Kolej na Podróż

Kolej w Maroku – informacje

Przewoźnik narodowy: Office Nationale des Chemins de Fer Maroccains (ONCF)
Strona internetowa: www.oncf.ma

Kolej w Maroku należy do najlepiej rozwiniętych w krajach afrykańskich. Pociągi kursują pomiędzy największymi miastami, dostępne są również połączenia nocne, a w 2018 roku otwarto linię Kolei Dużych Prędkości.

Dzięki uruchomieniu tanich połączeń lotniczych z Polski, do Maroka przyjeżdża coraz więcej Polaków. Kolej jest najlepszym środkiem transportu w Maroku. Rząd Maroka inwestuje mnóstwo pieniędzy w rozwój sieci kolejowej oraz remonty dworców. Dworce są czyste, zadbane i często ogromne.

ROZKŁAD JAZDY

Rozkład jazdy i wyszukiwarka połączeń dostępne są na stronie kolei marokańskich www.oncf.ma.

KATEGORIE POCIĄGÓW

TNR – pociągi pospieszne kursujące pomiędzy Rabatem a Casablanką i Kenitrą. Pełna nazwa to „Train Navette Rapide”. Na linii kursują klasyczne składy wagonowe oraz klimatyzowane piętrowe zespoły trakcyjne.

Trains Grandes Lignes – pociągi pospieszne. Klasyczne składy wagonowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Część wagonów jest klimatyzowana, wagony głównie z przedziałami.

Pociągi kursują na następujących trasach:

Casablanca – Fez (7 par pociągów)
Tanger – Tanger port
Casablanca – Oujda (6 par pociągów)
Casablanca – Khouribga (6 par pociągów, dwa wydłużone do Oued Zem)
Fez – Marrakesh (16 par pociągów)
Casablanca – Tangier (14 par pociągów)

Al Boraq – nowa kategoria pociągów, TGV Duplex kursujące linii Kolei Dużych Prędkości

POCIĄGI NOCNE

Pociągi nocne kursują na następujących trasach:

Casablanca – Oujda
Marrakesh – Tangier
Tangier – Oujda
Casablanca – Nador

W wybranych pociągach koleje marokańskie prowadzą wagony sypialne i wagony z miejscami do leżenia. Możliwa jest podróż w przedziale sypialnym jednoosobowym, dwuosobowym i czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia. W cenie biletu są kosmetyki jednorazowe, chusteczki i butelka wody mineralnej.

Ze względu na duże zainteresowanie pociągami nocnymi zaleca się zakup biletu z kilkudniowym wyprzedzeniem.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Poniżej kilka informacji praktycznych, które uzyskaliśmy dzięki pomocy pana Marcina Gorzelnika z bloga Stacja Bałkany.

– dworce kolejowe są czyste, zadbane i bezpieczne. Obsługa najczęściej mówi po francusku, czasami można dogadać się po angielsku.
– ceny biletów podobne jak w Polsce w pociągach dalekobieżnych.
– rezerwacja miejsca w drugiej klasie dołączana jest do biletu.
– marokańska kolej posiada własną sieć połączeń autobusowych, a taryfa u największych marokańskich przewoźników autobusowych zintegrowana jest z taryfą kolejową.
– nie było problemów z fotografowaniem dworców i pociągów.
– biletomaty nie akceptują polskich kart, można w nich płacić gotówką
– osoby podróżujące drugą klasą również w pociągach dziennych powinny zakupić bilety z przynajmniej jednodniowym wyprzedzeniem.

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI

W listopadzie 2018 roku w Maroku oddano do użytku pierwszą w Afryce Linię Kolei Dużych Prędkości.

Linia o długości 186 kilometrów wiedzie z Tanger do Kenitry. Pociągi mogą na niej rozwijać prędkość 320 kilometrów na godzinę. Na trasie znajduje się 13 wiaduktów o łącznej długości 10 kilometrów.

Po linii Kolei Dużych Prędkości kursują pociągi Tanger – Casablanca. Są obsługiwane przez pojazdy TGV Duplex, a czas przejazdu wynosi 2 godziny i 10 minut. Przed uruchomieniem linii pociągi na pokonanie trasy potrzebowały 4 godziny 45 minut. Koleje marokańskie zamówiły 14 pociągów TGV Duplex.

W 2020 roku mają się rozpocząć prace nad wydłużeniem linii Kolei Dużych Prędkości do Casablanki, co skróci czas przejazdu do półtorej godziny.

Budowa marokańskiej linii Kolei Dużych Prędkości rozpoczęła się w 2011 roku.

%d bloggers like this: