Linia kolejowa Wrocław – Rawicz biegnie głównie przez obszar województwa dolnośląskiego i kończy się w województwie wielkopolskim. Jesto odcinek linii Wrocław – Poznań; po opisywanym odcinku kursują pociągi regionalne Kolei Dolnośląskich i Polregio oraz pospieszne PKP Intercity. Linia remontowana od lat.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po Dolnym Śląsku – przewodnik ogólny po zabytkach i atrakcjach wzdłuż linii kolejowych województwa dolnośląskiego.
Linia kolejowa Wrocław – Rawicz – stacje
Wrocław Główny – dworzec główny we Wrocławiu położony w centrum miasta, 10 minut na piechotę od Rynku. Zabytkowy, bardzo ładny dworzec, naprzeciwko nowy dworzec autobusowy połączony z galerią handlową. W centrum Wrocławia i w okolicach dworca znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, co wymagałoby napisania kilku dodatkowych artykułów.
Wrocław Główny – podstawowe informacje
Wrocław Mikołajów – pół kilometra od stacji rzeźba „Pociąg do nieba” przedstawiająca parowóz na torach zwrócony w kierunku nieba. Tuż obok Muzeum Współczesne z wystawami sztuki współczesnej – lepszą opinię niż muzeum zbiera kawiarnia na dachu budynku w oszklonej rotundzie; dostępny jest taras na zewnątrz, skąd można podziwiać panoramę okolicy.
Wrocław Popowice – we wrocławskiej dzielnicy Popowice mieści się siedziba Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Klub dysponuje odrestaurowanymi zabytkowymi autobusami i tramwajami, które pojawiają się kilka razy w roku na imprezach komunikacyjnych, lecz niestety, kolekcji nie można zwiedzać na co dzień. Poza tym brak atrakcji turystycznych w okolicach stacji.
Wrocław Osobowice – dwa kilometry od przystanku wzgórze z kapliczką i tablicą z informacją, że dawniej było tu grodzisko.
Wrocław Różanka – w pobliżu stacji Muzeum Militarne Fort 9; 3 kilometry od stacji Muzeum Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych. Można też zobaczyć kościół pw. św. Anny z XIV wieku i przebudowany w latach siedemdziesiątych XX wieku w dzielnicy Widawa.
Wrocław Świniary – niedaleko stacji Pałac Stolbergów i kościółek pw św. Jadwigi.
Szewce – można zobaczyć kościół pw. św. Anny z ok. 1350 roku; przebudowany w XIX wieku.
Pęgów – we wsi niszczejący pałac (własność prywatna). 6 kilometrów na zachód od stacji ruiny Zamku Książąt Wrocławskich w miejscowości Uraz; w tej samej wsi kościół pw. św. Michała Archanioła.
Oborniki Śląskie – miasteczko (ok. 9 tys. mieszkańców). Wyremontowany dworzec kolejowy, neogotycki kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa z lat 1898-1911, ewangelicki kościół pw. św. Tadeusza Judy i św. Antoniego Padewskiego z 1906 roku; zabytkowe budynki dawnego uzdrowiska.
Atrakcje w okolicy:
4 kilometry na wschód od stacji dworek w Kuraszkowie; dawniej schronisko młodzieżowe.
10 kilometrów na wschód od stacji Trzebnica, miasteczko tłumnie odwiedzane przez pielgrzymów zmierzających do bazyliki i sanktuarium św. Jadwigi. Warto także zobaczyć ratusz z Muzeum Regionalnym, kościół pw. św. Piotra i Pawła, budynek dawnego hotelu „Zdrój Jadwigi”, park archeologiczny oraz lokomotywę-pomnik upamiętniającą trzebnicki odcinek Wrocławskiej Kolei Wąskotorowej. Kończy się tu linia kolejowa Wrocław – Trzebnica.
10 kilometrów na północny wschód od stacji miasteczko Prusice – ryneczek z ratuszem, kościół pw. św. Jakuba Apostoła z 1492 roku, miłośników kolei zainteresuje dom, w którym dawniej mieścił się dworzec kolei wąskotorowej.
14 kilometrów na północny wschód od stacji szachulcowy kościół pw. śś. Piotra i Pawła z początku XVIII wieku w Pawłowie Trzebnickim.
8 kilometrów na zachód od stacji zabytkowy kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Rościsławicach.
Osola – we wsi Bagno (3,5 km na zachód od stacji) kościół pw. Wniebowzięcia NMP z początku XX wieku i budynek plebanii.
Skokowa – 2 kilometry na południowy wschód od stacji prywatny Skansen Rolniczy w Borówku. We wsi Strupina (3 km na zachód od stacji) kościół pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny, z lat 1879-1881; w sąsiedniej wsi Ligota Strupińska ruiny pałacu. 8 kilometrów na zachód od stacji kościół w Warzęgowie. 12 kilometrów na zachód od stacji kościół pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus z XVII wieku. 8 kilometrów na wschód od stacji wspomniane już Prusice.
Żmigród – miasteczko (ok. 6,5 tys. mieszkańców). Blisko stacji kościół pw. Trójcy Świętej, dwa kilometry na północ ruiny pałacu Hatzfeldów w parku. Obok ruin wznosi się baszta. W Żmigrodzie znajduje się także tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa. W Barkowie (8 kilometrów na zachód od stacji) kościół pw. św. Marcina z lat osiemdziesiątych XVIII wieku.
Garbce – 6,5 km na wschód od stacji kościół pw. św. Boromeusza w Radziądzu.
Korzeńsko – we wsi kościół pw. Podwyższenia Krzyża Pańskiego z roku 1725.
Pomiędzy stacjami Korzeńsko a Rawicz przebiega granica województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Rawicz – przyjemne i ładne miasto. Wyremontowany dworzec kolejowy położony ponad kilometr od centrum; po drodze zwraca uwagę budynek Poczty Polskiej. Nieduże centrum z ładnym rynkiem i ratuszem, w którym mieści się Muzeum Ziemi Rawickiej. 6 kilometrów na wschód od stacji 4 kilometry od centrum Rawicza dzielnica Sarnowa – dawniej osobna miejscowość z ryneczkiem i kościołem pw. św. Andrzeja Apostoła z połowy XVIII wieku, odniowionym w 1948 roku.
Atrakcje w okolicy:
9 kilometrów na zachód od stacji ruiny pałacu w Wiklinie.
12 kilometrów na zachód od stacji ruiny zamku, kościół pw. Niepokalanego Serca NMP i ryneczek w Wąsoszu.
10 kilometrów na wschód od stacji Miejska Górka – rynek, klasztor Franciszkanów, kościół pw. Św. Mikołaja oraz czekający na zawalenie się drewniany kościół ewangelicki.
Lubisz podróże koleją? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂