Kolej na Podróż

Kolej w Danii – kompletny przewodnik dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: DSB
Strona internetowa: www.dsb.dk
Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018

Koleje w Europie Albania Austria Belgia Białoruś Bośnia i Hercegowina Bułgaria Chorwacja Czarnogóra Czechy Dania Estonia Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Kosowo Litwa Luksemburg Łotwa Macedonia Mołdawia Niemcy Norwegia Portugalia Rosja Rumunia Serbia Słowacja Słowenia Szwajcaria Szwecja Turcja Ukraina Węgry Wielka Brytania Włochy

W Danii pociągiem można dotrzeć do wszystkich najważniejszych miast. Większość szlaków obsługują koleje państwowe, część Arriva, a pojedyncze inni prywatni przewoźnicy. Nie wszyscy honorują bilety Interrail (szczegóły w ulotce dołączonej do biletu).

Duńskie pociągi Intercity i LYN są szybkie i wygodne, podobnie jak pociągi między Kopenhagą a szwedzkim Malmö. W duńskich pociągach krajowych nie są wymagane dopłaty ani obowiązkowe rezerwacje miejsc. Na głównych trasach warto jednak wykupić miejscówkę, bowiem pociągi bywają zatłoczone.

Spośród zwiedzonych przeze mnie państw Dania spodobała mi się najbardziej pod względem architektonicznym i chętnie zwiedziłbym ten kraj przed całkowitą islamizacją. Niestety, jest bardzo drogo.

Pociągi podmiejskie są różne. Najpopularniejsze czerwone pociągi jeżdżące na liniach podmiejskich w Kopenhadze są wprawdzie wygodne i bardzo ładne, lecz nie mają toalety.
Dania to piękny kraj, lecz bardzo drogi. Ceny są astronomiczne i trudno znaleźć komfortowy nocleg za rozsądną cenę. Uwaga również na wymianę walut w kantorach na dworcach kolejowych. Kursy wyglądają atrakcyjnie, lecz odradzam wymianę ze względu na bardzo wysoką prowizję.

Zobacz również:

Dania – koleje wąskotorowe i turystyczne
Dania – kolej na Bornholmie (historia)

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

Duński pociąg Intercity 

 

Rozkład jazdy i ceny

Kolej w Danii jest bardzo droga, ale dzięki promocjom bilety można kupić tanio, a osoby chcące zwiedzić cały kraj mogą podróżować z biletem Interrail

www.dsb.dk – na stronie kolei duńskich możecie wyszukać interesujące was połączenie oraz sprawdzić cenę.

www.rejseplanen.dk – duńska wyszukiwarka połączeń kolejowych, autobusowych i promowych

Połączenia należy wyszukiwać na reiseankunft.bahn.de

Główna linia to Kopenhaga – Aalborg. Do popularnych miast Ribe, Tonder, czy Esbjerg musimy podróżować z przesiadką (do Esbjerg nie zawsze).

Dużo osób pyta o dojazd do Billund, gdzie znajduje się Legoland. Najbliższa stacja kolejowa to Vejle (dojedziemy tam pociągami z Berlina, Hamburga i Kopenhagi), stamtąd do Billund zabierze nas autobus 143 lub kilka innych.

 

Rzadko spotykany stary duński pociąg 

 

Jak dojechać?

Do Danii można dojechać koleją, promem i koleją lub IC Busem uruchamianym przez Deutsche Bahn i dalej pociągiem. Opis połączeń międzynarodowych w kolejnym dziale, natomiast tutaj przedstawiam gotowe rozwiązania.

Dojazd z Warszawy lub Poznania

Z Warszawy lub Poznania dojedziemy do Kopenhagi w następujący sposób:

a) pociągiem relacji Warszawa – Berlin (początek podróży w Warszawie lub w Poznaniu), ceny zaczynają się od 29 euro z Warszawy i 19 euro z Poznania.
b) z Berlina do Hamburga. Ceny od 29 euro.

c) z Hamburga pociągiem do Danii – kursują pociągi regionalne lub IC do Arhus i Kopenhagi.

UWAGA!!! W wyszukiwarce połączeń nie wpisujemy „Kopenhaga”, tylko „Copenhagen”.

Połączenia należy wyszukiwać na reiseankunft.bahn.de

Pamiętajcie o dzieleniu wyszukiwania na konkretne odcinki. Najpierw bilet Poznań – Berlin lub Warszawa – Berlin, potem bilet Berlin – Kopenhaga lub Berlin – Arhus.

Wyszukiwarka tanich biletów Deutsche Bahn do Danii

 

Pociąg ICE Hamburg – Kopenhaga na promie
(aut. Flemming Karlsen, materiały prasowe kolei duńskich) 

 

Dojazd z Krakowa, Katowic i Wrocławia

Od 27 marca 2015 roku koleje niemieckie Deutsche Bahn uruchamiają dodatkowe autobusy IC Bus z Krakowa i Katowic do Berlina, w tym autobus nocny, dzięki czemu łatwiej mamy dogodne skomunikowanie.

a) jedziemy nocnym IC Busem Kraków – Berlin.
b) odpoczywamy godzinę i kontynuujemy podróż pociągami Berlin – Hamburg i Hamburg – Kopenhaga

Pamiętajmy, że bilety należy kupować osobno na każdy odcinek, bowiem normalnie wyszukiwarka pokaże nam komunikat „Brak informacji o cenie”. Im wcześniej kupimy bilet, tym mamy większe szanse na niską cenę. Połączenia należy wyszukiwać nareiseankunft.bahn.de

Pamiętajcie o dzieleniu wyszukiwania na konkretne odcinki: najpierw Kraków – Berlin, potem Berlin – Kopenhaga.

Dojazd ze Szczecina

Najłatwiej mają mieszkańcy Szczecina i okolic. Koleją mogą dojechać do Berlina (około 10 euro), stamtąd pociągami za 39 euro lub 69 euro (w dni robocze). Kursują również pociągi ze Szczecina do Lubeki (przesiadka na pociąg do Kopenhagi), można też dojechać z przesiadką do Hamburga (przesiadka na pociąg do Kopenhagi lub Aarhus). Na trasie najlepiej skorzystać z oferty Mecklenburg-Vorpommern-Ticket, regionalnego biletu ważnego w dni robocze od 09:00 do 03:00 dnia następnego, a w soboty, niedziele i święta od 00:00 do 03:00 dnia następnego. UWAGA!!! Podczas planowania podróży do wyszukiwarki należy wprowadzać niemieckie nazwy stacji. Lubeka to „Lübeck”, a Kopenhaga to „Copenhagen” lub „Koebenhavn”.

Połączenia należy wyszukiwać na reiseankunft.bahn.de

Dwa razy w tygodniu kursuje również IC Bus kolei niemieckich z Berlina przez Rostok do Kopenhagi. Cena biletów na całą trasę od 29 euro, odcinek Berlin – Rostok od 9 euro a Rostok – Kopenhaga od 19 euro. Rezerwacje i rozkład jazdy w podanej wyżej wyszukiwarce połączeń.

W praktyce przejazd do Danii pociągiem jest bardzo męczący i lepiej wybrać prom do Ystad.

Połączenia międzynarodowe

Dania, ze względu na swoje położenie geograficzne, posiada kolejowe połączenia międzynarodowe jedynie z Niemcami oraz Szwecją. W rozkładzie jazdy 2018/2019 kursują następujące pociągi:

ICE Kopenhaga – Hamburg

Codziennie kursują pociągi pomiędzy Kopenhagą a Hamburgiem. Niestety, ze względu na inwazję imigrantów zdecydowano się na cięcia połączeń, okresowo notuje się również krótkotrwałe zawieszenie kursowania pociągów lub poszczególnych połączeń.

Eurocity Aarhus – Hamburg

Prawdopodobnie dwa razy dziennie (nie jestem pewien) kursują bezpośrednie pociągi Aarhus – Hamburg. Pociąg EC obsługiwany jest przez krótki duński skład – jechałem nim kiedyś – był przepełniony.

Pociągi nocne City Night Line (CNL)

Od 14 grudnia 2014 roku pociągi nocne City Night Line pomiędzy Kopenhagą a Pragą, Zurychem, Amsterdamem i Monachium zostały zlikwidowane z przyczyn ekonomicznych. Pociągi cieszyły się bardzo dużą popularnością, mimo to dużo wcześniej zapadła decyzja o ich likwidacji.

Pociągi Tønder – Niebüll

Pomiędzy duńskim miastem Tønder a niemieckim miasteczkiem Niebüll często kursują lokalne pociągi. Połączenie obsługuje lokalny przewoźnik Norddeutsche Eisenbahn Gesellschaft (neg). Przewoźnik ten nie honoruje biletów Interrail, ale cena za przejazd nie jest zbyt wysoka i wynosi około 5 euro.

W Tønder można się przesiąść do pociągu do Ribe albo Esbjerg (obsługuje Arriva), natomiast w Niebüll do pociągu w stronę Hamburga lub Westerland (połączenia obsługuje NordOstseeBahn, kursują też pociągi Deutsche Bahn kategorii IC ).

Strona internetowa Norddeutsche Eisenbahn Gesellschaft: www.neg-niebuell.de/aktuell.htm

Pociągi Kopenhaga – Malmö

Pomiędzy Kopenhagą a Malmö co 20 minut (od rana do wieczora) kursują pociągi Øresundståg/Öresundståg. Pociągi rozpoczynają swój bieg najczęściej w Helsingør, a kończą nie tylko w Malmö, część bowiem jedzie dalej nawet do Göteborga. Najładniejsza część trasy to przejazd przez most Oresund nad Morzem Bałtyckim. Pociągi zatrzymują się również na stacji Kopenhaga -Lufthaven.

Strona internetowa: www.oresundstag.se

Jeżdżą także bezpośrednie pociągi X2000 Kopenhaga – Sztokholm, ale rozkład i ceny należy sprawdzać na stronie kolei szwedzkich www.sj.se

 

Pociąg z Kopenhagi do Szwecji 

 

Podróż pociągiem po Danii

Kolej w Danii dociera do wszystkich najważniejszych miejscowości. Pociągi jeżdżą bardzo często, są wygodne i szybkie (chociaż prędkość nie przekracza 160 km/h), ale są stosunkowo drogie.

Pociągi nocne nie kursują codziennie (Kopenhaga – Aarhus), ale dobrze kombinując można podróż zaplanować tak, aby przespać godzinę lub dwie na którymś z dworców (poza Kopenhagą na pierwszy rzut oka wydaje się to całkiem dobrym rozwiązaniem) i powrotnym pociągiem wrócić np. do Kopenhagi. Ceny noclegów w Danii są bardzo wysokie, najtańsze noclegi odradzam. Palenie w duńskich pociągach jest zabronione, lecz raz byłem świadkiem łamania zakazu. Pociągi często przyjeżdżają na najważniejsze stacje kilka minut przed czasem, dzięki czemu mają dłuższy postój i pasażerowie mogą wyjść na papierosa na peron (na peronach są wyznaczone strefy dla palaczy, w praktyce pali się wszędzie).

 

Pety na torach. 

 

Ceny pociągów, podobnie jak wszystkiego w Danii, są wysokie.

Warto kupować bilety z tygodniowym wyprzedzeniem – może nam się uda trafić na bilet w taryfie „Orange”, czyli dużo tańszy niż w normalnej cenie. Bilety te bardzo szybko się rozchodzą.

 

Tłok w pociągach Intercity to nic nadzwyczajnego. 

 

Osoby w wieku od 16 do 25 lat włącznie mogą zakupić DSB Wildcard, kartę uprawniającą do podróżowania przez rok ze zniżką 50% pociągami DSB oraz 20% pociągami Øresundståg. W piątki i niedziele zniżka jest niższa i wynosi tylko 25%, podobnie jak w wybrane dni, na które przypadają największe potoki pasażerów. Cena takiej karty zwraca się już po jednej podróży powrotnej, a co dopiero po roku. O ile dobrze zrozumiałem ze strony DSB, do karty kupujemy bilet Ungdomsbillet .

Jeśli chodzi o inne zniżki, to ze strony kolei duńskich niewiele zrozumiałem, nawet po zastosowaniu Google Translatora.

 

Duński pociąg regionalny 

 

Podróż po pograniczu niemiecko-duńskim

Podróż koleją po Danii jest bardzo droga. Jeśli chodzi o pogranicze niemiecko-duńskie, to dostępne są dwie oferty specjalne – jedna pozwala w ciągu jednego dnia podróżować na odcinku od Hamburga do Esbjerg, druga to zryczałtowana opłata za podróż na odcinku niemiecko-duńskim z Hamburga aż do Thisted, przy czym jeśli dobrze zaplanujemy przesiadki, możemy po drodze zwiedzić kilka miast.

Grienzkieker-Ticket

Jedyna interesująca oferta pozwalająca podróżować po pograniczu duńskim, aczkolwiek określenie słowa „niedrogo” byłoby nie na miejscu, bowiem bilet dla jednej osoby na drugą klasę w 2017 roku kosztował 59 euro. Dzięki biletowi sieciowemu ważnemu od 00:00 do 05:00 następnego dnia można przejechać pociągami regionalnymi na przykład z Hamburga do Esbjerg, po drodze zwiedzając piękne miasteczka Tonder i Ribe. Pytanie tylko, czy warto? Niestety, pociągi w Danii są bardzo drogie i pomimo ceny to bardzo atrakcyjna oferta.

Kup bilet Grienzkieker-Ticket w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

 

Ribe – jedno z miast, które chciałbym zwiedzić
(aut. Johan Wieland, CC-BY-ND, flickr.com) 

 

Arriva Nordtyskland

Oferta duńskiego oddziału Arrivy, kolei niemieckich Deutsche Bahn oraz przewoźników Nord-Ostsee-Bahn (NOB) (Niemcy) i Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll (NEG) (Dania). Umożliwia podróż za zryczałtowaną opłatą pomiędzy miastami wybranymi duńskimi a niemieckimi miastami położonymi na liniach Hamburg – Thisted i Hamburg – Aarhus (przez Tønder) – bilet ważny jest tylko w pociągach regionalnych. Szczegółowa mapa oraz warunki dostępne są na stronie internetowej duńskiej Arrivy. Bilety nie są tanie – z Hamburga do Thisted dojedziemy za ok. 110 złotych, ale po drodze możemy zwiedzić jeszcze Tønder i Ribe, o ile dobrze zaplanujemy przesiadki. Niestety, nie kursują pociągi regionalne przez Padborg – pierwszą stację za granicą duńską od strony Flensburga.

Szczegóły oferty: arriva.dk/kort-og-billetter/arriva-nordtyskland

 

Tønder – ładne miasteczko przy granicy niemiecko-duńskiej
(aut. Allie Caulfield, CC-BY, flickr.com) 

 

Muzeum Kolejnictwa w Odense

Każdy miłośnik kolei dysponujący czasem i gotówką powinien odwiedzić Muzeum Kolejnictwa w Odense znajdujące się tuż obok tamtejszego dworca kolejowego. Muzeum jest otwarte codziennie od 10 do 16 (z wyjątkiem niektórych świąt). Na powierzchni 10 000 metrów kwadratowych zgromadzono eksponaty dokumentujące historię kolei w Danii od początków po współczesność. Można zobaczyć m.in. kolekcję starych lokomotyw i wagonów, a w sezonie letnim przejechać się miniaturową kolejką ogrodową. W muzeum działa także sklep oferujący publikacje o tematyce kolejowej. Posiadaczom biletów Interrail przysługuje zniżka od ceny biletu.

Szczegółowe informacje: www.jernbanemuseet.dk – strona oficjalna w języku duńskim i angielskim

Bilet 24-godzinny na Kopenhagę i okolice

Oferta biletów sieciowych kolei duńskich jest fatalna. Turyści chcący zwiedzić coś więcej niż Kopenhagę mają na szczęście możliwość zakupu biletu 24-godzinnego na wszystkie strefy pociągów i metra w regionie metropolitalnym Kopenhagi. Jest to bilet komunikacji miejskiej i podmiejskiej i nie należy go mylić z ofertami Copenhagen Card oraz City Pass, bowiem tamte oferty są ważne tylko w strefach I – IV. Dzięki biletowi 24-godzinnemu na wszystkie strefy, możemy zwiedzić kilka interesujących miast, między innymi Roskilde.

Bilet można kupić w biletomatach na lotniskach, stacjach metra i dworcu kolejowym.

Więcej informacji o ofertach komunikacji miejskiej: www.visitcopenhagen.com
Więcej informacji o strefach komunikacji miejskiej wraz z mapką: insightcopenhagen.tumblr.com

 

Charakterystyczne pociągi podmiejskie w okolicach Kopenhagi 

 

CO ZWIEDZIĆ Z BILETEM 24-GODZINNYM NA KOPENHAGĘ?

Roskilde – miasto znane z letniego festiwalu muzyki rockowej i katedry wpisanej na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, w której znajduję się grobowce duńskich monarchów. Całość uzupełnia malownicze, nieduże Stare Miasto z niską, zwartą zabudową.

Helsingør – występujące również pod nazwą „Elsinore”. Symbolem miasta jest duży zamek Kronberg, ponadto warto przepłynąć się promem do szwedzkiego Helsingborga. Resztę czasu można spędzić na spacerze po bardzo ładnym centrum miasta, ewentualnie zwiedzić Muzeum Morskie i Duńskie Muzeum Techniki (Danmarks Tekniske Museet). Idealne miejsce na jednodniową wycieczkę z Kopenhagi.

 

Zamek w Helsingør (aut. Poom!, CC-BY, flickr.com) 

 

Køge – małe miasteczko z malowniczym centrum z niskimi kamienicami i malowniczymi uliczkami ciągnącymi się w pobliżu portu. W pobliżu park miniatur. Podobno po zmroku miasto jest opanowane przez gangi imigrantów.

Gilleleje – popularna nadmorska miejscowość wypoczynkowa. Pod względem architektonicznym niebrzydkie, choć w Danii znajdziemy ładniejsze miasta. Turyści przyjeżdżają tu głównie dla pobliskich plaż. W lecie miasto zatłoczone, a ceny astronomiczne.

Fredensborg – siedziba duńskiej rodziny królewskiej – zamek (pałac) z rozległym kompleksem parkowym. Oprócz zamku warto zwiedzić zabytkowych cmentarz, na którym pochowano wielu zasłużonych Duńczyków. Na peryferiach wybudowano osiedle domków ekologicznych.

Hillerød – bardzo ładne miasto z pięknym zamkiem Frederiksborg. Zamek wraz z rozległymi ogrodami jest położony nad malowniczym jeziorem. W centrum wyróżnia się Slotsgade, czyli ulica Zamkowa przekształcona w deptak.

Frederiksverk – ośrodek przemysłowy i port. Jedyne, co może zainteresować turystów, to ładny deptak i kościół.

 

Zamek w Hillerød (aut. Jeremy, CC-BY, flickr.com) 

 

Co zwiedzić podróżując pociągiem po Danii

W internecie znajdziecie sporo stron z informacjami o atrakcjach turystycznych Danii. Propozycji jest mnóstwo, dlatego przedstawię tylko najważniejsze informacje według najpopularniejszych linii kolejowych. Największy problem to drożyzna – jedzenie oraz ceny noclegów znacznie uszczuplą portfel nawet zamożnych Polaków.

W przyszłości planuję rozszerzyć wykaz linii wraz z opisami najładniejszych miejsc.

Więcej informacji o atrakcjach turystycznych: www.visitdenmark.pl

 

Pociąg IC4 – nieudany zakup kolei duńskich
(aut. Jens Hasse, materiały prasowe kolei duńskich) 

Linia Kopenhaga – Frederikshavn

Główna linia kolejowa przebiegająca przez największe duńskie miasta. Jeżeli nie macie na nocleg a posiadacie bilet Interrail Global Pass lub Interrail Denmark, możecie przenocować w nocnych pociągach z Kopenhagi na północ i z powrotem. Wiadomo, bezprzedziałowe, ale lepsze to niż nocleg w jakiejś noclegowni za ponad sto złotych.

Odense – miasto zwiedzone przeze mnie w 2008 roku, do którego chętnie przyjechałbym jeszcze raz. Bardzo ładne centrum, Muzeum Hansa Christiana Andersena wraz z dzielnicą malowniczych domków, przy dworcu Muzeum Kolejowe (obowiązkowe dla miłośników kolei), a na peryferiach miasta ogród zoologiczny – świetna propozycja dla rodzin z dziećmi.

Fredericia – jak na Danię to raczej brzydkie miasto. Można pospacerować po deptaku, zwiedzić kilka kościołów i Muzeum Regionalne. Fredericię można też pominąć w planie podróży bez wyrzutów sumienia.

Vejle – ośrodek przemysłowy, dawniej nazywany „duńskim Manchesterem”. Ważny węzeł kolejowy. Obecnie najważniejsze atrakcje to wiatrak, dwa budynki nad fjordem znane pod nazwą „Fala”, ratusz, Muzeum Sztuki, Muzeum Regionalne, w pobliżu Billund z parkiem Legoland oraz wystawa kamieni runicznych w Jelling.

Horsens – pięćdziesięciotysięczne miasto bez jakichś wielkich atrakcji, poza główną ulicą dominuje współczesna zabudowa. Dobre recenzje zbiera Duńskie Muzeum Przemysłu (Danmarks Industrimuseum).

Skanderborg – miasteczko położone nad brzegiem jeziora o tej samej nazwie. Raczej niewyróżniające się niczym szczególnym, zabudowa podobna jak w innych duńskich miastach. Z dworca nad jezioro trzeba kawałek przejść.

Århus – drugie pod względem wielkości miasto Danii. Ośrodek przemysłowy i akademicki, wśród turystów polecany ze względu na mnóstwo restauracji oferujących potrawy kuchni całego świata. Miasto bardzo dobrze wypada także pod względem zabytków oraz oferty muzealnej. Z zabytków należy wymienić katedrę, budynek teatru oraz zabytkowe niskie domy w centrum. Wśród muzeów najwięksżą popularnością cieszy się położone na peryferiach Århus Moesgaard Museum z bogatą kolekcją eksponatów archologiczno-etnograficznych.

Randers – szóste pod względem wielkości duńskie miasto, liczące około 60 tysięcy mieszkańców. Turyści przyjeżdżają tu po to, aby zobaczyć unikalny w skali europejskiej „Las deszczowy” (Randers Regneskov). Pod trzema kopułami stworzono trzy różne środowiska leśne, a zwiedzający mogą obejrzeć różne gatunki roślin i zwierząt. Polecany jako atrakcja dla rodzin z dziećmi. Samo centrum Randers wygląda całkiem ładnie pod względem architektonicznym, choć daleko mu np. do Odense czy Kopenhagi.

Aalborg – średniej wielkości miasto, dynamicznie rozwijający się ośrodek handlowy. Bardzo ładne centrum, kilka muzeów (między innymi Muzeum Garnizonowe, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ogród zoologiczny i zadbane parki. Warto zajrzeć choćby na kilka godzin.

Hjoerring – małe miasteczko z przyjemnym deptakiem. Dobra baza wypadowa do wycieczek po okolicy, w samym Hjoerring jedyne atrakcje to wspomniany deptak i Muzeum Historyczne.

Frederikshavn – miasto portowe; odpływają stąd promy do norweskiego Larvik i szwedzkiego Goteborga. Niewiele zachowanych zabytków – najbardziej charakterystyczny to Wieża Prochowa. W mieście i pobliżu plaże, w okolicy bunkry.

Skansen na przedmieściach Arhus (aut. Guillame Baviere, CC-BY-SA, flickr.com) 

Linia Frederikshavn – Skagen

Malownicza linia lokalna wzdłuż wybrzeża, biegnąca na dużej części równolegle do drogi szybkiego ruchu. Długość linii 39,7 km. Gdybym mógł przejechałbym się, aby zwiedzić Skagen i okolice. Obecnie połączenie obsługuje przewoźnik Nordjyske Jernbaner, a tabor na linii to pociągi Siemens Desiro.

Strona internetowa Nordjyske Jernbaner: www.njba.dk

Skagen – ładne, przyjemne miasteczko, z linią kolejową prowadzącą do samego centrum miasta. Charakterystyczna niska zabudowa, plaże, kościoły, kilka muzeów (między innymi Muzeum Sztuki, Muzeum Ancherów, Muzeum Regionalne oraz muzeum w bunkrze), w okolicy wydmy i szlak latarni morskich udostępnionych do zwiedzania.

Linia Odense – Svendborg

Linia lokalna z Odense przez małe miejscowości do Svendborg. Na linii zwykle kursują pojazdy Siemens Desiro, stosunkowo często bywa uruchamiana komunikacja zastępcza.

Ringe – miasteczko liczące około 5,5 tysiąca mieszkańców. Kilka ładnych budynków w małym centrum, kilka ładnych domków i muzeum regionalne. Jeśli ktoś lubi atmosferę małych miasteczek, może się zatrzymać.

Egeskov slot – piękny zamek z parkiem. Oddalony o 3 kilometry od stacji kolejowej Kværndrup.

Svendborg – piękne miasteczko (26 tys. mieszkańców), port rybacki i ośrodek przemysłu stoczniowego. Bardzo ładna zabudowa centrum, kilka kościołów, możliwość rejsu promem na duńskie wysepki. Na wyspę Tasinge prowadzi most (na wyspie znajduje się między innymi Zamek Waldemara).

 

Odense – dworzec kolejowy 

Linia Vejle – Thisted

Linię do Thisted chciałbym przejechać ze względu na walory widokowe oraz okolice Thisted. Poza tym samo położenie miasteczka przyciąga – na północy, trochę na odludziu. Po drodze pociągi mijają głównie małe miejscowości. Z Thisted kursują głównie pociągi lokalne do Struer, ale jedzie również pociąg LYN Thisted – Kopenhaga. W Velje wjeżdża na magistralę kolejową, opisywaną wyżej. Większość miasteczek na linii opisałbym według schematu – ładna główna ulica i brak atrakcji.

Jelling – maleńkie miasteczko niedaleko Vejle. Znajduje się tu wystawa kamieni runicznych i ładny cmentarzyk.

Herning – jedno z większych miast regionu (ok. 45 tys. mieszkańców), węzeł kolejowy. Pod względem architektonicznym nie wyróżnia się niczym szczególnym, z muzeów najważniejsze to Muzeum Sztuki Współczesnej.

Holstebro – kolejne z przeciętnych miast. W Holstebro jedynym godnym uwagi miejscem jest stosunkowo długa ulica handlowa, zakończona ładnym placem.

Struer – przyjemne miasteczko znane z Ogrodów Japońskich. Zabudowa bez rewelacji, oprócz ogrodów warto zobaczyć Muzeum Struer.

Thisted – małe miasteczko, stacja końcowa linii kolejowej. Malownicze, wąski uliczki z niską, zwartą zabudową, ładna stacja kolejowa, browar. Doskonała baza wypadowa do wycieczek wzdłuż latarni morskich, plaż i bunkrów.

Język duński dla pasażerów kolei

KOLEJ W JĘZYKU DUŃSKIM

bredspor – kolej szerokotorowa
damplokomotiv – lokomotywa parowa
diesellokomotiv – lokomotywa spaliniowa
dieseltogsæt – spalinowy zespół trakcyjny
ellokomotiv – lokomotywa elektryczna
endestation – stacja końcowa
jernbane – kolej
kupé – przedział
liggevogn – wagon z miejscami do leżenia
lokomotivfører – maszynista
motorvogn – wagon motorowy
parkjernbane – kolej parkowa
persontog – pociąg pasażerski
pionerjernbane – kolej dziecięca
pladsbillet – miejscówka, rezerwacja miejsca
smalspor – kolej wąskotorowa (o rozstawie szyn)
smalsporbane – kolej wąskotorowa (o konkretnej kolei)
sovevogn – wagon sypialny
spisevogn – wagon restauracyjny
sporvidde – rozstaw szyn
tog – pociąg
togfører – kierownik pociągu
togsæt – zespół trakcyjny

NA DWORCU:

afgang – odjazdy
ankomst – przyjazdy
bagage – bagaż
bagagebokse – skrzynki bagażowe
banegård – dworzec kolejowy
banegårdshallen – hala dworca
billet – bilet
billetsalg – kasa biletowa
billetautomat – biletomat
elevator – winda
enkeltbillet – bilet w jedną stronę
hittegodskontor – biuro rzeczy znalezionych
jernbanestation – stacja kolejowa
køreplan – rozkład jazdy
perron – peron
posthus – poczta
rabat – ulga, zniżka
rejsecenter – centrum obsługi klienta
returbillet – bilet powrotny
rulletrapper – schody ruchome
spor – tor

 

Peron dworca w Kopenhadze 

 

%d bloggers like this: