Kolej na Podróż

Najpiękniejsze linie kolejowe w Czechach

W czasach swojej młodości bardzo lubiłem podróżować pociągiem po Czechach. Koleje czeskie i inni przewoźnicy uruchamiają pociągi na wielu liniach lokalnych o niezwykłej, trudnej do opisania atmosferze. W Czechach znajdziemy także linie kolejowe godne uwagi pod względem krajobrazowym. Z moich podróży pamiętam linię Praga – Děčín zbudowaną wzdłuż brzegów Wełtawy i Łaby oraz linię Brno – Igława z łagodnie wznoszącymi się wzgórzami wzdłuż trasy. Planując podróż po Czechach warto wziąć pod uwagę kilka innych linii kolejowych, znanych z ładnych krajobrazów. Poniżej krótko opisałem najpiękniejsze linie kolejowe w Czechach.

Co ważne, na trasach kursują pociągi rozkładowe, którymi można podróżować ze zwykłymi biletami za niewygórowaną cenę. Co więcej, w niektórych znajdziemy wagony z otwieranymi oknami, ale postępująca modernizacja taboru sprawia, że jest ich coraz mniej.

Posázavský pacifik – najbardziej znana z najpiękniejszych linii kolejowych w Czechach. Tak naprawdę nazwa obejmuje dwie linie kolejowe biegnące wzdłuż kanionu rzeki Sázavy: linię 210 z Pragi do stacji Čerčany i linię 212 z z Čerčan do stacji Světlá nad Sázavou. Długość tej trasy to 157 kilometrów. Oprócz widoków po drodze można zobaczyć między innymi zamek Český Šternberk, pałac Vysoká Lhota, muzeum wojskowe w Lešanach (stacja Krhanice), a spośród dzieł inżynierii kolejowych należy wymienić wiadukt Žampach – najwyższy kamienny wiadukt w kraju. Na trasie regularnie uruchamiane są pociągi retro.

Najpiękniejsze linie kolejowe Czech

Linia kolejowa znana pod nazwą Posazavsky Pacifik (Fot. Zaluzar)

Švestková dráha – w tłumaczeniu „Kolej Śliwkowa” to lokalna linia kolejowa w kraju usteckim, łącząca Lovosice z Mostem. Nazwa pochodzi od sadów śliwkowych dawniej gęsto występujących wzdłuż linii. Linia kolejowa została otwarta 19 grudnia 1989 roku, była zagrożona likwidacją w latach osiemdziesiątych, od 2007 roku przez dłuższy czas kursowały na niej tylko pociągi specjalne. W trakcie opracowywania artykułu na trasie prowadzone były przewozy regularne (od 2019 roku), jednak może się to zmienić. Przejazd 38 kilometrów zajmuje ponad godzinę.

Krušnohorský semmering – druga najwyżej położona linia kolejowa w Czechach. Na trasie kursują pociągi z Karlowych Warów do niemieckiego miasteczka Johanngeorgenstadt. Najciekawszy pod względem krajobrazowym odcinek znajduje się pomiędzy stacjami Nejdek a Pernink (15 kilometrów). Różnica wysokości pomiędzy tymi stacjami to 365 metrów, a w pewnym momencie pociąg osiąga wysokość 915 m n.p.m. Najciekawsza atrakcja to kamienny wiadukt przed wjazdem na stację Pernink, zbudowany w latach 1898-1899. Wysokość wiaduktu to 20 metrów nad lustrem wody.

W trakcie opracowywania artykułu pociągi na trasie kursowały tylko w weekendy.

Pernink

Wiadukt w okolicach miejscowości Pernink (Fot. Eva7344)

Praski Semmering – nazwa linii kolejowej o długości 27 kilometrów pomiędzy stacjami Praha-Smíchov a Praha-Jinonice. Na części trasy przez cały rok kursują pociągi rozkładowe, na całej trasie często w weekendy organizowane są przejazdy „motoraczkami”, w tym przypadku zabytkowymi wagonami motorowymi. Po drodze pasażerowie podziwiają panoramę Pragi, można także wysiąść pozwiedzać dzielnicę willową Cibulka, ruiny zamku Děvičky, czy wydać się na wędrówkę którymś ze szlaków turystycznych.

Linia kolejowa Liberec – Česká Lípa – trasa kolejowa biegnąca wzdłuż gór i lasów. Po drodze pociąg przejeżdża przez znaną wieś Kryštofovo Údolí znaną z Muzeum Szopek, drewnianego kościoła św. Krzysztofa i drewnianej dzwonnicy, dodatkową atrakcją jest pierwszy orloj w czeskiej wsi (zegar). Na uwagę zasługuje zachowana drewniana zabudowa w centrum wsi. Tuż za wsią Kryštofovo Údolí pociąg przejeżdża przez ładny wiadukt, natomiast za następną stacją – Novina, leży największa atrakcja tej linii kolejowej – wiadukt kolejowy o długości 230 metrów i wysokości 29 metrów. Wiadukt ten niezwykle pięknie prezentuje się na zdjęciach wykonanych jesienią.

Czechy kolej

Wiadukt w miejscowości Novina (Fot. Phbcz)

Linia kolejowa Praga – Děčín biegnie niemal na całym odcinku wzdłuż brzegu Łaby. Widoki z okien pociągu są bardzo ładne, natomiast strach pomyśleć, jak trudno byłoby dostać się do pociągu służbom ratunkowym w razie wypadku.

Pojizerský Pacifik – malownicza, dwudziestokilometrowa linia kolejowa w zachodnich Karkonoszach, poprowadzona doliną rzeki Izery. Linia łączy stacje Martinice v Krkonoších i Rokytnice nad Jizerou. Wybudowana w latach 1898-1899, pociągi rozpoczęły kursowanie w grudniu 1899 roku. Linia wielokrotnie przecina rzekę, pociągi przejeżdżają przez mosty, przepusty i tunel. Na szczególną uwagę zasługuje budynek dworca kolejowego Martinice v Krkonoších, wybudowany w 1871 roku. Obecnie pociągi czeskich kolei kursują codziennie na odcinku Martinice v Krkonoších – Jablonec nad Jizerou. W weekendy niektóre pociągi wydłużane są do stacji Rokytnice nad Jizerou, gdzie linia się kończy. W sezonie letnim uruchamiane są pociągi retro.

Slezský Semmering – kręta, górska trasa w pobliżu granicy czesko-polskiej pomiędzy stacjami Hanušovice i Jesionik o długości 66 kilometrów. Otwarta dla ruchu 1 października 1888 roku. Na stacji Horní Lipová urządzono niewielkie muzeum poświęcone historii tej linii. Linia z początku prowadzi wzdłuż rzeki Branná, następnie za stacją o tej samej nazwie pociągi pokonują stromy odcinek o długości 5 kilometrów do stacji Ostružná. Na trasie kursują pociągi pospieszne łączące Ołomuniec z Jesionikiem.

Piękne widoki można podziwiać z pociągów kursujących po trasach Szumawy, szczególnie na odcinku Černá v Pošumaví – Nové Údolí w pobliżu popularnego wśród turystów zbiornika wodnego Lipno.

Do najpiękniejszych linii kolejowych w Czechach zaliczane są także linie wąskotorowe w okolicach miasta Jindřichův Hradec, kolej wąskotorowa Třemešná – Osoblaha przy polskiej granicy oraz linia Tanvald – Harrachov, również przy polskiej granicy.

Bardzo podobała mi się również linia kolejowa Brno – Česká Třebová na odcinku Brno – Blansko (22 km). Tory prowadzono wzdłuż rzeki Svitavy, z pociągu można podziwiać brneńską dzielnicę Obřany, wzgórza i tereny spacerowe do stacji Bílovice nad Svitavou, a w Blanku przez tory prowadziło dzikie przejście do jeziora. Na przejściu często dochodziło do tragedii. Linię w Blanku można zobaczyć np. w filmie „Dwa statki”, emitowanym na stacji Cinemax. Pociąg przejeżdża też przez tunele. Polecam podróż pociągiem osobowym.

To na pewno nie wszystkie najpiękniejsze linie kolejowe w Czechach.

Czechy pociągi

Typowy widok z pociągu na linii Praga – Decin

%d bloggers like this: