Kolej na Podróż

Kolej w Luksemburgu – przewodnik dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: CFL (Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois)
Strona internetowa: www.cfl.lu
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2018

Nie wiem dlaczego, ale zawsze chciałem jechać do Luksemburga i zobaczyć ten kraj. Coś było w tej nazwie, wyobrażałem sobie malutkie, spokojne i ciche państewko. Dzięki biletowi Interrail dojechałem do stolicy – miasta noszącego tę samą nazwę co państwo i spędziłem tam godzinę. Ze względu na upał nie dało się zwiedzać. W każdym razie z tego, co zaobserwowałem, to w stolicy czuć wielkomiejską atmosferę; w okolicach dworca czułem się jak w jakiejś metropolii. Zauważyłem bardzo dużo imigrantów. Oprócz tego bardzo wysokie ceny.

Poza stolicą raczej trudno polecić coś do zwiedzania. Wielką zaletą kraju jest natomiast położenie – można stąd łatwo dojechać do kilku ościennych krajów.

Jak dojechać do Luksemburga?

Dojazd pociągiem do Luksemburga jest skomplikowany i nieopłacalny. Wymaga co najmniej kilku przesiadek a ceny, poza ofertami promocyjnymi, są bardzo wysokie.

Koleje niemieckie Deutsche Bahn oferują promocyjne bilety SparPreis Europa na połączenia od pierwszej stacji w Niemczech do dowolnej stacji kolejowej w Luksemburgu. Wyszukiwarka połączeń i biletów promocyjnych dostępna jest na stronie: bahn.de

Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy i ceny luksemburskich pociągów można sprawdzić na stronie www.cfl.lu. Podane są również rozkłady jazdy autobusów CFL oraz dostępna jest możliwość zakupu biletu przez internet.

Podróż pociągiem po Luksemburgu może być bardzo tania dzięki biletowi Dagesbilljee – jest to bilet jednodniowy umożliwiający podróż po całej sieci kolei luksemburskich za 4 euro w drugiej klasie lub za 6 euro w pierwszej klasie. Bilet zakupiony na przykład na 1 stycznia 2019 roku jest ważny do 4:00 następnego dnia, czyli do 2 stycznia 2019 roku. Nie ma żadnych ograniczeń.

Połączenia międzynarodowe

Luksemburg posiada połączenia kolejowe z Francją, Belgią, Holandią i Niemcami.

BELGIA

Do Luksemburga można łatwo dojechać pociągiem bezpośrednim z Brukseli przez Namur lub z Liege innym pociągiem. Podróż z Brukseli trwa 3 godziny i 7 minut.

FRANCJA

Na dotarcie do Thionville, pierwszego francuskiego miasta na głównym szlaku kolejowym, pociąg osobowy potrzebuje zaledwie 25 minut. W Thionville przy dworcu kolejowym znajduje się schronisko, gdzie można niedrogo (ale podobno również niezbyt komfortowo) przenocować

Kursują również pociągi TGV Luksemburg – Paryż. Przejazd pomiędzy miastami trwa jedynie 2 godziny i 10 minut. Taryfa, podobnie jak w innych pociągach TGV, jest dynamiczna i różni się w zależności od obłożenia pociągu oraz wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet. Podczas sprawdzania rozpiętość cen wynosiła 49-109 euro.

NIEMCY

Zlikwidowano pociągi Intercity pomiędzy Luksemburgiem, Kolonią, ewentualnie Norddeich. W zamian pociągi RE Luksemburg – Koblencja kursują co dwie godziny.

HOLANDIA

Z biletem Interrail można dojechać do Holandii z przesiadką w Liege bez żadnych dopłat. Czas podróży – około dwóch godzin. Na stronie kolei luksemburskich nie podano ceny za przejazd, widnieje jedynie informacja, że kupując bilet z Luksemburga do Maastricht przez Liege otrzymamy zniżkę 40% od taryfy międzynarodowej na odcinek luksemburski, belgijski i holenderski.

Koleje wąskotorowe i turystyczne

Luksemburg to bardzo mały kraj, ale również tutaj możemy znaleźć kilka miejsc, które zainteresują miłośników kolei . Oprócz wymienionych poniżej pociągów retro, czy kolei wąskotorowych, koleje luksemburskie okazjonalnie uruchamiają pociągi specjalne zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro.

Chemins de Fer Lankelz

Kolej miniaturowa wybudowana w 1997 roku w Esch/Alzette – Lankelz wozi dzieci i dorosłych w każdą niedzielę od 1 maja do 15 października po dwóch liniach: pierwsza linia to pętla o długości 1 kilometra, natomiast druga to linia pomocnicza o długości 350 metrów. Miniaturowe lokomotywy są replikami lokomotyw kursujących kiedyś po Luksemburgu.

Strona internetowa: www.rail.lu/cflankelz.html
Strona internetowa: Chemins de Fer Lankelz na You Tube

Luxembourg-Blankenberge-Express

Pociąg wycieczkowy z Luksemburga do Blankenberge na belgijskim wybrzeżu uruchamiany w wybrane wakacyjne weekendy wspólnie przez koleje belgijskie, koleje luksemburskie i miłośników kolei skupionych w stowarzyszeniu Groupement des Amis du Rail działającym od 1973 roku. Stowarzyszenie posiada w swojej kolekcji kilka pojazdów szynowych, między innymi zabytkowy szynobus i jedyny w luksemburgu wagon restauracyjny nazwany „Rendez-Vous”. Na stronie stowarzyszenia nie ma, niestety, informacji o terminach kursowania wspomnianego pociągu i cenach biletów.

Strona internetowa: www.gar.lu
Pociąg Luxembourg – Blankeberge Express na You Tube

Minièresbunn

Kolej wąskotorowa kursująca w wybrane dni na kilku krótkich odcinkach, między innymi Fond-de-Gras – Lasauvage, Fond-de-Gras – Saulnes. Największą atrakcją linii jest przejazd przez tunel o długości 1.4 km na terenie dawnej kopalni . Pociągi prowadzone są przez parowozy lub spalinowozy, natomiast przez wspomniany tunel przejeżdżają ciągnięte przez lokomotywę elektryczną.

Strona internetowa: minieresbunn.kohle-und-eisen.de
Minièresbunn na You Tube (film z 2002)

Museum of Slate Quarrying

Dawna wąskotorowa kolej przemysłowa okazyjnie przewożąca pasażerów po trasie na terenie Muzeum Łupków koło Haut-Martelange. Podróż trwa 30 minut, a pasażerowie mogą wysłuchać specjalistycznego wykładu na temat historii wydobycia łupków w regionie. Cena biletu dla osoby dorosłej wynosi 2 euro.

Strona internetowa: 158.64.50.32/ardoise_fr/

National Mining Museum

Kolej kopalniana na terenie Narodowego Muzeum Górnictwa koło Rumelange przewozi pasażerów po krótkiej trasie częściowo znajdującej się pod ziemią. Przejazd kolejką kosztuje 5 euro, na stronie internetowej brak szczegółowych informacji. Warto pamiętać, że temperatura w podziemiach jest stała i niezależnie od pory roku wynosi około 10 stopni Celsjusza.

Strona internetowa: www.mnm.lu/la-visite-du-musee-1-en.html
Narodowe Muzeum Górnictwa koło Rumelange na You Tube- widać tory kolejki

Train 1900

Pociąg retro kursujący pomiędzy stacjami Pétange i Bois-de-Rodange na trasie o długości około 7,3 km . Pociąg przejeżdża między innymi przez Fond-de-Gras, gdzie można się przesiąść na opisywaną wcześniej kolej Minièresbunn. Maksymalne nachylenie linii w okolicach wzgórza Prenzebierg wynosi aż 23%. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę, z czego ponad dwadzieścia pięć minut zajmuje postów w Fond-de-Gras. Pierwszy pociąg tej linii wyjechał w trasę 4 sierpnia 1973 roku, od tamtej pory przejazdy odbywają się co rok w niedziele i święta od 1 maja do ostatniej niedzieli września. Grupy zorganizowane mogą wynająć pociąg w dowolnym terminie.

Strona internetowa: www.train1900.lu
Train 1900 na You Tube

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: