Rumunia to bardzo duży kraj o zróżnicowanym krajobrazie. Ze względu na stereotypy oraz stan infrastruktury odwiedzany jest raczej przez ambitnych turystów. Lista Największe atrakcje Rumunii to rozszerzenie przewodnika o podróżowaniu koleją po tym kraju, ale nie wszędzie da się dojechać pociągiem.
Rumuńskie zamki opiszę w osobnym wpisie.
Bukareszt
Stolica Rumunii to miasto kontrastów. Jednym się spodoba, dla innych będzie odpychającym przykładem „geniuszu” Nicolae Ceausescu.
Ze Starego Miasta zachowało się niewiele – większą część zrównano z ziemią pod budowę Pałacu Parlamentu, pobliskiego placu, bulwaru i kanału. Z krajobrazu bezpowrotnie zniknęły bezcenne zabytki świeckie i sakralne.
W różnych częściach miasta, wśród brzydkich bloków, zobaczymy pojedyncze zabytkowe wille, pałace, zabytkowe cerkwie i interesujące muzea, między innymi Narodowe Muzeum Wojskowe, Muzeum Rumuńskiego Chłopa, czy największy rumuński skansen – Muzeum Wsi w Park Herăstrău.
Dojazd pociągiem: do Bukaresztu dojedziemy pociągami ze wszystkich najważniejszych rumuńskich miast, dojeżdżają tu także pociągi międzynarodowe między innymi z Budapesztu. Z głównego dworca kolejowego łatwo dojechać metrem do większości zabytków.
Braszów
Braszów to średniej wielkości miasto (ok. 250 tys. mieszkańców), warte odwiedzenia jako jeden z kierunków w podróży, baza wypadowa lub po prostu jako dobre miejsce na jednodniową wycieczkę z Bukaresztu, czy przystanek po drodze do rumuńskiej stolicy. Najbardziej znane atrakcje Braszowa to góra Tampa z napisem z nazwą miasta stylizowanym na napis Hollywood oraz dość duże, zadbane Stare Miasto.
Braszowowi niczego nie brakuje – dużo zabytków różnego rodzaju, zwarta zabudowa, jest gdzie zjeść, przenocować, miasto położone jest przy głównej linii kolejowej oraz odjeżdżają stąd pociągi do kilku wartych odwiedzenia miejsc w okolicy.
Dojazd pociągiem: W Braszowie zatrzymuje się większość pociągów z Budapesztu do Bukaresztu oraz duża część pociągów dalekobieżnych zmierzająca do rumuńskiej stolicy. Bukareszt i Braszów dzieli około 166 kilometrów, możliwa jest również wycieczka jednodniowa do lub ze stolicy. Z dworca kolejowego do Starego Miasta idzie się 15-20 minut.
Sighisoara
Moim zdaniem Sighisoara to jedno z najładniejszych europejskich miasteczek. Doskonale zachowany średniowieczny zespół miejski został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Symbolem miasta jest Wieża Zegarowa z 1556 roku, natomiast Sighisoara zachwyca jako całość, szczególnie poza sezonem, kiedy nie ma tłumów turystów i można poczuć wyjątkową atmosferę wąskich, brukowanych uliczek i spokojnie obejrzeć malownicze zaułki.
Jedno z miejsc, które należy odwiedzić podróżując po Rumunii.
Dojazd pociągiem: w Sighisoarze zatrzymuje się większość pociągów dalekobieżnych jadących z Bukaresztu w stronę miasta Kluż-Napoka. Pociągi jadą niezbyt szybko, czas przejazdu Bukareszt – Sighisoara to 6 godzin, Braszów – Sighisoara 3 godziny, a Sighisoara – Kluż-Napoka 3,5 godziny, przy czym mowa jest o pociągach pospiesznych, regionalne poruszają się znacznie wolniej. Dworzec kolejowy w Sighisoarze został wyremontowany, jednak nie należy do wizytówek kolei rumuńskich. Z dworca do zabytkowego centrum idzie się 10-15 minut.
Sybin
Średniej wielkości miasto w Siedmiogrodzie (ponad 150 tys. mieszkańców), swego czasu popularny wśród polskich turystów. Założony przez saskich kolonistów w 1190 roku, dziś należy do najpiękniejszych rumuńskich miast.
Najważniejsze zabytki to Wieża Ratuszowa, kateda luterańska, Pałac Brukenthala (siedziba Narodowego Muzeum Brukenthala), fragmenty obwarowań miejskich, czy kościół Najświętszej Marii Panny. Warto wybrać się także do położonych na peryferiach miasta ogrodu zoologicznego i skansenu. Za miastem rozpościera się Park Narodowy Dumbrava Sibiului
Dojazd pociągiem: Sybin to węzeł kolejowy. Przed pandemią dojeżdżał tu między innymi pociąg międzynarodowy z Budapesztu. Jeśli chodzi o połączenia krajowe, to kursują pociągi do Bukaresztu (6 godzin), Braszowa (2,5 godziny – pospieszny, 4 godziny – osobowy) i kilku innych rumuńskich miast.
Wesoły Cmentarz w Sapancie
Na liście Największe atrakcje Rumunii znalazła się również nietypowa, ale znana na całym świecie atrakcja we wsi Sapanta – tzw. „Wesoły Cmentarz” z bogato zdobionymi, kolorowymi grobami. Na każdym grobie przedstawiono historię człowieka spoczywającego w nim człowieka. Na cmentarzu można obejrzeć około 800 takich grobów.
Niestety, jeśli wierzyć informacjom podróżników, miejsce jest bardzo skomercjalizowane – wstęp na cmentarz płatny w dzień, dodatkowo płaci się za możliwość robienia zdjęć, a tereny wokół cmentarza zostały opanowane przez sprzedawców kiczowatych pamiątek.
Tuż obok cmentarza należy zobaczyć zabytkowy monastyr, który podobno ma najwyższą drewnianą wieżę w Europie.
Dojazd pociągiem: do Sapanty nie da się dojechać pociągiem. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Sygocie Marmaroskim (Sighetu Marmației) i jest oddalona o 18 kilometrów. Dojeżdżają tam pojedyncze pociągi z Kluż-Napoki i Viseu de Jos. Sygot Marmaroski położony jest przy granicy ukraińsko-rumuńskiej. Do granicznego Sołotwyna dojeżdża bezpośredni pociąg nocny ze Lwowa.
Kolej leśna Doliny rzeki Wazer
Jedyna zachowana kolej wąskotorowa z sieci dawnych karpackich kolei leśnych na terytorium dzisiejszej Rumunii. Znajduje się w Viseu de Sus, niedaleko granicy z Ukrainą i wspomnianego wcześniej miasta Sygot Marmarowski. W sezonie letnim pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową kursują codziennie na trasie Viseu de Sus – Paltin (21,6 km) i z powrotem raz dziennie, wzdłuż rzeki Wazer i lasu.
Oprócz pociągów rozkładowych kursujących w sezonie letnim zarządca uruchamia także pociągi specjalne z różnych okazji, o czym informuje kalendarz na stronie internetowej kolejki.
Atrakcją dla gości jest możliwość przenocowania w pociągu przerobionym na hotel, stojącym tuż przy stacji kolejki wąskotorowej w Viseu de Sus. W poniemieckich wagonach pociągu znajduje się 20 dwuosobowych przedziałów sypialnych, w których może przenocować 40 osób. Toalety i prysznice znajdują się na zewnątrz pociągu.
Dojazd pociągiem: najbliższa stacja kolejowa to Viseu de Jos, położona 7 kilometrów od dworca kolei wąskotorowej. W Viseu de Jos zatrzymują się pociągi regionalne ze stacji Sygot Marmaroski, ale kursuje ich niewiele.
Drewniana architektura Maramureszu
Region Maramuresz, którego kilka atrakcji wymieniłem wcześniej, znany jest również z pięknych krajobrazów i drewnianej architektury. Przez wieki, ze względu na ukształtowanie terenu, był odizolowany i niedostępny, dlatego w różnych miejscowościach zachowały się arcydzieła sztuki drewnianej.
Na szczególną uwagę zasługują drewniane cerkwie z bogato zdobionym wnętrzem, które jako pojedyncze trudno byłoby umieścić na liście Największe atrakcje Rumunii. Osiem z tych drewnianych cerkwi zostało wpisanych w 1999 roku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Cerkwie z listy UNESCO możemy zobaczyć w miejscowościach Bârsana, Budești, Desești, Ieud, Plopiș, Poienile Izei Rogoz i Șurdești. Piękne drewniane cerkwie spoza listy zobaczymy w wielu innych wsiach. Wstęp do najbardziej znanych cerkwi płatny, obowiązuje odpowiedni strój.
Dojazd pociągiem: Większość cerkwi wpisanych na Listę światowego dziedzictwa UNESCO leży w odległości 15-20 kilometrów od Baia Mare, gdzie rozpoczynają i kończą bieg pociągi z Jibou, Kluż-Napoka i nocny pociąg z Bukaresztu.
Pałac Peles w Sinai
Sinaia to popularna miejscowość wypoczynkowa położona pomiędzy Bukaresztem a Braszowem. Słynie z pięknych, zabytkowych willi oraz szerokich możliwości uprawiania sportów zimowych w okolicy. Znajduje się tu także jeden z najpopularniejszych rumuńskich zabytków – Pałac Peles.
Pałac powstał w latach 1873–1883 dla króla Karola I. Został wybudowany w stylu renesansowym. W latach 1890-1914 przebudowany. Na budowę pałacu i wystrój wnętrz nie szczędzono pieniędzy; wszystko projektowali architekci światowej sławy. Pałac juz w 1884 roku posiadał sztuczne oświetlenie, windę, centralne ogrzewanie, a na przełomie wieków małą elektrownię. Do dziś budzą zachwyt malowidła na elewacji i bogato zdobione komnaty.
Pałac udostępniony jest do zwiedzania – zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem. Bilety są stosunkowo drogie, a chętnych do zwiedzania mnóstwo, więc często trzeba czekać przez wiele godzin w kolejce. Warto również zobaczyć mniejszy pałac Pelisor zbudowany w latach 1899–1902 również dla Karola I.
Dojazd pociągiem: Sinaia położona jest przy głównej linii kolejowej z Bukaresztu do Braszowa. Zatrzymują się tu liczne pociągi dalekobieżne oraz pociągi międzynarodowe z Bukaresztu do Budapesztu. Zabytkowy dworzec kolejowy należy do najpiękniejszych w Rumunii.
Malowane monastyry Bukowiny
W rumuńskiej Bukowinie natrafimy na grupę unikatowych świątyń ozdobionych pięknymi freskami (zwykle z XVI wieku) i malowidłami zewnętrznymi. Podobnie jak w przypadku drewnianych cerkwi Maramureszu, również osiem cerkwi, w większości wchodzących w skład kompleksu monastyru, trafiło na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Na terenie Bukowiny znajdują się inne zabytkowe cerkwie, które nie znalazły się na liście UNESCO.
Malowidła dotyczą głównie wydarzeń historycznych i życia świętych. Niestety, część z nich została uszkodzona przez wandali, bowiem na przełomie XIX i XX wieku mnichów wypędzono z klasztorów, które stały się miejscem spotkań młodzieży. Stąd można zauważyć wyryte podpisy z końca XIX i początku XX wieku.
Część pięknych monastyrów to monastyry obronne – monastyry otoczone są murami obronnymi. W ten sposób obchodzono zakaz budowania zamków i fortyfikacji obronnych nałożony na hospodarów mołdawskich przez Imperium Osmańskie. Najważniejsze z monastyrów znajdziemy w miejscowościach Arbore, Pătrăuți, Voronet, jeden zachował się w Suczawie – stolicy regionu.
Wstęp do monastyrów jest płatny, dodatkowo trzeba zapłacić za robienie zdjęć.
Dojazd pociągiem: W pobliżu klasztorów przebiega linia kolejowa Suczawa – Vatra Dornei, którędy kilka razy dziennie przejeżdżają pociągi regionalne Suczawa – Ilva Mica. Np. ze stacji Gura Humorului do monastyru we wsi Humor trzeba przejść 6 kilometrów na północ, a do monastyru Voronet 5 kilometrów na południe. Natomiast chcąc dojechać do monastyrów w Arbore i wsi Sucevita ze stacji Radavita (linia Suczawa – Putna) musimy pokonać 15 kilometrów do każdego z nich, w innych kierunkach.
Polskie wsie w Bukowinie
Niedaleko monastyru w Arbore warto zwiedzić kopalnię soli we wsi Cacica, po polsku Kaczyka. Wieś jest interesująca z innego powodu – to najstarsza z okolicznych wsi, do których sprowadzono polskich górników z rodzinami z okolic Bochni po odkryciu tutaj złóż soli w 1785 roku. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem górnicy z dzisiejszego województwa małopolskiego byli fachowcami cenionymi w całej Monarchii Austro-Węgierskiej.
Potomkowie górników pielęgnują tradycję nawiązującą do pochodzenia ich przodków. Inne polskie wsie w okolicy to Nowy Sołoniec, Plesza, Pojana Mikuli. Największą atrakcją w tych miejscowościach jest kopalnia soli w Kaczyce, gdzie jednak nie ma polskojęzycznego przewodnika, choć umieszczone są tablice w języku polskim. Najważniejsze miejsca w kopalni soli to kaplica św. Barbary i Sala Balowa. Cała trasa liczy około kilometra, a na zwiedzanie należy przeznaczyć godzinę.
Dojazd pociągiem: we wsi Kaczyka znajduje się stacja kolejowa. Kończą tu bieg pociągi osobowe z Suczawy. W trakcie opracowywania artykułu kursowały 3 pociągi dziennie; w przyszłości ruch może zostać zawieszony. Czas przejazdu pomiędzy Suczawą a Kaczyką wynosi godzinę.
Kopalnia soli w Turdzie
Na liście Największe atrakcje Rumunii nie mogło zabraknąć innej kopalni soli – w Turdzie. Sól wydobywano tu już od czasów rzymskich. Kopalnia zamknięta w 1932 roku, 60 lat później została udostępniona dla zwiedzających. Wcześniej, w czasie drugiej wojny światowej, służyła jako schron.
Kopalnia soli w Turdzie zbiera bardzo dobre recenzje wśród zwiedzających, ale jest to również swego rodzaju podziemny park rozrywki, bowiem oprócz zachwycania się komorami i atrakcjami związanymi z górnictwem, dostępne są typowo komercyjne atrakcje jak kręgielnia, pole do minigolfa, czy diabelski młyn. Wszystkie wymienione atrakcje są dodatkowo płatne, podobnie jak przejażdżka łodzią po podziemnym jeziorze. W kopalni niezależnie od pory roku panuje temperatura 12 stopni Celsjusza.
W okolicach Turdy miłośnicy przyrody powinni zobaczyć malowniczy wąwóz.
Dojazd pociągiem: Do Turdy dociera linia kolejowa, ale nie kursują po niej pociągi pasażerskie. Najbliższa stacja kolejowa to Campia Turzii, leżąca 10 kilometrów od centrum miasta. Zatrzymują się tu pociągi osobowe Kluż-Napoka – Teius i pojedyncze pociągi dalekobieżne. Miasto Kluż-Napoka położone jest 30 kilometrów na północ od Turdy, a dojazd pociągiem osobowym trwa ponad godzinę, więc lepiej dojechać autobusem.
Kościoły warowne w Siedmiogrodzie
Jedną z najważniejszych atrakcji Bukowiny są ufortyfikowane monastyry, natomiast w Siedmiogrodzie natrafimy na ufortyfikowane kościoły. Fortyfikacja świątyń została przeprowadzona ze względu na zagrożenie ze strony Imperium Osmańskiego w sytuacji, kiedy fortyfikacja małych, odciętych od świata wsi, była zbyt kosztowna i trudna do zrealizowania.
Wiele z tych kościołów przetrwało do dziś. Zazwyczaj są to murowane kościoły usytuowane na wzgórzu, wyposażone w okna strzelnicze, mury obronne i wysokie wieże. Najbardziej znany kościół warowny to kościół w Viscri, którego początki sięgają XII wieku, ufortyfikowany w XV wieku. Częścią kościoła jest wieża (donżon).
W 1999 roku siedem kościołów warownych zbudowanych w siedmiogrodzkich wsiach znalazło się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO. Oprócz wspomnianego kościoła w Viscri są to kościoły we wsiach Prejmer, Saschiz, Biertan, Dârjiu, Câlnic, Valea Viilor. Na kościoły warowne można natrafić także w innych siedmiogrodzkich wsiach, między innymi w Agnicie i Ghimbav.
Dojazd pociągiem: Kościoły warowne, które sprawdziłem, położone są daleko od linii kolejowych. Najbliższe stacje kolejowe znajdują się 40-50 kilometrów od kościołów, najczęściej to Sighisoara i Fagaras. W przypadku kościoła w Viscri najbliższa stacja to Rupea, położona 20 kilometrów od kościoła – po drodze warto zobaczyć ruiny zamku chłopskiego w Rupei. Stacja Rupea położona jest przy linii kolejowej z Sighisoary do Braszowa i zatrzymują się tam pociągi regionalne oraz dalekobieżne z różnych rumuńskich miast.
Alba Iulia
Alba Iulia to miasto w Siedmiogrodzie (niecałe 60 tysięcy mieszkańców). Na liście Największe atrakcje Rumunii umieściłem je za sprawą symbolu miasta – potężnej cytadeli.
Twierdza zbudowana na planie siedmioramiennej gwiazdy została wzniesiona w latach 1716-1735. Jedna z największych twierdz tej części Europy dawniej była otoczona fosą, której część wysuszono. W ostatnich latach cytadela została wyremontowana – wzdłuż murów działają knajpki i restauracje, po samych murach można pojeździć rowerami z wypożyczalni utworzonych w osuszonej części fosy. Do zwiedzania dostępne są liczne pomieszczenia i podziemia cytadeli. Na terenie cytadeli warto zwrócić uwagę na pomniki – między innymi księdza i przekupki.
W mieście warto zobaczyć także katedrę św. Michała z XVIII wieku, gdzie spoczywa Jan Hunyady i bibliotekę Batthyaneum założoną w 1798 roku w dawnym klasztorze. Zachowała się także synagoga, a ostatni z zabytków sakralnych to cerkiew prawosławana z lat dwudziestych XX wieku.
Dojazd pociągiem: W Alba Iulia znajduje się stacja kolejowa, ale dojazd pociągiem nie jest łatwy. Zatrzymują się tu pojedyncze pociągi dalekobieżne, a stacje leży przy linii kolejowej Teius – Sybin. Czas dojazdu pociągiem do Sybina to prawie 3 godziny.
Wulkany błotne w Pâclele
Jedną z mniej znanych atrakcji Rumunii są największe w Europie wulkany błotne, położone niedaleko miejscowości Berce. Trzy wulkany błotne pojawiają się w dokumentach już w latach sześćdziesiątych XIX wieku, w 1924 roku w celu ich ochrony utworzono rezerwat przyrody.
Krajobraz wokół wulkanów błotnych przypomina inną planetę – z błota powstały pofałdowane warstwy spękanej, wyschniętej ziemi. Zwykle błoto wypływa w formie małych bąbelków powstających na powierzchni wulkanów, aczkolwiek kroniki notowały duże erupcje – największa z nich miała miejsce w 1976 roku, kiedy przez całą dobę błoto było wyrzucane na wysokość 1 metra.
Wulkany błotne są niedostępne w dni deszczowe.
Dojazd pociągiem: bezpośrednio pod wulkany nie da się dojechać pociągiem, natomiast około 12 kilometrów od wulkanów, we wsi Satuc, znajduje się stacja kolejowa Berca, gdzie zatrzymują się pociągi z Buzau firmy Transferroviar. Dojazd pociągiem z Buzau trwa 30 minut, kursuje dużo pociągów. Do Buzau łatwo dojechać pociągami z Bukaresztu (przejazd trwa półtorej godziny), w mieście zatrzymują się także pociągi dalekobieżne z innych rumuńskich miast.
Kluż-Napoka
Historyczna stolica Siedmiogrodu, średniej wielkości miasto (ponad 300 tysięcy mieszkańców), swego czasu bardzo popularne wśród Polaków dzięki tanim lotom na pobliskie lotnisko. W latach 1790-1848 oraz 1861-1867 stolica Wielkiego Księstwa Siedmiogrodu.
W centrum miasta warto zobaczyć gotycki kościół kościół św. Michała budowany od XIV do XVI wieku (drugi pod względem wielkości w Rumunii), XVIII-wieczny pałac rodziny Banffych, synagogę z lat osiemdziesiątych XIX wieku, fragment murów miejskich z Wieżą Krawców, dom rodzinny króla Węgier Macieja Korwina, budynek Teatru Narodowego, dawne kasyno w Parku Centralnym oraz bardzo ładny budynek główny Uniwersytetu Babeșa i Bolyaia.
Bardzo dobre opinie zbiera tutejszy ogród botaniczny, natomiast skansen na przedmieściach uważany jest za zaniedbany i niedoinwestowany. Z muzeów należy wymienić Muzeum Historii Siedmiogrodu.
Dojazd pociągiem: Kluż-Napoka to jeden z najważniejszych rumuńskich węzłów kolejowych. Dojedziemy tu pociągiem z niemal wszystkich ważniejszych rumuńskich miast, zatrzymują się tu również niektóre pociągi międzynarodowe z Budapesztu.
Delta Dunaju
Delta Dunaju to jedna z najważniejszych rumuńskich atrakcji przyrodniczych. Utworzony na tych terenach Rezerwat Biosfery Delty Dunaju od 1990 roku znajduje się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Tereny te są rzadko zaludnione, miejscami bagniste, poprzecinane kanałami, a infrastruktura bardzo słabo rozwinięta. Natomiast to raj dla miłośników przyrody – w Delcie Dunaju można zobaczyć unikalne gatunki ptaków, ryb i roślin.
Deltę Dunaju można zwiedzać z pokładu promu – organizowane są rejsy z Tulczy (Tulcza – Sfântul Gheorghe, Tulcza – Sulina, Tulcza Periprava).
Dojazd pociągiem: w Tulczy znajduje się stacja kolejowa, ale dojeżdża tu bardzo mało pociągów, w trakcie opracowywania artykułu jeden ze stacji Konstanta, dwa ze stacji Medgidia.
Timisoara
Miasto liczące ponad 300 tysięcy mieszkańców, największe miasto Banatu, położone blisko granicy rumuńsko-serbskiej. Na kartach historii zapisało się jako pierwsze miasto w Europie i drugie na świecie, w którym działało elektryczne oświetlenie uliczne, tutaj także 20 grudnia 1989 roku rozpoczęła się rumuńska rewolucja.
Warte odwiedzenia ze względu na zabytki i ciekawe miejsca, na przykład Zamek Hunyadych (siedziba Muzeum Banatu), bardzo ładny Plac Unii, zabytki sakralne (sobory, katedra św. Jerzego, synagoga i Nowa Synagoga), czy cmentarz żydowski.
Dojazd pociągiem: Główna stacja kolejowa to Timisoara Nord, gdzie rozpoczynają i kończą bieg pociągi dalekobieżne z ważniejszych rumuńskich miast, zatrzymują się tu także niektóre pociągi z Budapesztu.
Oradea
Dwustutysięczne miasto położone przy granicy rumuńsko-węgierskiej (13 km), jedno z najważniejszych miast zachodniej Rumunii. Znane dawniej jako Wielki Waradyn. W przeciwieństwie do wielu rumuńskich miast Oradea uważana jest za bogate i dynamicznie rozwijające się miasto.
Najbardziej znanym zabytkiem Oradei jest ratusz pojawiający się często na zdjęciach w folderach i przewodnikach turystycznych. Ponadto na terenie miasta znajduje się około stu świątyń różnych wyznań, w tym trzy synagogi.
Druga z wizytówek miasta to częściowo zrewitalizowana twierdza w kształcie pięciokąta. W centrum miasta zrewitalizowano także część zabytkowych kamienic.
W Oradei działa niewielki ogród zoologiczny.
Dojazd pociągiem: Oradea to węzeł kolejowy, jednak tory w okolicach wymagają remontu, przez co pociągi jadą powoli. Kursują stąd pociągi dalekobieżne do kilku rumuńskich miast, w tym Timisoary (3 godziny jazdy) i Kluż-Napoka (2,5 godziny jazdy), a także nocny pociąg do Bukaresztu. Przed pandemią w Oradei zatrzymywał się pociąg międzynarodowy z Węgier.
Droga Transfogaraska
Na liście Największe atrakcje Rumunii umieściłem także dwie rumuńskie trasy drogowe znane ze spektakularnych widoków. Z wiadomych względów nie opisuję, jak dojechać do nich pociągiem.
Pierwsza z nich to Droga Transfogaraska o długości 92 kilometrów, przecinająca Góry Transfogaraskie. Przez niektórych uważana jest za najpiękniejszą drogę Europy.
Droga została wybudowana z inicjatywy Nicolae Ceausescu, który po inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację w 1968 roku wpadł na pomysł, aby zbudować drogę przez góry, umożliwiającą szybki transport wojska na wypadek agresji ZSRR na Rumunię.
Droga znana jest z serpentyn, widocznego z niej zamku Poienari oraz przejazdu przez zaporę nad jeziorem Vidraru.
Jak można wyczytać w relacjach, w weekendy na drodze panuje tłok, ponieważ jako atrakcja turystyczna jest oblegana przez Rumunów i zagranicznych turystów.
Droga Transalpina
Transalpina to potoczna nazwa dla górskiej drogi 67C łączącej Novaci z Sebes. Jeśli chodzi o atrakcyjność to opinie są podzielone – według jednych jest bardziej atrakcyjna widokowo niż Droga Transfogaraska, inni lepiej oceniają tę drugą.
Zbudowana została przez Niemców w czasie I wojny światowej na miejscu szlaku używanego przez pasterzy i nazywanego „Diabelską Ścieżką”. Przecina Góry Parang (pasmo Karpat Południowych), na przełęczy Urdele osiągając 2145 m n.p.m.
W latach 2009-2012 drogę przebudowano i całą nawierzchnię pokryto asfaltem.
Żelazna Brama
Żelazna Brama, a czasami również Żelazne Wrota, to przełom Dunaju na granicy rumuńsko-serbskiej, gdzie rzeka przepływa pomiędzy Karpatami a Górami Wschodnioserbskimi. Serbia i Rumunia połączone są przez zaporę z elektrownią wodną wybudowaną w latach 1964-1972. Aby ułatwić żeglugę, wysadzono również progi skalne, a konsekwencją budowy zapory było spiętrzenie wody.
Najciekawsze miejsca po stronie rumuńskiej to zatopiona twierdza Cetatea Tricule i wykuty w skale pomnik ostatniego króla Daków Decebala, który choć wygląda na dzieło dawnych plemion, powstał w latach 1994-2004 roku na zlecenie jednego z biznesmenów. Inna atrakcja to punkt widokowy Dubova, z którego doskonale widać przełom Dunaju.
Największe miasto na obszarze zwanym Zieloną Bramą to Orszowa, gdzie znajduje się monastyr Sfânta Ana z lat 1936-1939.
Dojazd pociągiem: Do serbskiej części Żelaznej Bramy nie doprowadzono linii kolejowych, natomiast po stronie rumuńskiej biegnie linia kolejowa, po której przejeżdżają pojedyncze pociągi regionalne Krajowa – Orszowa.
Băile Herculane
Jedno z najpopularniejszych rumuńskich uzdrowisk to Băile Herculane, położone 20 kilometrów od miasta Orszowa, gdzie zaczyna się opisany wcześniej obszar zwany Żelazną Bramą. To właśnie w tej miejscowości internowani zostali członkowie rodzin ostatniego rządu II RP w 1939 roku.
Właściwości lecznicze tutejszych źródeł znane już były w czasach starożytnych. Renesans uzdrowiska nastąpił w XVIII wieku, a w XIX wieku cieszyło się ogromną popularnością wśród Austriaków. Z tego okresu pochodzą piękne budynki i kamienice w różnych miejscach uzdrowiska – obecnie są bardzo zaniedbane pomimo tego, że uzdrowisko nadal cieszy się ogromną popularnością.
Wody lecznicze z Băile Herculane stosowane są w leczeniu chorób reumatycznych i żołądkowych.
Dojazd pociągiem: na stacji Băile Herculane zatrzymują się pociągi lokalne i dalekobieżne, w tym pojedyncze pociągi z Budapesztu. Zabytkowy budynek dworca kolejowego powstał w połowie XIX jako pałacyk myśliwski.
Największe atrakcje Rumunii – podsumowanie
Zestawienie Największe atrakcje Rumunii zawiera najpopularniejsze i najbardziej znane atrakcje kraju. Lista nie wyczerpuje tematu, ciekawych miejsc do zobaczenia jest znacznie więcej. Wymienione atrakcje mają w zamierzeniu posłużyć jako inspiracja do poszukiwania szczegółowych informacji na blogach podróżniczych poświęconych podróżowaniu po Rumunii.
Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, warto go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Bez pieniędzy nie da się utrzymać i rozwijać ambitnych projektów, a w dzisiejszym świecie zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach. Zapraszam również nasz fanpage na Facebooku. |