Kolej na Podróż

Kolej w Macedonii Północnej – przewodnik dla pasażerów (akt. 05.2019)

Macedońska sieć kolejowa nie jest zbyt rozbudowana. W zasadzie jedynym węzłem kolejowym jest stolica kraju – Skopje, skąd odjeżdżają wszystkie pociągi. Rolę węzła kolejowego można także przypisać stacji Veles, znajdującej się kilka kilometrów od centrum miasteczka o tej samej nazwie. Wszystkie szlaki są jednotorowe, infrastruktura jest bardzo zaniedbana, przez co poza połączeniami Veles – Skopje kolej nie cieszy się specjalnym powodzeniem.

Bilety nie są jakoś szczególnie tanie, ale nie powinny nadwerężyć kieszeni.

Koleje macedońskie są niedoinwestowane. Dziesięć lat temu wydawało mi się, że prezentują przyzwoity poziom. Jak donoszą czytelnicy, w rzeczywistości nie jest tak dobrze. W pociągach nie zawsze bywa przestrzegany zakaz palenia, dużo do życzenia pozostawia czystość składów i okolic szlaków. W ostatnich latach poczyniono szereg inwestycji – dokonano niezbędnych prac remontowych na dworcu kolejowym w Skopje (wyremontowano między innymi okropne toalety) oraz 10 innych ważnych dworcach (np. w Bitoli, Veles, Gevgeliji i Prilepie), a także zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne produkcji chińskiej.

Budowana jest linia kolejowa łącząca Macedonię Północną z Bułgarią

Na blogach podróżniczych kilkakrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że Macedonia Północna to kraj, w którym można się zakochać albo go znienawidzić. Według mnie to bzdura. Dwukrotnie przejeżdżałem przez ten kraj, raz cały dzień poświęciłem na Skopje i w sumie nie odczuwam żadnych emocji. Skopje bardzo mnie rozczarowało, a reszta – ładne krajobrazy, natomiast innych miast nie widziałem i nie odczuwam takiej potrzeby.

Przewoźnik narodowy: Makedonski Železnici
Strona internetowa: www.mzt.mk
Ostatnia aktualizacja: 09.05.2019 (data pierwszej publikacji: 21 STYCZEŃ 2012)

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Skopje – praktyczny przewodnik (zaktualizowany)
Pociągiem do Macedonii Północnej – przewodnik (aktualizacja 2019)

Macedonia mapa kolejowa

Mapa sieci kolei macedońskich (źródło: Wikimedia Commons)

 

Rozkład jazdy 

Rozkładu kolei macedońskich nie ma w wyszukiwarkach międzynarodowych, czy w rozkładzie jazdy na stronie PKP. Dostępny jest jedynie na stronach internetowych macedońskiego przewoźnika.

mzt.mk – strona internetowa kolei macedońskich. W prawym górnym rogu znajduje się odnośnik do wersji w języku angielskim. Niestety, nie wszystko zostało przetłumaczone i w wersji angielskiej dużo informacji jest nieaktualnych.

mzt.mk/vozen-red/ – rozkład jazdy w relacjach ze Skopje i do Skopje. Tylko w macedońskiej wersji strony internetowej kolei macedońskich jest aktualny rozkład.

Rozkład jazdy według relacji w plikach .pdf – prawdopodobnie nieaktualny.

www.sas.com.mk/default.aspx?cid=1053&l=34 – strona z rozkładami odjazdów i przyjazdów z dworca autobusowego w Skopje. Strona tylko w języku macedońskim, interfejs niezbyt intuicyjny, ale nie znalazłem nic lepszego.

W przeciwieństwie do większości bałkańskich krajów rozkład jazdy można traktować poważnie. Wyjątkiem jest komunikacja miejska, gdzie autobus jedzie, albo nie jedzie.

Macedonia pociąg

Nowy nabytek kolei macedońskich (źródło: Ministerstwo Transportu Macedonii Płn.)

 

Podróż pociągiem po Macedonii

Sieć kolejowa w Macedonii nie jest rozbudowana, więc kursuje tylko kilka pociągów krajowych. Z punktu widzenia turysty to pociągi Skopje – Bitola. Pociągiem nie dojedziemy do Ohrydu, najbliższa stacja to właśnie Bitola (ładne miasto), skąd kursują liczne autobusy. Do Ohrydu dojedziemy także autobusem ze Skopje.

Jak informują czytelnicy, macedońskie koleje obecnie są w kiepskim stanie. W pociągach oficjalnie obowiązuje zakaz palenia, ale nie jest przestrzegany, nawet w nowych chińskich składach panuje brud, a jadąc można zaobserwować na przykład wyrzucanie worków ze śmieciami przez okna pociągu.

Zniżki w ruchu krajowym

Studenci do ukończenia 26 roku życia z ważną kartą Euro 26, ISIC lub legitymacjami macedońskimi – 50%.

Seniorzy i emeryci po ukończeniu 60 roku życia mają prawo do zniżki 30%. Należy mieć przy sobie legitymację K13 wydawaną przez kasy osobowe na stacjach kolejowych. Nie wiem, czy dotyczy cudzoziemców.

Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca, dzieci w wieku od 4 do ukończenia 12 roku życia podróżują ze zniżką 50% w pierwszej i drugiej klasie.

Grupy zorganizowane mogą skorzystać ze zniżki 50%, ale dotyczy ona tylko wycieczek organizowanych przez szkoły, instytucje kulturalne, stowarzyszenia itp., więc dla cudzoziemców raczej nie ma znaczenia. Grupa zorganizowana według przepisów kolei macedońskich to grupa licząca co najmniej 6 osób. Przejazdy grupowe ze zniżką muszą być zgłaszane z wyprzedzeniem, podstawą do otrzymania zniżki jest formularz K16 z pieczątkami i podpisami uprawnionych pracowników administracji kolei macedońskich.

Dziennikarzom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Macedonii przysługuje zniżka 30% w drugiej klasie. Podstawą do otrzymania zniżki jest legitymacja wydana przez wspomniane stowarzyszenie.

Osoby niewidome zrzeszone w Związku Niewidomych Republiki Macedonii są uprawnione do zniżki 75%. Taką samą zniżkę otrzymuje osoba towarzysząca. Zniżka tylko z legitymacją Związku Niewidomych Republiki Macedonii.

Stary szynobu

Stary szynobus kolei macedońskich (źródło: materiały prasowe kolei macedońskich)

 

Połączenia krajowe

Macedonia to mały kraj, więc i połączeń kolejowych jest tylko kilka. Jeśli zaliczacie linie kolejowe, jeden dzień powinien wystarczyć na zaliczenie jednej linii (przejazd tam i z powrotem).

SKOPJE – BITOLA

Pociąg łączący stolicę Macedonii z drugim pod względem wielkości macedońskim miastem – Bitolą. Bardzo często wybierany przez turystów. Pociąg jedzie stosunkowo szybko, lecz często zatrzymuje się na stacjach położonych w szczerym polu. W upały podróż nie należy do przyjemnych – zdarzają się wtedy duże opóźnienia, podobnie jak zimą. Na odcinku Prilep – Bitola pociąg bywa zatłoczony. Jak meldują podróżnicy, trasa należy do najładniejszych w regionie.

Z miast na trasie pociągu warto zobaczyć Prilep i Bitolę, przy czym dworzec kolejowy w Prilepie położony jest daleko od centrum miasta.

Trasa pociągu:

Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Topolka –> Čaška –> Stari Grad –> Martolci –> V. Antevski –> Teovo –> Sogle–> Bogomila –> Oreše –> Gostiražni –> Slepče –> Brailovo –> Senokos –> Prilep –> Galičani –> B. Gumno –> Trojkrsti –> Novoselani –> Loznani –> D. Gruev –> Bitola

Skopje - Bitola

Skład wagonowy Skopje – Bitola (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

SKOPJE – GEVGELIJA

Pociąg ze Skopje do miasta Gevgelija przemierza trasę Skopje – Saloniki, docierając do przygranicznego miasta Gevgelija, w którym raczej nie ma co zwiedzać. Jest to stosunkowo drogie miasto, swego czasu znane głównie z kasyn. Do Veles pociąg jedzie szybko, później zwalnia, lecz prędkość oscyluje w granicach 50-60 km/h. Widoki bardzo ładne.

Trasa pociągu:

Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Kadina Reka –> Pčiwa –> Rajko Žinzifov –> Veles –>Zgropolci –> Nogaevci –> Gradsko –> Stobi –> Kukuričani –> Crveni Bregovi –> Krivolak –> Negotino V. –> Dubrovo –> Demir Kapija –> Klisura –> Miravci –> Miletkovo –> Smokvica Nova –> Smokvica –> Prdejci –> Gevgelija

RVR Macedonia

Pojazd RVR „Gorbaczow” kolei macedońskich (rzadko spotykany)

SKOPJE – KICZEWO

Trasa ze Skopje na północny zachód Macedonii do miasta Kiczewo. Brak szczegółowych informacji na temat prędkości szlakowej, z moich danych wynika, że jeżdżą tam zarówno składy wagonowe, jak i spalinowe zespoły trakcyjne, a połączenie nie cieszy się szczególną popularnością.

Ważniejsze miasta po drodze to Gostivar i Tetowo, choć osobiście nie polecałbym tych miast na zwiedzanie ze względu na zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą.

Trasa pociągu:

Skopje –> Železarnica –> Skopje Sever –> Gorće Petrov –> Saraj –> Sulari –> Raduša –> Orašje –> Jegunovce –> Jegunovce f-ka –> Rataje –> Tetovo –> Brvenica –> Žerovjane –> Vranovci –> Gostivar –> Lakavica –> Padalište –> Zajas –> Strogomište –> Dlapkin Dol –> Kičevo

SKOPJE – KOCZANI

Połączenie kolejowe niezbyt popularne wśród turystów odwiedzających Macedonię. Pod względem turystycznym trasa atrakcyjna widokowo, jednak same miasta po drodze i Koczani to głównie blokowiska, ze słabo rozwiniętą infrastrukturą typu noclegi.

Nie mam danych na temat prędkości szlakowej.

Trasa pociągu:

Skopje – Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Košulčevi –> Jazla –> Taso Arsov –> Orce –> Ovče Pole–> Štip –> Balvan –> Vanco Prke –> Zletovica –> Sokolarci –> Obleševo –> Koczani

SKOPJE – TABANOVCI

Pociągi kursujace ze stolicy Macedonii Północnej do miejscowości Tabanovci, na granicy macedońsko-serbskiej. Prędkość średnia, ładne widoki, po drodze można zatrzymać się w mieście Kumanovo, w którym jednak niewiele ciekawego zobaczymy, a sam dworzec kolejowy znajduje się daleko od centrum.

Trasa pociągu:

Skopje –> Maxari –> Ilinden –> Miladinovci –> Deqadrovci –> Agino Selo –> Romanovci –> Prevoj –> Kumanovo –> Karpoš –> Tabanovci

Druga klasa

Koleje macedońskie – wnętrze wagonu drugiej klasy

 

Połączenia międzynarodowe

Macedonia Północna do niedawna posiadała połączenia kolejowe z Serbią i Grecją. Od 2018 roku pociąg Belgrad – Saloniki przez Skopje uruchamiany jest tylko w wakacje. Do Albanii można dojechać jedynie autobusami. Z dworca autobusowego w Skopje codziennie odjeżdża kilka autobusów bezpośrednich do Tirany.

Grecja/Serbia

1 października 2018 roku został zlikwidowany pociąg nocny Belgrad – Saloniki, który i tak dojeżdżał do Skopje lub Gevgeliji, skąd można było się dostać do Salonik autobusem komunikacji zastępczej lub zwykłym autobusem rejsowym. Od 1 października 2018 roku nie kursują pociągi pomiędzy Serbią a Macedonią. Kursowanie być może zostanie wznowione w wakacje.

Zakończył się remont linii kolejowej Florina – Bitola. Koleje macedońskie prowadziły testy pociągów – zapowiadane jest uruchomienie pociągu pasażerskiego. Ponadto Macedonia Północna rozważa uruchomienie pociągu Skopje – Saloniki niezależnie od pociągu Belgrad – Saloniki.

W okresie od 14/15 czerwca do 15/16 września 2019 roku pociąg Belgrad – Saloniki będzie kursował w relacji  Belgrad Topčider – Gevgelija przez Skopje. Na odcinku Gevgelija – Saloniki podróżni będą przewożeni autobusami komunikacji zastępczej kolei greckich.

Kosowo

Oficjalnie kursuje jeden pociąg dziennie Skopje – Prisztina. Pociąg widnieje w rozkładzie jazdy, czytelnicy piszą, że pojawia się również na wyświetlaczach pokazujących odjazdy i przyjazdy ze Skopje, ale nie kursuje. Jest to więc pociąg – widmo. Gdyby jednak kursował, to macedoński skład dojeżdża do granicy, gdzie następuje przesiadka na szynobus kolei kosowskich.

Bułgaria

W 2019 roku przyspieszyła budowa linii kolejowej z Kumanova do granicy bułgarskiej. Być może za kilka lat ruszą pociągi pomiędzy Macedonią Północną a Bułgarią.

Macedonia wagon

Wagon I klasy kolei macedońskich

%d bloggers like this: