Ostrawa to stolica kraju morawsko-śląskiego, jedno z największych czeskich miast. Ośrodek przemysłowy. Jest to jedno z miast, co do których mam mieszane uczucia – czasami bardzo lubię spacerować po centrum i spędzać tam wiele godzin, innym razem Ostrawa wydaje mi się bardzo brzydka.
Centrum wygląda przeciętnie; najbardziej podoba mi się wieża widokowa Nowego Ratusza (Nová radnice). Na wieżę wjeżdżamy windą i możemy podziwiać panoramę Ostrawy. Rodzice z dziećmi mogą wybrać się do położonego blisko centrum niedużego zamku (Slezskoostravský hrad), przy którym działa Muzeum Bursztynowego i Jedwabnego Szlaku.
Niedaleko śródmieścia utworzono obszar przemysłowy Dolne Witkowice. Dziedzictwo przemysłu przypomina zrekultywowany i przystosowany dla potrzeb ruchu turystycznego obszar dawnego kombinatu przemysłowego Dolní Vítkovice. Obszar obejmuje dawną koksownię, wielkie piece huty stali i kopalnię Hlubina. Do zwiedzania udostępniono także budynki administracyjne. Jest to jeden z najważniejszych zabytków techniki w Czechach, intensywnie promowany na komercyjnych blogach podróżniczych.
Moim ulubionym sposobem na zwiedzanie Ostrawy była podróż środkami komunikacji miejskiej z biletem 24-godzinnym (można kupić w automatach przy dworcu). Polecam przejazd połączony ze spacerem po dzielnicy Poruba z charakterystyczną zabudową wzniesioną w duchu socrealistycznego nowego miasta, przypominającą trochę zabudowę Nowej Huty (ale tylko trochę). W dzielnicy Vítkovice natrafimy na zabytkowy budynek ratusza oraz kolonię robotniczą z lat osiemdziesiątych XIX wieku.
Bardzo dobre recenzje zbiera ogród zoologiczny położony na peryferiach miasta.
Ostrawa to również ważny węzeł komunikacyjny. Poniżej zamieściłem kilkanaście propozycji na wycieczki jednodniowe pociągiem z Ostrawy. W wykazie uwzględniłem miejsca, do których dojedziemy pociągiem z Ostrawy w miarę szybko. Oczywiście nie ma problemu, aby zorganizować wycieczkę z Ostrawy do Brna, Wiednia i wielu innych miejsc.
Kierunek – Jesionik
Opawa – moim zdaniem przeciętne miasto pod względem architektonicznym, dobre na kilkugodzinną wycieczkę. Najbardziej znane zabytki Opawy to secesyjny ratusz z 1903 roku i kościół Wniebowzięcia Marii Panny z końca XIV wieku. Bardzo ładnie prezentuje się budynek Teatru Śląskiego przy Górnym Rynku oraz kościół pw. św Wojciecha przy Dolnym Rynku, chociaż w tym miejscu ogólne wrażenie psują kiczowate rzeźby. W centrum zwracają uwagę głównie zabytki sakralne – klasztor z kościołem św. Ducha, kościół ewangelicki, trafiają się też perełki architektury jak np. Pałac Sobków z 1730 roku, albo budynek Muzeum Ziemi Śląskiej, polecanego przez turystów.
Wokół miasta utworzono tzw. Szlak Planetarny, polegający na rozstawieniu w różnych miejscach miasta modeli planet Układu Słonecznego.
Pociągi z Ostrawy kursują często i szybko. Bardzo ładne dwa wyremontowane dworce kolejowe.
Grodziec Golęszycki (Hradec nad Moravicí) – miasteczko, w którym znajduje się jedna z najciekawszych atrakcji czesko-polskiego pogranicza – zespół pałacowo zamkowy podzielony na starszy Biały Zamek i młodszy Czerwony Zamek.
Dzisiejszy zamek wygląda zupełnie inaczej niż wczesnośredniowieczny zamek obronny, co jest wynikiem licznych przebudów. Dostępne są dwie trasy zwiedzania: w Białym Zamku można zobaczyć starannie urządzone pokoje, w Czerwonym Zamku restaurację i salę koncertową. Dodatkowo warto zobaczyć Białą Wieżę z XIX wieku i park w stylu angielskim.
Inne atrakcje Hradca nad Moravici to kamienna baszta nad Morawicą, kościół pw. św. Piotra i Pawła, droga krzyżowa i cmentarny kościół pw. św. Jakuba. Kursują pociągi lokalne Opava – Hradec nad Moravici. Stacja kolejowa Hradec nad Moravicí oddalona jest niecałe 3 kilometry od zamku.
Kolej wąskotorowa Třemešná – Osoblaha – dwudziestokilometrowa linia kolei wąskotorowej w kraju morawsko-śląskim, która rozpoczyna się na stacji Třemešná ve Slezsku, gdzie zatrzymują się pociągi jadące od strony Karnova w stronę polskiej stacji kolejowej Głuchołazy.
Kolej wąskotorowa z ruchem rozkładowym, pociągi zestawione ze spalinowozu i wagonów typowych dla czeskich kolei wąskotorowych. Połączenia te obsługują koleje czeskie České dráhy, a bilety są sprzedawane zgodnie z cennikiem przewoźnika, natomiast w sezonie letnim w wybrane dni kursują pociągi prowadzone przez parowóz. Pociągi z parowozem uruchamiają Slezské zemské dráhy i obowiązuje na nie zupełnie inna taryfa.
Jesionik – jedenastotysięczne miasteczko położone tuż przy granicy z Polską. Ośrodek turystyczny, narciarski, popularny cel wycieczek. Dawniej znany z palenia czarownic, w XIX wieku zasłynął jako uzdrowisko. Założyciel uzdrowiska – Vincenz Priessnitz – wynalazł także prysznic. Nieduże, zadbane centrum, liczne szlaki spacerowe, źródła mineralne, w okolicy także jaskinie.
Linia kolei wąskotorowej została znacznie uszkodzona przez powódź w 2024 roku.
Karniów – Przeciętne, miejscami zaniedbane miasteczko. Atrakcje w centrum to synagoga, Muzeum Miejskie i kilka kościołów, 3 kilometry od centrum kościół pielgrzymkowy Marii Panny Siedmiobolesnej oraz wieża widokowa. Można zwiedzić, można pominąć.
Bruntal – dawne miasteczko górnicze położone niedaleko polskiej granicy. Oprócz rynku warto zobaczyć zamek z ogrodami, fragmenty murów miejskich (w tym Kamienną Basztę) i kilka kościołów (ewangelicki, Najświętszej Marii Panny, Marii Panny Pocieszycielki). Poza centrum niewielki cmentarz żydowski. W Bruntalu zatrzymują się pociągi pospieszne Ostrawa – Ołomuniec kursujące przez Karniów (inna trasa niż przez Hranice nad Morawą).
Hulczyn – miasteczko położone pod Ostrawą. Można dojechać autobusem podmiejskim z Ostrawy lub pociągiem z Opawy, co samo w sobie jest atrakcją dla fanatycznych miłośników kolei zaliczających linie. Miasto przeciętnej urody – atrakcje poza rynkiem to pałac z muzeum regionalnym i przyległym kościołem św. Jana Chrzciciela, ładny kościół ewangelicki oraz Mauzoleum rodziny Wettekamp. W pobliskiej wsi Darkovičky natrafimy na bunkry z dawnego obszaru umocnień.

Pociągiem z Ostrawy – Karniów
Kierunek Nowy Jiczyn i okolice
Kopřivnice – pod względem architektonicznym miasteczko Kopřivnice można określić jednym słowem – blokowiska. Dużo turystów zatrzymuje się tu, aby zwiedzić Muzeum Tatry oraz Muzeum Starych Samochodów (tzw. Weteranów). Stacja kolejowa położona jest tuż przy Muzeum Tatry. Dojazd pociągami Studenka – Věrovice.
Nowy Jiczyn – nieduże miasteczko z bardzo ładnym centrum składającym się z Placu Masaryka i odchodzących od niego uliczek. Bez zabytków klasy światowej, dobre miejsce na dwugodzinny, spokojny spacer. Moje ulubione miasto w kraju morawsko-śląskim. Do wizytówek miasta należy dworzec kolejowy – pociągiem do Nowego Jiczyna dojedziemy ze stacji Suchdol nad Odrou położonej pomiędzy Ostrawą a Przerowem i Ołomuńcem. W Suchdole nad Odrou warto zobaczyć dworzec kolejowy przypominający dworzec główny w Bielsku-Białej. Polecam wycieczkę jednodniową Nowy Jiczyn, Sztramberk, ewentualnie Koprzywnica – z Nowego Jiczyna do Sztramberka kursują liczne autobusy.
Příbor – małe, spokojne, sympatyczne miasteczko. Znane jako miejsce narodzin Zygmunta Freuda – znanego psychonalityka. Oprócz Muzeum Zygmunta Freuda i jego domu rodzinnego miasteczko można pochwalić za kościół Narodzenia Marii Panny, ryneczek oraz ładną panoramę od strony linii kolejowej i rzeki. Dojazd pociągiem Studenka – Věrovice, który zatrzymuje się również w wymienionych w tym rozdziale miasteczkach Kopřivnice oraz Sztramberk – wszystkie te trzy miasta, jak również Nowy Jiczyn, można odwiedzić w ciągu jednego dnia.
Sztramberk – moim zdaniem jedno z najładniejszych czeskich miasteczek. Zabytkowe centrum położone jest daleko od stacji kolejowej, dlatego polecam dojazd autobusem z Nowego Jiczyna. Autobus zatrzymuje się tuż przy wzgórzu – dojście do urokliwego rynku i wieży górującej nad mieastem zajmie około 10 minut. Miasteczko znane jest z ciasteczek Sztramberskie uszy. Po drodze mijamy drewniane chaty wołoskie oraz barokowe kamieniczki na ryneczku. Gorąco polecam. W Sztramberku zatrzymują się pociągi osobowe Studenka – Věrovice.
Fulnek (fakultatywnie) – typowe spokojne, senne miasteczko. Niewielkie centrum. Nad miastem góruje zamek, jednak znajduje się on w rękach prywatnych i nie jest dostępny dla zwiedzających. Poza zamkiem i rynkiem przeważają zabytki sakralne – kaplica św. Rocha u Sebastiana, kościół św. Józefa, kościół Najświętszej Trójcy. Dojazd pociągiem ze stacji Suchdol nad Odrou.

Kopřivnice – Muzeum Tatry
Kierunek Frydek – Mistek
Frýdek-Místek (fakultatywnie) – dawniej dwa miasta, w 1943 roku połączone ze sobą; do nowo powstałego miasta przyłączono też kilka wsi. W sumie można zwiedzić ze względu na łatwy dojazd z Cieszyna bezpośrednimi pociągami. Na plus dworzec kolejowy. We Frýdku znajdziemy rynek, a właściwie Plac Zamkowy i pałac, w którym mieści się Muzeum Beskidów. Kilkaset metrów dalej leży bazylika Najświętszej Marii Panny. Również Místek ma swój rynek (Plac Wolności), lecz poza nim dominują blokowiska. Przeciętne miasto – ani brzydkie, ani ładne.
Kierunek Ołomuniec
Ołomuniec – stolica kraju ołomunieckiego. Piękne centrum z dwoma rynkami, malowniczymi uliczkami i zaułkami. Z dworca kolejowego do centrum idzie się pieszo 10-15 minut, można podjechać tramwajem. Liczne zabytki sakralne – katedra, kościoły, ratusz, przyjemna atmosfera. Miasto na razie nie zostało zadeptane przez turystów. Około 10 kilometrów od centrum miasta cieszący się dobrą opinią ogród zoologiczny. Rewelacyjne miejsce na wycieczkę jednodniową.
Litovel – typowe czeskie małe miasteczko z ładnym centrum, położone około 18 kilometrów od Ołomuńca, znane z piwa o tej samej nazwie. Ładne, nieduże centrum miasta – nad rynkiem góruje wieża ratuszowa udostępniona turystom. Tuż przy centrum stawy rybne, nad jednym z nich wyróżnia się budynek liceum. Liczne zabytki sakralne – kościoły i kaplice, zrekonstruowany kamienny most nad Morawą (Most Świętojański), pozostałości murów miejskich. Aby dojechać pociągiem z Ołomuńca do miasta, należy przesiąść się na stacji Červenka. To linia lokalna, od lat mówi się o jej likwidacji i wybudowaniu w jej miejsce ścieżki rowerowej. Autobusem z Ołomuńca dojedziemy w około 45 minut.

Ołomuniec
Pociągiem z Ostrawy – kierunek Rožnov pod Radhoštěm
Valašské Meziříčí (fakultatywnie) – miasto z kategorii ładniejszych niż przeciętne, ale również nie takich, które zachwycałyby i byłyby obowiązkowym punktem wycieczek. Z dworca kolejowego idzie się prawie półtora kilometra. Oprócz rynku warto zobaczyć pałace Żerotinów i Kinskich (w tym ostatnim ma swoją siedzibę Muzeum Wołoskie), Muzeum Gobelinów, Muzeum Rzeźnictwa, zabytki sakralne, galerię w odnowionym budynku z 1611 roku, obserwatorium astronomiczne, a na cmentarzu miejskim niewielką wydzieloną część na cmentarz żydowski oraz pomnik żołnierzy tureckich. Na tutejszym dworcu kolejowym zatrzymują się pociągi ze stacji Hranice na Moravě, Kojetina, Vsetina i Frenštát pod Radhoštěm.
Rožnov pod Radhoštěm – miasteczko liczące niecałe dwadzieścia tysięcy mieszkańców, znane z popularnego skansenu – Muzeum Wsi Wołoskiej. Ponadto nieduże centrum z rynkiem i kościołem pw. Wszystkich Świętych, a 4 kilometry od centrum znajdują się nieduże ruiny zamku. W pobliżu góra Radgoszcz (1129 m n.p.m.). Do miasta dojedziemy pociągami ze stacji Valašské Meziříčí (pl. Międzyrzecze Wołoskie), dokąd z kolei dojeżdżają pociągi ze stacji Hranice na Moravě.

Rožnov pod Radhoštěm – skansen
Kierunek Żylina
Pociągiem z Ostrawy łatwo dojechać na Słowację. Po drodze mijamy Hawierzów, Czeski Cieszyn i przemysłowy Trzyniec. Ze stacji kolejowych pomiędzy Trzyńcem a Czadcą można wyruszyć w piesze wędrówki po szlakach Beskidów.
Hawierzów (fakultatywnie) – można zobaczyć jeden z kilku dworców kolejowych wybudowanych w stylu brukselskim oraz osiedla robotnicze z charakterystyczną socrealistyczną zabudową.
Cesky Tesin/Cieszyn – miasto podzielone pomiędzy Czechy a Polskę. Granica przebiega przez rzekę Olzę. W Czeskim Cieszynie warto zobaczyć bardzo ładny dworzec kolejowy i ratusz przy głównym rynku. Znacznie ładniej wygląda polska część miasta – blisko granicy, piętnaście minut piechotą od dworca w Czeskim Cieszynie rozpościera się Stare Miasto z bardzo ładnym rynkiem głównym, Wzgórzem Zamkowym z nielicznymi pozostałościami po nieistniejącym już zamku, liczne zadbane ulice, dużo sklepów, lokali gastronomicznych i odrestaurowany dworzec kolejowy.
Żylina – wraz z Koszycami moje ulubione słowackie miasto. Niezbyt duże centrum położone blisko dworca kolejowego – wystarcy iść deptakiem. Dwa rynki, w tym jeden zabytkowy, katedra Najświętszej Trójcy, kościół Nawrócenia św. Pawła i dwa centra handlowe. Oba centra handlowe szpecą Námestie A. Hlinku – jeden z dwóch głownych placów miasta, ale Mirage Shopping Center może się pochwalić bardzo dużą liczbą sklepów różnego rodzaju i jest tam przyjemnie. Kawałek od centrum można zobaczyć Budatínsky zámok. Spokojne, przyjemne miasto. Na szybkie zwiedzanie wystarczą 3 godziny. Ozdobą dworca kolejowego są przepiękne witraże.
Powiązane artykuły
Kolej w Czechach – przewodnik dla pasażerów
Ostrawa – najciekawsze miejsca i atrakcje
Ołomuniec – najciekawsze miejsca i atrakcje
Czeski Cieszyn – najciekawsze miejsca i atrakcje
Cieszyn – najciekawsze miejsca i atrakcje
-> WSPARCIE STRONY<—
Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną. Pozwoli mi to utrzymać i rozwijać stronę w przyszłości.

Cieszyn