W artykule poświęconym najbardziej znanym atrakcjom w Rumunii pominąłem rumuńskie zamki. Zrobiłem to celowo, ponieważ zamki w Rumunii zasługują na osobny artykuł. Zestawienie Najpiękniejsze zamki Rumunii zawiera podstawowe informacje o zamkach wartych odwiedzenia.
Niektóre zamki są w bardzo dobrym stanie, inne czekają na lepsze czasy lub są remontowane, jednak ze względu na historię znalazły się na liście.
Jak zauważyłem w relacjach podróżników, zamki w Rumunii są bardzo skomercjalizowane. Niemal wszędzie obowiązują stosunkowo drogie (jak na ten kraj) bilety wstępu, nierzadko trzeba dodatkowo zapłacić za możliwość robienia zdjęć.
Na liście pojawiają się głównie rumuńskie zamki obronne, pominąłem natomiast kościoły warowne i budowle, które na pierwszy rzut oka wydają się pałacami.
Zamek w Branie
Zamek Bran uważany jest za najchętniej odwiedzane muzeum w Rumunii – według marketingowych legend to zamek Drakuli, co nie ma pokrycia w rzeczywistości.
Pierwsza drewniana warownia w tym miejscu powstała w 1212 roku na wysokiej skale, w celu ochrony szlaku handlowego pomiędzy Siedmiogrodem a Wołoszczyzną.
W 1377 roku kolonizatorzy sascy rozpoczęli budowę zamku z kamienia i cegły; został ukończony w ciągu pięciu lat. W 1619 roku uległ spaleniu po uderzeniu pioruna, wkrótce odbudowany.
Po 1920 roku podarowany królowej Marii, żonie króla Rumunii Ferdynanda I, na krótko stał się rezydencją królewską. W tym czasie został przebudowany na letnią rezydencję. Upaństwowiony po drugiej wojnie światowej.
Na zamku można podziwiać pokoje, wystawę poświęconą królowej, ekspozycję poświęconą historii zamku i okolic, czy np. stroje dworskie.
W opiniach podróżników wielokrotnie spotykałem się ze stwierdzeniami, że miejsce jest przereklamowane, oblężone przez turystów, skomercjalizowane do granic możliwości i szkoda czasu na zwiedzanie zamku w Branie.
Dojazd pociągiem: Najbliższe stacje kolejowe to Zarnesti i Rasnov, oddalone o 10 kilometrów od zamku w Branie. Dojazd pociągiem lokalnym z Braszowa.
Zamek Poenari
Zamek Poenari, w przeciwieństwie do zamku w Branie, przez jakiś czas był rezydencją Włada Palownika, pierwowzoru literackiej postaci Drakuli. Zamek jest doskonale widoczny z Drogi Transfogaraskiej, ale aby dostać się na szczyt wzgórza, na którym został wzniesiony, trzeba pokonać około 1500 schodów (liczba różni się w źródłach).
Wstęp niedrogi, ale zamek Poenari to w zasadzie ruiny i jedynie widok na Drogę Transfogaraską wynagradza trudy wspinaczki. Zamek położony jest daleko od linii kolejowych.
Zamek w Hunedoarze
W XII-XIII wieku w Hunedoarze wybudowano pierwszą twierdzę, rozbudowywaną później od 1440 roku przez Jana Hunyadyego.
W następnych wiekach zamek często zmieniał właścicieli, około 1620 roku miała miejsce rozbudowa w stylu barokowym. Za czasów Habsburgów, na początku XIX wieku zamek popadał w ruinę, odrestaurowany w latach 1870-1880. Po renowacji miał spełniać funkcję letniej rezydencji Habsburgów.
W 1918 roku przejęty przez rząd rumuński. Obecnie w zamku mieści się muzeum, wnętrza zostały udostępnione do zwiedzania. Wnętrza są surowe i posępne, jednak dzięki temu zamek posiada niezwykłą atmosferę.
Dojazd pociągiem: Do Hunedoary nie da się dojechać pociągiem. Do miejscowości doprowadzono tory, jednak nie jeżdżą po nich pociągi pasażerskie. Najbliższe czynne stacje kolejowe to Deva i Simeria (16 km), skąd do Hunedoary można dojechać busami. W Devie znajduje się inny warty odwiedzenia zamek.
Twierdza w Devie
Nad oddalonym o 20 kilometrów od Hunedoary miastem Deva góruje twierdza wzniesiona na stożku pochodzenia wulkanicznego w XIII wieku.
Została zbudowana w celach obronnych – chroniła ludność przed najazdami Tatarów, a później szlachtę przed powstaniami chłopskimi. Następnie pełniła funkcję rezydencji szlacheckiej, więzienia i koszar.
W 1849 roku twierdza została niemal w całości zniszczona przez wybuch w składzie amunicji na jej terenie. Obecnie można zobaczyć ruiny twierdzy, z których rozpościera się panorama Devy i okolic.
Na górę można dostać się pieszo lub kolejką linowo-terenową, co jakiś czas część twierdzy jest remontowana.
W samej Devie można również zobaczyć Muzeum Cywilizacji Daków i Rzymian, wieżę z 1640 roku na cmentarzu, klasztor Franciszkanów i pojedyncze zabytkowe budynki ukryte wśród socjalistycznej zabudowy.
Dojazd pociągiem: Deva położona jest przy linii kolejowej z Bukaresztu do Timisoary. Zatrzymują się tu pociągi dalekobieżne z tych miast, jak również niektóre pociągi międzynarodowe z Budapesztu.
Zamek w Râșnovie
Jako pierwszy na liście Najpiękniejsze zamki Rumunii pojawił się zamek Bran. Jak pisałem, to bardzo skomercjalizowane, zatłoczone miejsce, więc jeżeli nie lubicie takich miejsc (są tacy, którzy kochają takie miejsca, bowiem zdjęcia z nich generują polubienia na portalach społecznościowych), w pobliżu znajdziecie na przykład zamek w Râșnovie.
Zamek w Râșnovie to jeden z tzw. zamków chłopskich. Po wypędzeniu Krzyżaków z zamku przeszedł on w ręce chłopów, którzy rozbudowywali i umacniali jego mury, a wnętrze służyło jako schronienie przed wojskami Imperium Osmańskiego. Każda rodzina z pobliskich osad miała zapewnione pomieszczenie dla siebie i miejsce na zapasy, a na zamku uprawiano ogródki.
Zamki chłopskie są unikatem spotykanym tylko w Rumunii, a ten w Râșnovie to największy i najbardziej okazały zamek tego typu.
W trakcie opracowywania artykułu trwał remont zamku i nie był on dostępny dla zwiedzających. Zakończenie remontu planowane jest na połowę 2022 lub nawet na 2023 rok.
Dojazd pociągiem. Zamek położony jest około 3 kilometry od stacji kolejowej Râșnov, gdzie zatrzymują się pociągi z Braszowa do Zărneşti. Pociągi kursują często, zamek dzieli od Braszowa około 20 kilometrów.
Zamek Rupea
Drugi z zamków chłopskich, a właściwie jego ruiny. Pierwsza warownia w Rupei została zbudowana na wzgórzu górującym nad miejscowością już w VII wieku, aczkolwiek ślady osadnictwa odkryte przez archeologów pochodzą z czasów wcześniejszych. Na przestrzeni wieków kilkakrotnie przebudowywany i rozbudowany, dawał schronienie mieszkańcom przed najazdami Turków. Po raz pierwszy pojawia się w dokumentach w 1324 roku.
Zamek został zdobyty i splądrowany przez Turków w połowie XV wieku. W XVII wieku nadal był zamieszkany przez rodziny Sasów, którzy osiedlali się w Siedmiogrodzie. Na terenie fortecy istniała kaplica, niewielki targ, uprawiano ogródki. Po bitwie pod Wiedniem i znaczenie obronne twierdzy malało, a mieszkańcy stopniowo przeprowadzali się do osady pod wzgórzem zamkowym. Jak podają dokumenty, zamek w Rupei po raz ostatni pełnił funkcje obronne w 1789 roku.
Zachowały się ruiny efektownie wyglądające z daleka, natomiast z dawnego wyposażenia niewiele pozostało i niektórzy odwiedzający są zawiedzeni.
Dojazd pociągiem: Dworzec kolejowy Rupea położony jest około siedem kilometrów od zamku. Na stacji zatrzymują się pociągi różnych kategorii. Stacja znajduje się przy głównej linii pomiędzy Braszowem a Sighisoarą – do każdego z tych miast dojazd pociągiem zajmuje od półtorej do dwóch godzin, w zależności od pociągu. 20 kilometrów od stacji Rupea i 15 kilometrów od zamku znajduje się słynny kościół warowny w Viscri.
Zamek Câlnic
Trzeci z zachowanych zamków chłopskich, zbudowany we wsi Câlnic, niedalko Klużu, pojawia się w dokumentach w 1269 roku jako własność rodu Kelling. W 1430 roku został odkupiony przez chłopów z okolicy.
Podobnie jak w przypadku innych zamków chłopskich, chłopi rozbudowywali zamek, zbudowali drugi pierścień murów obronnych i wybudowali pomieszczenia dla rodzin z pobliskich wsi, gdzie mogły się schronić wraz ze swoim majątkiem.
Zamek zachował się w bardzo dobrym stanie, został częściowo odrestaurowany, w 1999 roku wraz z kościołami warownymi Siedmiogrodu został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dostępny do zwiedzania – obowiązuje dodatkowa opłata za robienie zdjęć.
Dojazd pociągiem: bezpośrednio do Câlnic nie dojedziemy pociągiem, ale najbliższa stacja kolejowa – Cut, znajduje się około 6 kilometrów od zamku. Zatrzymuje się tu jednak tylko kilka pociągów Sybin – Teius. Czas przejazdu pociągien Sybin – Câlnic to ponad dwie godziny.
Zamek Fogarasz
Majestatyczny zamek (z zewnątrz) położony blisko głównej drogi w centrum miasta. Budowa zamku na miejscu drewnianej warowni rozpoczęła się w 1310 roku w celu ochrony przed najeźdźcami tureckimi. Wielokrotnie przebudowywany, obecny kształt nadała mu przebudowa z XVII wieku.
W XVIII wieku mieściły się w nim koszary, przez co zniszczeniu uległy bogato zdobione wnętrza.
W czasie drugiej wojny światowej przebywali w nim internowani polscy żołnierze, a od 1948 roku pełnił funkcję ciężkiego więzienia.
Obecnie należy do najpopularniejszych zabytków w regionie. Otoczony jest fosą i parkiem, wnętrza niezbyt bogate.
Dojazd pociągiem: Fogarasz położony jest przy linii kolejowej Braszów – Sybin. Zatrzymują się tu pociągi regionalne z obu miast (dojazd z każdego zajmuje dwie godziny), jak również pojedyncze pociągi dalekobieżne, które jadą pół godziny krócej.
Zamek Bánffych w Bontidzie
Zamek Bánffych zbudowany we wsi Bontida, 20 kilometrów na północ od Klużu, należy do zabytków powoli podnoszonych z ruin. Dzisiejszy zamek powstał na miejscu rezydencji zbudowanej na przełomie XV i XVI wieku, a jego powstanie datuje się na lata 1668-1674, kiedy ówczesny pałac został ufortyfikowany, dobudowano też wieże. Następne przebudowy miały miejsce przez cały XVIII wiek.
W 1944 roku zamek został przekształcony w szpital polowy. Wycofujące się wojska niemieckie splądrowały i podpaliły obiekt. Pożar strawił oryginalne wyposażenie wnętrz oraz bibliotekę. Po wojnie na zamku mieściło się Państwowe Gospodarstwo Rolne i szpital dla dzieci. W latach sześćdziesiątych, podczas kręcenia sceny z pożarem do filmu, sytuacja wymknęła się spod kontroli i kolejny pożar strawił niemal całe wnętrza zamku.
Przez kilka dekad zamek popadał w ruinę; jeszcze 5 lat temu był w opłakanym stanie, co nie przeszkadzało w pobieraniu opłat za wejście na jego teren. W ostatnich latach został częściowo wyremontowany i jest szansa, że w przyszłości odzyska dawny blask.
Dojazd pociągiem: na stacji kolejowej Bontida zatrzymują się pociągi regionalne ze stacji Kluż-Napoka w kierunku Baia Mare i Dej Calatori, jadące dalej również do Sygotu Marmaroskiego. Czas przejazdu z Klużu wynosi około 40 minut.
Zamek w Suczawie
Z Siedmiogrodu na chwilę przenosimy się w inne regiony Rumunii. Na północy Rumunii na pewno na uwagę zasługuje odbudowany z ruin zamek w Suczawie. Pierwszy zamek hospodarów mołdawskich powstał w tym miejscu w XIV wieku, natomiast kształt twierdzy z prawdziwego zdarzenia przybrał w XV wieku za sprawą rozbudowy kierowanej przez Stefana III Wielkiego. Twierdza oparła się wielu oblężeniom, między innymi wojsk polskich pod dowództwem króla Jana Olbrachta.
Twierdza została zniszczona w wyniku wybuchu w 1675 roku. Przez wieki prowadzono tylko prowizoryczne prace konserwatorskie przy ruinach, w 2013 roku ruszyła odbudowa z prawdziwego zdarzenia. Obecnie wraz z malowanymi monastyrami jedna z najpopularniejszych atrakcji w regionie.
W pobliżu warto zobaczyć skansen Muzeum Wsi Bukowińskiej.
Dojazd pociągiem: Suczawa to ważny węzeł kolejowy. Można tu dojechać pociągami dalekobieżnymi z ważniejszych rumuńskich miast, przed pandemią możliwy był też dojazd pociągami regionalnymi z Ukrainy, ale z przesiadkami, co zajmowało cały dzień.
Zamek Enisala
Zamek Enisala, zwany też zamkiem Heraclea, to jedna z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Rumunii. Wiadomo, że powstał już w czasach bizantyjskich, a we wczesnym średniowieczu, za czasów Genueńczyków, stała tu potężna twierdza strzegąca zatoki Morza Czarnego (obecnie w miejscu dawnej zatoki leży jezioro Razim). Zamek pod koniec XVI wieku został zdobyty przez Turków. Po naniesieniu mułu przez Dunaj i odcięciu zatoki od morza stracił on strategiczne znaczenie. Opuszczony, przez wieki popadał w ruinę.
Ruiny zachowały się do dziś w dobrym stanie. W pobliżu zamku znajduje się stanowisko archeologiczne i dwie nekropolie – dacka oraz rzymska. We wsi Enisala można zobaczyć także Park Safari oraz niewielkie muzeum etnograficzne urządzone w tradycyjnym domu.
Dojazd pociągiem: Do Enisali nie da się dojechać pociągiem. Najbliższa stacja kolejowa to Babadag, oddalona o 12 kilometrów od ruin zamku. Stacja leży przy linii kolejowej Tulcza – Konstanta; w trakcie opracowywania artykułu zatrzymywały się tu tylko 3 pociągi dziennie.
Ruiny twierdzy Neamt
Ruiny twierdzy Neamt należą do najciekawszych atrakcji Mołdawii dla miłośników architektury obronnej. Została zbudowana na stromej skale pod koniec XIV wieku; za czasów Stefana III Wielkiego rozbudowana i włączona w system twierdz obronnych ówczesnej Mołdawii.
W 1686 roku zdobyta podstępem przez grupę Polaków i Kozaków podczas najazdu na Mołdawię. Ponownie zdobyta w 1691 roku przez wojska Jana III Sobieskiego. Polski garnizon stacjonował w twierdzy do czasu zawarcia Pokoju w Karłowicach w 1699 roku.
W 1718 roku Turcy dostali rozkaz wysadzenia twierdzy, w której ukrywali się austriaccy dowódcy wojsk po nieudanej próbie zdobycia Mołdawii podczas wojny austriacko-tureckiej. Po zniszczeniu twierdza straciła swoje znaczenie i popadała w ruinę. Mieszkańcy okolicznych wsi rozbierali pozostałości po twierdzy, wykorzystując kamienie jako budulec swoich domów.
Od połowy XIX wieku prowadzono prowizoryczne i doraźne prace mające zapobiec całkowitemu zniszczeniu obiektu. Twierdza została odnowiona w latach 2007-2009, od 2009 roku jest dostępna dla turystów.
Dojazd pociągiem: twierdza leży w granicach miasta Târgu Neamț. W mieście znajduje się stacja kolejowa, dokąd dojeżdżają tylko 3 pociągi dziennie ze stacji Pascani i Jassy. Najbliższa większa stacja to węzeł kolejowy Pascani, położony około 40 kilometrów od twierdzy. Z Pascani łatwo dojedziemy pociągiem np. do Suczawy.
Najpiękniejsze zamki Rumunii – podsumowanie
Lista Najpiękniejsze zamki Rumunii zawiera tylko najbardziej znane rumuńskie zamki. Zamków i ich ruin w Rumunii jest dużo więcej, często są jednak w opłakanym stanie, dlatego umieszczanie ich na liście na razie nie miało sensu. Zestawienie w założeniu ma służyć jako inspiracja, szczegółówe informacje znajdziecie na specjalistycznych blogach podróżników.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |