Linia kolejowa Zielona Góra – Kostrzyn to fragment tzw. „Nadodrzanki”, czyli linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina przez Kostrzyn. Linia zelektryfikowana, po trasie kursują pociągi regionalne Polregio oraz pociągi pospieszne PKP Intercity.
Powiązane artykuły:
Pociągiem po województwie lubuskim – podstawowy przewodnik po zabytkach i atrakcjach województwa lubuskiego, położonych wzdłuż linii kolejowych.
Linia kolejowa Zielona Góra – Kostrzyn – stacje:
Zielona Góra – średniej wielkości miasto reklamujące się na blogach komercyjnych. Warto zobaczyć centrum z ładnym rynkiem, kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej, konkatedrę pw. św. Jadwigi Śląskiej, Wieżę Głodową, znaną w całym kraju palmiarnię, Centrum Nauki Keplera, Muzeum Ziemi Lubuskiej. W okolicy skansen w Ochli.
Zielona Góra Przylep – dawniej wieś, obecnie część Zielonej Góry. Jedyny zabytek to kościół pw. św. Antoniego.
Czerwieńsk – miasteczko (4 tys. mieszkańców), na skraju miasteczka baza wojskowa. Można zobaczyć kościół pw. św. Wojciecha z drugiej połowy XIX wieku oraz kościół ewangelicki. 5 kilometrów na północ od stacji ruiny dworu w Dobrzęcinie. 8 kilometrów na północ od stacji pozostałości umocnień nad Odrą. 6 kilometrów na zachód od stacji kościółek pw. Wniebowzięcia NMP w Nietkowie.
Nietkowice – we wsi można zobaczyć kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa z około 1880 roku.
Będów – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Radnica – 4 kilometry na północ od stacji szachulcowy kościół św. Jana Chrzciciela w Grabinie.
Bytnica – w centrum wsi (ok. 2,5 km od stacji) poewangelicki kościół pw. św. Piotra i Pawła z połowy XVIII wieku.
Budachów – można zobaczyć kościół pw. św. Józefa. 6 kilometrów na północ od stacji neogotycki kościół Chrystusa Króla w Dobrosułowie.
Pliszka – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Gądków Wielki – jedyny zabytek to kościół pw. Matki Bożej Bolesnej z 1911 roku. 6 kilometrów na północny wschód od stacji pałac w Debrznicy.
Jerzmanice Lubuskie – 5 kilometrów na południowy wschód od stacji kościół pw. św. Józefa Oblubieńca z połowy XVIII wieku we wsi Mierczany. 5 kilometrów na południe od stacji szachulcowy kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski w Radzikowie. 10 kilometrów na południe od stacji kościół pw. św. Antoniego z początku XIX wieku we wsi Sądów.
Rzepin – nieduże miasto, ważny węzeł kolejowy. Ważniejsze zabytki to kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i ratusz.
Drzeńsko – we wsi, niecały kilometr od stacji warto zobaczyć kościół Jezusa Miłosiernego z granitowej kostki, wzniesiony na początku XIV wieku.
Kowalów – 4 kilometry na wschód od stacji kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski w Serbowie z początku XIV wieku, później przebudowywany. 7 kilometrów na wschód od stacji kościół pw. MB Częstochowskiej w Świniarach.
Radów – 4 kilometry na wschód od stacji kościół pw. MB Ostrobramskiej, z połowy XVI wieku w Siennie. 11 kilometrów na wschód od stacji miasteczko Ośno Lubuskie (ok. 4 tys. mieszkańców). Szereg zabytków: kościół pw. św. Jakuba, mury obronne, baszta, ratusz, cmentarz żydowski, na skraju miasta wieża widokowa. Do Ośna Lubuskiego dojedziemy także ze stacji Kowalów.
Laski Lubuskie – w centrum wsi okolicy to kościół pw. Narodzenia NMP w centrum wsi. Półtora kilometra od stacji kościół pw. Matki Boskiej Różańcowej z XV wieku w Radówku. 4 kilometry na zachód od stacji kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Pamięcinie.
Górzyca – 3 kilometry na południe od stacji niewielkie prywatne Muzeum Łąki w Owczarach.
Ługi Górzyckie – brak atrakcji turystycznych w pobliżu stacji.
Kostrzyn nad Odrą – ważny węzeł kolejowy; jeden z dwóch polskich dworców dwupoziomowych, możliwość dojazdu pociągiem do Berlina. Pomiędzy Wartą a Odrą Muzeum Twierdzy Kostrzyn oraz Park Narodowy Ujście Warty. 3 kilometry od miasta Fort Sarbinowo. 15 kilometrów od Kostrzyna ruiny zamku joannitów w Słońsku.