Rumunia posiadała dużą sieć kolei wąskotorowych – pasażerskich, przemysłowych i leśnych. Do dziś zachowało się niewiele, ale jeżeli wierzyć rumuńskim stronom internetowym, zachowanie dawnych linii kolejowych stało się priorytetowym działaniem dla wielu władz samorządowych i są czynione działania mające na celu do reaktywacji kilku linii w celach turystycznych.
W tej części przewodnika o kolejach w Rumunii opublikowałem listę znanych mi czynnych rumuńskich kolei wąskotorowych. Lista może być niepełna.
Kolej leśna Vaser Valley
Jedyna zachowana kolej wąskotorowa z sieci dawnych karpackich kolei leśnych. Znajduje się w Viseu de Sus tuż przy granicy z Ukrainą, dokąd można (choć z trudnościami) dojechać pociągami CFR z np. Sighetu Marmatiei. Nie jest to jednak łatwe zadanie. Niemniej wydaje się, że kolejka Vaser Valley działa prężnie, bowiem w 2012 roku w sezonie letnim pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową kursowały codziennie na trasie Viseu de Sus – Paltin (21,6 km) i z powrotem. Przejazd odbywał się raz dziennie.
Oprócz pociągów rozkładowych kursujących w sezonie letnim zarządca uruchamia także pociągi specjalne z różnych okazji, o czym informuje kalendarz na stronie internetowej kolejki.
Atrakcją dla gości jest możliwość przenocowania w pociągu przerobionym na hotel, stojącym tuż przy stacji kolejki wąskotorowej w Viseu de Sus. W poniemieckich wagonach pociągu znajduje się 20 dwuosobowych przedziałów sypialnych, w których może przenocować 40 osób. Toalety i prysznice znajdują się na zewnątrz pociągu. Goście mogą również zjeść posiłek w specjalnym wagonie restauracyjnym. Nocleg w tym pociągu nie należy jednak do najtańszych.
Zarządca kolejki prowadzi sprzedaż przedmiotów pamiątkowych oraz oferuje grupom zorganizowanym możliwość wynajęcia pociągu w dowolnym terminie.
Strona oficjalna: www.mocanita.ro
Mocănița Huțulca (Moldovita)
Linia wąskotorowa wybudowana w 1888 roku przez pochodzącego z Monachium właściciela miejscowego tartaku – Louisa Ortieba. Służyła do transportu drewna z lasów do tartaku. W roku 1909 właścicielem linii stał się Fundusz Kościelny, tory zostały przekute z 800 mm na 760 mm.
Początkowo trasa liczyła 23,9 km, stopniowo była rozbudowana i w czasach świetności cała sieć kolei liczyła 73 km.
Kolej była użytkowana do 2001 roku, później została zamknięta, a część trasy rozebrano. Od lipca 2005 roku uruchamiane są pociągi turystyczne. Obecnie po linii kursują w wybrane dni pociągi zestawione z parowozu i starych wagonów, a długość trasy wynosi 12 km.
Strona oficjalna: mocanitamoldovita.com
Mocănița Sovata
Kolej kursująca w wybrane dni na trasie Sovata – Câmpu Cetăţii (14 km). Trasa to fragment dawnej linii wąskotorowej Targu Mures – Praid, oddanej do użytku w 1902 roku i zamkniętej w 1997 roku. W 2011 roku reaktywowano przewozy turystyczne na wspomnianym fragmencie linii.
Według jednego ze źródeł parowóz obsługujący pociągi kolejki został wyprodukowany w 1949 roku w Chrzanowie. Tabor to dwa zwykłe wagony z drewnianymi ławami i jeden wagon otwarty zadaszony.
Podróż powrotna trwa dwie godziny.
Strona internetowa: mocanitasovata.ro
Mocănița Abrud – Câmpeni
Malownicza wąskotorówka stanowiąca niewielką część dawnej linii wąskotorowej Turda – Abrud. Cała linia dawniej miała 94 kilometry, a przewozy odbywały się w latach 1912-1997.
Pociągi zestawione z parowozu i starych wagoników kursują w wybrane dni od kwietnia do września. Pociąg może pomieścić 54 pasażerów, ale jeżeli nie zbierze się co najmniej 20 chętnych, kurs zostanie odwołany.
Trasa przejazdu liczy 11 kilometrów, a podróż tam i z powrotem zajmuje 2-3 godziny.
Rozkład jazdy i ceny na stronie cfi.ro
Mocănița Brad – Crișcior
Kolej wąskotorowa transportująca od 1907 do 1998 roku węgiel z Tara Motilor do kopalni złota Gura Barza. O jej uratowanie postarał się imigrant z Austrii – George Hocevar. Po zamkniętej linii pociąg wyjechał w trasę po raz pierwszy w 2001 roku.
Obecnie kursuje w wybrane dni w kwietniu oraz w miesiącach lipiec – wrzesień (w maju i czerwcu tylko pojedyncze kursu. Długość trasy Brad-Crișcior to jedynie 7 kilometrów,
Tabor kolejki to parowóz sprowadzony z Austrii i cztery wagoniki.
Strona oficjalna: mocaniteleapusenilor.com
Mocănița Covasna – Comandău
UWAGA: Kolej prawdopodobnie nie kursuje
Kolej wąskotorowa Covasna – Comandău to dawna kolej leśna. Została wybudowana w 1882 roku jako kolej leśna przewożąca drewno z okolicznych lasów do Covasny. Przemysł drzewny dynamicznie się rozwijał, a kolej szybko rozbudowywano.
W 1890 roku zaszła potrzeba połączenia dwóch odcinków kolejki, jednak zbocze było zbyt strome dla lokomotywy i wagonów. Zastosowano unikatowe rozwiązanie – zbudowano kolej linowo-terenową (w wielu źródłach widnieje jako linowa, ale na zdjęciach archiwalnych widać funikular) z napędem grawitacyjnym – ruch wagonu zwożącego drewno z góry powodował wjazd pustego wagonu do góry.
O kolei leśnej można by sporo pisać, jest jednak problem – w różnych źródłach podawane są rozbieżne daty i odległości. Pewnych jest tylko kilka faktów: w w okresie największego rozkwitu sieć kolei leśnych w okolicach miasta Covasna przekraczała 100 kilometrów. Od lat sześćdziesiątych ubiegłego rozpoczął się upadek kolejki – z jednej strony rosnąca konkurencja pojazdów drogowych, z drugiej klęski żywiołowe – powodzie i osuwiska.
Likwidacje kolejnych tras nastąpiły w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, a w 1999 roku przestały jeździć pociągi na ostatnim odcinku z Covasny do Comandău.
Już w tym samym roku zaczęto działać na rzecz uratowania kolejki. Prace szły powoli, trzeba było bowiem między innymi odbudować most. Pierwsze pociągi techniczne przejechały trasę Covasna – Comandău w 2003 roku, rok później ponownie zaczęły kursować pociągi turystyczne.
Jak wynika z informacji na stronach rumuńskich, ruch prowadzony jest pomiędzy stacjami Covasna a Comandău (ok. 20 km), a zarządca kolejki pracuje nad odbudową odcinka Comandău – Holom (ok. 7 km). Nie mam informacji, czy działa funikular. Wagony ciągnięte przez parowóz lub lokomotywę spalinową.
Mocanita Harbitaciu Valley Sibiu (Sybin) – Agnita
Malownicza trasa, która początkowo prowadziła z Agnity do Sighisoary. Po trasie kursowały zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie. Odcinek Sighisoara – Sibiu został zamknięty 1 czerwca 1965; później następował stopniowy upadek całej linii, który zakończył się zamknięciem dla ruchu odcinka Sibiu – Agnita 1 września 2001 roku z powodów finansowych. W ostatnich latach grupa pasjonatów stara się odbudować linię i przywrócić na niej ruch pasażerski klasycznych pociągów. Każdego roku można się przejechać drezyną na krótkim odcinku.
Obecnie sezonowo pociągi turystyczne kursują na krótkiej, siedmiokilometrowej trasie ze stacji Cornățel. Regularne pociągi prowadzone są przez lokomotywę spalinową, kilka razy w roku wyjeżdża w trasę lokomotywa parowa.
Strona oficjalna: sibiuagnitarailway.com
Wąskotorowe koleje przemysłowe
W Rumunii czynnych jest kilka wąskotorowych kolei leśnych i kopalnianych służących do przewozu towarów na terenie zakładów przemysłowych. Ich dni są policzone, więc jeśli macie okazję, warto je zobaczyć. Rumuńskie koleje przemysłowe zostały szczegółowo opisane na forum 750mm.pl, więc odsyłam do tej strony.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |