Kolej na Podróż

Kolej w Niemczech – przewodnik dla pasażerów (2025)

Kolej w Niemczech przez wiele lat uchodziła za synonim punktualności i wysokiej jakości przewozów. Od jakiegoś czasu daje się zauważyć spadek jakości usług – często zdarzają się strajki i odwołane pociągi, koleje niemieckie nie radzą sobie z klęskami żywiołowymi.

Dużym ułatwieniem stał się wprowadzony w maju 2023 roku bilet Deutschlandticket, dzięki któremu można bardzo tanio podróżować pociągiem po Niemczech, korzystając z połączeń regionalnych. Wadą jest tłok w wielu pociągach.

Przewoźnik narodowy: Deutsche Bahn
Strona internetowa: www.bahn.de
Oficjalny fanpage Deutsche Bahn na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025

SPIS TREŚCI

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Pociągi z Polski do Niemiec
3. Deutschlandticket
4. Połączenia międzynarodowe
5. Podróż pociągiem po Niemczech
6. Oferty przygraniczne
7. Flixtrain
8. Harzer Schmalspurbahnen
9. Najpiękniejsze linie kolejowe
10. Kolej na niemieckich wyspach
11. Najlepsze bazy wypadowe

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele tygodni pracy. W dzisiejszych czasach na takich treściach nie da się zarobić – zarabia się na wychwalaniu za pieniądze miejsc, lokali gastronomicznych i usług, czego nie potrafię robić. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony oraz zmotywuje do lepszej pracy. 

1. Rozkład jazdy i ceny

Na stronie bahn.de (po prawej górnej stronie możliwość zmiany wersji językowej) lub int.bahn.de można sprawdzić aktualny rozkład jazdy, wyszukać połączenie, obliczyć cenę biletu, a także kupić bilet. Bilety Deutsche Bahn dostępne są u wielu międzynarodowych koncernów pośredniczących w sprzedaży biletów.

Co ważne, wyszukiwarka sama proponuje ceny promocyjne oraz pokazuje ceny wybranych połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez koleje niemieckie.

Wprowadzając dane do wyszukiwarki pamiętajcie, że nazwy niektórych niemieckich miast są inne niż w języku polskim, a wyszukiwarka nie rozpoznaje polskich nazw. Przykłady:

Akwizgran – Aachen
Brema – Bremen
Budziszyn – Bautzen
Chociebuż – Cottbus
Drezno – Dresden
Getynga – Göttingen
Kilonia – Kiel
Koblencja – Koblenz
Kolonia – Köln lub Cologne
Lipsk – Leipzig
Lubeka – Lübeck
Moguncja – Mainz
Monachium – Munich lub München
Norymberga – Nürnberg
Ratyzbona – Regensburg

RE

Nocny pociąg RE Berlin – Brandenburg na stacji Berlin Hbf

2. Pociągi z Polski do Niemiec

Polska posiada sporo połączeń kolejowych z Niemcami, obsługiwanych przez różnych przewoźników. W artykule podaję tylko podstawowe informacje, więcej o tych konkretnych połączeniach przeczytacie na stronach przewoźników lub w innych artykułach. Niestety, nie da się na bieżąco śledzić wszystkich cen i ofert promocyjnych.

PKP Intercity

Kilka razy dziennie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Warszawą i Poznaniem a Berlinem (BWE) oraz jeden pociąg dziennie relacji Gdynia – Berlin (BGE).

Od grudnia 2020 roku kursuje bezpośredni pociąg EIC Wawel Kraków – Berlin. Jest to pociąg dzienny, jadący między innymi przez Katowice, Opole, Wrocław, Głogów i Zieloną Górę.

Promocyjne bilety na pociągi Warszawa – Berlin i Gdynia – Berlin czasami były dostępne 3 dni przed planowaną podróżą. W systemie sprzedaży PKP Intercity przy wyborze biletu należy zaznaczyć pole „Oferta Specjalna” pod polem „Rodzaj ulgi”. Jeśli nie zaznaczymy tego pola, system okłamie nas, że bilety w ofercie specjalnej są niedostępne i pokazuje się cena bazowa. Sam się na to nabrałem i musiałem jechać Polskim Busem (obecnie Flixbus).

Pamiętajcie, że niemiecka Kolonia to w wyszukiwarce „Köln” lub „Cologne”.

10 grudnia 2023 został zlikwidowany pociąg nocny z Budapesztu przez Opole i Wrocław do Berlina. W zamian PKP uruchomiło pociąg dzienny z Krakowa.

Bilety do Niemiec można zakupić na stronie www.intercity.pl.

PKP Intercity

Wagony PKP Intercity na stacji Berlin Hbf

Polregio

Firma Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne, przygotowała szereg ofert dla pasażerów wybierających się do Niemiec. Najciekawsza z nich to specjalna taryfa przygraniczna Związku Transportowego Berlin – Brandenburgia (VBB), pozwalająca tanio podróżować np. ze Szczecina do Berlina

Posiadacze biletów w relacji krajowych, na wybranych przejściach granicznych, mają obowiązek wykupienia „przejściówki” za 4-10 zł pomiędzy ostatnią stacją po polskiej stronie granicy, a pierwszą stacją po drugiej stronie granicy.

Pełna oferta Polregio znajduje się TUTAJ. Polregio znacznie poprawiło swoją stronę i warto zapoznać się z ofertami. Według tej strony w kasach PR w Szczecinie można kupić także bilety jednodniowe na określone landy. Szczegółowe informacje o tych biletach znajdziecie na dole artykułu.

Polregio we współpracy z Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) obsługuje na odcinku Kustrin – Kostrzyn nad Odrą pociąg Berlin – Kostrzyn.

Koleje Dolnośląskie

W ubiegłych latach Koleje Dolnośląskie uruchamiały bezpośrednie pociągi Wrocław – Drezno, w trakcie opracowywania artykułu nie kursowały bezpośrednie pociągi Zgorzelec – Drezno (do Zgorzelca można dojechać pociągami z Wrocławia) oraz Jelenia Góra – Görlitz, gdzie można się przesiąść na pociąg do Gniezna. Obowiązuje Promocja Drezdeńska, jednak nie są to szczególnie tanie bilety.

Rozkład jazdy pociągów można znaleźć w wyszukiwarkach połączeń PKP.

Osoby podróżujące z Bolesławca, Jeleniej Góry pociągami Kolei Dolnośląskich np. do Görlitz, czy Budziszyna mogą skorzystać z biletu Euro-Nysa.

Berlin - Kostrzyn pociąg

Pesa Link jako pociąg Berlin – Kostrzyn nad Odrą

3. Deutschlandticket za 58 euro

Kolej w Niemczech stała się bardzo przystępna dla turystów. Od maja 2023 roku można podróżować po Niemczech z biletem Deutschlandticket, umożliwiającym korzystanie z komunikacji regionalnej – kolejowej, autobusowej i innych dotowanych połączeń. Bilet jest wydawany w formie abonamentu. Obecnie bilet kosztuje 58 euro miesięcznie. W wakacje 2022 roku kosztował 9 euro.

Bilet będzie ważny od pierwszego do ostatniego dnia każdego miesiąca. Pewne różnice w honorowaniu biletu są w niektórych landach, ale posiadanie biletu ogólnie uprawnia do podróży wszystkimi pociągami S-Bahn, regionalnymi i ekspresami regionalnymi, wchodzącymi w skład zintegrowanego systemu transportu publicznego. Ponadto autobusy, tramwaje, metro, wszystko za niewiarygodnie niską cenę.

Bilet nie jest honorowany w pociągach wyższych kategorii – IC, ICE, EC, TGV i innych, jak również na kolejach turystycznych i większości wąskotorowych.

Bilet za 58 euro dostępny jest tylko w formie cyfrowej (konieczna jest rejestracja, dostępna także dla osób spoza Niemiec), w abonamencie (z którego można zrezygnować do 10 dnia wcześniejszego miesiąca).

Szczegółów funkcjonowania biletu nie znam, więc nie potrafię napisać więcej. 

4. Połączenia międzynarodowe

Kolej w Niemczech to od lat rozbudowana siatka połączeń międzynarodowych. Pociągi dalekobieżne obsługują głównie koleje Deutsche Bahn, pociągi regionalne obsługiwane są przez różnych przewoźników, w związku z czym nie jestem w stanie opisać cenników połączeń. W przypadku połączeń dalekobieżnych najlepiej wyszukać interesujące nas połączenie w wyszukiwarce połączeń Deutsche Bahn int.bahn.de.

Bilety międzynarodowe Deutsche Bahn dzielą się na Super Sparpreis Europa – najtańsze bilety promocyjne, nie ma możliwości wymiany ani zwrotu biletu Sparpreis Europa – droższe o kilka euro, istnieje możliwość anulowania za wysoką opłatą (w trakcie opracowywania artykułu 10 euro), ponadto w cenie biletu zawarty jest City-Ticket (w 130 niemieckich miastach), czyli jeden przejazd środkami komunikacji publicznej na dworzec kolejowy w mieście, w którym rozpoczynamy podróż oraz przejazd środkami komunikacji miejskiej w mieście docelowym. Ostatnia kategoria biletów to Flexpreis Europa – bilety po normalnej cenie, które znacznie łatwiej wymienić i zwrócić.

W przypadku połączeń w regionach przygranicznych często opłaca się skorzystać z biletów sieciowych (opis w jednym z rozdziałów na dole artykułu).

Poniżej lista wybranych połączeń międzynarodowych (jest ich zbyt dużo, aby wszystko opisać).

Austria/Słowenia/Chorwacja

Pomiędzy Niemcami a Austrią kursują liczne pociągi dalekobieżne i lokalne, w tym pociągi nocne Nightjet obsługiwane przez koleje austriackie.

Przykładowe połączenia dalekobieżne:

Monachium – Klagenfurt
Monachium – Wiedeń
Frankfurt nad Menem – Wiedeń
Berlin – Wiedeń

Ponadto liczne połączenia regionalne, na przykład Monachium – Kufstein (przewoźnik Meridian), Passau – Linz, Lindau – Bregencja,

Kursują pociągi Stuttgart – Zagrzeb przez Lublanę (w tym nocny).

Bilety na pociągi można kupować również na stronie kolei austriackich shop.oebbtickets.at

Belgia

Część połączeń dalekobieżnych pomiędzy Belgią a Niemcami obsługuje firma Thalys. Obowiązuje inna taryfa. Więcej informacji na stronie www.eurostar.com. Pociągi Deutsche Bahn kursują rzadziej, ale istnieje połączenie Bruksela – Frankfurt nad Menem.

Ponadto kursują pociągi regionalne Akwizgran – Liege.

Firma Thalys w 2023 roku połączyła się z firmą Eurostar.

Dwa razy w tygodniu kursuje pociąg nocny European Sleeper z Berlina do Brukseli, który w marcu 2024 roku zostanie wydłużony do Drezna i Pragi. Nie jest to jakiś szczególnie wygodny pociąg, ale dla niewymagających osób będzie to dobry wybór.

Ceny biletów zaczynają się od 49 euro w wagonach z miejscami do siedzenia, 79 euro w wagonach z miejscami do leżenia (przedział 6-osobowy); najtańsze miejsca w wagonach sypialnych kosztują ponad 100 euro. Cena biletu zależy od obłożenia konkretnego połączenia, więc mogą się między sobą znacznie różnić.

Rozkład jazdy sprawdzamy na stronie www.europeansleeper.eu

Bruksela - Frankfurt pociąg

Pociąg ICE Bruksela – Frankfurt nad Menem

Czechy/Słowacja/Węgry

Liczne połączenia międzynarodowe dalekobieżne z Czechami, np. pociągi Eurocity Berlin – Praga i dalej do Bratysławy oraz Budapesztu; również połączenia Praga – Monachium przez Pilzno (wokół tych połączeń panuje zamieszanie, planowane było zastąpienie ich komunikacją autobusową). Część pociągów z Pragi do Niemiec kontynuuje bieg z Berlina do Hamburga.

Sporo połączeń regionalnych obsługiwanych przez różnych przewoźników (najczęściej Vogtlandbahn pod różnymi markami)

Promocyjne bilety na połączenia dalekobieżne znajdziecie również w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop

Dania

W połowie grudnia 2019 roku zawieszono połączenia pomiędzy Niemcami a Danią przez Puttgarden – i Rodby. Pociąg część trasy pokonywał na promie. Obecnie pociągi Hamburg – Kopenhaga i Hamburg – Aarhus kursują przez Kolding, przez co jedzie się dłużej.

Do Danii można dojechać także pociągami nocnymi Berlin – Sztokholm . Pociąg uruchamiany przez koleje szwedzkie SJ kursuje przez cały rok, sezonowo kursuje pociąg uruchamiany przez firme Snalltaget.

Kursują także pociągi lokalne pomiędzy Niebüll a Tønder.

Francja

Połączenia dalekobieżne częściowo obsługiwane przez firmę Thalys. Ponadto połączenia TGV, np. Paryż – Monachium, Paryż – Stuttgart  i Paryż – Frankfurt nad Menem.

Połączenia regionalne, np. Strasburg – Kehl, Saarbrucken – Forbach, Saarbrucken – Metz.

Od 10 grudnia 2023 roku kursuje pociąg nocny Berlin – Paryż.  Pociąg Nightjet z Berlina do Paryża kursuje dwa razy w tygodniu. Pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia i wagonów sypialnych. Jeśli nie traficie na bilety promocyjne, ceny są bardzo wysokie. W składzie kursują wagony starego typu pociągów Nightjet.

Biletów można szukać na stronie  int.bahn.de

TGV Paryż - Monachium

Pociąg TGV Paryż – Monachium – druga klasa

TGV

TGV Paryż – Monachium – I klasa

Holandia

Kursują pociągi dalekobieżne do Amsterdamu, między innymi Berlin – Amsterdam przez Hanower i Kolonię (IC, ICE i ICE Sprinter). Ponadto połączenia regionalne, np. Arnhem – Dusseldorf, Leer – Groningen (najczęściej zastępcza komunikacja autobusowa), Aachen – Maastricht.

Luksemburg

Połączenia kolejowe Luksemburg – Trewir, a wybrane dalej do Koblencji. Od 1 marca 2020 roku na terytorium Luksemburga obowiązuje bezpłatna komunikacja w środkach transportu publicznego, w tym pociągach, dla osób podróżujących drugą klasą.

Szwajcaria

Liczne połączenia dalekobieżne z różnych części kraju, np. Hamburg – Bazylea, Monachium – Zurych. Połączenia regionalne Szafuza – Singen, Bazylea – Zell.

Szwecja

Kursują bezpośrednie pociągi nocne z Berlina do Sztokholmu – jeden obsługiwany przez Koleje Szwedzkie SJ, drugi, sezonowy, przez Snalltaget.

Ze Sztokholmu możemy kontynuować podróż pociągami dziennymi lub nocnymi na północ Szwecji, na przykład do Abisko lub Lulei.

Bilety na pociąg Hamburg – Sztokholm (później w relacji Berlin – Sztokholm) dostępne są na stronie kolei szwedzkich. Dzięki dotacjom rządowym bilety są stosunkowo niedrogie.

Sezonowo kursuje bezpośredni pociąg Sztokholm – Berlin przez Danię, zestawiony z wagonów z miejscami do leżenia. Połączenie obsługuje przewoźnik Snalltaget. Więcej informacji na stronie www.snalltaget.se.

Włochy

Kursują pociągi Eurocity Monachium – Innsbruck przez Bolzano (może również dalej, ale nie jestem w stanie tego sprawdzić).

Od grudnia 2022 roku kursuje nocny pociąg Monachium – Genua i dalej do La Spezii.

5. Podróż pociągiem po Niemczech

Podróż pociągiem po Niemczech jest teoretycznie łatwa, komfortowa i punktualna. W rzeczywistości nie jest tak ciekawie. Według rozkładu jazdy kursuje bardzo dużo pociągów, lecz na lokalnych trasach w godzinach poza szczytami przewozowymi zdarzało mi się czekać dwie godziny na pociąg. W ostatnich latach coraz częstsze są informacje o odwoływaniu pociągów bez zapowiedzi przez Deutsche Bahn, wtedy pasażerowie na podstawie biletu na odwołany pociąg jadą następnym pociągiem i bywa tłoczno. Kolej w Niemczech nie jest tak dobra, jak kiedyś.

Bilety łatwo kupić w biletomacie lub przez stronę internetową Deutsche Bahn, ale są bardzo drogie, szczególnie na krótkich odcinkach, gdzie nie ma promocji. Większość krajów związkowych ma własną taryfę, ponadto obowiązują osobne taryfy w przypadku zintegrowanych samorządowych systemów taryfowych, a takich w Niemczech jest kilkadziesiąt, podobnie jak przewozy regionalne obsługuje kilkudziesięciu przewoźników.

Pociągi nie zawsze są ze sobą skomunikowane, nie zdziwcie się wiec, jeżeli na jakiejś maleńkiej stacji przyjdzie wam czekać półtorej godziny na przesiadkę.

Z zalet należy wymienić szybkość pociągów – na większości tras jedzie się szybko i przyjemnie, aczkolwiek zdarzało mi się jechać po bardzo zaniedbanych liniach kolejowych (np. Bielefeld – Altenbeken).

Jeśli chcemy podróżować pociągiem po Niemczech pomiędzy największymi miastami oddalonymi od siebie o setki kilometrów i przy okazji zwiedzić sąsiednie kraje, najlepszym wyjściem będzie zakup biletu Interrail Global Pass.

DB Class 424

Najczęściej spotykane wnętrze niemieckiego pociągu podmiejskiego (seria 424)

Kategorie pociągów

Koleje niemieckie wyróżniają kilka kategorii pociągów. Podróż pociągiem po Niemczech jest bardzo skomplikowana, jeśli weźmiemy pod uwagę licznych przewoźników.

S-Bahn – szybkie koleje aglomeracyjne w kilku największych miastach. Pociągi tego typu to coś w stylu SKM Warszawa, czy Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W pociągach tego typu nie ma toalet, na wielu przystankach także.

RB – pociąg regionalny. Najczęściej zatrzymuje się na każdej stacji. Dawniej pociągi tego typu często były zestawione z pociągów z wagonami, obecnie najczęściej kursuje spalinowy lub elektryczny zespół trakcyjny z klimatyzacją i jedną toaletą z obiegiem zamkniętym na cały pociąg. Wagony sprzedano lub podarowano kolejom kosowskim i albańskim.

IRE – pociąg przyspieszony, coś w stylu InterRegio. Kursują pomiędzy największymi miastami najczęściej w weekendy. Cieszą się dużą popularnością, można nimi podróżować na podstawie biletów jednodniowych sieciowych Deutsche Bahn. Pociągi tego typu zatrzymują się tylko na wyznaczonych stacjach i przystankach osobowych.

RE – Regio Express. Pociągi zatrzymują się na wyznaczonych stacjach i przystankach osobowych. Mogą być obsługiwane zarówno przez zespoły trakcyjne z jedną toaletą na pociąg, ale najczęściej jako pociągi tej kategorii spotkamy składy piętrowe push-pull.

IC – pociągi Intercity. Składy wagonowe lub piętrowe pociągi typu push-pull dedykowane do obsługi połączeń tej kategorii. Osobiście wolę składy wagonowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy oraz wagonem restauracyjnym. Dominują wagony bezprzedziałowe.

ICE i ICE Sprinter – najszybsze pociągi kursujące pomiędzy największymi miastami oraz na wybranych trasach międzynarodowych. Osiągają prędkość 300 km/h, na razie kursują 3 typy pociągów – osobiście najbardziej lubię pociągi ICE 2. Wagony bezprzedziałowe, dostępny wagon restauracyjny.

Pociągi dalekobieżne (IC, ICE) objęte są fakultatywną rezerwacją miejsc, w pociągach ICE Sprinter rezerwacja miejsc jest obowiązkowa. Na niektórych trasach pomiędzy Francją a Niemcami kursują pociągi TGV.

DB Intercity

Deutsche Bahn – wnętrze pociągu Intercity

Pociąg Regional-Express

Deutsche Bahn – typowe wnętrze drugiej klasy pociągu RE

6. Oferty przygraniczne

Koleje niemieckie i związki komunikacji publicznej posiadają w swojej ofercie szereg ofert pozwalających na niedrogie podróżowanie środkami komunikacji publicznej po regionach graniczącymi z Niemcami. W Polsce taką ofertą jest na przykład Euronysa, wielokrotnie opisywana na blogu. Poniżej przegląd ofert. Niestety, nie jestem w stanie na bieżąco aktualizować cen, więc jeśli któraś z ofert przypadnie wam do gustu, zapraszam do poszukiwań na stronach Deutsche Bahn.

Pogranicze polsko-niemieckie

Euro-Nysa – moim zdaniem najlepsza oferta w regionie, jeśli nie w całej Europie. W 2019 roku bilety znacznie podrożały, trzeba też dokupić osobny bilet na przejazd Żytawską Koleją Wąskotorową, ale mimo to warto. Do biletu Euro-Nysa można dokupić bilet na przewóz rowerów.

Strona internetowa: www.zvon.de

Pogranicze niemiecko-francusko-szwajcarskie

Europass – bilet umożliwiający podróżowanie środkami transportu wchodzącymi w skład zintegrowanego systemu taryfowego Strasburga po stronie francuskiej i Offenburga po stronie niemieckiej, czyli w praktyce również pociągami podmiejskimi docierającymi do tych miast i ościennych miejscowości. Europass jest dostępny w wersji 24-godzinnej dla jednej osoby i 24-godzinnej dla rodzin – dwoje dorosłych + dwoje dzieci do ukończenia 12 roku życia (po stronie francuskiej) lub 15 roku życia (po stronie niemieckiej). W Niemczech można dodatkowo zakupić bilety Europass 24h mini (ważny w strefach 20+21 w Kehl i w Strasburgu) oraz Europass 24h FDS (ważny również w miasteczku Freudenstadt). Szczegółowe informacje oraz mapy dostępne są w ulotce poniżej. Cena może się w przyszłości zmienić.

Europass – ulotka w formacie PDF

Ticketplus Alsace – oferta dla osób korzystających z biletów jednodniowych na całą sieć zintegrowanego systemu taryfowego VRN w regionie Rhein-Neckar. Osoby posiadające bilet dzienny VRN mogą dokupić dodatkowo Ticketplus Alsace uprawniający do podróży w okresie ważności biletu VRN po wybranych liniach kolejowych we francuskiej Alzacji. Dostępny dla jednej, dwóch, trzech, czterech lub pięciu osób. Szczegóły w ulotce poniżej.

Więcej informacji www.vrn.de/tickets/ticketuebersicht/tages-karten/alsace/index.html

Saar-Elsass-Ticket – specjalna oferta taryfowa dla osób chcących wyjechać z dowolnej stacji w kraju związkowym Saara na jednodniową wycieczkę do Strasburga przez Hanweiler (Gr.). Bilet uprawnia do podróży powrotnej od godziny 09:00 dnia wskazanego jako dzień ważności biletu do 03:00 następnego dnia (podróż musi się zakończyć przed 03:00); w weekendy ważność biletu rozpoczyna się o 00:00. W weekendy miejscem docelowym mogą być wszystkie przystanki kolejowe w departamencie Bas-Rhin. Bilet można kupić dla 1-5 osób, inna jest cena jeżeli podróż zaczynamy w Saarbrücken, a inna, jeżeli na innych stacjach w Saarze. Bilet ważny jest w drugiej klasie pociągów RB i RE Deutsche Bahn oraz TER SNCF.

Saar-Lor-Lux – bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie po Saarze, Lotaryngii i Luksemburgu (czyli po euroregionie SarLorLux) w drugiej klasie pociągów regionalnych (RB, RE, TER) lub wszystkich pociągach (Luksemburg). Jest to bilet jednodniowy, ważny w soboty, niedziele i święta. Można go kupić dla jednej osoby lub dla grup od 2 do 5 osób. Od 1 marca 2020 roku przejazdy komunikacją publiczną w Luksemburgu (w tym pociągami) są bezpłatne, więc warunki stosowania oferty mogą się zmienić. Niestety, w internecie nie znalazłem mapy ważności biletu. Osoby podróżujące pociągami regionalnymi w dni robocze mogą ponadto skorzystać ze specjalnej taryfy Saara-Lotaryngia.

Więcej informacji na stronie Deutsche Bahn

Pogranicze niemiecko-austriacko-szwajcarskie

Bodensee Ticket – wspólna oferta samorządów regionów Austrii, Niemiec i Szwajcarii położonych nad Jeziorem Bodeńskim, coś podobnego jak bilet Euro-Nysa w Polsce. Umożliwia podróże wybranymi pociągami, autobusami i promami wokół wspomnianego jeziora, przy czym obowiązuje podział na strefy – wschodnią, zachodnią, można także kupić bilet łączony na strefy wschodnią i zachodnią lub wschodnią, zachodnią i południową, przy czym nie można na samą strefę południową. Szczegółowe mapy znajdziecie na stronie internetowej, do której odnośnik podaję poniżej. Dostępne są bilety jednodniowe i trzydniowe oraz dla małych grup – maksymalnie dwoje dorosłych i czworo dzieci od 6 do 15 lat (dzieci do ukończenia 6 roku życia podróżują za darmo). Pies może być traktowany jako część grupy i liczony jako dziecko. W Niemczech bilet jest ważny tylko w pociągach regionalnych (IRE, RE, RB), w Austrii i Szwajcarii również w pociągach EC i IC na obszarze obowiązywania biletu. Bilet Bodensee Ticket uprawnia też do zniżek przy zakupie biletów wstępu do wybranych atrakcji turystycznych.

Jeśli spojrzycie na cennik, bilety nie są tanie, ale moim zdaniem warto kupić, ponieważ dzięki biletowi można zwiedzić sporo interesujących miast, jak choćby Szafuzę, Stein am Rhein, Konstancję, Lindau, Sankt Gallen, czy Bregencję. Same trasy kolejowe wzdłuż jeziora są bardzo malownicze.

Strona internetowa: www.bodensee-ticket.com

Bodensee Ticket

Mapa obowiązywania Bodensee Ticket (mat. prasowe)

Pogranicze niemiecko-czeskie

Na pograniczu czesko-niemieckim obowiązuje opisana wcześniej oferta Euro-Nysa oraz następujące oferty:

Celodenní jízdenka + Německo – jednodniowy bilet sieciowy umożliwiający podróż pociągami po wybranym czeskim kraju (Pilzeński, Ustecki, Karlowarski) oraz wybranych liniach kolejowych w Niemczech pociągami R i RE Deutsche Bahn i przewoźników lokalnych. Cena bardzo przystępna, za niewielką kwotę można na przykład dojechać z Liberca do Drezna, po drodze zwiedzając kilka miast, albo z Chebu do Görlitz, skąd kontynuujemy podróż w głąb Polski na przykład z biletem Euro-Nysa kupionym w czeskiej kasie. Bilet można kupić w kasach kolei czeskich, tylko w dniu podróży, czyli nie jest dostępny z wyprzedzeniem. W weekendy możliwe jest kupno biletu Skupinová víkendová jízdenka + Německo – zakres ważności taki sam, tylko na bilecie może podróżować dwoje dorosłych i troje dzieci.

EgroNet – jednodniowy bilet sieciowy umożliwiający niedrogie podróże pociągami po kraju karlowarskim oraz wybranych liniach kolejowych Bawarii, Turyngii i Saksonii, czyli na terenie tzw. Euroregionu Egrensis. Dostępny w wariantach dla 1-5 osób. Bilet imienny, obowiązuje również w wybranych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej oraz liniach autobusowych w Republice Czeskiej i Niemczech. Bilet można kupić w kasie kolei czeskich w dniu planowanej podróży. Nie jest dostępny z wyprzedzeniem.

Labe Elbe Ticket – jednodniowy bilet sieciowy ważny na terenie kraju usteckiego oraz na wybranych liniach Saksonii. Obowiązuje również w wybranych autobusach komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Z biletem dojedziemy na przykład z Uścia nad Łabą do Drezna, po drodze zwiedzając Bad Schandau, przy w Niemczech bilet nie jest honorowany w pociągach IC, EC i ICE. Labe Elbe Ticket można kupić w kasach kolei czeskich, ale również nie jest dostępny z wyprzedzeniem.

UWAGA!!! W związku ze zmianami w organizacji przewozów regionalnych w Czechach, należy każdorazowo sprawdzać zakres ważności biletów sieciowych w tym kraju.

Pogranicze belgijsko-holendersko-niemieckie

Euregio Ticket Mass Rhein – jednodniowy bilet sieciowy ważny na terenie euroregionu Moza – Ren, czyli na obszarach przygranicznych Belgii, Holandii i Niemiec. Za stosunkowo niską cenę możemy zwiedzić Akwizgran, Liege, Maastricht i kilka innych mniejszych miasteczek. Bilet nie obowiązuje w pociągach ICE i Thalys. W dni robocze za tę cenę mogła podróżować jedna osoba, w soboty, niedziele i święta nawet dwoje dorosłych i troje dzieci.

Ulotka z mapą ważności biletu
Kup bilet w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

7. Flixtrain

Flixtrain to marka pociągów dalekobieżnych obsługiwanych przez Flixmobility, tej samej firmy, która jest właścicielem dominującej w Niemczech na rynku autobusowych przewozów dalekobieżnych marki Flixbus.

Pociągi Flixtrain ruszyły 24 marca 2018 roku, dzień wcześniej odbył się promocyjny przejazd z dziennikarzami. Charakterystyczne zielone pociągi pojawiły się wtedy na trasie obsługiwanej wcześniej przez prywatny start-up HKX, który okazał się niewypałem. Rozkład jazdy pociągów jest przystosowany do dogodnych przesiadek do autobusów Flixbus na większości stacji.

Pociągi Flixtrain można spotkać na kilku trasach, ich liczba zwiększa się o kilka każdegoroku.

Ceny biletów zaczynają się od 9,99 EUR. W pociągach obowiązuje fakultatywna rezerwacja miejsc, w trakcie opracowywania artykułu rezerwacja miejsca kosztowała aż 3,49 EUR, a rezerwacja miejsca przy oknie 3,99 EUR. Tyle samo należało dopłacić za dodatkowy bagaż.

Jak widać na zdjęciach i filmach na różnych blogach, wagony w pociągach dalekobieżnych Flixtrain nie należą do najnowszych najwygodniejszych. Na razie największym atutem tej marki pozostaje niska cena – na połączeniach Deutsche Bahn ceny biletów promocyjnych kupowanych z wyprzedzeniem są znacznie wyższe.

W pociągach Flixtrain nie są honorowane bilety sieciowe Deutsche Bahn (w tym weekendowe, jednodniowe, regionalne itp.)

Strona internetowa: www.flixtrain.com

8. Harzer Schmalspurbahnen

Harzer Schmalspurbahnen to sieć linii kolei wąskotorowych w górach Harzu, w kraju związkowym Saksonia-Anhalt, unikatowa na skalę światową. Po liniach o łącznej długości 140,1 km codziennie kursują rozkładowe pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro. Jak informuje zarządca na stronie internetowej, koleje posiadają 25 czynnych parowozów.

Linie kolejowe Harzer Schmalspurbahnen:

Harzquerbahn – linia kolejowa pomiędzy Wernigerode a Nordhausen w Turyngii. 61 km przez góry i lasy. Trasa przebiega wzdłuż osi północ-południe, w Schierke można się przesiąść na pociąg linii Brockenbahn.

Selketalbahn – najstarsza linia wąskotorowa w Górach Harzu. Pierwszy odcinek został oddany do użytku w 1887 roku. Nazwa linii pochodzi od rzeki Selke, bowiem na dużej części tory kolejowe poprowadzone są wzdłuż koryta tej rzeki. Linia łączy Eilfelder z Quedlinburgiem. Długość linii to 53 km.

Brockenbahn – kolej łącząca Wernigerode ze szczytem Brocken. Kolejka wjeżdża na sam szczyt (1142 m n.p.m.); najładniejsza część trasy rozpoczyna się za Schierke, kiedy pociąg jakby okrąża szczyt. Pierwsze pociągi wyjechały na trasę Brockenbahn w 1899 roku. Według mapy ze strony Harzer Schmalspurbahnhen długość linii wynosi 34 kilometry. Pociąg pokonuje ją w mniej więcej godzinę i 40 minut.

Na sieci Harzer Schmalspurbahnen NIE SĄ honorowane bilety Deutsche Bahn na kraje związkowe oraz bilety sieciowe i weekendowe. Ceny biletów na koleje wąskotorowe są stosunkowo wysokie, nie znalazłem też informacji o karnetach na całą sieć. Dla miłośników kolei jest to na pewno atrakcja warta swojej ceny, inni mogą być zawiedzeni.

Więcej informacji: www.hsb-wr.de

9. Najpiękniejsze linie kolejowe

Na terenie Niemiec znajduje się co najmniej kilkanaście malowniczych linii kolejowych. Najbardziej znane z nich to:

Kolej Doliny Łaby – linia kolejowa łącząca Drezno z Bad Schandau i czeskim Děčínem, poprowadzona wzdłuż Łaby.

Höllentalbahn
– linia kolejowa z Freiburg im Bresgau do Donaueschingen znana z odcinka Himmelreich – Hinterzarten o długości 12 km, na którym różnica wysokości wynosi 400 metrów

Kolej na wyspę Sylt
– przejazd pociągiem przez groblę o długości 8 kilometrów łączącą wyspę ze stałym lądem.

Waldbahn – nazwa kilku linii kolejowych w Bawarii o wyjątkowych walorach krajobrazowych. Najbardziej znana wśród Polaków jest linia Plattling – Bayerisch Eisenstein

Schwarzwaldbahn – linia kolejowa z Offenburg do Singen.

Najpiękniejsze linie kolejowe w Niemczech

10. Kolej na niemieckich wyspach

Na wyspach Wangerooge, Langeoog i Borkum funkcjonują linie kolejowe dowożące pasażerów przypływających promami z portów do centrum głównych miasteczek na wyspach.

Na wyspie Spiekeroog od kwietnia do października z dawnej stacji Westend położonej 500 metrów od portu kursuje tramwaj konny – popularna atrakcja turystyczna.

Rugia jest połączona ze stałym lądem przez most drogowy i kolejowy. Kolej na Rugii łączy popularne miejscowości wypoczynkowe. Pociągi regionalne kursują na trasach: Stralsund – Sassnitz via Bergen and Lietzow, Stralsund – Ostseebad Binz via Bergen and Lietzow, Ostseebad Binz – Lietzow oraz Lietzow – Sassnitz. Niektóre kursy wydłużone są do Rostocku. Do stacji Ostseebad Binz dojeżdżają również pociągi dalekobieżne. Sezonowo na Rugii kursuje także kolej wąskotorowa z pociągami retro prowadzonymi przez parowóz. Wąskotorówka o rozstawie szyn 750 mm kursuje na trasie Putbus – Göhren. W pobliżu portu Mukran zachował się odcinek z rozstawem szyn 1520 mm.

Wyspa Sylt połączona jest ze stałym lądem przez groblę o długości 8,1 km (według innych źródeł 11 km). Na wyspę kursują pociągi regionalne z Hamburga, pociągi dalekobieżne z kilku niemieckich miast oraz pociągi przewożące samochody, bowiem na wyspę nie prowadzą drogi. Na wyspie czynne są trzy stacje kolejowe: Morsum, Keitum, i Westerland. Dawniej na Sylcie kursowała kolej wąskotorowa z trzema liniami z dzisiejszego dworca autobusowego Westerland. Ostatnia linia wąskotorowa została zamknięta w 1970 roku.

Na wyspie Uznam podzielonej pomiędzy Niemcy a Polskę funkcjonuje Usedomer Bäderbahn (Uznamska Kolej Uzdrowiskowa) łącząca stację Świnoujście Centrum przy granicy polsko-niemieckiej ze stacją Wolgast. Pociągi zapewniają dojazd do wielu popularnych nadmorskich miejscowości. Nie wiem, jak wygląda obecnie kursowanie pociągów, czy połączenia nadal obsługuje Usedomer Bäderbahn, czy też Deutsche Bahn Regio.

11. Najlepsze bazy wypadowe

Podróżując pociągiem po Niemczech można znaleźć kilkadziesiąt mniejszych lub większych miejscowości, które doskonale się sprawdzą jako bazy wypadowe do wycieczek jednodniowych koleją po okolicy.  Najłatwiej zaplanować takie podróże z największych miast, jednak mnie udawało się podróżować z małych miasteczek, w których poza dworcem kolejowym niewiele było, dzięki czemu sporo zaoszczędziłem.

Opisywanie takich miejsc i tworzenie inspiracji ze wszystkich takich miejsc nie miałoby sensu, dlatego przygotowałem propozycje wycieczek jednodniowych z miejsc najpopularniejszych wśród Polaków.

Wycieczki jednodniowe pociągiem z Berlina
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Drezna
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Hamburga
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Hanoweru
Wycieczki jednodniowe pociągiem z Kolonii

Wycieczki jednodniowe pociągiem z Monachium

Monachium

Monachium

%d bloggers like this: