Kolej na Podróż

Kolej na Słowacji w pigułce – przewodnik

Kolej na Słowacji to popularny środek transportu, ale nie funkcjonuje tak dobrze jak w Republice Czeskiej. Rozkład jazdy, nawet na głównych liniach, nie jest idealny, a na liniach lokalnych często połączeń jest bardzo mało.

Koleje słowackie przeprowadzają modernizację taboru – spotkamy wiele nowych zespołów trakcyjnych i zmodernizowanych wagonów.

Przewoźnikiem narodowym jest Železničná spoločnosť Slovensko. Na wybranych trasach krajowych przewozy obsługuje firma Regiojet. Ta sama firma oraz Leo Express prowadzą przewozy pomiędzy Czechami a Słowacją.

Zobacz również:

http://kolej.darlex.pl/slowacja – kompletny, rozbudowywany od 2012 roku, przewodnik po kolejach słowackich + propozycje wycieczek. Źródło inspiracji i treści dla wielu blogerów podróżniczych i portali turystycznych
Koszyce – praktyczny przewodnik – obszerny przewodnik po najpiękniejszym mieście Słowacji

KOLEJ NA SŁOWACJI – ROZKŁAD JAZDY:

http://www.slovakrail.sk – wyszukiwarka połączeń kolei słowackich.

http://www.regiojet.sk – strona internetowa przewoźnika Regiojet.

http://cp.atlas.sk/ – wyszukiwarka połączeń kolejowych i autobusowych na Słowacji.

KOLEJ NA SŁOWACJI – KATEGORIE POCIĄGÓW:

Na Słowacji wyróżniamy następujące kategorie pociągów przewoźnika Železničná spoločnosť Slovensko:

Os – osobný vlak (pociąg osobowy)
Zr – zrychlený vlak (pociąg przyspieszony)
R – rychlík (pociąg pospieszny)
Ex – expresný vlak  (ekspres)
IC – InterCity
SC – SuperCity
EC – EuroCity
EN – EuroNight

Pociągi przyspieszone są rzadkością, ekspresy kursują najczęściej pomiędzy Żyliną a Pragą, InterCity pojawiają się na trasie Bratysława – Koszyce, a pozostałe dwa to pociągi międzynarodowe najwyższej klasy, przynajmniej w teorii. Kategoria SuperCity to składy Pendolino obsługujące trasę Praga – Koszyce.

Jeśli chodzi o pociągi InterCity, to niedawno firma Regiojet wycofała się z obsługi tych połączeń, natomiast jest szansa, iż pociągi InterCity Regiojet z Bratysławy do Koszyc i z powrotem wrócą na tory w przyszłości.

Koleje słowackie.

Wagon bezprzedziałowy często spotykany w pociągach R i IC

KOLEJ NA SŁOWACJI – CENY BILETÓW:

Jak wynika z cennika biletów na stronie kolejowej kolei słowackich, ceny biletów na pociągi osobowe i pospieszne są takie same. Na pociągi InterCity obowiązuje taryfa dynamiczna i są znacznie droższe niż osobowe i pospieszne.

W pociągach Ex i EC w podróży krajowej cena jest niewiele wyższa, ale nie można jej sprawdzić przez internet.

Wiele osób może podróżować pociągami po Słowacji za darmo. Trzeba tylko wyrobić specjalną legitymację. Poradnik znajdziesz TUTAJ.

Przykładowe ceny biletów kupowanych przez internet:

Żylina – Koszyce (242 km) – 10,94 EUR (II klasa) / 15,28 EUR (I klasa)
Żylina – Trenczyn (79 km) – 4,20 EUR (II klasa) / 6,30 EUR (I klasa)
Żylina – Bratysława (203 km) – 9,38 EUR (II klasa) / 13,36 EUR (I klasa)
Żylina – Bańska Bystrzyca (96 km) – 5,05 EUR (II klasa) / 7,58 EUR (I klasa)
Poprad – Koszyce (101 km) – 5,30 EUR (II klasa) / 7,94 EUR (I klasa)
Koszyce – Preszów (33 km) – 1,90 EUR (II klasa)
Preszów – Bardejów (45 km) – 2,50 EUR (II klasa)
Bratysława – Nowe Zamki (91 km) – 4,80 EUR (II klasa)
Bratysława – Trnava (46 km) – 2,55 EUR (II klasa); 3,84 EUR (I klasa)
Czadca – Żylina (38 km) – 1, 75 EUR (II klasa)

Czasy przejazdu pociągów pospiesznych i osobowych mogą znacznie różnić się od siebie pomimo takiej samej ceny biletu.

Przykłady:

Żylina – Koszyce (242 km) czas przejazdu: 3:07 – pociąg pospieszny; 4:59 – pociąg osobowy
Żylina – Trenczyn (79 km) czas przejazdu: 1:14 – pociąg pospieszny; 1:43 – pociąg osobowy

Koleje słowackie

Znany z Republiki Czeskiej pociąg Elefant na trasie Koszyce – Preszów

KOLEJ NA SŁOWACJI – BILETY SIECIOWE I PROMOCJE:

Koleje słowackie pod względem biletów sieciowych i ofert promocyjnych typu bilety sieciowe jednodniowe lub bilety weekendowe wypadają bardzo blado.

Zniżki są dostępne po wykupieniu kart zniżkowych ważnych przez rok – Junior Railplus, Klasik Railplus i Senior Railplus. Na przykład roczna karta Klasik Railplus (wiek 26-60) kosztuje 35 euro i uprawnia do 25% zniżki w pociągach kolei słowackich oraz do tańszych biletów w pociągach InterCity. Na sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych zniżka wynosi 50%, na połączenia międzynarodowe posiadacz karty również otrzymuje zniżkę 25%, poza połączeniami, gdzie opłata wynika z umów dwustronnych i jest zryczałtowana.

Poza Tatrzańskimi Kolejami Elektrycznymi nie ma biletów sieciowych umożliwiających zwiedzanie Słowacji przez kilka dni (Interrail jest zbyt drogi) lub w weekend. Roczny bilet sieciowy MAXI Klasik kosztuje 850 euro, ważny pół roku 600 euro.

Nie ma też biletów sieciowych ważnych na konkretny region.

Wyjątkiem jest wakacyjny bilet sieciowy Slovak uprawniający do podróżowania pociągami kolei słowackich przez 31 następujących po sobie dni w lipcu i sierpniu. Aby móc kupić bilet, trzeba wyrobić kartę zniżkową Slovak Junior, Slovak Klasik i Slovak Senior, co bardzo podnosi cenę biletu i czyni go nieatrakcyjnym dla wielu turystów.

Przykładowo w 2016 roku bilet sieciowy Slovak dla osoby dorosłej kosztował 55 euro, do tego trzeba było zapłacić 35 euro za kartę Slovak Klasik, co razem daje 90 euro. Jeżeli policzymy noclegi, wyżywienie oraz ewentualne dopłaty do pociągów InterCity, wyjdzie bardzo drogo, a najważniejsze miasta na Słowacji można zwiedzić koleją w ciągu tygodnia.

KOLEJ NA SŁOWACJI – KOMFORT PODRÓŻY:

Komfort podróży pociągami słowackimi jest niezły, choć osobiście mam trochę zastrzeżeń.

Tabor jest konsekwentnie modernizowany – pojawiło się sporo nowych zespołów trakcyjnych z klimatyzacją, wygodnymi siedzeniami oraz toaletami z obiegiem zamkniętym. Natomiast nie brakuje starych pojazdów i wagonów z siedzeniami ze skaju.

Dla mnie największym minusem podróżowania kolejami słowackimi jest naprzeciwległy układ siedzeń w wagonach bezprzedziałowych. Czyli inaczej mówiąc cztery osoby siedzą naprzeciwko siebie. Owszem, jest więcej miejsca na bagaż, ale kiedy przy stoliku siedzą trzy lub cztery osoby, nie ma miejsca na nogi. Poza tym pasażerowie muszą patrzeć na siebie. Taki układ siedzeń jest niemal we wszystkich wagonach bezprzedziałowych w pociągach dalekobieżnych i regionalnych.

W zmodernizowanych wagonach często psują się toalety z obiegiem zamkniętym.

Przy podróży pociągami pospiesznymi na dłuższych trasach warto wykupić fakultatywną rezerwację miejsca. W pociągach SC i IC jest ona obowiązkowa.

Bezpieczeństwo w pociągach dziennych nie budzi zastrzeżeń. W pociągach nocnych grasują kieszonkowcy. Nieprzyjemne jest również podróżowanie z grupami kibiców jadących na mecz.

W pociągach obowiązuje zakaz palenia oraz spożywania alkoholu. Ten drugi nie zawsze jest przestrzegany.

Koleje słowackie

Wnętrze „motoraczka” kursującego na lokalnych trasach

KOLEJ NA SŁOWACJI – CENY BILETÓW MIĘDZYNARODOWYCH:

Koleje słowackie oferują niedrogie bilety międzynarodowe do sąsiednich krajów. Najgorzej pod tym względem wypada Polska oraz Ukraina, gdzie połączeń jest najmniej.

Połączenia z Polską wołają o pomstę do nieba. Słowackie pociągi dojeżdżają do Zwardonia, skąd dalej jadą pociągi Kolei Śląskich. O skomunikowaniach i wzajemnym honorowaniu biletów nie ma mowy, więc wszystko zależy od tego, jak zostanie opracowany rozkład jazdy przy każdej korekcie.

Ceny biletów ze Zwardonia na Słowację od lat pozostają na niezmienionym poziomie:

Zwardoń – Skalite – Zwardoń – 2 EUR
Zwardoń – Czadca – Zwardoń – 3,2 EUR

Bilet powrotny jest ważny 3 dni, dzieci od 6 do 15 lat oraz psy płacą połowę ceny. Biletów nie można kupić na stacji w Zwardoniu. Zakup możliwy jest u słowackiego konduktora za dopłatą 1,5 euro.

Bardzo ciekawą ofertą są bilety powrotne z Bratysławy do Wiednia. Na przykład bilet powrotny EURegio WIEN TICKET Bratysława – Wiedeń kosztuje 14 euro, jeśli chcemy w pierwszy dzień podróży podróżować komunikacją miejską w Wiedniu w strefie Z100, zapłacimy 18,80 EURO za bilet na pociąg + komunikację miejską. Przewóz roweru w cenie biletu.

Z kolei przy podróży na Węgry zdarza się, iż bilet powrotny jest tańszy niż bilet jedną stronę. Na przykład:

Bratysława – Budapeszt – 17,50 EUR (powrotny), 25 EUR (w jedną stronę)

Ceny biletów powrotnych w najpopularniejszych relacjach:

Koszyce – Budapeszt – 20 EUR
Koszyce – Miskolc – 6,5 EUR
Bratysława – Segedyn – 39,4 EUR
Bratysława – Debreczyn – 42,2 EUR

Bilety kolejowe pomiędzy Słowacją a Węgrami kupujemy w kasie, jest to oferta nielimitowana.

Natomiast połączeń kolejowych pomiędzy Czechami a Słowacją jest sporo, różnych taryf też i nie sposób ich opisać w jednym artykule.

Przykładowe ceny biletów kupowanych przez internet na stronie kolei czeskich:

Bogumin – Żylina 223 CZK (pociąg EX)
Czeski Cieszyn – Żylina 169 CZK (pociąg EX)

Przykładowe ceny biletów kupowanych w kasie bez zniżek – oferta nielimitowana:

Bratysława – Praga – 17,4 euro
Bratysława – Brno – 7,20 euro
Bratysława – Breclav – 5,20 euro

Przykładowe ceny biletów kupowanych w kasie bez zniżek – oferta nielimitowana:

Bratysława – Praga – 28 euro
Bratysława – Brno – 10 euro
Bratysława – Breclav – 6,6 euro

Osobiście zalecam kupno biletów w sklepie internetowym kolei czeskich.

Co ważne – na Słowacji, podobnie jak w Czechach, bilety międzynarodowe można kupić w kasach nawet w mniejszych miastach typu Czadca. W Polsce to nie do pomyślenia.

TATRZAŃSKIE KOLEJE ELEKTRYCZNE:

Tatrzańskie Koleje Elektryczne (Tatranské elektrické železnice) to dwie linie kolei wąskotorowych po słowackiej stronie Tatr. Zapewniają przewozy na liniach kolejowych:

Poprad – Stary Smokowiec – Szczyrbskie Pleso
Stary Smokowiec – Tatrzańska Łomnica

Tatrzańskie Koleje Elektryczne obsługiwane są przez zespoły trakcyjne serii 45 – wyglądają jak nietypowe pociągi podmiejskie. W środku są klimatyzowane, ale nie posiadają toalety.

Najlepszy sposób podróżowania tymi kolejami to zakup biletu sieciowego na Tatrzańskie Koleje Elektryczne. W 2017 roku bilety sieciowe na sieć TEŽ kosztowały:

bilet jednodniowy: 4 euro
bilet trzydniowy: 8 euro
bilet siedmiodniowy: 14 euro
bilet miesięczny: 16 euro

Nazwa oferty to „Tatranský sieťový lístok”. Bilet ten również trzeba skasować w kasowniku przed rozpoczęciem pierwszej podroży. Bilet jest ważny również w pociągach kolei zębatej Szczyrba – Szczyrbskie Pleso.

Spodobał ci się wpis? Jeśli tak, zapraszam do polubienia naszego profilu na Facebooku.

Tatrzańskie Koleje Elektryczne

Tatrzańskie Koleje Elektryczne – typowy pociąg