Linia kolejowa Wrocław – Krotoszyn dawniej była bardzo zaniedbaną linią biegnącą przez las, wzdłuż wymarłych stacyjek i dworców kolejowych, sennych miasteczek, gdzie kursowały pojedyncze pary pociągów, albo przez jakiś czas kursowały tylko pojedyncze. Kilka lat temu linia została wyremontowana, a obsługę połączeń Wrocław – Krotoszn przejęły Koleje Dolnośląskie. Linia położona jest na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego; przebieg opisanej trasy pokrywa się częściowo z przebiegiem tras pociągów z Wrocławia do Namysłowa i Wrocławia do Ostrowa Wielkopolskiego.
UWAGA!!! Pominąłem stacje, na których według rozkładu jazdy 2019/2020 nie zatrzymują się pociągi Kolei Dolnośląskich Wrocław – Krotoszyn.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po Dolnym Śląsku – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa dolnośląskiego.
Linia kolejowa Wrocław – Krotoszyn – stacje
Wrocław Główny – dworzec główny we Wrocławiu położony w centrum miasta, 10 minut na piechotę od Rynku. Zabytkowy, bardzo ładny dworzec, naprzeciwko nowy dworzec autobusowy połączony z galerią handlową. W centrum Wrocławia i w okolicach dworca znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, co wymagałoby napisania kilku dodatkowych artykułów.
Wrocław Główny – podstawowe informacje
Wrocław Mikołajów – pół kilometra od stacji rzeźba „Pociąg do nieba” przedstawiająca parowóz na torach zwrócony w kierunku nieba. Tuż obok Muzeum Współczesne z wystawami sztuki współczesnej – lepszą opinię niż muzeum zbiera kawiarnia na dachu budynku w oszklonej rotundzie; dostępny jest taras na zewnątrz, skąd można podziwiać panoramę okolicy.
Wrocław Nadodrze – piękny, ale bardzo zaniedbany zabytkowy dworzec kolejowy. Blisko dworca kościół św. Bonifacego – przy kościele pomnik dawnej kolejki wąskotorowej. Kilometr od dworca znajdują się reklamowane na komercyjnych blogach i portalach podróżniczych tzw. „Kolorowe podwórka”. Niedaleko podwórek klasztor Karmelitów Bosych i Sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia.
Wrocław Sołtysowice – półtora kilometra od stacji dawny fort, blisko fortu pozostałości po dawnym moście kolejowym.
Wrocław Psie Pole – stacja kolejowa w dzielnicy Wrocławia, która dawniej była osobnym miasteczkiem. Można zobaczyć rynek, rzeźby psów, kościół pw. św. Jakuba i Krzysztofa.
Długołęka – zabytkowy budynek dworca kolejowego. Na południe od stacji zabytkowy kościół pw. św. Michała Archanioła, w sąsiednim Kamieniu (3 km na południe od stacji) remontowany pałac. 2 kilometry na północ od stacji pałac we wsi Szczodre; w tej samej wsi rzeźba tzw. Ropucha nad stawem. W leżącym obok tej wsi Domaszczynie zameczek myśliwski, kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz stary cmentarz niemiecki.
Borowa Oleśnicka – stacja kolejowa we wsi Borowa. Blisko stacji Pałac Jabłonowskich (własność prywatna) oraz kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski. W położonym 3,5 km na północ od stacji Stępinie kościół pw. Narodzenia NMP z XV wieku. 2 kilometry na południe od stacji okazała kaplica w Rakowie.
Oleśnica – miasto (niecałe 40 tys. mieszkańców); pomimo zniszczeń z 1945 roku zachowało się kilka interesujących zabytków. Dworzec kolejowy położony kilometr od centrum. Warto zobaczyć Zamek Książąt Oleśnickich z parkiem, bazylikę św. Jana, kościół pw. św. Trójcy, cerkiew Zaśnięcia NMP, pojedyncze zabytkowe budynki ukryte wśród współczesnej zabudowy (np. szkoły, dawne kasyno oficerskie).
Atrakcje w okolicy:
– 3 kilometry od centrum Oleśnicy popadający w ruinę pałac w Boguszycach.
– niedaleko Oleśnicy pałacyki w Boguszycach i Wyszogrodzie.
– kościół Matki Boskiej Tuchowskiej we wsi Cieśle (7 km od centrum Oleśnicy).
Oleśnica Rataje – przystanek kolejowy w Oleśnicy. Można dostać się do centrum, ale ze względu na brak podstawowej infrastruktury lepiej skorzystać z dworca głównego.
Dobroszyce – we wsi zamek zaadaptowany na hotel oraz neogotycki kościół pw. św. Jadwigi wzniesiony pod koniec XIX wieku. 8 kilometrów na wschód od stacji ruiny pałacu w Brzezince.
Grabowno Wielkie – węzeł kolejowy. Można zobaczyć kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej. 4,5 km na północ od stacji zabytkowy drewniany kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Grabownie Małym.
Bukowice Trzebnickie – przystanek kolejowy we wsi Bukowice. Na terenie wsi kościół i pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z początku XIX wieku.
Krośnice – stacja położona 2 kilometry od centrum Krośnic. Największą atrakcją wsi jest Krośnicka Kolej Wąskotorowa. Warto też zobaczyć zespół pałacowo-parkowy. W pobliskich Wierzchowicach kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (4 km od stacji). Na wschód od stacji ścieżka przyrodnicza „Stawy Krośnickie”.
Wierzchowice – stacja kolejowa położona 3 kilometry od centrum Wierzchowic. We wsi wspomniany już wcześniej kościół.
Milicz – ładny budynek stacji, lecz brak podstawowej infrastruktury (kasy, toalety). W pobliżu stacji pociąg-eksponat dawnej kolei wąskotorowej, plaża sezonowa nad stawem oraz Centrum Bioróżnorodności Doliny Baryczy. Do centrum Milicza należy pokonać około 2 kilometry – najciekawsze zabytki i atrakcje to Pałac Maltzanów (siedziba szkoły), szachulcowy kościół pw. św. Andrzeja Boboli i ruiny zamku.
Atrakcje w okolicy:
– ścieżka rowerowa śladem dawnej kolejki wąskotorowej; przy dawnych stacjach miejsca odpoczynku.
– ścieżka dydaktyczna Sławoszowice – Ruda Milicka – Godnowa, rozpoczynająca się tuż za stacją kolejową.
– we wsi Duchowo zabytkowy wiatrak (2 km na południowy wschód od stacji).
Cieszków – przy rynku można zobaczyć zaniedbany kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z połowy XVIII wieku. 5 kilometrów na południowy wschód od stacji zabytkowy drewniany kościół św. Macieja Apostoła w Trzebicku.
Pomiędzy stacjami Cieszków a Zduny przebiega granica województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Zduny – małe miasteczko (ok. 5 tysięcy mieszkańców). Można zobaczyć kościół św. Jana Chrzciciela z 1719 roku, dawny kościół ewangelicki oraz budynek ratusza. W Baszkowie (ok. 7 km na zachód od stacji) pałac (obecnie DPS), kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny; w okolicach rezerwaty przyrody Baszków i Mszar Bogdaniec.
Krotoszyn – miasto powiatowe (ok. 30 tysięcy mieszkańców); węzeł kolejowy. Zaniedbany dworzec kolejowy, przed dworcem pociąg-pomnik dawnej kolei wąskotorowej Krotoszyn – Pleszew. Warto zobaczyć rynek, dwa zabytkowe drewniane kościoły, murowany kościół pw. św. Jana Chrzciciela, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła oraz pałacyk w parku miejskim. Dużą popularnością cieszy się także Muzeum Regionalne.
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂