Kolej w Macedonii Północnej nie należy do najlepszych. Węzeł kolejowy to Skopje i w zasadzie stąd wyjeżdżają wszystkie pociągi. Poza nowymi chińskimi pojazdami tabor jest zaniedbany, podobnie jak stacje i infrastruktura. Połączeń jest mało. Podróż pociągiem po Macedonii Północnej może być dobrym wyborem, jeśli chcemy dostać się ze Skopje do Bitoli i Prilepu.
Bilety nie są jakoś szczególnie tanie, ale nie powinny nadwerężyć kieszeni.
Koleje macedońskie są niedoinwestowane. Dziesięć lat temu wydawało mi się, że prezentują przyzwoity poziom. Jak donoszą czytelnicy, w rzeczywistości nie jest tak dobrze. W pociągach nie zawsze bywa przestrzegany zakaz palenia, dużo do życzenia pozostawia czystość składów i okolic szlaków. W ostatnich latach poczyniono szereg inwestycji – dokonano niezbędnych prac remontowych na dworcu kolejowym w Skopje (wyremontowano między innymi okropne toalety) oraz 10 innych ważnych dworcach (np. w Bitoli, Veles, Gevgeliji i Prilepie), a także zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne produkcji chińskiej.
Budowana jest linia kolejowa łącząca Macedonię Północną z Bułgarią
Na blogach podróżniczych kilkakrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że Macedonia Północna to kraj, w którym można się zakochać albo go znienawidzić. Według mnie to bzdura. Dwukrotnie przejeżdżałem przez ten kraj, raz cały dzień poświęciłem na Skopje i w sumie nie odczuwam żadnych emocji. Skopje bardzo mnie rozczarowało, a reszta – ładne krajobrazy, natomiast innych miast nie widziałem i nie odczuwam takiej potrzeby.
Przewoźnik narodowy: Makedonski Železnici
Strona internetowa: www.mzt.mk
Ostatnia aktualizacja: 04.01.2023 (data pierwszej publikacji: 21 STYCZEŃ 2012)

Mapa sieci kolei macedońskich (źródło: Wikimedia Commons)
Spis treści:
1. Rozkład jazdy
2. Podróż pociągiem po Macedonii
3. Połączenia krajowe
4. Połączenia międzynarodowe
Zastrzeżenie |
---|
Artykuł zawiera informacje ułatwiające samodzielne zaplanowanie podróży. Niektóre mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki dla studentów i rodzin, utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli moje informacje okażą się przydatne, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt. |
1. Rozkład jazdy
Rozkładu kolei macedońskich nie ma w wyszukiwarkach międzynarodowych, czy w rozkładzie jazdy na stronie PKP. Dostępny jest jedynie na stronach internetowych macedońskiego przewoźnika.
mzt.mk – strona internetowa kolei macedońskich. Niestety, nowa wersja strony internetowej wygląda fatalnie, jest trudna w obsłudze, nie została przetłumaczona i nie wiadomo, czy rozkład jazdy jest aktualny. Jeśli chcecie sprawdzić rozkład jazdy, z górnego menu należy wybrać „ПАТНИЧКИ ПРЕВОЗ”, następnie z rozwijanego menu „Возен Ред” i w zależności od potrzeby „Поаѓање од Скопје” (odjazdy ze Skopje) lub „Пристигање во Скопје” (przyjazdy do Skopje).
ruletours – strona z rozkładami odjazdów i przyjazdów z dworca autobusowego w Skopje.
Dawniej koleje macedońskie wydawały się jasnym punktem na tle innych krajów bałkańskich, obecnie raczej trudno powiedzieć, czy rozkład jazdy należy traktować poważnie.
Pociągiem do Macedonii Północnej – przewodnik dla pasażerów

Typowe malowanie macedońskich wagonów

Wagon kolei macedońskich – wnętrze
2. Podróż pociągiem po Macedonii
Sieć kolejowa w Macedonii nie jest rozbudowana, więc kursuje tylko kilka pociągów krajowych. Z punktu widzenia turysty to pociągi Skopje – Bitola. Pociągiem nie dojedziemy do Ochrydy, najbliższa stacja to właśnie Bitola (ładne miasto), skąd kursują liczne autobusy. Do Ochrydy dojedziemy także autobusem ze Skopje.
Jak informują czytelnicy, macedońskie koleje obecnie są w kiepskim stanie. W pociągach oficjalnie obowiązuje zakaz palenia, ale nie jest przestrzegany, nawet w nowych chińskich składach panuje brud, a jadąc można zaobserwować na przykład wyrzucanie worków ze śmieciami przez okna pociągu.
Zniżki w ruchu krajowym
Studenci do ukończenia 26 roku życia z ważną kartą Euro 26, ISIC lub legitymacjami macedońskimi – 50%.
Seniorzy i emeryci po ukończeniu 60 roku życia mają prawo do zniżki 30%. Należy mieć przy sobie legitymację K13 wydawaną przez kasy osobowe na stacjach kolejowych. Nie wiem, czy dotyczy cudzoziemców.
Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca, dzieci w wieku od 4 do ukończenia 12 roku życia podróżują ze zniżką 50% w pierwszej i drugiej klasie.
Grupy zorganizowane mogą skorzystać ze zniżki 50%, ale dotyczy ona tylko wycieczek organizowanych przez szkoły, instytucje kulturalne, stowarzyszenia itp., więc dla cudzoziemców raczej nie ma znaczenia. Grupa zorganizowana według przepisów kolei macedońskich to grupa licząca co najmniej 6 osób. Przejazdy grupowe ze zniżką muszą być zgłaszane z wyprzedzeniem, podstawą do otrzymania zniżki jest formularz K16 z pieczątkami i podpisami uprawnionych pracowników administracji kolei macedońskich.
Dziennikarzom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Macedonii przysługuje zniżka 30% w drugiej klasie. Podstawą do otrzymania zniżki jest legitymacja wydana przez wspomniane stowarzyszenie.
Osoby niewidome zrzeszone w Związku Niewidomych Republiki Macedonii są uprawnione do zniżki 75%. Taką samą zniżkę otrzymuje osoba towarzysząca. Zniżka tylko z legitymacją Związku Niewidomych Republiki Macedonii.

Nowy pociąg kolei macedońskich zakupiony z Chin (fot. mat. prasowe MZ Transport)

Nowy pociąg kolei macedońskich – wnętrze (fot. mat. prasowe MZ Transport)
3. Połączenia krajowe
Macedonia to mały kraj, więc i połączeń kolejowych jest tylko kilka. Jeśli zaliczacie linie kolejowe, jeden dzień powinien wystarczyć na zaliczenie jednej linii (przejazd tam i z powrotem).
SKOPJE – BITOLA
Pociąg łączący stolicę Macedonii z drugim pod względem wielkości macedońskim miastem – Bitolą. Bardzo często wybierany przez turystów. Pociąg jedzie stosunkowo szybko, lecz często zatrzymuje się na stacjach położonych w szczerym polu. W upały podróż nie należy do przyjemnych – zdarzają się wtedy duże opóźnienia, podobnie jak zimą. Na odcinku Prilep – Bitola pociąg bywa zatłoczony. Jak meldują podróżnicy, trasa należy do najładniejszych w regionie.
Z miast na trasie pociągu warto zobaczyć Prilep i Bitolę, przy czym dworzec kolejowy w Prilepie położony jest daleko od centrum miasta.
Trasa pociągu:
Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Topolka –> Čaška –> Stari Grad –> Martolci –> V. Antevski –> Teovo –> Sogle–> Bogomila –> Oreše –> Gostiražni –> Slepče –> Brailovo –> Senokos –> Prilep –> Galičani –> B. Gumno –> Trojkrsti –> Novoselani –> Loznani –> D. Gruev –> Bitola

Skład wagonowy Skopje – Bitola (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)
SKOPJE – GEVGELIJA
Pociąg ze Skopje do miasta Gevgelija przemierza trasę Skopje – Saloniki, docierając do przygranicznego miasta Gevgelija, w którym raczej nie ma co zwiedzać. Jest to stosunkowo drogie miasto, swego czasu znane głównie z kasyn. Do Veles pociąg jedzie szybko, później zwalnia, lecz prędkość oscyluje w granicach 50-60 km/h. Widoki bardzo ładne.
Trasa pociągu:
Skopje –> Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Kadina Reka –> Pčiwa –> Rajko Žinzifov –> Veles –>Zgropolci –> Nogaevci –> Gradsko –> Stobi –> Kukuričani –> Crveni Bregovi –> Krivolak –> Negotino V. –> Dubrovo –> Demir Kapija –> Klisura –> Miravci –> Miletkovo –> Smokvica Nova –> Smokvica –> Prdejci –> Gevgelija

Pojazd RVR „Gorbaczow” kolei macedońskich (rzadko spotykany)

RVR „Gorbaczow” kolei macedońskich – wnętrze
SKOPJE – KICZEWO
Trasa ze Skopje na północny zachód Macedonii do miasta Kiczewo. Brak szczegółowych informacji na temat prędkości szlakowej, z moich danych wynika, że jeżdżą tam zarówno składy wagonowe, jak i spalinowe zespoły trakcyjne, a połączenie nie cieszy się szczególną popularnością.
Ważniejsze miasta po drodze to Gostivar i Tetowo, choć osobiście nie polecałbym tych miast na zwiedzanie ze względu na zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą.
Trasa pociągu:
Skopje –> Železarnica –> Skopje Sever –> Gorće Petrov –> Saraj –> Sulari –> Raduša –> Orašje –> Jegunovce –> Jegunovce f-ka –> Rataje –> Tetovo –> Brvenica –> Žerovjane –> Vranovci –> Gostivar –> Lakavica –> Padalište –> Zajas –> Strogomište –> Dlapkin Dol –> Kičevo

Stary spalinowy zespół trakcyjny kolei macedońskich
SKOPJE – KOCZANI
Połączenie kolejowe niezbyt popularne wśród turystów odwiedzających Macedonię. Pod względem turystycznym trasa atrakcyjna widokowo, jednak same miasta po drodze i Koczani to głównie blokowiska, ze słabo rozwiniętą infrastrukturą typu noclegi.
Nie mam danych na temat prędkości szlakowej.
Trasa pociągu:
Skopje – Lisiče –> Dračevo –> J. Sandanski –> Orešani –> Zelenikovo Novo –> Zelenikovo –> Smesnica –> Rajko Žinzifov –> Veles –> Košulčevi –> Jazla –> Taso Arsov –> Orce –> Ovče Pole–> Štip –> Balvan –> Vanco Prke –> Zletovica –> Sokolarci –> Obleševo –> Koczani
SKOPJE – TABANOVCI
Pociągi kursujace ze stolicy Macedonii Północnej do miejscowości Tabanovci, na granicy macedońsko-serbskiej. Prędkość średnia, ładne widoki, po drodze można zatrzymać się w mieście Kumanovo, w którym jednak niewiele ciekawego zobaczymy, a sam dworzec kolejowy znajduje się daleko od centrum.
Trasa pociągu:
Skopje –> Maxari –> Ilinden –> Miladinovci –> Deqadrovci –> Agino Selo –> Romanovci –> Prevoj –> Kumanovo –> Karpoš –> Tabanovci

Wnętrze wagonu 2 klasy kolei macedońskich
4. Połączenia międzynarodowe
Macedonia Północna do niedawna posiadała połączenia kolejowe z Serbią i Grecją Do Albanii można dojechać jedynie autobusami. Z dworca autobusowego w Skopje codziennie odjeżdża kilka autobusów bezpośrednich do Tirany.
Grecja/Serbia
Brak informacji o kursowaniu pociągu Belgrad – Saloniki w 2023 roku. Nie kursują także pociągi z Bitoli do Floriny – od wielu lat zapowiadano reaktywację połączenia.
Kosowo
Brak połączenia Prisztina – Skopje, choć na taki pociąg można natrafić w rozkładach jazdy.
Bułgaria
W 2019 roku przyspieszyła budowa linii kolejowej z Kumanova do granicy bułgarskiej. Być może za kilka lat ruszą pociągi pomiędzy Macedonią Północną a Bułgarią. Jak donoszą czytelnicy, prace idą bardzo powoli.
Albania
Nie ma połączeń kolejowych pomiędzy Macedonią Północną a Albanią. Dawniej albański pociąg do Pogradca dojeżdżał prawie pod albański brzeg Jeziora Ochrydzkiego, pod granicę albańsko-macedońską. Niestety, linia od prawie dziesięciu lat jest nieczynna. Planowana była budowa linii przez Pogradec do Grecji, ale w ciągu 10 lat pewnie nawet nie rozpoczną prac.
Wsparcie bloga |
---|
Jeśli spodobał ci się blog, możesz go wesprzeć drobną darowizną TUTAJ. Opracowanie wielu artykułów trwa tygodniami, ich aktualizacja rozbudowa i rozbudowa latami. Niestety, w dzisiejszym świecie wartość człowieka wyznacza liczba fanów na portalach społecznościowych i obecność w mediach. Zarabia się na płytkich, tabloidowych treściach, natomiast wartościowe blogi tworzone przez pasjonatów nie są w stanie przetrwać bez wsparcia czytelników. |

Zmodernizowany wagon I klasy