Opisywana tutaj linia kolejowa Warszawa – Małkinia w oficjalnym wykazie linii kolejowych w Polsce widnieje jako linia kolejowa nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna oraz fragment linii kolejowej nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka. Po linii kursują pociągi regionalne Kolei Mazowieckiej Warszawa Wileńska – Tłuszcz i dalej do Małkini oraz pociągi pospieszne PKP Intercity z Warszawy do Białegostoku i dalej do Suwałk lub Grodna – pociągi pospieszne korzystają standardowo ze stacji Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia. Jako stację początkową przyjąłem Warszawę Wileńską, bowiem w innych artykułach to główne warszawskie stacje są stacjami początkowymi.
Linia ta uważana jest od lat za jedną z najniebezpieczniejszych linii kolejowych w Polsce. Zmorą były i są rozboje, obrzucanie pociągów kamieniami oraz niszczenie mienia. W ostatnich latach część linii przeszła remont.
Zobacz również:
Pociągiem po Mazowszu – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach położonych przy liniach kolejowych województwa mazowieckiego.
Linia kolejowa Warszawa – Małkinia – wybrane stacje
Warszawa Wileńska – dworzec kolejowy przyłączony do galerii handlowej. Dużo podejrzanych osobników; tuż obok stacja metra. Po drugiej stronie ulicy piękna katedra w. Marii Magdaleny, dalej najciekawsze zabytki i atrakcje warszawskiej Pragi, między innymi słynny Pomnik Grajków. Niedaleko także do ogrodu zoologicznego.
Warszawa Wileńska – dworzec kolejowy – informator
Warszawa Wilno Zacisze – przystanek kolejowy zbudowany przy nowym osiedlu. Dwa kilometry od przystanku Zalew Bardowski – popularne miejsce wypoczynku w sezonie oraz ścieżka spacerowa śladem torowiska dawnej bocznicy kolejowej do gazowni.
Ząbki – miasto-sypialnia Warszawy (30 tys. mieszkańców). Jedyna atrakcja to ogólnodostępne ujęcie wody oligoceńskiej w pobliżu stacji. 4 kilometry na północ od stacji miasto Marki – kościół św. Izydora, osiedle robotnicze, pojedyncze zabytkowe budymi oraz parowóz-pomnik – pozostałość po Mareckiej Kolei Dojazdowej.
Zielonka – kolejne miasto-sypialnia stolicy. W ostateczności można obejrzeć kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej z lat trzydziestych XX wieku.
Kobyłka-Ossów – 4 kilometry na południe od stacji cmentarz poległych w Bitwie Warszawskiej w 1920 roku.
Kobyłka – w Kobyłce warto zobaczyć bazylikę św. Trójcy wzniesiony w latach 1740-1745.
Wołomin – źle kojarzące się miasto liczące niecałe 40 tysięcy mieszkańców. Spokojnie można pominąć.
Dobczyn – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Klembów – przystanek kolejowy dla wsi Klembów i Ostrówek. W Ostrówku rezerwat przyrody Dębina oraz Dom św. Faustyny. W Klembowie kościół pw. św. Klemensa zbudowany pod koniec XIX wieku.
Jasienica – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Tłuszcz – ważny węzeł kolejowy. Miasteczko (ok. 8 tys. mieszkańców), jeśli ktoś musi czekać na pociąg, można zwiedzić prowadzone przez pasjonatów Społeczne Muzeum Ziemi Tłuszczańskiej.
Chrzęsne – stacja na pograniczu wsi Chrzęsne i Postoliska. W Chrzęsnem z zewnątrz można podziwiać pałacyk; w Postoliskach warto zobaczyć okazały kościół pw św. Stanisława Biskupa i Męczennika z lat 1913-1919 (wieża dobudowana później).
Mokra Wieś – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Szewnica – W Jadowie (6 km na południe od stacji) ładny kościół pw. św. Jakuba Apostoła.
Urle – miejscowość znana z kronik kryminalnych. Niewielka plaża nad rzeką Liwiec, możliwość wypożyczenia kajaków i spływu po rzece.
Barchów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Łochów – nieduże miasto. Poza centrum pałac i folwark zaadaptowane na hotel; obok drewniany kościół Miłosierdzia Bożego z 1932 roku. We wsi Kamionna (6 km na południe od stacji) neogotycki kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP (początek XX wieku). W Paplinie (16 km na południe od stacji) zabytkowy dwór zaadaptowany na hotel. W Starej Wsi (22 km na południe od stacji) ładny kościół pw. św. Michała Archanioła.
30 kilometrów na południe od stacji położone jest miasteczko Węgrów, znane z bazyliki Wniebowzięcia Najświętszej Marii i kilku innych zabytków sakralnych, w tym drewnianego kościoła luterańskiego. Kilka kilometrów od Węgrowa ruiny zamku w Liwie.
Topór – 8 kilometrów na południe od przystanku kościół pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika we wsi Stoczek wzniesiony pod koniec XIX wieku.
Sadowne Węgrowskie – w pobliżu stacji ścieżka edukacyjna utworzona na obszarze torfowiska. Centrum wsi ponad 4 kilometry od stacji, do zwiedzenia kościół św. Jana Chrzciciela.
Prostyń – można zobaczyć bazylikę Trójcy Przenajświętszej z lat pięćdziesiątych XX wieku – wewnątrz cudowna figura Trójcy Przenajświętszej.
Małkinia – w pobliżu stacji kościół pw. Najświętszego Serca Jezusowego.
8 kilometrów na południe od stacji muzeum dawnego obozu koncentracyjnego w Treblince.
15 kilometrów na północ od stacji Ostrów Mazowiecka. Zabytkowa częśc niemal w całości zniszczona podczas walk w 1945 roku, można zobaczyć kościół Wniebowzięcia NMP oraz ratusz.
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂