Linia kolejowa Tłuszcz – Ostrołęka należy do linii mało atrakcyjnych z punktu widzenia turysty; opracowanie znalazło się tutaj tylko z kronikarskiego obowiązku. Zarówno Tłuszcz, jak i Ostrołęka nie należą do pięknych miast, podobnie jak Wyszków mijany po drodze przez pociąg. Małe stacje na trasie również przeważnie leżą na terenach bez żadnych atrakcji turystycznych.
Linia kolejowa Tłuszcz – Ostrołęka ma 75 kilometrów długości. To linia jednotorowa, zelektryfikowana. Na trasie kursują pociągi osobowe Kolei Mazowieckich i pociąg przyspieszony Ostrołęka – Warszawa Wileńska tego samego przewoźnika. Na poszczególnych odcinkach często bywa wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa.
Zobacz również:
Pociągiem po Mazowszu – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach położonych przy liniach kolejowych województwa mazowieckiego.
Linia kolejowa Tłuszcz – Ostrołęka – stacje:
Tłuszcz – ważny węzeł kolejowy. Miasteczko (ok. 8 tys. mieszkańców), jeśli ktoś musi czekać na pociąg, można zwiedzić prowadzone przez pasjonatów Społeczne Muzeum Ziemi Tłuszczańskiej.
Jarzębia Łąka – przystanek kolejowy pod Tłuszczem, niecałe 2 kilometry od stacji kościół pw św. Stanisława Biskupa i Męczennika z lat 1913-1919 (wieża dobudowana później) w Postoliskach (położone przy linii kolejowej Warszawa – Małkinia).
Grzegorzewo – w pobliżu stacji las popularny wśród spacerowiczów i grzybiarzy.
Mostówka – niedaleko stacji wrzosowisko. W okolicach wsi Gaj mogiły uczestników Powstania Styczniowego (3 km na zachód od stacji). 4 kilometry na południowy zachód od stacji wieś Niegów – atrakcje to kościół św. Trójcy, pałac – siedziba Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek, młyn z 1924 roku przekształcony w muzeum (nie ma ustalonych godzin otwarcia). W pobliżu wsi starorzecze Bugu.
Lucynów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Rybienko – przystanek kolejowy w Rybienku Leśnym – obecnie dzielnicy Wyszkowa. Przy Alei Wolności zabytkowa willa „Siewierzanka” (niedostępna – własność prywatna) i kościół w stylu zakopiańskim z lat trzydziestych XX wieku. 7 kilometrów na wschód od stacji wieś Kamieńczyk – warto zobaczyć neogotycki kościół wybudowany w latach 1896 – 1900, obok kościoła drewniana dzwonnica z 1885 roku. Zachowany układ Rynku, drewniane domy, prywatne Muzeum Historyczno-Etnograficzne (nazywane również Flisackim). Na obszarze wsi lasy, tereny spacerowe, ujście rzeki Liwiec do Bugu.
Pomiędzy stacjami Rybienko a Wyszków pociąg przejeżdża przez most kolejowy na Bugu.
Wyszków – miasto liczące niecałe 30 tysięcy mieszkańców. Niewiele zabytków; w centrum warto zobaczyć kościół pw. św. Idziego z zabytkową plebanią oraz stróżówkę w parku biskupa Karola Ferdynanda Wazy; na peryferiach miasta nad rzeką Bug wznosi się Pałac Skarżyńskich z parkiem zbudowany ok. 1780 roku. Własność prywatna, można jedynie obejrzeć zza płotu.
Leszczydół – w pobliskich lasach tzw. Linia Powstańcza – przecinka w lesie, która utrudniała działania powstańcom w czasie Powstania Styczniowego. O jej istnieniu przypominają cztery tablice i kapliczka.
Dalekie – przystanek kolejowy koło tartaku. 6 kilometrów na zachód od stacji, we wsi Porządzie, drewniany kościół pw. Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus z 1715 roku, przeniesiony ze wsi Dzierżenina w okresie międzywojennym.
Zygmuntowo Mazowieckie – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Przetycz – przystanek kolejowy we wsi Stare Bosewo. 4 kilometry na wschód od stacji neogotycki kościół św. Rocha z 1912 roku w Długosiodle.
Prabuty-Góry – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Pasieki – 3 kilometry na północ od stacji dwór z XIX wieku we wsi Ponikiew Mała. 6 kilometrów na zachód od stacji drewniany kościół pw. św. Jana Chrzciciela z 1937 roku przeniesiony z Marianowa w 1945 roku.
Goworowo – w centrum wsi oddalonej od przystanku kolejowego o 2 kilometry warto zobaczyć kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. W pobliskim Daniłowie pałac zaadaptowany na hotel. 4 kilometry na wschód od Goworowa Pałac Marchwickich w Brzeźnie – własność prywatna, niedostępny dla zwiedzających.
Gierwaty – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Ostrołęka – miasto (ponad 50 tysięcy mieszkańców); siedziba powiatu; dawniej także siedziba województwa. Podobno bardzo brzydkie miasto, ale nie miałem okazji sprawdzić osobiście. Dworzec kolejowy oddalony jest o prawie 6 kilometrów od centrum miasta. Poza ratuszem głównie zabytki sakralne – Sanktuarium Antoniego Padewskiego, kościół Nawiedzenia NMP, ponadto Muzeum Kurpiowskie, Muzeum Żołnierzy Wyklętych, plaża miejska nad Narwią oraz nieczynny most kolejowy nad rzeką.
W przyszłości planowana jest odbudowa linii kolejowej Ostrołęka – Chorzele, która ułatwiłaby dojazd do Olsztyna oraz budowa nowej linii kolejowej w stronę Giżycka przez Łomżę. Pewnie skończy się na zapowiedziach.
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂