – Litschau. W wybrane dni uruchamiane są pociągi retro. Ceny biletów bardzo wysokie.
Strona internetowa: www.waldviertelbahn.at
Ybbstalbahn i Ybbsthalbahn Bergstrecke – koleje wąskotorowe o rozstawie szyn 760 mm. Początkowo istniały trzy linie: Waidhofen – Lunz am See, Gstadt – Ybbsitz, Lunz am See – Kienberg-Gaming (najbardziej nachylona). Niestety, opracowania o tej kolejce są tak napisane, że nie wiem, które linie zamknięto, a które kursują. Na pewno kursują pociąg na krótkiej trasie Waidhofen – Gstadt i Lunz am See – Kienberg-Gaming. Natomiast na trasie Waidhofen – Lunz am See najprawdopodobniej prowadzone są tylko przewozy specjalne. Według niektórych źródeł linię zamknięto w 2014 roku, większość torów rozebrano i przeznaczono pod ściężkę rowerową. Na You Tube można natomiast zobaczyć filmy z przejazdów po tej linii z późniejszych lat. Niestety, po przeczytaniu kilku opracowań na temat tych kolei mam taki mętlik w głowie, że nie jestem w stanie nic napisać.
Zillertalbahn – kolej wąskotorowa kursująca pomiędzy Jenbach a Mayrhofen. Przewoźnik obsługuje również lokalne połączenia autobusowe i prowadzi wypożyczalnię rowerów.
Strona internetowa: www.zillertalbahn.at/page.cfm
Warto przeczytać:
Kolej w Austrii – przewodnik dla pasażerów
Najpiękniejsze linie kolejowe w Austrii
Koleje zębate w Austrii
-> WSPARCIE STRONY<—
Opracowanie takiego artykułu wymaga dużego wysiłku i wielu godzin pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do jeszcze lepszej pracy.

Steyrtalbahn (fot. Herbert Ortner, CC-BY, flickr)