Linia kolejowa Poznań – Piła to linia zelektryfikowana, na większości trasy jednotorowa, oddana do użytku w 1879 roku. Długość trasy to 92,538 km. Na trasie kursują pociągi pospieszne, przyspieszone i pospieszne. Jeśli chodzi o pociągi regionalne, w trakcie opracowywania artykułu (2021), połączenia obsługiwały Polregio i Koleje Wielkopolskie. Pociągi pospieszne na pokonanie trasy potrzebują około 80 minut, pociągi osobowe około 100 minut. Po drodze liczne przystanki, większość mało atrakcyjna pod względem turystycznym, aczkolwiek trafiają się perełki. W godzinach szczytu pociągi są bardzo zatłoczone.
Zobacz również:
Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.
Linia kolejowa Poznań – Piła – stacje:
Poznań Główny – duży dworzec kolejowy połączony z galerią handlową i dworcem autobusowym. Ważny węzeł przesiadkowy. Z dworca kolejowego do Starego Rynku idzie się 10-15 minut, po drodze przechodzimy przez Stary Browar, a później podążamy deptakiem – ulicą Półwiejską. Można również w niecałe 10 minut dojść do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dalej w stronę Starego Rynku udać się ulicą Święty Marcin. Bardzo dobre położenie, bliskość centrum miasta i najważniejszych zabytków, natomiast sam dworzec jest taki sobie – moim zdaniem przerost formy nad treścią. Poznań zdecydowanie warto zwiedzić.
Poznań Podolany – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Poznań Strzeszyn – 3 kilometry na zachód od przystanku kolejowego Jezioro Strzeszyńskie z plażą i kąpieliskiem.
Złotniki Grzybowe – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Złotniki – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Poznań Strzeszyn – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Złotkowo – w pobliżu przystanku rezerwat przyrody Gogulec – dobre miejsce na spacery. We wsi Sobota (2,5 km na zachód od stacji) odnowiony kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny z początku XVI wieku. Za Sobotą rozpościerają się chronione obszary przyrodnicze w dolinie rzeki Samicy.
Golęczewo – dawniej wzorcowa wieś pruska uroczyście otwarta w 1906 roku.
Chludowo – w pobliżu stacji drewniany kościół pw. Wszystkich Świętych. Na obrzeżach wsi pruska wieża obserwacyjna z XIX wieku.
Wargowo – W Maniewie (4 km na północny wschód od stacji) kościół pw. św. Mikołaja. 3 kilometry na północ od stacji odnowiony dworek w Ocieszynie (własność prywatna).
Bodganowo – 5 kilometrów na południowy zachód od stacji zabytkowy kościół pw. św. Bartłomieja Apostoła i św. Klemensa oraz pałac w Objezierzu (siedziba szkoły). 2 kilometry na wschód od stacji popadający w ruinę pałac w Gołaszynie (własność prywatna – niedostępny).
Oborniki Wielkopolskie Miasto – przystanek kolejowy w centrum miasta Oborniki (ok. 18 tys. mieszkańców). Warto zobaczyć rynek, szachulcowy kościół Świętego Krzyża z 1766 roku, kościół pw. Wniebowzięcia NMP i kościół pw. św. Józefa z 1901 roku.
Atrakcje w okolicy:
– 4 kilometry na wschód od stacji dwór w Łukowie (własność prywatna; niedostępny do zwiedzania); w tej samej wsi drewniany kościółek pw. św. Michała Archanioła.
– 9 kilometrów na wschód od stacji niszczejący pałac i kaplica w Uchorowie;
– 12 kilometrów na wschód od stacji dalej w Nieszawie.
– 8 kilometrów na zachód od stacji Dom Rekolekcyjny w Bąblinie.
Oborniki Wielkopolskie – dawniej stacja węzłowa. Rozpoczynała się tu linia kolejowa nr 381 Oborniki – Wronki, po śladzie której wybudowano ścieżkę rowerową. Nad pobliskim jeziorem park rekreacyjno-wypoczynkowy; w lecie kąpielisko.
Rożnowo – we wsi zabytkowy kościół pw. św. Katarzyny, przy którym spoczywa najstarszy brat Adama Mickiewicza – Franciszek Mickiewicz.
Parkowo – blisko stacji zbudowany na planie regularnego koła kościół pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Świata i św. Małgorzaty z przełomu XVIII i XIX wieku. 4 kilometry na południowy wschód od stacji kościół pw. Wniebowzięcia NMP oraz zaniedbany pałac (teren chroniony) w Słomowie. 5 kilometrów na południowy zachód od stacji Muzeum Młynarstwa w Jaraczu. 2 kilometry na zachód od stacji drewniany kościół pw. Podwyższenia Krzyża Św. i niszczejący pałac w Wełnie.
Rogoźno Wielkopolskie – stacja kolejowa w mieście Rogoźno (ok. 11 tys. mieszkańców). Tereny rekreacyjne nad Jeziorem Rogozińskim, rynek, zabytki sakralne (kościół pw. św. Wita, poewangelicki kościół pw. św. Ducha z drewnianą dzwonnicą), Muzeum Regionalne, okazałe budynki kilku szkół.
Atrakcje w okolicy:
– 3 km na północny zachód od stacji wystawa pojazdów militarnych we wsi Gościejewo.
– 8 km na zachód od stacji dwór w Nininie (zamieszkały).
– 8 km na wschód od stacji kościół i pw. Św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Pruścach.
Tarnowo Rogozińskie – 6 km na wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Katarzyny Panny i Męczennicy w Potulicach.
Sokołowo Budzyńskie – we wsi kościół pw. Niepokalanego Serca NMP.
Budzyń – miasteczko (ponad 4 tys. mieszkańców). Można zobaczyć kościół pw. św. Barbary, poewangelicki kościół św. Andrzeja Boboli oraz tzw. kamień Prezydenta Mościckiego w lesie, gdzie były Prezydent RP Ignacy Mościcki miał stanowisko w trakcie licznych polowań prowadzonych w okolicznych lasach.
Atrakcje w okolicy:
– 12 kilometrów na wschód od stacji bardzo ładny kościół pw. św. Marcina we wsi Żoń.
– 9 kilometrów na południowy wschód od stacji plaża nad Jeziorem Kaliszańskim.
– 7 kilometrów na zachód od stacji kościół parafialny Matki Bożej Pocieszenia w budynku dawnego spichrza w Wyszynach.
Ostrówki koło Chodzieży – w pobliskiej wsi Stróżewo (1,5 km od stacji) kościół pw. Matki Bożej Szkaplerznej z przełomu XIX i XX wieku. W Podaninie (2,5 km na północny wschód od stacji) kościół św. Maksymiliana Kolbego z początku XX wieku.
Chodzież – interesujące miasto liczące około 20 tys. mieszkańców. Wyremontowany dworzec kolejowy, rynek, Domy Tkaczy, możliwości uprawiania sportów wodnych nad Jeziorem oraz sportów zimowych na stoku narciarskim. Warto zobaczyć kościół św. Floriana, budynek Sądu Rejonowego i kompleks budynków Fabryki Porcelany (podobno upadła). Na uwagę zasługuje także kompleks Wielkopolskiego Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii. Z Chodzieży biegnie nieczynna dla ruchu pasażerskiego linia kolejowa do stacji Gołańcz.
Atrakcje w okolicy:
– 4,5 km na zachód od stacji dwór w Oleśnicy (siedziba szkoły).
– 6 kilometrów na wschód od stacji pałac w Strzelcach, zaadaptowany na salę weselną.
– 6 kilometrów na południowy wschód od stacji niszczejący pałac w Pietronkach.
Milcz – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Dziembówko – w pobliskiej wsi Dziembowo można zobaczyć kościół pw. św.św. Piotra i Pawła z 1873 roku. We wsi Morzewo (6 km na wschód od stacji) kościół pw. Przemienia Pańskiego.
Piła Kalina – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Piła Główna – główny dworzec kolejy w Pile. Piła to średniej wielkości miasto, dawna stolica województwa, ważny węzeł kolejowy. Niemal cała zabytkowa zabudowa Piły została zniszczona podczas II wojny światowej, więc dominują blokowiska. Najważniejsze atrakcje turystyczne to zabytkowy dworzec Piła Główna, Muzeum Okręgowe Stanisława Staszica, kościół pw. Stanisława Kostki, kościół św. Rodziny; z nowszych atrakcji Pilskie Muzeum Wojskowe.
Piła Główna – dworzec kolejowy
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.