Pociąg z Sarajewa do Mostaru i z powrotem to jedyne połączenie kolejowe w Bośni i Hercegowinie wybierane przez turystów. Pociągi jadą dalej do stacji Čapljina, a w wakacyjne weekendy do chorwackiego portu Ploče, natomiast niezależnie od pory roku najwięcej pasażerów wsiada i wysiada w Mostarze.
Pierwszy pociąg z Sarajewa do Mostaru wyjechał w trasę 1 sierpnia 1891 roku.
Linia biegnie doliną rzeki Neretwy – z pociągu widać wzgórza, rzekę i drogi biegnące wzdłuż fragmentów linii. Długość linii wynosi 194,6 km, jest to linia jednotorowa. Wzdłuż linii znajduje się 27 stacji i przystanków kolejowych oraz 106 tuneli (najdłuższy Ivan sedlo ma 3,23 km). Kiedy pisałem po raz pierwszy o tej linii, była ona nieznana wśród turystów. Zapowiadałem, że stanie się atrakcją turystyczną jako jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Europie i tak się stało.

Bośniackie Talgo na linii Sarajewo – Čapljina (źródło: Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)
Linia powstawała za czasów Monarchii Austro-Węgierskiej na odcinku Metković – Mostar, prace rozpoczęto w 1884 roku. Przedłużenie do portu Ploče zaczęto budować dopiero w 1938 roku. Prace przerwano w związku z atakiem sił niemieckich i włoskich na ówczesne Królestwo Jugosławii, a budowę dokończyli Włosi w 1942 roku. Pod koniec wojny wycofujące się siły niemieckie zniszczyły część linii i naprawiony odcinek Metković – Ploče został oddany do użytku dopiero 15 sierpnia 1945 roku.
W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku linię wąskotorową przekuto na normalnotorową, a w 1966 roku zakończono elektryfikację linii.
Wojnę domową w Jugosławii linia przetrwała w stosunkowo dobrym stanie, przynajmniej w porównaniu do pozostałych linii kolejowych w Bośni i Hercegowinie.
Pociąg z Sarajewa do Mostaru obsługiwany jest przez Koleje Bośniackie (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine). Obecnie na trasie kursują komfortowe pociągi Talgo wyprodukowane w Hiszpanii i zakupione przez Koleje Bośniackie. Pociągi są bardzo wygodne i wyposażone w klimatyzację, ale nie można w nich otworzyć okien, co uniemożliwia zrobienie pięknych zdjęć z pociągu.
Linia kolejowa biegnie wzdłuż brzegów Neretwy. W ostatnich latach kilkakrotnie była uszkadzana przez powódź i przez dłuższy czas pociągi nie kursowały. Ostatnia przerwa w kursowaniu pociągów nastąpiła po powodzi w 2025 roku. Uszkodzoną linię kolejową remontowano przez ponad pół roku.

Widok z pociągu na odcinku Sarajewo – Mostar (fot. Peter Burgess, CC-BY, flickr.com)
Pociąg Sarajewo – Mostar – najważniejsze informacje
– bilety na pociąg z Sarajewa do Mostaru można zarezerwować online na stronie internetowej Kolei Bośniackich. Z pięciocyfrowym kodem odbioru należy udać się do kasy biletowej na dworcu w Sarajewie lub Mostarze półtorej godziny przed odjazdem pociągu, gdzie po podaniu kodu pracownik kasy biletowej wypisze bilet.
– w kasie biletowej bilety można kupić tylko w dzień odjazdu. Nie jest prowadzona przedsprzedaż biletów.
– bilety są sprawdzane przed wejściem do pociągu.
– w pociągu znajduje się wagon barowy, ale w zasadzie nie można w nim nic kupić.
– na trasie Sarajewo – Mostar najlepsze widoki są po lewej stronie pociągu, w drodze powrotnej z Mostaru z okien po prawej stronie pociągu.
– pociąg może zostać odwołany bez podania przyczyny.
– zdarza się, że pociągi jadą wcześniej lub później niż podaje rozkład jazdy.
Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine – rozkład jazdy i sklep online
Powiązane artykuły:
Kolej w Bośni i Hercegowinie – przewodnik dla pasażerów
Dworzec kolejowy w Sarajewie
Dworzec kolejowy w Mostarze
-> WSPARCIE STRONY<—
Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele godzin pracy. W dzisiejszych czasach na takich treściach nie da się zarobić. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do jeszcze lepszej pracy.

Pociąg z Sarajewa do Mostaru (fot. Kamil Kumala – za zgodą)

Wnętrze pociągu Sarajewo – Mostar (fot. Kamil Kumala – za zgodą)

Toaleta w pociągu Sarajewo – Mostar (fot. Kamil Kumala – za zgodą)