Kolej na Podróż

Kolej w Maroku – informacje

Przewoźnik narodowy: Office Nationale des Chemins de Fer Maroccains (ONCF)
Strona internetowa: www.oncf.ma

Kolej w Maroku należy do najlepiej rozwiniętych w krajach afrykańskich. Pociągi kursują pomiędzy największymi miastami, dostępne są również połączenia nocne, a w 2018 roku otwarto linię Kolei Dużych Prędkości.

Dzięki uruchomieniu tanich połączeń lotniczych z Polski, do Maroka przyjeżdża coraz więcej Polaków. Kolej jest najlepszym środkiem transportu w Maroku. Rząd Maroka inwestuje mnóstwo pieniędzy w rozwój sieci kolejowej oraz remonty dworców. Dworce są czyste, zadbane i często ogromne.

ROZKŁAD JAZDY

Rozkład jazdy i wyszukiwarka połączeń dostępne są na stronie kolei marokańskich www.oncf.ma.

KATEGORIE POCIĄGÓW

TNR – pociągi pospieszne kursujące pomiędzy Rabatem a Casablanką i Kenitrą. Pełna nazwa to „Train Navette Rapide”. Na linii kursują klasyczne składy wagonowe oraz klimatyzowane piętrowe zespoły trakcyjne.

Trains Grandes Lignes – pociągi pospieszne. Klasyczne składy wagonowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Część wagonów jest klimatyzowana, wagony głównie z przedziałami.

Pociągi kursują na następujących trasach:

Casablanca – Fez (7 par pociągów)
Tanger – Tanger port
Casablanca – Oujda (6 par pociągów)
Casablanca – Khouribga (6 par pociągów, dwa wydłużone do Oued Zem)
Fez – Marrakesh (16 par pociągów)
Casablanca – Tangier (14 par pociągów)

Al Boraq – nowa kategoria pociągów, TGV Duplex kursujące linii Kolei Dużych Prędkości

POCIĄGI NOCNE

Pociągi nocne kursują na następujących trasach:

Casablanca – Oujda
Marrakesh – Tangier
Tangier – Oujda
Casablanca – Nador

W wybranych pociągach koleje marokańskie prowadzą wagony sypialne i wagony z miejscami do leżenia. Możliwa jest podróż w przedziale sypialnym jednoosobowym, dwuosobowym i czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia. W cenie biletu są kosmetyki jednorazowe, chusteczki i butelka wody mineralnej.

Ze względu na duże zainteresowanie pociągami nocnymi zaleca się zakup biletu z kilkudniowym wyprzedzeniem.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Poniżej kilka informacji praktycznych, które uzyskaliśmy dzięki pomocy pana Marcina Gorzelnika z bloga Stacja Bałkany.

– dworce kolejowe są czyste, zadbane i bezpieczne. Obsługa najczęściej mówi po francusku, czasami można dogadać się po angielsku.
– ceny biletów podobne jak w Polsce w pociągach dalekobieżnych.
– rezerwacja miejsca w drugiej klasie dołączana jest do biletu.
– marokańska kolej posiada własną sieć połączeń autobusowych, a taryfa u największych marokańskich przewoźników autobusowych zintegrowana jest z taryfą kolejową.
– nie było problemów z fotografowaniem dworców i pociągów.
– biletomaty nie akceptują polskich kart, można w nich płacić gotówką
– osoby podróżujące drugą klasą również w pociągach dziennych powinny zakupić bilety z przynajmniej jednodniowym wyprzedzeniem.

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI

W listopadzie 2018 roku w Maroku oddano do użytku pierwszą w Afryce Linię Kolei Dużych Prędkości.

Linia o długości 186 kilometrów wiedzie z Tanger do Kenitry. Pociągi mogą na niej rozwijać prędkość 320 kilometrów na godzinę. Na trasie znajduje się 13 wiaduktów o łącznej długości 10 kilometrów.

Po linii Kolei Dużych Prędkości kursują pociągi Tanger – Casablanca. Są obsługiwane przez pojazdy TGV Duplex, a czas przejazdu wynosi 2 godziny i 10 minut. Przed uruchomieniem linii pociągi na pokonanie trasy potrzebowały 4 godziny 45 minut. Koleje marokańskie zamówiły 14 pociągów TGV Duplex.

W 2020 roku mają się rozpocząć prace nad wydłużeniem linii Kolei Dużych Prędkości do Casablanki, co skróci czas przejazdu do półtorej godziny.

Budowa marokańskiej linii Kolei Dużych Prędkości rozpoczęła się w 2011 roku.

Zobacz również: Koleje Świata  Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Ghana Gwinea Kamerun  Kenia  Kongo  Lesotho Liberia
Madagaskar  Mali  Malawi  Maroko  Mauretania  Mozambik  Namibia  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Reunion  Sierra Leone  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo
Tunezja Uganda Wybrzeże Kości Słoniowej Zambia  Zimbabwe

%d bloggers like this: