Linia kolejowa Leszno – Ostrów Wielkopolski nie ma istotnego znaczenia dla ruchu turystycznego. Po trasie kursują tylko pociągi regionalne Kolei Wielkopolskich. Linia niezelektryfikowana, położona w całości na obszarze województwa wielkopolskiego. Na trasie jeden węzeł kolejowy; w kilku miejscach pozostałości po nieczynnych lub rozebranych liniach kolejowych.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.
Linia kolejowa Leszno – Ostrów Wielkopolski – stacje:
Leszno – miasto w województwie wielkopolskim, dawna stolica województwa. Wyremontowany dworzec kolejowy, blisko dworca centrum z bardzo ładnym rynkiem, pośrodku którego stoi ratusz. Na mnie miasto wywarło dziwne wrażenie – z jednej strony ładne centrum, dużo zabytkowych budynków, z drugiej nudno i nigdy nie miałem ochoty pozostać w Lesznie na dłużej niż 2-3 godziny. Kilka interesujących miejsc w okolicach; do większości z nich dojedziemy autobusami komunikacji miejskiej.
Leszno Grzybowo – przystanek kolejowy na peryferiach Leszna. 6 kilometrów na północ od przystaku Muzeum Młynarstwa i Rolnictwa w Osiecznej.
Kąkolewo – we wsi kościół pw. Wszystkich Świętych oraz pałac typu dworskiego (własność prywatna). 5 kilometrów na południe od stacji kościół szachulcowy pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej we wsi Dąbcze. Na stacji rozpoczyna się linia kolejowa Kąkolewo – Jarocin (obecnie nieczynna).
Pawłowice – warto zobaczyć pałac z parkiem (siedziba Instytutu Zootechniki) oraz kościół pw. NMP Śnieżnej.
Poniec – maleńkie miasto (niecałe 3 tys. mieszkańców). Ryneczek z ratuszem i kilkoma domami szachulcowymi, kościół pw. Narodzenia NMP oraz kościół pw. Chrystusa Króla. 5 kilometrów na północny wschód od stacji dwór w Drzewcach (własność prywatna).
Dzięczyn – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Karzec – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Krobia – miasteczko (niecałe 5 tysięcy mieszkańców). Rynek z ratuszem, kościół św. Mikołaja i kaplica cmentarna pw. św. Idziego, niewielkie Muzeum Stolarstwa i Biskupizny w dawnej fabryce mebli. Przez Krobię przebiega nieczynna linia kolejowa Miejska Górka – Kościan. Centrum miasteczka położone około 3 kilometry od stacji kolejowej.
Włostowo – przystanek kolejowy we wsi Chwałkowo. Brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Pępowo – ze stacji do centrum wsi trzeba pokonać około 3 kilometry. Warto zobaczyć kościół pw. św. Jadwigi oraz pałac przez ogrodzenie (obecnie gospodarstwo). 4 kilometry na północny zachód od stacji pałac w Gębicach (własność prywatna; niedostępny do zwiedzania). 6 kilometrów na południowy zachód pałac typu dworskiego w Skoraszewicach (brak informacji o stanie prawnym).
Czeluścin – 3,5 km na południe od stacji Sanktuarium Matki Bożej Uzdrowienia Chorych w Smolicach.
Kobylin – miasteczko (ok. 3,1 tys. mieszkańców); dawniej węzeł kolejowy. Można zobaczyć kościół pw. św. Stanisława. Rozpoczyna się tu nieczynna linia kolejowa Kobylin – Rawicz. 5 kilometrów na północny wschód od stacji kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Wyganowie. 4 kilometry na północ od stacji dworek we wsi Starkowiec.
Kuklinów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Dzierżanów Wielkopolski – we wsi Lutogniew (2 km od stacji) Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia. 5 kilometrów na północ od stacji drewniany kościół pw. Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny w miejscowości Starygród. 8 kilometrów na północ od stacji drewniany kościół pw. Wszystkich Świętych w Wielowsi.
Krotoszyn – miasto powiatowe (ok. 30 tysięcy mieszkańców); węzeł kolejowy. Zaniedbany dworzec kolejowy, przed dworcem pociąg-pomnik dawnej kolei wąskotorowej Krotoszyn – Pleszew. Warto zobaczyć rynek, dwa zabytkowe drewniane kościoły, murowany kościół pw. św. Jana Chrzciciela, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła oraz pałacyk w parku miejskim. Dużą popularnością cieszy się także Muzeum Regionalne.
Gorzupia – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Biadki – 6 kilometrów na południe od stacji kościół pw. św. Mikołaja w Chwaliszewie.
Daniszów – 4 kilometry na północ od stacji kościół pw. św. Wojciecha we wsi Janków Zaleśny.
Łąkociny – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Ostrów Wielkopolski Gorzyce – we wsi Gorzyce Wielkie można zobaczyć kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa z lat 1936-1948.
Ostrów Wielkopolski – ważny węzeł kolejowy i średniej wielkości miasto. Miasto o dużym potencjale turystycznym, jednak zaniedbane. W drodze z dworca do rynku wyróżnia się budynek Poczty Polskiej. W okolicach rynku interesujące zabytki sakralne – kościół NMP Królowej Polski i konkatedra pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Na obrzeżach miasta zbiornik Piaski-Szczygliczka – popularne miejsce wypoczynku mieszkańców miasta i okolic w lecie.
Ostrów Wielkopolski – podstawowy przewodnik (wrażenia z miasta)
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.