Kolejowe atrakcje Wielkopolski to lista atrakcji związanych z koleją i jej historią na obszarze województwa wielkopolskiego. Lista nie jest kompletna; nie zawiera czynnych dworców kolejowych, z których najciekawsze i najładniejsze opiszę w osobnym artykule (wyjątek to dworzec kolejowy w Kępnie).
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – co zwiedzić i zobaczyć
Najważniejsze kolejowe atrakcje Wielkopolski
Większość wymienionych poniżej atrakcji kolejowych to budynki dawnych stacji kolejowych, istotne głównie dla miłośników kolei, czy archeologii kolejowej. Jednak jest kilka miejsc, które zainteresują zwykłych turystów, a także dzieci. Oto one:
Średzka Kolej Powiatowa – kolej wąskotorowa kursująca w letnie weekendy na zachowanym odcinku dawnej Średzkiej Kolei Dojazdowej. Zachowany odcinek prowadzi ze Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla i liczy 14 kilometrów, na przejechanie których pociąg potrzebuje godziny. Część pociągów prowadzona jest przez parowozy.
Strona internetowa: sredzkakolejpowiatowa.pl
Kolej Parkowa Maltanka – kolej wąskotorowa w Poznaniu zarządzana przez MPK Poznań. Zwykle kursuje od końca kwietnia do początku października, przy czym w sezonie letnim pociągi kursują codziennie. W wybrane dni można się przejechać pociągiem parowym. Krótka trasa (ok.3,5 km) prowadzi z dworca Maltanka do stacji Zwierzyniec wzdłuż sztucznego jeziora, a następnie przez lasek.
Strona internetowa: www.mpk.poznan.pl/turystyka/maltanka
Pociągi parowe do Wolsztyna – na liście największych kolejowych atrakcji województwa wielkopolskiego nie może zabraknąć pociągów do Wolsztyna prowadzonych przez parowóz, przy czym z tymi pociągami jest tak, że kursują, za rok są odwołane z braku pieniędzy, później reaktywowane i nie mogę zagwarantować, iż za jakiś czas od publikacji artykułu nadal będą kursować. Pociągi można spotkać na trasie Wolsztyn – Leszno w dni robocze oraz na linii Wolsztyn – Poznań w weekendy.
Strona internetowa z rozkładem jazdy: www.parowozowniawolsztyn.pl
Pleszewska Kolej Dojazdowa – najkrótsza trasa kolejowa w Polsce z codziennym, rozkładowym ruchem pociągów pasażerskich. Pociągi Grupy SKPL przewożą pasażerów ze stacji Pleszew Wąskotorowy w Kowalewie do stacji Pleszew Miasto. Trasę o długości około 3 kilometrów pociągi pokonują w 10 minut. Na trasie jest splot linii wąsko- i normalnotorowej.
Pociągi retro firmy Turkol – pociągi turystyczne dla miłośników kolei uruchamiane co jakiś czas na nieczynnych dla ruchu pasażerskiego liniach województwa wielkopolskiego. W ostatnich latach takimi pociągami można było przejechać się np. do Czarnkowa. Organizowane są także przejazdy wokół Poznania. Konieczna wcześniejsza rezerwacja.
Strona internetowa: turkol.pl
Dworzec kolejowy w Kępnie – jeden z dwóch dwupoziomowych dworców kolejowych w Polsce.
Kolej drezynowa w Mosinie – sezonowe przejazdy drezynami na trasie Mosina Pożegowo – Osowa Góra po fragmencie nieczynnej linii kolejowej Puszczykówko – Osowa Góra.
Strona internetowa: www.naszedrezyny.pl
Na listę głównych atrakcji mogłyby trafić również dwie koleje wąskotorowe: Śmigielska Kolej Wąskotorowa i Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa, jednak ich przyszłość stoi pod dużym znakiem zapytania.
Kolejowe atrakcje Wielkopolski według lokalizacji
Lista atrakcji kolejowych województwa wielkopolskiego według lokalizacji. Dominują budynki dawnych stacji kolejowych przy nieczynnych dla ruchu pasażerskiego i rozebranych liniach kolejowych.
Uwagi dotyczące listy atrakcji kolejowych:
Linia Sława Wielkopolska – Gniezno Winiary – ze względu na fakt, że po linii kursują pociągi do bazy paliw nie uwzględniłem dawnych stacji kolejowych.
Linia kolejowa Oleśnica – Chojnice na odcinku Gniezno Winiary – Rusiec – planowana jest rewitalizacja linii.
Linia kolejowa Czempiń – Śrem – planowana jest rewitalizacja linii i reaktywacja przewozów pasażerskich.
Linia kolejowa Kąkolewice – Gostyń – w najbliższych latach mogą zostać reaktywowane przewozy pasażerskie.
Odcinek Rogoźno Wielkopolskie – Bzowo Goraj – Czarnków – odcinek wyremontowany; możliwe przywrócenie przewozów pasażerskich w przyszłości.
Białośliwie (powiat pilski)
– Wyrzyska Kolej Powiatowa
Biernatki (powiat kaliski)
– zdewastowany budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej Żelazków – Opatówek.
Binino (powiat szamotulski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Bonikowo (powiat kościański)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Borek Wielkopolski (powiat jarociński)
– budynek dawnego dworca kolejowego (zaadaptowany na mieszkania).
Borzęciczki (powiat krotoszyński)
– budynek dawnej stacji kolejowej (obecnie budynek mieszkalny).
Bralin (powiat kępiński)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Brzeźnica (powiat złotowski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Buczek (powiat kępiński)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Bugaj/Krerowo (powiat poznański)
– prawdopodobnie zachował się budynek dawnej stacji Średzkiej Kolei Dojazdowej Krerowo, obecnie zaadaptowany do innych celów.
Bukownica (powiat ostrzeszowski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Choryń (powiat kościański)
– budynek dawnej stacji kolejowej; obecnie budynek mieszkalny.
Chwałkowo Kościelne (powiat śremski)
– budynek dawnej stacji kolejowej; obecnie budynek mieszkalny.
Chrzypsko Wielkie (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
– wiadukt na nieczynnej linii kolejowej Szamotuły – Międzychód.
Dłoń (powiat rawicki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Dobrzyca
– budynek dawnej stacji Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej.
Duszniki Wielkopolskie (powiat szamotulski)
– prawdopodobnie zachował się budynek dawnej stacji kolei wąskotorowej (zamieszkany).
Głażewo (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej; obecnie budynek mieszkalny.
Gniezno
– parowozownia.
– Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa (obecnie kursuje tylko na krótkim odcinku Gniezno Wąskotorowe – Jelonek)
Godurowo (powiat gostyński)
– budynek nieczynnego dworca kolejowego.
Godziętowy (powiat ostrzeszowski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Gołaszewo (powiat wągrowiecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Gorzyń (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Gostyń
– budynek nieczynnego dworca kolejowego.
Góra (powiat jarociński)
– dobrze zachowany budynek dworca kolejowego.
Grabowo (powiat wągrowiecki)
– budynek dawnego dworca kolejowego Konary Grabowo przy linii kolejowej Chodzież – Gołańcz.
Grabów nad Prosną
– dawny dworzec kolejowy.
Jabłonka Słupecka
– dawny dworzec kolei wąskotorowej (obecnie budynek mieszkalny).
Jarocin
– pomnik parowóz Ol49-1
Jastrowie
– most na Gwdzie na dawnej linii kolejowej Jastrowie – Węgierce wysadzony w 1945 roku przez wycofujące się wojska niemieckie.
Józefowice (powiat chodzieski)
– budynek dawnego dworca kolejowego Raczyn.
Jutrosin (powiat rawicki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Kalisz
– budynek dawnej stacji Kalisz Wąskotorowy, obecnie dom jednorodzinny.
Kaźmierz (powiat szamotulski)
– budynek dawnej stacji Kaźmierz Wielkopolski.
Kępno
– jeden z dwóch polskich dwupoziomowych dworców kolejowych.
– pozostałości po linii Kępno – Namysłów, w tym budynek dawnej stacji Kępno Zachodnie.
– pomnik parowóz Tkt48-130 na stacji Kępno.
Kikowo (powiat szamotulski)
– zdewastowany budynek dawnej stacji kolejowej.
Kościan
– nieczynna linia kolejowa Kościan – Grodzisk Wielkopolski (- Opalenica); co jakiś czas kursuje po niej kolej drezynowa.
– nieczynna linia kolejowa Kościan – Miejska Górka)
Krobia
– budynek dawnej stacji kolejowej Krobia Miasto przy nieczynnej linii Kościan – Miejska Górka.
Krotoszyn
– przed dworcem skład pociągu jako pomnik Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej.
Krucz (powiat czarnkowsko-trzcianecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Kruszewo (powiat pilski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Książ Wielkopolski
– budynek dawnego dworca kolejowego; obecnie zamieszkany.
Kunowo (powiat kościański)
– budynek dawnej stacji kolejowej; wyremontowany i stosownie oznaczony.
Kwilcz (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Lewice (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Lewiczynek (powiat nowotomyski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Lipie (powiat gostyński)
– budynek dawnej stacji kolejowej Lipie Wielkopolskie (obecnie budynek mieszkalny).
Lipiny (powiat chodzieski)
– budynek dawnego dworca kolejowego Lipiny Wielkopolskie.
Luboń
– most drogowo-kolejowy i bocznica środkiem drogi prowadząca do Zakładów Chemicznych Luvena.
Lubosina (powiat szamotulski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Lwówek (powiat nowotomyski)
– prawdopodobnie zachował się budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej.
Łobzowiec (powiat jarociński)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Łobżenica (powiat pilski)
– budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej; obecnie budynek mieszkalny.
Łowyń (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Margonin
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Międzychód
– zdewastowane budynki lokomotywowni i nastawni, budynek dawnego dworca kolejowego.
– budynek dawnego dworca kolejowego Międzychód Letnisko.
Mieścisko (powiat wągrowiecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Mirosław (powiat pilski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Mosina
– kolej drezynowa Mosina – Osowa Góra
Mrowino (powiat poznański)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Namysłaki (powiat ostrowski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Nojewo (powiat szamotulski)
– odrestaurowana stacja kolejowa, przy której działa kolej drezynowa, a w przyszłości planowane jest utworzenie niewielkiego muzeum. Infrastruktura przeniesiona z Krzywińskiej Kolei Dojazdowej. W pobliżu wieża ciśnień i dawny budynek gospodarczy stacji.
– wiadukt kolejowy na nieczynnej linii kolejowej Międzychód – Szamotuły.
Nowe Skalmierzyce
– dawny dworzec kolejowy przy Placu Wolności (warto również zobaczyć piękny dworzec kolejowy Nowe Skalmierzyce).
Nowy Tomyśl
– budynek dawnego dworca Nowy Tomyśl Wąskotorowy (nie mogę zweryfikować, czy jeszcze istnieje).
Oborniki Wielkopolskie
– ścieżka rowerowa do Stobnicy po starotorzu dawnej linii kolejowej.
Opatówek
– budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej.
Orchowo (powiat słupecki)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Ostrów Wielkopolski
– Muzeum Izba Pamięci przy PKP Cargo
– torowisko dawnej kolei parkowej przy zalewie Piaski-Szczygliczki
– pomnik parowóz TKi3-120 przy dworcu kolejowym
– pomnik parowóz TY45-94 przy ZNTK PKP Cargo
– pomnik parowóz Las przy ulicy Wolności
Ostrzeszów
– nieczynna linia kolejowa Ostrzeszów – Namysłaki; dawniej po trasie kursowała kolej drezynowa, ciągłość linii została przerwana podczas budowy drogi w Grabowie nad Prosną.
Osuch (powiat czarnkowsko-trzcianecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Panienka (powiat jarociński)
– budynek dawnego dworca kolejowego; obecnie własność prywatna.
Perzów (powiat kępiński)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Piaski Wielkopolskie (powiat gostyński)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Plastowo (powiat grodziski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Pleszew
– Pleszewska Kolej Dojazdowa kursująca na trasie Kowalew – Pleszew.
– parowóz-pomnik przy dworcu Pleszew Miasto.
Pniewy
– budynek dawnego dworca kolejowego Pniewy Szamotulskie.
Pogorzela (powiat gostyński)
– budynek dawnego dworca kolejowego (zaadaptowany do innych celów)
Popowo Kościelne (powiat wągrowiecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Poznań
– skansen Średzkiej Kolei Dojazdowej w Parku Rataje.
– kolej parkowa Maltanka.
– tzw. Dworzec Letni, tuż przy dworcu głównym.
– Towarowa Obwodnica Poznania.
– pamiątka po torowisku Średzkiej Kolei Dojazdowej na chodniku przy ul. Stalowej; krótki fragment torów dawnej kolejki.
Pólko (powiat szamotulski)
– zdewastowany budynek dawnej stacji kolejowej.
Prądówka (powiat nowotomyski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Prusim (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Przychodzko (powiat nowotomyski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Pyzdry
– budynek dawnej stacji kolejki wąskotorowej (obecnie budynek mieszkalny).
Racot (powiat kościański)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Rawicz
– budynek dawnej stacji Rawicz Wschód.
– budynek dawnej stacji Sarnowa.
Rąbczyn (powiat wągrowiecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Robaków (powiat pleszewski)
– most drogowo-kolejowy; pozostałość po Jarocińskiej Kolei Powiatowej.
Rosko (powiat czarnkowsko-trzcianecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Rozdrażew (powiat krotoszyński)
– budynek dawnej stacji Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej (obecnie poczta).
Ryżyn (powiat międzychodzki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Sepno (powiat grodziski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Sarbia (powiat czarnkowsko-trzcianecki)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Sieraków (powiat międzychodzki)
– budynek dawnego dworca kolejowego; wieża ciśnień.
Smardze (powiat kępiński)
– budynek dawnej stacji kolejowej Laski Smardze.
Smolice (powiat krotoszyński)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Sompolno
– budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej (własność prywatna).
Stare Bojanowo
– Śmigielska Kolej Wąskotorowa przez Śmigiel do stacji Ranczo w Nowej Wsi, obecnie kursuje bardzo rzadko.
Strumiany (powiat gostyński)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Strzelce (powiat chodzieski)
– budynek dawnego dworca Strzelce Wielkopolskie (linia kolejowa Chodzież – Gołańcz).
Strzyżewo (powiat nowotomyski)
– budynek dawnej stacji kolejowej.
Szamocin (powiat chodzieski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Szczepankowo (powiat szamotulski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Szelejewo (powiat gostyński)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Szlachcin (powiat średzki)
– budynek dawnej stacji Średzkiej Kolei Powiatowej zaadaptowany na budynek mieszkalny.
Śmigiel
– na stacji Śmigielskiej Kolei Wąskotorowej możliwość obejrzenia w wybrane dni zaplecza kolejki.
Środa Wielkopolska
– Średzka Kolej Powiatowa kursująca na trasie Środa Wielkopolska – Zaniemyśl.
Trzcianka (powiat nowotomyski)
– budynek dawnego dworca Trzcianka Zachodnia kolei wąskotorowej Nowy Tomyśl – Duszniki Wielkopolskie; obecnie budynek mieszkalny.
Trzcinica (powiat kępiński)
– budynek dawnej stacji kolejowej Trzcinica Wielkopolska.
Turek
– budynek dawnego dworca kolei wąskotorowej.
Ujazd (powiat grodziski)
– budynek dawnej stacji kolejowej Ujazd Wielkopolski.
Wielichowo
– dawna stacja Śmigielskiej Kolei Wąskotorowej.
Wieszczyczyn (powiat śremski)
– zdewastowany budynek dawnej stacji kolejowej.
Wilczyn (powiat koniński)
– budynek dawnej stacji kolei wąskotorowej.
Witaszyce (powiat jarociński)
– budynek dawnego dworca Jarocińskiej Kolei Powiatowej (w opłakanym stanie, przeznaczony do rozbiórki)
Wojciechowo (powiat jarociński)
– budynek dawnego dworca kolejowego (linia Jarocin – Gostyń – Kąkolewo).
Wolsztyn
– parowozownia
– rozkładowe pociągi prowadzone parowozem na trasach Poznań – Wolsztyn (weekendy i święta) oraz Leszno – Wolsztyn (dni robocze). Atrakcja może być nieaktualna w zależności od rozkładu jazdy.
Wrotków (powiat krotoszyński)
– prawdopodobnie budynek dawnej stacji kolejowej.
Września
– pociąg-pomnik dawnej Wrzesińskiej Kolei Dojazdowej.
Zacharzyn (powiat chodzieski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Zachodzko (powiat nowotomyski)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Zalesie (powiat gostyński)
– budynek dawnego dworca kolejowego.
Zatom Stary (powiat międzychodzki)
– dawny dworzec kolejowy.
Zbiersk
– sezonowe przewozy pasażerskie na odcinku Zbiersk – Petryki, fragmencie Kaliskiej Kolei Dojazdowej.
Żelazków (powiat kaliski)
– mural upamiętniający dawną Kaliską Kolej Dojazdową.
Przy opracowywaniu listy atrakcji korzystałem z danych serwisu bazakolejowa.pl.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.