Podczas podróży pociągiem po Austrii podobały mi się niemal wszystkie linie kolejowe. Począwszy przez Semmering, przez lokalną linię z Wiednia do Krems, po linię Linz – Summerau przy granicy czesko-austriackiej. Jeśli chodzi o walory widokowe, to za najpiękniejsze linie kolejowe w Austrii uważane są następujące odcinki:
Semmering – linia kolejowa znana też jako Semmeringbahn. Pod potocznym określeniem Semmering kryje się odcinek Gloggnitz – Mürzzuschlag. Linia została oddana do użytku już 17 lipca 1854 r. jako pierwsza górska linia kolejowa Europy. Budowa ruszyła już 6 lat wcześniej. Linia przez przełęcz Semmering ma długość 41 kilometrów, pociąg przejeżdża przez 14 tuneli o łącznej długości 3090 m, z których najdłuższy ma 1434 m długości, 14 wiaduktów, ponad 100 kamiennych mostów i 11 stalowych. W 1998 roku linia została wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO jako pierwsza linia kolejowa na świecie. Już w 1923 roku wpisano ją natomiast na listę zabytków.
Arlbergbahn – linia kolejowa łącząca Innsbruck w Tyrolu z Bludenz w Voralbergu. Na trasie znajduje się jeden z największych w Austrii tuneli kolejowych Arlbergtunnel pod przełęczą Arlberg mierzący 10 670 m. Warto zaznaczyć, że kiedy otwierano go w 1884 roku, był jednym z najdłuższych tuneli na świecie. Atrakcją linii jest też most nad doliną rzeki Trisanny o długości 210 metrów i wysokości 88 metrów. Na linii znajduje się 14 tuneli. Długość Arlbergbahn to ponad 136 kilometrów. Przez Arlbergbahn przejeżdżają między innymi liczne pociągi dalekobieżne z Wiednia do Bregencji i z Wiednia do Zurychu.
Brennerbahn – linia kolejowa wybudowana w latach 1864-1867. Łączy Innsbruck z włoskim Bolzano, na terytorium Austrii znajduje się odcinek Innsbruck – Brenner, na którym pociąg pokonuje 14 tuneli i serpentynę. Łączna długość linii to 275.4 km. Na włoskim odcinku planuje się modernizację części trasy, trwa również budowa tunelu kolejowego pod przełęczą Brenner o długości 55 kilometrów. Po wybudowaniu będzie najdłuższym tunelem kolejowym w Austrii, ale oddanie do użytku ma nastąpić dopiero w 2028 roku. Na trasie kursują pociągi Eurocity z Monachium i Innsbrucka do Włoch.
Karwendelbahn (Mittenwaldbahn) – linia kolejowa łącząca austriacki Innsbruck z niemieckim kurortem zimowym Garmisch-Partenkirchen. Budowana w latach 1910-1912, pierwsza zelektryfikowana normalnotorowa linia kolejowa w Austrii. Długość linii to 63,7 km. Największa atrakcja tej linii to przejazd na półce skalnej pomiędzy stacjami Kranebitten i Hochzirl, w czasie którego pociąg przejeżdża przez liczne tunele. Najdłuższy z nich ma 1810 metrów.
Tauernbahn – linia prowadząca z Salzburga do Villach, przez którą przejeżdżają np. pociągi z Monachium do Villach i dalej do Lublany oraz Zagrzebia. Linia o długości 79 kilometrów należy do najwyżej położonych normalnotorowych linii kolejowych w Austrii, znana jest z pięknych krajobrazów, szczególnie na odcinkach Golling-Abtenau – Werfen oraz Mallnitz-Obervellach – Spittal-Millstättersee. Najdłuższy tunel na trasie ma ponad 8 kilometrów.
Salzkammergutbahn – mniej znana linia kolejowa z Stainach-Irdning do Schärding (174 km). Liczne łuki, tunele, widoki na strome szczyty Północnych Alp Wapiennych. Na trasie linii znajduje się między innymi słynne miasteczko Hallstatt i równie znany kurort Bad Ischl.
Podczas opracowywania tego rozdziału korzystałem z publikacji Jana Taczanowskiego pt. Znaczenie turystyczne linii kolejowych na przykładzie Austrii.
Warto przeczytać:
Kolej w Austrii – przewodnik dla pasażerów
Koleje wąskotorowe w Austrii
Koleje zębate w Austrii
-> WSPARCIE STRONY<—
Opracowanie takiego artykułu wymaga dużego wysiłku i wielu godzin pracy. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do jeszcze lepszej pracy.

Semmering (fot. Mario Eppinger, Pixabay)