Kolej na Podróż

Kolej w Wielkiej Brytanii – przewodnik dla pasażerów

Kolej w Wielkiej Brytanii funkcjonuje na następującej zasadzie: kilkunastu przewoźników obsługujących połączenia lokalne, regionalne i dalekobieżne zrzeszonych jest w National Rail. Kilku działa poza strukturami. Taryfa jest jednolita (podział na godziny szczytu i poza godzinami szczytu), poszczególni przewoźnicy mają natomiast własne oferty specjalne. Pociągi w Wielkiej Brytanii są stosunkowo drogie.

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

Jak dojechać

Od 2016 roku podróż do Londynu jest droższa niż dawniej, bowiem zlikwidowano ofertę London Spezial. Mimo to przy zakupie biletów z bardzo dużym wyprzedzeniem jest szansa na skorzystanie z opcji SparSchiene – najtańsze bilety w drugiej klasie z Berlina do Londynu kosztują 59 euro, w pierwszej klasie 109 euro. Podróż odbywa się z przesiadką w Kolonii i Brukseli, skąd do Londynu podróżnych zabiera pociąg Eurostar.

W rzeczywistości trudno trafić na najtańsze bilety, cena za przejazd z Berlina do Londynu często wynosi 149,90 euro. Do Berlina łatwo dojechać pociągami PKP Intercity Warszawa – Poznań – Berlin lub autobusami.

Więcej informacji: Pociągiem do Londynu – przewodnik

Zobacz również:

Wielka Brytania – ciekawostki kolejowe
Kolej w Szkocji
Kolej w Walii
Kolej w Irlandii Północnej
Kolej na Wyspie Wight
Kolej na Wyspach Normandzkich
Kolej na Wyspie Man
Koleje turystyczne w regionie Eastern
Koleje turystyczne w regionie East Midlands
Koleje turystyczne w regionie North East
Koleje turystyczne w regionie North West
Koleje turystyczne w regionie South East
Koleje turystyczne w regionie South West
Koleje turystyczne w regonie West Midlands
Koleje turystyczne w regionie Yorkshire

Pociągiem po Wielkiej Brytanii

Mimo braku jednego przewoźnika narodowego podróżowanie koleją po Wielkiej Brytanii nie jest skomplikowane jak w Polsce. Pociągi jeżdżą często, są punktualne, czyste i szybkie. Wadą są natomiast bardzo wysokie ceny przewozów. Na szczęście pasażerowie mogą skorzystać z wielu promocji umożliwiających podróż po dużo niższych cenach oraz licznych programów partnerskich.

Virgin Trains

Pociąg Virgin Trains (aut. Paul Lucas, CC-BY, flickr.com)

Rozkład jazdy i ceny

www.nationalrail.co.uk – oficjalny rozkład jazdy wszystkich przewoźników.
www.thetrainline.com – sprzedaż biletów na wszystkie pociągi. Ciekawe opcje, ale pobierają prowizję.

W Wielkiej Brytanii cena biletów zależy od wielu czynników. Najlepiej jest kupować bilety przez internet i to z dużym wyprzedzeniem. Ważny rolę odgrywa również czas podróży. Tańsze będą bilety umożliwiające podróż poza godzinami szczytu (off-peak) lub kupowane z wyprzedzeniem (advanced). Godziny szczytu to z reguły 5:00-10:00 oraz 15:00-20:00. Na polskich stronach internetowych można znaleźć szczegółowe opisy rodzajów biletów dostępnych w Wielkiej Brytanii, jednak nie znalazłem potwierdzenia tych informacji na stronach brytyjskich, więc mogą być nieaktualne.

Szczegółowe informacje można znaleźć pod adresem: http://www.nationalrail.co.uk/times_fares/ticket_types

First Great Western

Pociąg First Great Western (aut. Rob Hodgkins, CC-BY, flickr.com)

 

BritRail Pass

BritRail Pass to bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży w okresie ważności biletu we wszystkich pociągach w Wielkiej Brytanii (poza liniami zabytkowymi). Jest idealnym biletem dla turystów chcących zwiedzić jak najwięcej miast w jak najkrótszym czasie. Nie jest jednak tani. Podstawowy zakres obowiązywania to Anglia, Szkocja, Walia. Bilet uprawnia także do zniżek w pociągach retro oraz specjalnej taryfy w pociągach Eurostar.

Bilet ma jeden haczyk – trzeba go kupić przez internet przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii. Cena za przesyłkę jest bardzo wysoka. przy czym sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności w razie zaginięcia przesyłki. Kupno biletu opłaca się więc, jeżeli jedziemy przynajmniej na 5 dni.

Transpennine

Pociąg First TransPennine Express (aut. Matt Buck, CC-BY-SA, flickr.com)

BRITRTAIL PASS CONSECUTIVR

Ważny przez wybraną liczbę dni następujących po sobie. Najtańszy bilet jest ważny tylko 2 dni, najdłuższy przez miesiąc.

BRITRAIL PASS FLEXI

Ważny przez wybraną liczbę dni w okresie jednego miesiąca. Tzn. kupując bilet wybieramy zakres czasowy jego ważności, a konkretne dni, w których podróżujemy, wpisujemy na bilecie. Jest oczywiście droższy od Consecutive, ale wygodniejszy. Możemy kupić bilet ważny dwa dni w ciągu miesiąca, 3 dni, 4 dni, 8 dni oraz 15 dni.

BRITRAIL LONDON PLUS PASS

Ważny tylko w południowo-wschodniej Anglii (pod opisami znajduje się odnośnik do mapy). Do nabycia jedynie w opcji Flexible ważny 2 dni w ciągu 8 dni, ważny 4 dni w ciągu 8 dni oraz ważny 7 dni w ciągu 15 dni.

BRITRAIL ENGLAND PASS

Ważny tylko w Anglii, opcje zakupu takie same, jak w wersji podstawowej, czyli Consecutive lub Flexi.

BRITRAIL PASS + IRELAND

Najciekawszy bilet. Ważny w Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii oraz Irlandii Północnej. Dostępny tylko w opcji Flexible z ważnością 5 lub 10 dni w ciągu miesiąca.

BRITRAIL FREEDOM OF SCOTLAND 

Ważny tylko w Szkocji. Dostępny tylko opcji Flexible z ważnością 4 dni w ciągu 8 dni lub 8 dni w ciągu 15 dni.

BRITRAIL CENTRAL SCOTLAND PASS

Najtańszy bilet ważny tylko w Centralnej Szkocji. Dostępny jedynie w w opcji Flexible ważny trzy dni w ciągu tygodnia.

Szczegółowe informacje na temat oferty:
BritRail – strona oficjalna
Mapa ważności poszczególnych rodzajów biletu

Niestety, nie mogłem podać aktualnych cen tych biletów, ponieważ firma organizująca ich sprzedaż usunęła ceny z oficjalnej strony internetowej.

Chiltern Railroad

Pociąg Chiltern Railroad (aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

Wybrani przewoźnicy kolejowi

Na terenie Wielkiej Brytanii operuje ponad 30 przewoźników kolejowych prowadzących regularne przewozy pasażerskie. Z wiadomych względów nie ma sensu opisywanie każdego z nich. Informacje o pociągach Eurostar znajdują się niżej, w osobnym rozdziale, a informacje o pociągach typu Heathrow Express w górnej części artykułu. Poniżej znajduje się lista najważniejszych firm przewozowych:

ARRIVA TRAIN WALES – przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe w Walii oraz w angielskich hrabstwach graniczących z Walią. Arriva Train Wales posiada koncesję aż do listopada 2018. Tabor to głównie spalinowe zespoły trakcyjne, z których najstarszy, kursujący na trasie Cardiff Queen Street – Cardiff Bay, został wyprodukowany w 1960 roku. Arriva oferuje szereg kart uprawniających do zniżek na swoje połączenia – karty dla młodzieży, rodzin, seniorów oraz osób niepełnosprawnych.

Najciekawszą ofertą dla turystów jest „Explore Wales Pass” umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami i autobusami w okresie ważności biletu. Bilet jest ważny osiem dni. W ciągu tych ośmiu dni przez osiem dni możemy podróżować autobusami, natomiast pociągami tylko przez cztery dni.

Strona oficjalna: www.arrivatrainswales.co.uk

C2C – popularny przewoźnik obsługujący wybrane linie podmiejskie w obrębie aglomeracji londyńskiej. Wśród ofert promocyjnych na uwagę zasługują bilety kolejowe łączone z biletami wstępu do wybranych atrakcji turystycznych, zniżka grupowa (4 osoby płacą za bilet tyle, co dwie) oraz karty uprawniające do zniżek.

Strona internetowa: www.c2c-online.co.uk

CHILTERN RAILWAYS – firma obsługuje połączenia dalekobieżne z Londynu do Birmingham oraz kilka połączeń regionalnych z Londynu. Tabor składa się z różnych spalinowych zespołów trakcyjnych. Najstarsze pociągi zostały wyprodukowane w 1959 roku. Przewoźnik nie ma jakichś ciekawych ofert promocyjnych, koszty przejazdów można obniżyć kupując bilety z wyprzedzeniem lub podróżując poza godzinami szczytu.

Strona internetowa: www.chilternrailways.co.uk/

CROSS COUNTRY przewoźnik obsługujący wybrane połączenia dalekobieżne na terenie Anglii, Szkocji i Walii. Oprócz tego uruchamia pociągi łączące centra miast z portami lotniczymi Londyn Stansted, Birmingham oraz Southampton. Jeden z największych brytyjskich przewoźników. Bilety można rezerwować już 12 tygodni przed planowaną podróżą – im wcześniej zarezerwujemy, tym mniej płacimy. W weekendy obowiązuje promocja umożliwiająca podróż pierwszą klasą za po uiszczeniu symbolicznej dopłaty.

Strona internetowa: www.crosscountrytrains.co.uk

EAST COAST – pociągi East Coast, jak sama nazwa wskazuje, kursują głównie wzdłuż wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Dojeżdżają m.in. do Londynu, Newcastle, Edynburga, a także do Inverness i Aberdeen. W pociągach East Coast standardem jest wi-fi oraz strefa ciszy.

EAST MIDLANDS TRAIN – pociągi East Midlands można spotkać na liniach w regionie East Midlands i na terenie ościennych hrabstw. Uruchamia głównie pociągi podmiejskie i regionalne, ale również szybkie pociągi łączące np. Sheffield z Londynem. Na stronie przewoźnika można wyszukać połączenia, kupić bilet, a także skorzystać z wyszukiwarki najniższych cen.

Strona internetowa: www.eastmidlandstrains.co.uk

FCC – FIRST CAPITAL CONNECT – przewoźnik obsługujący połączenia regionalne i podmiejskie w okolicach Brighton, Bedford, King’s Lynn i Peterborough, a także połączenia z tych miast do Londynu na liniach kolejowych znanych jako Thameslink oraz Great Northern.

Strona internetowa: www.firstcapitalconnect.co.uk

FIRST GREAT WESTERN – pociągi First Great Western kursują na terenie południowo-zachodniej Anglii oraz na kilku liniach w Walii. Oprócz połączeń regionalnych i podmiejskich firma uruchamia połączenia dalekobieżne z miast południowo-zachodniej Anglii do Londynu.

Strona internetowa: www.firstgreatwestern.co.uk

FIRST HULL TRAINS – mały przewoźnik obsługujący trasę z Londynu do Hull.

Strona internetowa: www.hulltrains.co.uk

FIRST TRANSPENNINE EXPRESS – przewoźnik z bogatą ofertą połączeń kolejowych, wśród których przeważają połączenia pomiędzy miastami wschodniej i zachodniej części północnego wybrzeża Anglii. Oprócz tego pociągu FTE kursują z Manchesteru do Edynburga. Jedna z linii łączy także centrum Manchesteru z lotniskiem w tym mieście. Bilety na pociągi FTE warto kupować z dużym wyprzedzeniem, ceny są wtedy nawet o 50% niższe od normalnych.

Strona internetowa: www.tpexpress.co.uk

GREATER ANGLIA – firma spotykana na niektórych stronach poświęconych podróżowaniu koleją jako National Express East Anglia. W ofercie firmy znajdziemy połączenia regionalne i podmiejskie we wschodniej Anglii, jak również połączenia Intercity. Zniżki i promocje są podobne jak u innych brytyjskich przewoźników. Na uwagę zasługuje ładna i czytelna strona internetowa.

Strona internetowa: www.greateranglia.co.uk

LONDON MIDLANDS – firma obsługuje połączenia w regionie West Midlands, a także pociągi łączące ten region z Londynem.

Strona internetowa: www.londonmidland.com

LONDON OVERGROUND – przewoźnik obsługujący lokalne połączenia kolejowe w Londynie. Jest to coś w rodzaju szybkiej kolei miejskiej będącej przedłużeniem metra. Sieć kolei naziemnej jest wciąż rozbudowywana, co może powodować czasowe utrudnienia w komunikacji. Na uwagę zasługuje nowy tabor.

Strona internetowa: www.tfl.gov.uk/modalpages/2688.aspx

MERSEYRAIL – sieć kolei wokół Liverpoolu. Tabor to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane w latach 1978-1979. Wszystkie zostały zmodernizowane.

Strona internetowa: www.merseyrail.org

NORTHERN RAIL – spółka obsługuje pociągi podmiejskie i regionalne w północnej części Anglii, między innymi w Liverpool i Manchester. Na stronie internetowej nie znalazłem nic, co wyróżniałoby tę firmę na tle innych przewoźników.

Strona internetowa: www.northernrail.org

SOUTHERN – southern obsługuje trasy regionalne i podmiejskie w południowej Anglii oraz najbardziej znane pociągi tej firmy na lotnisko Gatwick („Gatwick Express”). Zniżki podobne jak u innych przewoźników; zwraca uwagę zniżka dla kupujących bilety z wyprzedzeniem.

Strona internetowa: www.southernrailway.com

VIRGIN TRAINS – chyba najbardziej znany brytyjski przewoźnik obsługujący połączenia dalekobieżne na terenie całej Wielkiej Brytanii. Dumą przewoźnika są pociągi Pendolino oraz Super Voyager. Pociągi Virgin trains odjeżdżają ze stacji London Euston. Dojeżdżają między innymi do Glasgow, Edynburga, Birmingham i Holyhead. Na stronie internetowej przewoźnika warto zapoznać się z licznymi ofertami promocyjnymi umożliwiającymi tańsze podróżowanie w bardzo dobrych warunkach.

Strona internetowa: www.virgintrains.co.uk

Jak już wspomniałem na wstępie, to tylko najważniejsi przewoźnicy kolejowi kursujący po Wielkiej Brytanii.

Mesrseyrail

Pociąg Merseyrail (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

 

Pociągi Eurostar

Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, część została zastąpiona przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę nie podaję cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas – Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.

Strona internetowa: www.eurostar.com

Pociągi Eurostar – szczegółowe informacje

Eurostar

Nowy pociąg Eurostar z Londynu do Brukseli
(aut. Bas Meijer, CC-BY-SA, flickr.com)

Pociągi nocne

W Wielkiej Brytanii kursują trzy dalekobieżne pociągi nocne. Oba pociągi należą do najbardziej znanych pociągów dalekobieżnych w Europie, przynajmniej dla osób interesujących się koleją. Pojawiają się w wielu folderach reklamowych i przewodnikach jako niemal luksusowe pociągi, którymi koniecznie trzeba się przejechać. Nie wiem, jak jest w rzeczywistości, ale bilety na miejsca sypialne kosztują kilkaset złotych drożej niż zwykłe.

Caledonian Sleeper

Pod nazwą handlową Caledonian Sleeper kryją się tak naprawdę dwa pociągi nocne kursujące pomiędzy Londynem a najważniejszymi szkockimi miastami. Pociąg Highland Sleeper prowadzi wagony do Inverness, Aberdeen i Fort William. Wagony przełączane są podczas postoju technicznego w Edynburgu.

Drugi pociąg to Lowland Sleeper z wagonami do Edynburgu i Glasgow rozłączanymi na stacji Carstairs.

Pociągi nie kursują w nocy z soboty na niedzielę, w Święta Bożego Narodzenia oraz w Sylwestra.

Pociągi Caledonian Sleeper zestawione są z wagonów sypialnych z przedziałami jednoosobowymi (First Class), wagonów sypialnych z przedziałami dwuosobowymi (Standard Class), wagonów bezprzedziałowych z fotelami wypoczynkowymi (Sleeper Seat) oraz wagon salonowy z możliwością zakupienia przekąsek. Wagon salonowy nie jest dostępny dla osób podróżujących w wagonie z fotelami wypoczynkowymi.

Więcej informacji: www.sleeper.scot

Night Riviera

Drugi z dalekobieżnych nocnych pociągów w Wielkiej Brytanii to Night Riviera kursujący na trasie Londyn – Penzance. Pociąg uruchamiany jest przez Great Western Railway.

Pociąg zestawiony jest z wagonów sypialnych z przedziałami jednoosobowymi i dwuosobowymi, wagonu bezprzedziałowego z miejscami do siedzenia oraz wagonu salonowego.

Podobnie jak pociągi Caledonian Sleeper, pociąg Night Riviera nie kursuje w noce z soboty na niedziele w Święta Bożego Narodzenia oraz w Sylwestra.

Obowiązuje taryfa Sleeper Advance – bilety kupowane z wyprzedzeniem, czyli im wcześniej kupisz, tym mniej zapłacisz oraz normalna taryfa, czyli kupujemy bilet z Londynu do któregoś z miast, w których zatrzymuje się pociąg Night Riviera i uiszczamy dopłatę za miejsce w wagonie sypialnym. Pociąg po drodze zatrzymuje się między innymi w Plymouth i Truro.

Bilet na przejazd pociągiem uprawnia do bezpłatnego skorzystania z prysznica na stacji London Paddington

Od 2017 roku pociąg zestawiony jest ze zmodernizowanych wagonów. Jak można wyczytać w opiniach, internauci bardzo krytykują wagon z miejscami do siedzenia.

BELMOND BRITISH PULLMAN

British Pullman to luksusowy pociąg wycieczkowy zarządzany przez firmę Belmond – właściciela podobnych pociągów i ekskluzywnych hoteli w 45 krajach.

W przeciwieństwie do większości pociągów wycieczkowych British Pullman obecnie obsługuje wycieczki jednodniowe. W przeszłości podobno organizowano kilkudniowe wycieczki + nocleg w hotelach, jednak nie mogę zweryfikować tej informacji.

Pociągiem tym podróżują także uczestnicy przejazdów Venice Simplon Orient Express na odcinku Folkestone – Londyn, ewentualnie dalej, w zależności od programu wycieczki.

Pociąg zestawiony jest z parowozu lub lokomotywy spalinowej oraz wagonów wyprodukowanych między 1925 a 1951 rokiem. Wszystkie wagony zostały zmodernizowane i dostosowane do współczesnych standardów. Wyposażone są w stylowe fotele i boazerie. Większość miejsc to miejsca przy stoliku dla dwóch osób siedzących twarzą do siebie, w niektórych wagonach dostępny jest stolik dla jednej osoby lub stolik dla czterech osób.

Zarządca pociągu British Pullman ma obecnie do dyspozycji jedenaście zmodernizowanych wagonów, każdy z wagonów ma swoje imię. Wagony Cygnus, Persea, Minerva i Phoenix mają 26 miejsc, wagony Ione, Ibis, Gwen, Vera i Audrey 20 miejsc + kuchnię, a wagony Lucille i Zena 24 miejsca. Każdy pociąg może przewieźć 252 pasażerów. W składzie pociągu znajduje się także wagon bagażowy.

Dostępnych jest kilka wycieczek tematycznych, na przykład Historic Canterbury z Londynu do Canterbury i z powrotem, Murder Mystery Lunch przypominająca znane z Kanady i Stanów Zjednoczonych pociągi obiadowe (tu z motywami powieści Agathy Christie), czy The Golden Age of Travel do wybory z lokomotywą spalinową lub parowozem.

Szczegółowe informacje: www.belmond.com/trains/europe/uk/belmond-british-pullman

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Yorku

Na temat kolei turystycznych i muzeów kolejnictwa w Wielkiej Brytanii planuję stworzyłem strony, jednak jest jedno muzeum, które muszę polecić w artykule o podróżowaniu koleją po Wielkiej Brytanii w sensie ogólnym. Mowa o Narodowym Muzeum Kolejnictwa w Yorku – największym muzeum kolejnictwa na świecie. Muzeum powinien zwiedzić każdy szanujący się miłośnik kolei.

Muzeum zgromadziło setki tysięcy eksponatów typu dokumenty i zdjęcia przedstawiające rozwój brytyjskiej kolei od XIX wieku do lat współczesnych. Częścią kolekcji są filmy kolejowe, mundury kolejarskie, urządzenia, dzieła sztuki związane z koleją. Zwiedzających z pewnością najbardziej zainteresuje tabor – ponad 100 lokomotyw i blisko 200 innych pojazdów kolejowych. Możemy tu obejrzeć lokomotywy parowe z XIX wieku jeżdżące kiedyś m.in. po torach RPA i Chin, różne zespoły trakcyjne, w tym japoński Shinkansen oraz wagony różnego typu.

Na zwiedzanie Narodowego Muzeum Kolejnictwa warto poświęcić przynajmniej kilka godzin, a w przypadku osób zainteresowanych koleją nawet kilka dni. Muzeum znajduje się przy Leeman Road, czynne jest codziennie (z wyjątkiem wybranych świąt) od 10 do 18. Co najważniejsze – wstęp jest bezpłatny.

Od 2004 roku część kolekcji (ponad 70 pojazdów) wystawiono w Shildon Locomotion Museum” zarządzanym przez Narodowe Muzeum Kolejnictwa. Muzeum mieści się w nowoczesnym budynku w Shildon w hrabstwie Durham.

Strona internetowa: www.nrm.org.uk

Muzeum w Yorku

(aut. Thomas’s Pics, CC-BY, flickr.com)

NAJWAŻNIEJSZE POŁĄCZENIA

Spośród licznych połączeń kolejowych w Wielkiej Brytanii wybrałem najważniejsze z mojego punktu widzenia. Na tej podstronie opisałem połączenia w Anglii, połączenia w Szkocji, Walii i Irlandii Północnej opiszę na stosownych podstronach, podobnie jak niektóre połączenia pomiędzy Anglią a Walią lub Szkocją.

Londyn – Birmingham przez Northampton

London Euston –> Watford Junction –> Milton Keynes Centr. –> Northampton –> Long Buckby –> Rugby –> Coventry –> Canley –> Tile Hill –> Berkswell –> Birmingham International –> Marston Green –> Lea Hall –> Stechford –> Birmingham New Street

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:
NORTHAMPTON – duże, całkiem ładne miasto ze sporą liczbą zachowanych budynków, choć nie są to tak piękne zabytki, jak w najpopularniejszych wśród turystów miastach. Najbardziej charakterystyczny jest ratusz, równie ładnie prezentuje się Biblioteka Centralna. Dużym atutem Northampton są tereny zielone, między innymi ogrody Coton Manor. Miłośnicy kolei powinni odwiedzić miasto w któryś z letnich weekendów i przejechać się koleją retro Northampton & Lamport Railway, jeżdżącą wprawdzie po bardzo krótkiej trasie, ale podobno mającą swój klimat.

COVENTRY – miasto niemal zrównane z ziemią w wyniku bombardowań podczas II wojny światowej, przez co nie zachowały się żadne zabytki, poza ruinami katedry. Poza katedrą jedyne atrakcje to Muzeum Transportu i Muzeum Transportu.

BIRMINGHAM – drugie pod względem liczby mieszkańców miasto Wielkiej Brytanii. Dynamicznie rozwijający się ośrodek handlowy i przemysłowy, ważny węzeł komunikacyjny i port lotniczy. Duże skupisko Polaków. Dominuje współczesna zabudowa, pod względem zabytków Birmingham wypada blado, choć może się podobać np. Aston Hall. Popularne są rejsy lub spacery wzdłuż licznych kanałów przepływających przez miasto. Stosunkowo niedużą liczbę zabytków rekompensują ciekawe muzea, m. in. – skansen Back-to-back, Muzeum Jubilerstwa, Muzeum Kultury i Sztuki, Narodowe Muzeum Motocykli, dawny młyn, Muzeum Długopisów, albo atrakcje typu oceanarium Sea Life.

Londyn – Manchester

London Euston –> Milton Keynes Centr.–> Crewe–> Wilmslow–> Stockport–> Manchester Piccadily

CREWE – ważny węzeł kolejowy. Brzydkie miasto, poza pobliskim Crewe Hall i parkiem wokół rezydencji, nie ma tu nic ciekawego. Jedynie miłośnicy kolei powinni się tu zatrzymać, aby na terenach wokół dworca obejrzeć Crewe Heritage Centre – kolekcję lokomotyw parowych i spalinowych. W sezonie dzieci mogą się przejechać aż trzema kolejkami miniaturowymi.

STOCKPORT – przeciętne miasto, położone około 11 kilometrów od Manchesteru. Jedyne godne uwagi obiekty to ratusz i wiadukt kolejowy nad rzeką Mersey, ewentualnie dawny młyn.

MANCHESTER – jedno z największych angielskich miast, przez dziesięciolecia znane jako miasto przemysłowe, w Polsce kojarzone z klubami piłkarskimi Manchester City i Manchester United. Dziś nowoczesny ośrodek handlowy, przyciągający turystów zabytkami (m. in. ratusz i katedra), muzeami (Muzeum Transportu, Muzeum Policji, Muzeum Nauki i Przemysłu itp.) oraz wieloma innymi atrakcjami typu Chinatown, teatry, kina, galerie, a nawet kolejka miniaturowa w parku Abbotsfield, w dzielnicy Urmston.

Manchester

Manchester (aut. Stacey MacNaught, CC-BY, flickr.com)

Londyn – Liverpool

London Euston –> Stafford–> Crewe–> Runcorn–> Liverpool Lime St.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE

STAFFORD
 – średniej wielkości miasto z ładnym centrum i ruinami zamku na wzgórzu. Bardzo dobre opinie zbiera miejscowy Victoria Park. Jeszcze piękniejszy park jest w niedalekim Shugborough Estate. Dobre miejsce na kilkugodzinną wizytę.

CREWE – ważny węzeł kolejowy. Brzydkie miasto, poza pobliskim Crewe Hall i parkiem wokół rezydencji, nie ma tu nic ciekawego. Jedynie miłośnicy kolei powinni się tu zatrzymać, aby na terenach wokół dworca obejrzeć Crewe Heritage Centre – kolekcję lokomotyw parowych i spalinowych. W sezonie dzieci mogą się przejechać aż trzema kolejkami miniaturowymi.

LIVERPOOL – popularne wśród Polaków miasto, kojarzone z zespołem The Beatles. Jeżeli wybieracie się w swoją pierwszą podróż do Wielkiej Brytanii tanimi liniami lotniczymi, to ze względu na koszty warto wybrać właśnie Liverpool. Największa atrakcja miasto to Albert Dock – pięknie odnowiony stary port. Architektura Liverpoolu nawiązuje do portowo-przemysłowego charakteru miasta, mimo to nie brakuje zabytków (np. katedra) i muzeów (np. Maritime Museum lub przereklamowane Beatles Museum). Warto wejść także na Radio Tower. Dobre miejsce na kilkudniowy pobyt, ewentualnie połączony z wyjazdem do Manchester.

Liverpool

Liverpool (aut. Alison Benbow, CC-BY, flickr.com)

Londyn – Sheffield

London St. Pancras –> Luton –> Bedford –> Wellingborough –> Kettering –> Market Harborough –> Leicester –> Loughborough –> East Midlands Parkway –> Long Eaton –> Derby –> Chesterfield –> Sheffield

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

LUTON AIRPORT PARKWAY
 – stacja kolejowa obsługująca lotnisko London Luton. Pomiędzy stacją a lotniskiem co 10-15 minut kursują autobusy. Z lotniska London Luton odlatują między innymi tanie linie lotnicze do Polski.

BEDFORD – średniej wielkości miasto niedaleko Luton. Przeciętne, spokojne, warto pospacerować po parkach nad brzegiem rzeki Great Ouse. Jedyne atrakcje turystyczne to MuzeumDywizjonu 306, i Panacea Society Museum. W lecie przygotowano kolej miniaturową dla dzieci.

MARKET HARBOROUGH – małe, ładne miasteczko, bardzo dobre miejsce na dwu-, może trzygodzinny pobyt. Ładne budynki w centrum, ruiny zamku i Muzeum Market Harborough pozwalają na polecenie tego miasta dla miłośników spokojnych spacerów po małych miasteczkach.

LEICESTER – niezbyt ładne, ale tętniące życiem miasto z licznym skupiskiem Polonii. Znane jako ośrodek handlowy. Dużo osób przyjeżdża tu na zakupy do markowych sklepów. Należy polecić tereny zielone – parki i ogród botaniczny, a z instytucji kultury National Space Centre. Miasto wielokulturowe z bogatą ofertą lokali gastronomicznych, pubów i dyskotek (klubów). Również ruiny zamku.

LOUGHBOROUGH – przeciętne, spokojne, zadbane miasto z ładną zabudową w centrum, własnym uniwersytetem i malowniczym kanałem. Turyści przyjeżdżają tu, aby sfotografować tabor kolei turystycznej Great Central Railway oraz odwiedzić zakład ludwisarski i Muzeum Ludwisarstwa.

DERBY – duże, typowo przemysłowe miasto. Jedyne, co może zainteresować turystów, to katedra i Muzeum Przemysłu. Uchodzi za brzydkie, smutne miasto, nie jest polecane przez przewodniki, ani przez podróżników.

CHESTERFIELD – około stutysięczne, przeciętne angielskie miasto, z typową niską, zwartą zabudową w centrum, bez szczególnych atrakcji. Niedaleko, pomiędzy Chesterfield a Mansfield stoi piękna rezydencja Hardwick Hall z przylegającym parkiem, a na parkingu przed rezydencją turystów witają ruiny starej rezydencki Hardwick Old Hall.

SHEFFIELD – dawniej typowo przemysłowe miasto, swego czasu popularne wśród polskich turystów ze względu na tanie loty na lotnisko położone niedaleko miasta. Piąte co do wielkości miasto Anglii, w ostatnich latach zmienia się bardziej na ośrodek akademicki i ośrodek firm zajmujących się zaawansowanymi technologiami. Pod względem architektury nie zachwyca, warto zobaczyć jedynie Kelham Island Museum – muzeum przemysłu, Narodowe Muzeum Służb Ratowniczych i atrakcyjne dla dzieci Sheffield Weston Park Museum.

.

Londyn – Norwich

London Liverpool Street –> London-Stratford –> Chelmsford –>Colchester –> Manningtree –> Ipswich –> Stowmarket –> Diss –> Norwich

NAJWAŻNIEJSZE STACJE
CHELMSFORD – niezbyt atrakcyjne miasteczko otoczone malowniczymi terenami zielonym. Z zabytków architektury można wymienić jedynie katedrę, jeśli chodzi o zabudowę, niczym nie różni się od przeciętnych miast regionu. Przewodniki polecają miejscowy ogród zoologiczny (Tropical Wings ZOO), parki, Muzeum Colchester oraz nieduże Essex Police Museum.

COLCHESTER – jak podają źródła, najstarsze miasto w Wielkiej Brytanii. Obecnie uchodzi za ładne miasto warte odwiedzenia. Najbardziej znana atrakcja to zamek z muzeum. Warto pospacerować po centrum i dawnej dzielnicy holenderskiej (Dutch Quarter – podobno jest tam niebezpiecznie) oraz ogród zoologiczny. Ponadto tereny zielone, szczególnie ogrody Beth Chatto.

IPSWICH – nowoczesne miasto, w którym zachowało się trochę zabytkowych budynków w okolicach głównego placu i deptaka. Z zabytków sakralnych można polecić tylko to kościół St. Margaret. W Ipswich działa kilka muzeów – między innymi Muzeum Transportu, Muzeum Ipswich, czy Cliff Road Air Shelter urządzone w dawnym schronie przeciwlotniczym. Dobre miejsce na jednodniową wycieczkę z Londynu.

NORWICH – przyjemnie miasto z zachowanym nieregularnym układem ulic. Najważniejsze zabytki skupione są na niedużej powierzchni, w pobliżu zachowanej średniowiecznej, brukowanej uliczki Elm Hill. Mowa o katedrze, fragmentach murów miejskich, zamku i wieży Cow Tower. Polecane są także spacery nad rzeką przepływającą przez centrum miasta.

LONDYN – HEREFORD

Trasa pociągu Londyn – Hereford

London Paddington –> Slough–> Reading–> Oxford–> Hanborough–> Charlbury–> Kingham–> Moreton-in-Marsh–> Honeybourne–> Evesham–> Pershore–> Worcester Shrub Hill–> Worcester Fo. Street–> Malvern Link–> Great Malvern–> Colwall–> Ledbury–> Hereford

NAJWAŻNIEJSZE STACJE
SLOUGH – przeciętnie, nieciekawe miasto. Stacja przesiadkowa – odjeżdżają stąd pociągi do popularnego Windsoru.

READING – miasto średniej wielkości, ośrodek hrabstwa ceremonialnego Berkshire. Raczej przeciętne miasto, znane z dwóch uniwersytetów. Najładniejsze miejsce to ogrody Forbury, na pocztówkach najczęściej pojawia się natomiast Kościół Matki Bożej. Dodatkowo Muzeum Reading i REME Muzeum Technologii. Miłośnicy festiwali muzycznych zjeżdżają do Reading każdego roku na Reading Festival.

OKSFORD – piękne miasto uniwersyteckie. Bez wątpienia należy do obowiązkowych miejsc do zwiedzenia. Mnóstwo zabytków, mnóstwo muzeów, piękna zabudowa. Idealne miejsce na jednodniową wycieczkę z Londynu. Najlepiej przyjechać do Oksfordu jesienią rano, kiedy miasto często bywa spowite mgłą, co pozwala poczuć niesamowitą atmosferę i ułatwia pracę amatorom fotografii. Jedno z najczęściej odwiedzanych przez turystów miast Wielkiej Brytanii. Na przedmieściach warto zobaczyć tzw. łąki portowe, podmokłe łąki używane jako pastwiska – przy mgle i słońcu tworzą przepiękną scenerię.

EVESHAM – małe miasteczko z ładną zabudową i kolejką parkową. Dobre na dwugodzinny pobyt.

WORCESTER – Bardzo ładne miasto znane głównie z pięknej katedry, gdzie pochowany jest między innymi król Jan bez Ziemi. Worcester oferuje turystom sporo atrakcji – Muzeum Porcelany, malownicze ścieżki nad rzeką Severn, domy z czasów Tudorów w zadbanym centrum, podziemia szpitala Commandery, czy piękne parki. Położone około 50 kilometrów od Birmingham stanowi idealne miejsce na weekendową wycieczkę.

GREAT MALVERN (MALVERN) – uzdrowisko położone na wzgórzach Malvern. Zabytkowa stacja kolejowa, zabytkowe budynki, mnóstwo ścieżek spacerowych, piękne krajobrazy.

LEDBURY – miasteczko liczące niecałe 10 tysięcy mieszkańców. Ładny kościół, zabytkowe budynki w centrum, kilka wąskich uliczek. Niedaleko piękny zamek z parkiem Eastnor Castle. W Ledbury największą popularnością cieszą się zajęcia z garncarstwa w Eastnor Pottery & The Flying Potter.

HEREFORD – miasto liczące około 50 tysięcy mieszkańców, znane z cotygodniowych targów bydła. Hereford może się również pochwalić ładną zabudową w centrum, katedrą i niewielkim muzeum cydru. Wyróżnia się także najstarszy budynek w mieście – Old House z 1621 roku.

Londyn – Dover przez Ashford

St Pancras Intl (Domestic) –> Stratford Intl (Domestic) –> Ebbsfleet Intl (Domestic) –> Ashford(Kent) –> Folkestone West –> Folkestone Central –> Dover Priory

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

ASHFORD
 – miasto bez szczególnych atrakcji turystycznych, ważny węzeł kolejowy. Poza kilkoma ładnymi ulicami w centrum turysta nie znajdzie tu nic ciekawego. Na przedmieściach ogromne centrum handlowe z markowymi sklepami odzieżowymi.

FOLKESTONE – popularne miasto portowe z najróżniejszymi atrakcjami – począwszy od plaż, przez klify, po park rozrywki, funikular na jedno ze wzgórz, po Muzeum Bitwy o Wielką Brytanię, czy Elham Valley Line Trust Countryside Centre & Railway Museum dla miłośników kolei. Najbardziej charakterystyczny obiekt to wiadukt z torami prowadzący do morza – tamtędy wagony wjeżdżały na pokłady statków. Poza sezonem dobre miejsce na spokojny spacer.

DOVER – znany port, z którego odpływają promy do francuskiego Calais. Miasto przeciętne pod względem zabudowy, znane głównie z zamku i białych klifów. Warto także zwiedzić Muzeum Transportu i Museum Dover. W ostatnich miesiącach notuje się coraz większy napływ nielegalnych imigrantów.

Londyn – Dover przez Canterbury

London Victoria –> Bromley South –> St Mary Cray –> Swanley –> Farningham Road –> Longfield –> Meopham –> Sole Street –> Rochester –> Chatham –> Gillingham (Kent) –> Rainham (Kent) –> Newington –> Sittingbourne –> Teynham –> Faversham –Selling(GB) –> Canterbury East –> Bekesbourne –> Adisham –> Aylesham –>Snowdown –> Shepherd’s Well –> Kearsney –> Dover Priory

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

ROCHESTER
 – miasto o bogatej historii, od wieków ważny punkt obronny na szlaku z Londynu do Dover. Położone u ujścia rzeki Medway szczyci się bardzo ładnym zamkiem z wysoką wieżą obronną, udostępnioną zwiedzającym. Ponadto ruiny zamku Upnor, katedra i Guidhall Museum. Ładne miejsce, warto zatrzymać się choć na kilka godzin.

FAVERSHAM – przeciętne miasto, liczące około 19 tysięcy mieszkańców. Ładne uliczki w centrum, natomiast brak jakichś spektakularnych atrakcji, może poza Belton Houses & Gardens. Można zwiedzić, można pominąć.

CANTERBURY – piękne miasto, dawniej najważniejszy ośrodek kościoła anglikańskiego. Dziś turyści odwiedzają Canterbury głównie ze względu na słynną katedrę, jednak miasto ma do zaoferowania o wiele więcej, między innymi opactwo św. Augustyna, największą z zachowanych bram miejskich w Anglii West Gate, czy mury miejskie i ruiny zamku. Do tego piękna zabudowa w centrum i malownicze parki nad rzeką Great Stour. Jeżeli będziecie w Wielkiej Brytanii – obowiązkowy punkt programu.

DOVER – patrz wyżej.

Londyn – Penzance

London Paddington –> Reading –>Exeter St. Davids –> Newton Abbot –>Plymouth –> Liskeard –>Bodmin Parkway –> Par –> St Austell –> Truro –>Redruth –> Camborne –> Hayle –> St Erth –> Penzance

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:
READING – patrz wyżej.

EXETER – stolica Devonu. Centrum, poważnie zniszczone podczas bombardowań w czasie drugiej wojny światowej urodą, ustępuje urodą innym brytyjskim miastom podobnej wielkości. Bombardowania przetrwała katedra. Inne zabytki architektury to Guidhall i Custom House. Popularne są spacery po parkach i okolicach starego portu.

PLYMOUTH – tętniące życiem miasto, w którym zachowało się niewiele starych budynków. Dominije współczesna, często niezbyt ładna zabudowa. Warto zobaczyć cytadelę, akwarium i Plymouth Dome. Miasto można spokojnie pominąć w planie pobytu. W sezonie miłośnicy kolei mogą przejechać się po krótkiej trasie koleją retro Plym Valley Railway.

TRURO – bardzo ładne miasteczko, z górującą nad zabudową majestatyczną katedrą z 1910 roku. W centrum brukowane uliczki, Royal Cornwall Museum oraz ogrody. Dobre miejsce na około trzygodzinny pobyt.

PENZANCE – popularny kurort nadmorski. Znany z rozległej, piaszczystej plaży, w sezonie zapełniającej się wczasowiczami. Charakterystyczny budynek to tzw. Dom Egipski z 1835 roku. Penzance to dobre miejsce na odpoczynek i spacer po licznych, zadbanych ogrodach. Warto popłynąć promem na pobliską wyspę St Michael’s Mount, gdzie znajduje się dawne opactwo, później zamienione w rezydencję.

Londyn – Weymouth

NAJWAŻNIEJSZE STACJE

WINCHESTER
 – popularne wśród turystów nieduże miasto, podobnie jak wiele innych angielskich miast, słynące z pięknej katedry. W katedrze spoczywają między innymi królowie, biskupi, a także między innymi Jane Austen. Ale to nie jedyna atrakcja tego ładnego miasta. W Winchester można zwiedzić kilka muzeów i róznych instytucji kultury, jak na przykład Muzeum Gurków, Muzeum Miasta, Centrum Nauki i Planetarium, Teatr Królewski, albo Szpital św. Krzyża. Uroku dodają zadbane parki.

SOUTHAMPTON – miasto portowe w hrabstwie ceremonialnym Hampshire. Southampton kojarzy się w Polsce głównie z drużyną piłkarską, natomiast w przewodnikach turystycznych w opisach najczęściej pojawia się ruchliwy port towarowy i liczne tereny zielone. Z zabytków architektury najbardziej znane to pozostałości po murach miejskich i brama Bargate. W miejscowym muzeum morskim zgromadzono eksponaty związane z legendarnym statkiem „Titanic”, stąd bowiem wypłynął w swój rejs. W Southampton pracuje i mieszka dużo Polaków, ale miasto raczej nie ma za wiele do zaoferowania. Może być natomiast dobrą bazą wypadową – blisko stąd do Winchester, Salisbury, a bardziej zamożne osoby mogą popłynąć promem na wyspę Wight.

BOURNEMOUTH – popularna nadmorska miejscowość wypoczynkowa. Piękne plaże i liczne ośrodki wypoczynkowe każdego roku przyciągają wczasowiczów z całej Anglii. Zabudowa współczesna, jedyny godny uwagi zabytek to kościół św. Piotra.

POOLE – kurort wypoczynkowy sąsiadujący z Bournemouth. Również współczesna zabudowa, miasto znane jest z drużyny żużlowej. Największą atrakcją jest nadbrzeże, na którym w sezonie o każdej porze dnia można spotkać tłumy przechadzających się turystów, a miłośników kolei zainteresuje bocznica kolejowa do portu. Za Poole przebiega najładniejszy fragment linii – tory wiodą tuż nad wodą.

WAREHAM – historyczne miasto portowe. Obecnie niewiele pozostało po czasach świetności, miasteczko liczy zaledwie pięć tysięcy mieszkańców, ale w centrum jest kilka ładnych ulic i jeżeli ktoś woli to od zgiełku zatłoczonych ośrodków Poole lub Bournemouth, może zatrzymać się na kilka godzin właśnie w Wareham. Najładniejsze miejsce to nadbrzeże rzeki Frome.

DORCHESTER – niewielkie, około 16-tysięczne, ładne, spokojne miasteczko w hrabstwie Dorset. Dobre miejsce na krótki spacer, połączony ze zwiedzaniem muzea wojskowości „The Keep Military Museum” w zabytkowym budynku. Do tego niewielkie Teddy Bear Museum, czyli muzeum pluszowych niedźwiadków oraz Muzeum Hrabstwa Dorset. Warto zatrzymać się na chwilę.

WEYMOUTH – popularna miejscowość wypoczynkowa licząca około 50 tysięcy mieszkańców. Słynie z przepięknych, czystych plaż, rozciągających się na powierzchni wielu kilometrów. W centrum zachowała się niska, zabytkowa zabudowa. Bardzo ładne miejscowość, wprost stworzona do długich, romantycznych spacerów. Miłośników kolei zainteresuje fakt, że pociągi z Londynu dawniej dojeżdżały do portu, skąd odpływają promy na Jersey i Guernsey, obecnie pozostała po nich nieczynna bocznica prowadząca przez centrum miasta. Z innej linii kolejowej zrobiono ścieżkę rowerową.

Weymouth

Weymouth (aut. Martyn Wright, CC-BY, flickr.com)

Brighton – Southampton

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE BRIGHTON – SOUTHAMPTON

Najważniejsze stacje na trasie Brighton – Southampton

WORTHING – popularna nadmorska miejscowość wypoczynkowa – ładne plaże i molo. Miejscowość najlepiej wygląda widziana właśnie z molo. W Worthing znajduje się jedno z najdłużej działających brytyjskich kin – Dome Cinema założone w 1911 roku. Liczne parki i inne tereny zielone.

CHICHESTER – ładne miasteczko o długiej historii. Obecnie kojarzone z katedrą, choć sama zabudowa miasta, a szczególnie rynek i deptak również wyglądają bardzo ładnie. W lecie dużo wczasowiczów, z których część wybiera pobliski kurort nadmorski Bognor Regis, oddalony o około 10 kilometrów od Chichester.

COSHAM – stacja na północnych przedmieściach portowego miasta Portsmouth. W Portsmouth przeważa współczesna zabudowa, zachowały się tylko nieliczne zabytkowe obiekty, z których warto wymienić rotundę. Zwiedzający najczęściej udają się do starej stoczni oraz Muzeum Charlesa Dickensa. Na miastem góruje wieża widokowa o wysokości 170 metrów Spinnaker Tower – również popularna atrakcja turystyczna.

SOUTHAMPTON – miasto portowe w hrabstwie ceremonialnym Hampshire. Southampton kojarzy się w Polsce głównie z drużyną piłkarską, natomiast w przewodnikach turystycznych w opisach najczęściej pojawia się ruchliwy port towarowy i liczne tereny zielone. Z zabytków architektury najbardziej znane to pozostałości po murach miejskich i brama Bargate. W miejscowym muzeum morskim zgromadzono eksponaty związane z legendarnym statkiem „Titanic”, stąd bowiem wypłynął w swój rejs. W Southampton pracuje i mieszka dużo Polaków, ale miasto raczej nie ma za wiele do zaoferowania. Może być natomiast dobrą bazą wypadową – blisko stąd do Winchester, Salisbury, a bardziej zamożne osoby mogą popłynąć promem na wyspę Wight.

Brighton – Ashford

NAJWAŻNIEJSZE STACJE

BRIGHTON
 – bardzo ładne miasto nad Kanałem La Manche, ośrodek wypoczynkowy i siedziba prestiżowego Uniwersytetu Sussex. Dla miłośników kolei największą atrakcją będzie kolej Volks’s Electric Travel wiodąca wzdłuż wybrzeża – uruchomiona w 1883 roku jest najstarszą czynną koleją elektryczną na świecie. Inne atrakcje to choćby Pawilon Królewski i Diabelski Młyn. Poza tym piękne plaże, luksusowe hotele i dogodne połączenia kolejowe umożliwiające łatwy transport pomiędzy pobliskimi miejscowościami. Miasto warte odwiedzenia, lecz w ciepłe, słoneczne dni przeżywa najazd turystów, a ceny są stosunkowo wysokie.

LEWES – miasteczko liczące niecałe 16 tysięcy mieszkańców, o bogatej historii, sięgającej czasów początków państwowości angielskiej. Jak na miasteczko o takiej wielkości, posiada sporo atrakcji turystycznych – najbardziej znana to zamek górujący nad miastem, na terenie którego mieści się muzeum. Centrum ładne, o zwartej, niskiej zabudowie. Miłośnicy wydarzeń kulturalnych powinni zajrzeć do Lewes 5 listopada – co roku odbywają się wtedy parady upamiętniające udaremnienie tzw. „Spisku prochowego” (ang. Gunpowder Plot) z 1605 roku. Warto tu wpaść choćby na kilka godzin.

EASTBOURNE – średniej wielkości miasto nadmorskie, miłośnikom tenisa kojarzące się z prestiżowym turniejem kobiet. Dynamicznie rozwijająca się miejscowość wypoczynkowa, przyciągająca turystów plażami, spokojem i pięknymi krajobrazami. Jeśli chodzi o architekturę, dominuje zabudowa współczesna, choć nie sposób nie dostrzec takich perełek jak ratusz, czy budynek teatru z 1884 roku. Ładne ogrody i parki oraz klif Beachy Head – ulubione miejsce samobójców. Pod klifem stoi ładna latarnia.

HASTINGS – kolejne z pięknych nadmorskich miast hrabstwa East Sussex. Znane z bitwy o Hastings, stoczonej w 1066 przez Normanów pod dowództwem Wilhelma Zdobywcy a pospolitym ruszeniem Harolda II. Jedna z bitew decydujących o biegu historii. Pole bitwy znajduje się w pobliżu miasta, w samym mieście turyści mogą zwiedzić interaktywne muzeum bitwy. Samo Hastings to popularne miasto, godne polecenia ze względu na architekturę, zamek, plaże, muzea i dwie kolejki linowo-terenowe wjeżdżające na klify, z których rozpościerają się piękne widoki.

RYE – mała miejscowość trochę rzadziej odwiedzana przez turystów, a szkoda, bo na niewielkiej powierzchni zabytkowego centrum można zwiedzić zamek, pospacerować po wąskich, brukowanych malowniczych uliczkach oraz przejść się wzdłuż brzegów trzech rzek, u których zbiegu leży Rye. Miasteczko warte zobaczenia ze względu na spokój, ładne centrum i specyficzną małomiasteczkową atmosferę, pozwalającą poczuć prawdziwą Anglię. Dobre miejsce na kilkugodzinny pobyt. Plaże i morze znajdują się tylko 3 kilometry od miasta.

ASHFORD – patrz wyżej.

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: