Kolej na Podróż

Żytawska Kolej Wąskotorowa – niezwykła podróż (aktualizacja 05.2019)

Żytawska Kolej Wąskotorowa to jedna z najciekawszych atrakcji kolejowych na terenie regionu Euro-Nysa, kraju związkowego Saksonia i polsko-czesko-niemieckiego pogranicza. Kolej kursuje od 1890 roku i przed podróżą słyszałem wiele pochlebnych recenzji na temat tej wąskotorówki. Natomiast wrażenia z podróży były o wiele lepsze, niż sobie wyobrażałem.

Żytawska Kolej Wąskotorowa kursuje na trasach Żytawa – Kurort Oybin oraz Bertsdorf – Jonsdorf. W odróżnieniu od wielu kolei wąskotorowych i turystycznych kursuje codziennie. Jeszcze lepsza informacja, to fakt, iż Zittauer Schmalspurbahn honoruje bilety EURO-NYSA umożliwiające podróżowanie po czesko-polsko-niemieckim pograniczu przez cały dzień za 25 złotych dla jednej osoby lub 75 złotych dla małych grup, przy czym jeżeli bilet EURO-NYSA zostanie kupiony w Niemczech, pobierana jest dodatkowa tzw. opłata historyczna.Jeżeli natomiast w Czechach lub w Polsce, opłata nie będzie pobierana.

UWAGA!!! Jak informują czytelnicy, do biletu Euro-Nysa na Żytawskiej Kolei Wąskotorowej od niedawna należy dokupić tzw. bilet historyczny – kosztuje 5 euro – z jednym takim biletem i biletem Euro-Nysa można jeździć dowolną liczbę razy przez cały dzień. 

Euro-Nysa 2016 – relacja z mojej wycieczki po pograniczu polsko-czesko-niemieckim

Trasa kolei nie jest długa. Linia Żytawa – Kurort Oybin liczy 12,2 km, natomiast odgałęzienie Bertsdorf – Jonsdorf 3,8 km.  Dworzec kolei wąskotorowej położony jest tuż przy dworcu kolejowym w Żytawie.

Pierwsze 4,5 kilometra pociąg przejeżdża przez Żytawę. Przez chwilę tory biegną równolegle do linii normalnotorowej, następnie pociąg zatrzymuje się na stacyjce Żytawa Przystanek (Zittau Haltepunkt). Przejeżdżamy pod wiaduktem linii wąskotorowej i kierujemy się linią w stronę stacji Żytawa Południe (Zittau Sud) oraz Żytawa Przedmieście (Zittau Vorstadt) Przedmieście. Ze stacji Żytawa Południe szybko dojdziemy do centrum miasta i Kauflandu. Podczas przejazdu przez Żytawę z jednej strony widać osiedla, z drugiej ogródki działkowe, dalej centrum miasta, opuszczoną dawną szkołę oficerską, rzekę, szkoły, pociąg leniwie przejeżdża przez przejazdy kolejowe przy osiedlach, a wszystko ma niepowtarzalną atmosferę.

Za Żytawą krajobraz się zmienia – widać wieś z typowymi, trochę zaniedbanymi gospodarstwami domowymi, pola, łąki, później pociąg jedzie wzdłuż drogi, a na koniec przez las i przed stacją Bertsdorf czujemy już rześkie, górskie powietrze przesiąknięte zapachem żywicy i igliwia. Po wjeździe do Oybin widzimy wzgórza, skały, domki i wille przypominające alpejskie wioski oraz liczne szlaki spacerowe.

Przejazd z Żytawy do stacji Kurort Oybin trwa 45 minut. Na stacji Bertsdorf można się przesiąść do pociągu jadącego do Jonsdorf. Składy ruszają niemal równocześnie. Po około 20 minutach postoju na stacji Kurort Oybin pociąg rusza w drogę powrotną. Mnie udało się przejechać tylko linię do Oybin, ale gdybym miał czas, poświęciłbym na tę kolejkę cały dzień – wrażenia są niesamowite i zapadają w pamięć na długi czas, jeśli nie na zawsze.

Pociągi rozkładowe zestawione są z parowozu i wagonów z miejscami do siedzenia, wagonu barowego, a jeżeli pozwala na to temperatura, to także z wagonu otwartego typu „letniak”. Polecam przejażdżkę w wagonie otwartym – podczas mojej wizyty 90% podróżnych wybrało właśnie ten wagon. W pociągu są toalety, podobnie jak na stacji Zittau oraz Kurort Oybin. W składzie pociągu znajduje się też wagon przystosowany do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.

Ze stacji Kurort Oybin widać ruiny zamku i klasztoru.

Żytawska Kolej Wąskotorowa posiada bogaty park taborowy – lokomotywy spalinowe, wagony motorowe, co jakiś czas uruchamiane są pociągi specjalne (w wybranych pociągach specjalnych NIE JEST HONOROWANY bilet EURO-NYSA), w których obowiązują wyższe ceny biletów niż w pociągach rozkładowych.

Przejazd tą kolejką był dla mnie zupełnie innym przeżyciem niż przejazd na przykład polskimi kolejami wąskotorowymi – warto się przejechać, dopóki na liniach honorowane są bilety EURO-NYSA bez dopłat dla biletów kupionych w Polsce – ze względu na coraz większą liczbę turystów oraz bardzo dużą różnicę cen pomiędzy biletem normalnym na sam przejazd Żytawską Koleją Wąskotorową a biletem EURO-NYSA, należy spodziewać się w przyszłości ograniczeń w warunkach korzystania z oferty.

Do Żytawy bardzo łatwo dojedziemy pociągami bezpośrednimi z czeskiego Liberca lub niemieckiego Görlitz.

Strona internetowa: www.soeg-zittau.de

Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnicie ten post znajomym lub dodacie odnośnik do mojego bloga 🙂

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Żytawska Kolej Wąskotorowa – jeszcze w Żytawie

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Widok na wiadukt linii normalnotorowej

Żytawa

Żytawa – opuszczony budynek wojskowy

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Na przedmieściach Żytawy

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Za Żytawą

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Wjazd do Żytawy

Góry Żytawskie

Widok z wagonu

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Widok z wagonu

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Żytawska Kolej Wąskotorowa – na stacji Bertsdorf

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Żytawska Kolej Wąskotorowa – widok z pociągu przed Oybin

Oybin

Żytawska Kolej Wąskotorowa – skały w Oybin

Kurort Oybin

Żytawska Kolej Wąskotorowa – pociąg na stacji Kurort Oybin

Kurort Oybin

Stacja Kurort Oybin

Wagon Zittauer Schmalspurbahn

Żytawska Kolej Wąskotorowa – wagon

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Żytawska Kolej Wąskotorowa – wagon

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Wagon letni

Żytawska Kolej Wąskotorowa

Dworzec wąskotorowy w Żytawie

 

%d bloggers like this: