Linia kolejowa Krzyż – Kostrzyn rozpoczyna się na terenie województwa wielkopolskiego; jednak tuż za stacją Krzyż przebiega granica z województwem lubuskim. Jest to linia niezelektryfikowana. Miejscami bardzo ładne widoki, najciekawszy jest przejazd estakadą kolejową w Gorzowie Wielkopolskim. Na odcinku Gorzów Wielkopolski – Krzyż kursują pociągi osobowe i pospieszne, na odcinku Gorzów – Wielkopolski – Kostrzyn nad Odrą pociągi regionalne w postaci spalinowych zespołów trakcyjnych obsługiwanych przez Polregio.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po województwie lubuskim – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach województwa lubuskiego, położonych wzdłuż linii kolejowych.
Linia kolejowa Krzyż – Kostrzyn – stacje:
Krzyż – ważny węzeł kolejowy. Wielki, bardzo zaniedbany dworzec kolejowy. Na terenie miasta Krzyż Wielkopolski (6 tys. mieszkańców) warto zobaczyć kościół pw. Antoniego Padewskiego. 3 kilometry na północ od stacji kąpielisko nad jeziorem Łokacz.
Linia kolejowa Szczecin – Krzyż – co zobaczyć (pociąg + rower)
Stare Bielice – 3 kilometry na południe od stacji opuszczone miasteczko westernowe w Kosinie.
Nowe Drezdenko – stacja kolejowa położona 2 kilometry od centrum Drezdenka, miasteczka liczącego ok. 10 tysięcy mieszkańców, w którym można zwiedzić Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej oraz zobaczyć kościoły pw. Przemienienia Pańskiego, pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i pw. Matki Boskiej Różańcowej. Poza tym pojedyncze zabytkowe budynki w różnych częściach miasteczka. 8 kilometrów na południowy zachód od stacji neogotycki kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa we wsi Trzebicz.
Stare Kurowo – zabytkowy i zaniedbany budynek stacji kolejowej. We wsi neogotycki kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła wzniesiony pod koniec XIX wieku.
Strzelce Krajeńskie Wschód – dworzec systemowy we wsi Zwierzyn. Do centrum miasteczka Strzelce Krajeńskie (ok. 10 tys. mieszkańców) należy pokonać 6 kilometrów. Najważniejsze zabytki w centrum to Brama Młyńska, mury obronne i kościół pw. Matki Bożej Różańcowej z początku XIV wieku. kilometry na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Andrzeja Boboli z 1898 roku w Żółwinie.
Sarbiewo – pomiędzy stacjami Sarbiewo a Strzelce Krajeńskie Wschód położony jest kościół pw. Świętego Jana Chrzciciela.
Górki Noteckie – można zobaczyć kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP z 1808 roku.
Santok – miasteczko. Warto zobaczyć Muzeum Grodu w Santoku oraz stojący po sąsiedzku kościół pw. św. Józefa. W pobliskim Gralewie (2 km na północ od stacji) szachulcowy kościół pw. Podwyższenia Krzyża z 1708 roku. 2,5 km na południe od stacji szachulcowy kościół pw. św. Antoniego w Starym Polichnie.
Gorzów Wielkopolski Wschodni – tuż przy przystanku zabytkowy budynek teatru. Kilkadziesiąt metrów dalej zabytkowa willa Gustawa Adolfa Schroedera i kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego z początku XX wieku. Wszystkie wymienione budynki widać z okien pociągu.
Gorzów Wielkopolski – wyremontowany dworzec kolejowy. Z dworca do najważniejszych atrakcji w centrum miasta dojdziemy pieszo w ciągu 15 minut. Blisko znajduje się bulwar nad Wartą, katedra pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i Studnia Czarownic. Miłośnicy komunikacji miejskiej mogą przejechać się tramwajem. Sam Gorzów Wielkopolski nie jest jakimś szczególnie pięknym miastem. Zabytki są „porozrzucane” po różnych częściach miasta.
Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – ładny, zaniedbany budynek stacji. Okolica nieciekawa.
Łupowo – jedyny zabytek we wsi to kościół pw. matki Boskiej Częstochowskiej z 1909 roku z wieżą szachulcową. 4 kilometry na północ od stacji, we wsi Racław, kościół pw. Matki Bożej z lat 1862-1863. 6 kilometrów na południe od stacji szachulcowy kościół pw. Antoniego Padewskiego w Chwałowicach.
Bogdaniec – na terenie wsi można zobaczyć tzw. Zagrodę Młyńską – oddział Muzeum Lubuskiego w zabytkowym młynie, arboretum oraz kościół pw. Świętego Jana Chrzciciela. 5 kilometrów na północ od stacji pałac w Stanowicach. 8 kilometrów na północ od stacji zabytkowy kościół pw. św. Józefa we wsi Lubno.
Nowiny Wielkie – w pobliżu stacji Park Dinozaurów, kilometr dalej prywatny zwierzyniec ZOO-Safari w Świerkocinie. 13 kilometrów na południowy wschód poewangelicki szachulcowy kościół pw. św. Stanisława Kostki z 1776 roku; obok kościoła drewniana dzwonnica. 10 kilometrów na północ od stacji kościół Narodzenia NMP w Starych Dzieduszycach.
Witnica – miasteczko (niecałe 7 tys. mieszkańców). Zabytki to kościół pw. Świętego Krzyża, kościół pw. MB Nieustającej Pomocy, zabudowania browaru, pałacyk oraz zespół młyna wodnego. Można też zobaczyć Muzeum Chwały Oręża Polskiego i Park Drogowskazów i Słupów Milowych Cywilizacji. 6 kilometrów na południe od stacji szachulcowy kościół Matki Bożej Częstochowskiej w Okszy – konieczna przeprawa promem przez Wartę. 8 kilometrów na północ od stacji szachulcowy kościół pw. św. Michała w Mosinie.
Kamień Mały – 5 kilometrów na północny wschód od stacji kościół pw. św. Wojciecha w Mosicach. 6 kilometrów na północ od stacji, we wsi Bogusław (woj. zachodniopomorskie) kościół pw. św. Jana Chrzciciela z ok. 1900 roku.
Dąbroszyn – we wsi niszczejący pałac oraz kościół pw. św. Józefa. 10 kilometrów na północ od stacji wieś Cychry (woj. zachodniopomorskie) – kościół pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika z XIII wieku, później przebudowywany. 10 kilometrów na północny zachód od stacji kaplica Templariuszy w Chwarszczanach (zachodniopomorskie). 5 kilometrów na zachód od stacji pozostałości fortu w Sarbinowie.
Kostrzyn nad Odrą – ważny węzeł kolejowy; jeden z dwóch polskich dworców dwupoziomowych, możliwość dojazdu pociągiem do Berlina. Pomiędzy Wartą a Odrą Muzeum Twierdzy Kostrzyn oraz Park Narodowy Ujście Warty. 3 kilometry od miasta Fort Sarbinowo. 15 kilometrów od Kostrzyna ruiny zamku joannitów w Słońsku.
Linia kolejowa Szczecin – Kostrzyn nad Odrą – co zobaczyć (pociąg + rower)