Linia kolejowa Poznań – Wolsztyn to jedna z najciekawszych linii kolejowych w Wielkopolsce, zarówno ze względu na atrakcje turystyczne wzdłuż trasy, jak również fakt, że na linii co jakiś czas pociągi rozkładowe prowadzone są przez parowóz, ale sytuacja w tej kwestii zmienia się jak w kalejdoskopie – w okresie obowiązywania jednego rozkładu jazdy można się przejechać pociągiem prowadzonym przez parowóz, później już nie, za jakiś czas reaktywują takie połączenia, znów zawieszają i tak w kółko.
Na odcinku Poznań – Luboń przebieg linii kolejowej pokrywa się z przebiegiem linii Poznań – Leszno, później pociąg wjeżdża na niezelektryfikowaną linię do Wolsztyna. Połączenia obsługiwane są przez Koleje Wielkopolskie, a pasażerów wożą spalinowe zespoły trakcyjne, o ile nie kursuje pociąg z parowozem.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po Wielkopolsce – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach położonych wzdłuż linii kolejowych województwa wielkopolskiego.
Linia kolejowa Poznań – Wolsztyn – stacje:
Poznań Główny – duży dworzec kolejowy połączony z galerią handlową i dworcem autobusowym. Ważny węzeł przesiadkowy. Z dworca kolejowego do Starego Rynku idzie się 10-15 minut, po drodze przechodzimy przez Stary Browar, a później podążamy deptakiem – ulicą Półwiejską. Można również w niecałe 10 minut dojść do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dalej w stronę Starego Rynku udać się ulicą Święty Marcin. Bardzo dobre położenie, bliskość centrum miasta i najważniejszych zabytków, natomiast sam dworzec jest taki sobie – moim zdaniem przerost formy nad treścią. Poznań warto zwiedzić.
Poznań Dębiec – stacja kolejowa, której budynek został pomalowany przez mieszkańców w 2012 roku w ramach akcji Dulux Let’s Colour – fasadę tworzy kolorowy mural.
Luboń – trzydziestotysięczne miasto bez większych atrakcji turystycznych, znane z zakładów chemicznych. Ewentualnie można zobaczyć Pomnik Siewcy z małym parkiem i pięć domów z ceramicznej cegły tuż przy wspomnianym pomniku tworzących tzw. „kolonię inżynierską” zbudowaną w latach (1909-1914). Dawniej atrakcją był most drogowo-kolejowy, przez który biegły tory bocznicy do zakładów chemicznych Luvena, ale kilka lat temu został rozebrany. O ile mi wiadomo tory nadal biegną na krótkim odcinku drogi.
Wiry – pięknie wyremontowany (z zewnątrz) kościół św. Floriana.
Szreniawa – w pobliżu stacji kolejowej Narodowe Muzeum Przemysłu Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego. Na pagórku w środku lasu wieża widokowa na szczycie Wieży Mauzoleum Rodziny Birbaumów.
Trzebaw Rosnówko – w pobliżu stacji park rozrywki, w którym utworzono między innymi Park Miniatur. W okolicy możliwość wypoczynku nad jeziorami w Jarosławcu oraz wsi Chomęcice Wypalanki.
Stęszew – sześciotysięczne miasteczko. Rynek, kościół św. Trójcy, sanktuarium maryjne i pozostałości grodziska na Pańskiej Górze w centrum miasta. W pobliżu Bagna Trzcielińskie. 5 kilometrów na południowy wschód od stacji drewniany kościół pw. św. Jadwigi we wsi Łódź. 6,5 kilometra na południowy wschód od stacji pałac w Będlewie.
Strykowo – wieś znana z Jeziora Strykowskiego (możliwość aktywnego wypoczynku w sezonie ) oraz pałacu, w którym obecnie mieści się hotel i restauracja. 9 kilometrów na północ od stacji kościół pw. św. Barbary w Tomicach z 1463 roku (później przebudowywany). 3,5 kilometra na południowy wschód od stacji pałac i kościół pw. św. Idziego we wsi Modrze.
Granowo – dość duża wieś (2,5 tys. mieszkańców). Najważniejszy zabytek to drewniany kościół św. Marcina, na listę zabytków wpisano również siedzibę biblioteki publicznej mieszczącej się w dawnym dworku wraz z otaczającym ją parkiem. W położonej niedaleko wsi Granówko (4 kilometry od stacji) pałac wybudowany w pierwszej połowie XIX wieku – obecnie własność prywatna; zaniedbany. 4 kilometry od Granówka pałac w Karczewie – jeśli wierzyć innym blogom, również zaniedbany.
Kotowo – 3 kilometry na północ od stacji klasztor Franciszkanów w Woźnikach. 6 kilometrów na północ od stacji kościół św. Katarzyny oraz dwór zaadaptowany na obiekt noclegowy we wsi Dakowy Mokre.
Ptaszkowo – 5 kilometrów na południe od stacji dwór Biegańskich we wsi Cykowo.
Grąblewo – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Grodzisk Wielkopolski – nieduże, ładne miasto, znane dawniej z klubu piłkarskiego Groclin Grodzisk Wielkopolski. Warto zwiedzić nieduże centrum, kilka kościołów (w tym drewniany kościółek pw. Ducha Świętego), Muzeum Ziemi Grodziskiej i park miejski.
Ruchocice – we wsi drewniany kościół pw. św. Urszuli. Około 3 kilometry od stacji inny drewniany kościół św. Klemensa w Zielęcinie.
Drzymałowo – brak atrakcji turystycznych w pobliżu przystanku kolejowego.
Rakoniewice – małe miasteczko (3,5 tys. mieszkańców) z ładnym centrum. Warto zwiedzić Wielkopolskie Muzeum Pożarnictwa, wizytówką miasteczka jest także zabytkowy pałac zaadaptowany na siedzibę władz gminy.
Rostarzewo – nieduża wieś, zabytki to dawny ratusz i kościół pw. św. Józefa.
Tłoki – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Wolsztyn – miasto znane z parowozowni i Parady Parowozów. Ponadto Jezioro Wolsztyńskie i skansen. Z zabytków należy wymienić kościół pw. NMP Niepokalanej Poczętej.
Atrakcje w okolicy:
4 kilometry na zachód od stacji pałac i samolot Iskra jako pomnik w Powodowie.