Kolej na Podróż

Kolej na Węgrzech – przewodnik dla pasażerów

Przewoźnik narodowy: MAV (Magyar Allamvasutak)
Strona internetowa: www.mavcsoport.hu
Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019

Węgry od lat kojarzą nam się z „narodem bratanków”, pięknym Budapesztem i wyśmienitymi winami. Miłośnikom komunikacji miejskiej jako pierwsze przychodzą na myśl niezapomniane Ikarusy. Większość turystów zwiedzi tylko Budapeszt, przejedzie kawałek pociągiem do granicy i to tyle, co zobaczą na Węgrzech. To duży błąd. Dumą tego kraju jest jezioro Balaton oraz liczne piękne miasta, o których większość turystów nawet nie słyszała. Do tego kolejki wąskotorowe, smaczna kuchnia, baseny termalne, dla każdego coś dobrego. Sytuacja polityczna w Europie Zachodniej powinna zachęcać Polaków do wyjazdu na Węgry.

Nie obejdzie się jednak bez problemów. Głównym problemem jest język – znajomość języka angielskiego w mniejszych miejscowościach jest niewystarczająca, w niektórych miejscach dogadamy się po niemiecku. Sporo dworców czeka na remont, aczkolwiek zdarzają się bardzo ładnie zmodernizowane budynki. Dzięki galeriom handlowym poprawiła się sytuacja z toaletami, ale szaletów publicznych jest zdecydowanie za mało. Noclegi są stosunkowo drogie – warto poświęcić trochę czasu i popytać osobiście o oferty specjalne, można sporo zaoszczędzić. W samym Budapeszcie większość obiektów noclegowych reklamujących się jako hostele to zwykłe mieszkania w kamienicach przerobione na sale wieloosobowe. Jedna łazienka z prysznicem i muszlą przypada często na 10-30 osób. Podobnie zresztą jak w Polsce.

Mimo wszystkich wad podróż po Węgrzech ze zwiedzaniem miast i miasteczek oraz przejazdami kolejami wąskotorowymi należy do moich marzeń podróżniczych. Na szybkie zwiedzanie tego kraju wystarczyłoby 10-14 dni, wnikliwe obserwacje wymagałyby znacznie więcej czasu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Pociągiem na Węgry – przewodnik 2019 – szczegółowe informacje na temat dojazdu koleją
Pociągiem do Budapesztu – nowa oferta PKP Intercity
Pociąg Budapeszt – Belgrad – szczegółowe informacje
Kolejowe atrakcje Budapesztu

 

Rozkład jazdy i ceny

elvira.mav-start.hu – wyszukiwarka połączeń z kalkulatorem cen i możliwością zakupu biletu. Kupno biletów w sklepie internetowym jest trochę skomplikowane. Po zakończeniu transakcji przyjdzie wam plik z kodem. Plik należy wydrukować, a później przeskanować kod w automacie biletowym na Węgrzech. Automat na podstawie kodu wydrukuje bilet.

volanbusz.hu – tabele z rozkładami jazdy autobusów międzymiastowych (odpowiednik PKS). Strona po węgiersku, na stronach przetłumaczonych na język angielski nie widziałem tabel.

www2.gysev.hu/index.php – strona przewoźnika GYSEV. Wyszukiwarka połączeń znajduje się w lewym górnym rogu strony. Strona internetowa dostępna tylko w języku węgierskim i niemieckim.

www.bkk.hu – rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Budapeszcie plus informacje o biletach.

Przydatne strony

Przed dłuższym wyjazdem kolejowym (i nie tylko) na Węgry warto zapoznać się z następującymi stronami:

ballal.gofree.hu/G/Fali/MAV2011V1S.jpg – plik jpg z bardzo dużą i bardzo dokładną mapą kolejową Węgier. Zaznaczone są również linie wąskotorowe oraz linie, na których zawieszono połączenia pasażerskie.

www.vonatosszeallitas.hu – zestawienia węgierskich pociągów dalekobieżnych (tylko po węgiersku).

vonatinfo.mav-start.hu – strona pokazująca aktualne położenie pociągów.

pl.gotohungary.com – oficjalna strona internetowa Węgierskiej Organizacji Turystycznej w polskiej wersji językowej.

szallas.hu – węgierski portal do rezerwacji noclegów. Ceny często wyższe niż na booking.com, ale więcej ofert, więc można się rozejrzeć za czymś ciekawym. W celu rezerwacji polecam bezpośredni kontakt z obiektem noclegowym przez stronę obiektu. Więcej w podpunkcie „Węgry – polecane noclegi”.

utcakereso.hu – coś jak Google Maps, tylko połączone z mapami Open Street Map. Przydatne szczególnie w Budapeszcie, na Open Street Map jest zaznaczonych więcej lokali gastronomicznych niż na Google Maps, są też zaznaczone toalety publiczne.

www.akciosujsag.hu – promocje w sklepach, czyli ulotki promocyjne w wersji elektronicznej. Idealne dla osób planujących zakupy podczas pobytu na Węgrzech.

Bezpośrednie połączenia z Polską

Kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Polską a Węgrami:

a) pociąg dzienny EC Warszawa – Budapeszt przez Katowice.
b) pociąg nocny IC/EN Chopin z Warszawy przez Kraków z wagonami do Budapesztu.
c) pociąg nocny Nightjet z Berlina do Budapesztu jedzie przez Wrocław, Opole i Kędzierzyn-Koźle
d) do pociągu dziennego IC Cracovia Kraków – Praga dołączany jest wagon bezpośredni do Budapesztu.

Wszystkie pociągi przejeżdżają przez terytorium Czech i Słowacji. Szczegółowe informacje na temat rozkładu jazdy, cen i ofert promocyjnych dostępne są w następujących wpisach na naszym blogu:

Pociągiem na Węgry – przewodnik 2018 – szczegółowe informacje na temat dojazdu koleją
Pociągiem do Budapesztu – nowa oferta PKP Intercity

Połączenia międzynarodowe

Węgry posiadają sporo połączeń międzynarodowych. Ceny bardzo przystępne, poza połączeniami z Polską.

Austria

Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami Railjet do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń – Sopron lub Wiener Neustadt – Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

Koleje węgierskie oferują wycieczkowy bilet powrotny Budapeszt – Wiedeń ( Kirándulójegy) ważny cztery dni za 33 euro (bez komunikacji miejskiej w Wiedniu lub 43 euro – przez pierwsze dwa dni ważny również na wiedeńską komunikację miejską (za www.mav-start.hu). Wycieczkowy bilet powrotny z Debreczyna kosztuje odpowiednio 39 i 49 euro. Ze strony kolei austriackich zniknęła oferta wspomnianego biletu powrotnego, natomiast w ofercie Spar Schiene ceny biletów zaczynają się od 19 euro. Pociągi bezpośrednie między Budapesztem a Wiedniem kursują co dwie godziny.

Bilety Budapeszt – Wiedeń w ofercie SparSchiene, według strony kolei węgierskich, kosztują 13 euro (2 klasa) i 29 euro (I klasa). Dzieci płacą 9 euro (2 klasa) i 19 euro (1 klasa).

Oferty nie obowiązują w pociągu EN Dacia jadącym z Rumunii, gdzie ceny są nieznacznie wyższe.

Bilet wycieczkowy można kupić także na pociąg IC Budapeszt – Graz – kosztuje 39 euro, dzieci zapłacą 19,50 euro.

Bośnia i Hercegowina

W rozkładzie jazdy 2012/2013 pociąg Sarajewo – Budapeszt został zlikwidowany ze względu na zbyt wysokie dopłaty za użytkowanie infrastruktury na chorwackiej części trasy.

Nie ma planów przywrócenia bezpośredniego pociągu pomiędzy krajami.

Bułgaria

W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg bezpośredni Budapeszt – Vidin – Sofia kursujący przez most Danube 2. Trudno się dziwić, ponieważ czas przejazdu pociągiem i ceny biletów nie pozwalały na konkurowanie z przewozami autobusowymi. Obecnie do Sofii można dojechać z przesiadką w Belgradzie. Do Belgradu jedzie się pociągiem nocnym, stamtąd dalej pociągiem dziennym, poza sezonem z przesiadkami.

Cena biletu powrotnego Budapeszt – Sofia – Budapeszt to 115 euro, większe grupy osób mogą liczyć na zniżkę City Star, na przykład cztery osoby dorosłe zapłacą za bilet powrotny 287,5 euro. Jest to podróż długa i skomplikowana (szczególnie poza sezonem) – nie polecam.

Brak informacji na temat pociągu sezonowego Budapeszt – Burgas. Prawdopodobnie wobec konkurencji ze strony tanich linii lotniczych nie zostanie uruchomiony.

Chorwacja

W rozkładzie jazdy 2018/2019 kursują bezpośrednie pociągi dzienne Budapeszt – Zagrzeb, a w wakacje dodatkowo nocny pociąg Budapeszt – Split. Najtańsze bilety z Budapesztu do Zagrzebia dostępne są za 15 euro (według strony kolei węgierskich). Bilet w jedną stronę kosztuje 25 euro (oferta specjalna). Bilet normalny kosztuje 30,40 euro w jedną stronę i 34,40 euro w dwie strony.

Od grudnia 2018 roku powróciły pociągi Pecs – Beli Manastir. Ze stacji Beli Manastir można dojechać do Osijeka. Ceny biletów Pecs – Osijek zaczynają się od 2,30 w jedną stronę i 6,60 w dwie strony. W rzeczywistości bilety są droższe i kosztują Pecs – Osijek – 7,70 euro, Pecs – Osijek – Pecs – 8,80 euro. Cena biletu Budapeszt – Osijek kosztuje 24,80 euro, powrotny kosztuje 28,80 euro.

Czechy

Kilka razy dziennie kursują pociągi EC pomiędzy Pragą a Budapesztem (relacje: Hamburg/Berlin – Budapeszt.. Ofertę uzupełnia nocny pociąg Budapeszt – Berlin.

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Na stronie kolei węgierskich dostępny jest również Trip Ticket na trasę Budapeszt – Praga (węgierska nazwa oferty: Kirándulójegy). To bilet powrotny ważny przez cztery dni, przy czym przez pierwsze trzy dni ważności biletu jest on honorowany również w środkach praskiej komunikacji publicznej.

Niemcy

Liczne połączenia dzienne z do Berlina (z przesiadkami w Brzecławiu lub Pradze), w tym jedno połączenie bezpośrednie (EC Hungaria) przez Słowację i Czechy. Przez te kraje przejeżdża również pociąg nocny relacji Budapeszt – Berlin.

Ponadto cztery bezpośrednie połączenia dzienne z Monachium obsługiwane przez pociągi Railjet. Pomiędzy tymi miastam kursuje również bezpośredni pociąg nocny zestawiony z nowoczesnych, komfortowych węgierskich wagonów z miejscami do leżenia oraz wagonów sypialnych.

 

Rumunia

Pomiędzy Węgrami a Rumunią kursują liczne pociągi dzienne kwalifikowane, trzy pociągi nocne oraz pociągi lokalne. Pociągi kwalifikowane łączą Budapeszt z najważniejszymi rumuńskimi miastami – Oradeą, Kluż-Napoką, Timisoarą, Krajową, Sighisoarą, Targu Mures, Sybinem i Braszowem. Część dojeżdża do Bukaresztu. Pociągi zestawione są z komfortowych wagonów rumuńskich lub węgierskich – z przedziałami lub bez. Kursuje również bezpośredni pociąg nocny Bukareszt – Wiedeń przez Budapeszt.

Ponadto podróżni mogą skorzystać z kilku połączeń lokalnych:

Debreczyn – Satu Mare (106 km)
Debreczyn – Oradea (105 km)
Debreczyn – Jibou (232 km)
Bekecsaba – Salonta (49 km)
Mateszalka – Carei (34 km)

Pociągi lokalne zestawione są najczęściej ze starych wagonów węgierskich lub rumuńskich i jadą powoli. Z wymienionych miast po stronie rumuńskiej polecam Oradeę, Satu Mare i miasteczko Carei.

W grudniu 2015 roku na pociągi do najatrakcyjniejszych miast Rumunii wprowadzono ofertę biletów wycieczkowych, ważnych na przejazd tam i z powrotem w drugiej klasie przez 4 dni.

Do większości rumuńskich miast można też zakupić bilety „Fortuna”, sprzedawane w ograniczonej liczbie na każdy pociąg (odpowiednik SparDay).

Aktualne ceny biletów można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń http://elvira.mav-start.hu. Jeżeli są dostępne bilety promocyjne „Fortuna”, wyszukiwarka automatycznie udostępni opcje zakupu tych biletów.

Kupując bilet na Węgrzech uważajmy na nazwy miejscowości. W języku węgierskim nazwy niektórych rumuńskich miejscowości brzmią inaczej niż w atlasach, np.

Pociągi są złożone z różnych wagonów w zależności od relacji i konkretnego połączenia. Raz są to wagony rumuńskie, innym razem węgierskie. Jednak zawsze trzymają wysoki poziom.

 

Serbia

W rozkładzie jazdy 2018/2019 kursują pociągi dzienne z Budapesztu do Belgradu i pociąg nocny. Pociągi kończą bieg na stacji Beograd Centar. Bilet w jedną stronę kosztuje 15 euro, bilet powrotny 26 euro.

Rozpoczął się remont linii kolejowej Budapeszt – Belgrad po stronie serbskiej. Obecnie trwa budowa drugiego toru pomiędzy Belgradem a Nowym Sadem. Nie wiadomo, jak w przyszłości zostanie rozwiązana komunikacja pomiędzy miastami na czas remontu linii.

 

Słowacja

Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce – Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. W grudniu 2017 roku uruchomiono kilka pociągów regionalnych Bratysława – Rajka.

Pociągi jadą stosunkowo szybko, podróż jest przyjemna, a krajobrazy miejscami bardzo ładne (szczególnie na odcinku Štúrovo – Vac, bo później blokowiska przy wjeździe do Budapesztu zniechęcają).

Przez Bratysławę przejeżdżają wszystkie pociągi jadące w stronę Brna, Pragi i Berlina, a pomiędzy Budapesztem i Koszycami kursuje jedna para pociągów dziennie przez Miskolc. Dodatkowa para pociągów kursuje pomiędzy Miszkolcem a Koszycami.

Na Słowację można się również dostać z miejscowości Komárom – przechodzimy wtedy przez most do słowackiego miasta Komárno (swoją drogą całkiem ładne miasto), skąd dojedziemy pociągiem do Bratysławy lub do stacji Nove Zamky.

W podobny sposób dostaniemy się też z Ostrzyhomia (Esztergom) do Szturowa, gdzie ponadto pomiędzy miastami kursują autobusy komunikacji publicznej. Do Ostrzyhomia dojedziemy pociągiem z Budapesztu.

Ostatnie z takich miast to podzielone miasto Slovenské Nové Mesto/Sátoraljaújhely. Stacja po słowackiej stronie znajduje się kilkaset metrów od granicy, węgierskie Sátoraljaújhely jest znacznie większe niż słowacka część. Na stacji Slovenské Nové Mesto zatrzymują się pociągi relacji Koszyce – Czerna nad Cisą (Čierna nad Tisou) , natomiast ze stacji Sátoraljaújhely odjeżdżają pociągi do Miskolca lub Budapesztu, przy czym na stacji Szerencs możliwa jest przesiadka na pociągi do Tokaju, Nyiregyhazy oraz Debreczyna. Należy zaznaczyć, że na odcinku Sátoraljaújhely – Miskolc często wprowadzana jest zastępcza komunikacja autobusowa.

Słowenia

Kursuje pociąg bezpośredni Budapeszt – Lublana. W 2018 roku przez większą część roku na części trasy obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa. W 2019 roku planowano wprowadzenie na trasę nowych, komfortowych wagonów kolei węgierskich.

Ukraina

W rozkładzie jazdy 2014/2015 został zlikwidowany pociąg nocny z Budapesztu do Lwowa. Zamiast tego pociągu kursuje pociąg dzienny Latorca z Budapesztu do Kijowa przez Lwów.

Połączenia krajowe

Na trasy międzynarodowe koleje węgierskie wysyłają z reguły swoje najlepsze wagony (wyjątkiem jest nocny pociąg Budapeszt – Belgrad). Na połączeniach krajowych jakość jest bardzo zróżnicowana. Może się zdarzyć, że w jednym pociągu InterCity będzie śliczny, nowoczesny, klimatyzowany wagon bezprzedziałowy, a zaraz za nim stary, brudny wagon z przedziałami. Nie ma reguły.

Jak się dowiedziałem, na relacjach krajowych nie obowiązuje zniżka powrotna, czyli bilet tam i z powrotem kosztuje równowartość dwóch biletów w jedną stronę. Natomiast seniorzy z całej Unii Europejskiej, którzy ukończyli 65 rok życia, mogą podróżować pociągami kolei węgierskich za darmo.

Jak wynika ze strony internetowej MAV młodzież do ukończenia 26 roku życia może liczyć na zniżkę w wysokości 33% od godziny 10:00 w piątki do 23:59 w niedziele. Nie wiem, jak jest z honorowaniem zniżek dla zagranicznych studentów. Węgierscy studenci studiów dziennych uprawnieni są do 50% zniżki, studenci studiów wieczorowych zniżkę 50% mają przyznaną jedynie na dojazdy pomiędzy miejscem zamieszkania a uczelnią.

Bilety nie są tak tanie jak kiedyś, ceny porównywalne z polskimi. Nie ma biletów sieciowych (poza Interrail One Country Hungary), więc podróżowanie po Węgrzech nie jest zbyt atrakcyjne.

Pomiędzy największymi miastami kursuje dużo pociągów, ciekawe są również urocze, lokalne trasy. Sieć kolejowa jest bardzo gęsta, odnośnie głównych szlaków moglibyśmy powiedzieć parafrazując znane powiedzenie: „Wszystkie linie prowadzą do Budapesztu”.

Budapeszt – największe dworce

Większość pociągów rozpoczyna lub kończy swój bieg na trzech największych budapeszteńskich dworcach.

Budapest-Keleti (Dworzec Wschodni) – największa stacja kolejowa w Budapeszcie. Tu kończą swój bieg pociągi z Austrii, Czech, Niemiec, Polski, Słowacji, Rumunii i Serbii. Na dworcu można skorzystać z prysznica. Po raz pierwszy byłem na tym dworcu w 2007 roku, później w 2010 roku. W obu przypadkach musiałem czekać na pociąg nocny do Belgradu. W 2007 czułem się jak w jakimś horrorze – mnóstwo żuli, cinkciarze, podejrzane typy itp. W 2010 było dużo lepiej. Okolica nieciekawa. W pobliżu znajduje się stacja metra, przed dworcem pętla autobusowa.

Budapest-Nyugati (Dworzec Zachodni) – dworzec świetnie wygląda z zewnątrz i okropnie w środku. Przeznaczony głównie dla pociągów krajowych i podmiejskich, aczkolwiek odjeżdżają z niego również pociągi do stacji granicznych (Szob, Zahony). Niedaleko dworca znajduje się stacja metra, tuż przy przystanek tramwajowy.

Budapest-Deli (Dworzec Południowy) – nie miałem okazji widzieć tego dworca na własne oczy, lecz naczytałem się opowieści o jego wątpliwych urokach, szczególnie wieczorową porą. Podobno to najniebezpieczniejszy dworzec w Budapeszcie. Odjeżdżają stąd pociągi w kierunku Chorwacji i Słowenii. W ciągu kilku lat dworzec ma zostać zlikwidowany dla ruchu pasażerskiego.

Na największych dworcach są toalety, na Keleti są także skrzynki bagażowe. W 2010 roku w męskiej toalecie był dostępny prysznic. Nie mam pojęcia, jak jest teraz.

Ważnym węzłem przesiadkowym jest stacja kolejowa Kőbánya-Kispest – zatrzymują się tu pociągi jadące w kierunku Cegled i dalej, rozpoczynają tutaj bieg pociągi do Kunszentmiklós-Tass oraz niektóre do Székesfehérvár. Przy dworcu znajduje się stacja końcowa jednej z linii metra, przystanki autobusowe oraz centrum handlowe, gdzie przynajmniej są toalety i sporo sklepów.

Na terenie Budapesztu jest sporo innych dworców, stacji i przystanków kolejowych w różnym stanie. Mam nadzieję, że uda mi się sfotografować oraz opisać przynajmniej część z nich.

Dworzec Budapest Nyugati 

Pomiędzy dworcami można się szybko przemieszczać komunikacją miejską. Z dworca Keleti na dworzec Deli prowadzi bezpośrednia linia metra M2. Z kolei z dworca Keleti na dworzec Nyugati można dojść pieszo lub dojechać tramwajami 4 i 6, a najlepiej trolejbusem 73.

Nie warto korzystać z taksówek – częste są przypadki naciągaczy oszukujących turystów. Komunikacja miejska jest dobrze rozwinięta i niedroga. Nie polecam jazdy na gapę, kontrole są bardzo częste. Miłośnicy komunikacji miejskiej będą na pewno zadowoleni, bowiem w Budapeszcie można spotkać zarówno polskie Solarisy, jak i najróżniejsze Ikarusy. Warto przejechać się linią tramwajową nr 2 biegnącą wzdłuż brzegu Dunaju.

Fotografowanie pociągów na budapeszteńskich dworcach było utrudnione ze względu na kontrole biletów przy wejściach na peron. Według informacji czytelników kontrole zostały zniesione. Kilka lat temu w internecie (2010) pojawiła się informacja o konieczności posiadania zezwoleń na fotografowanie pociągów MAV. W rzeczywistości nie trzeba żadnego zezwolenia. Nie radzę próbować fotografować przedziałów węgierskich i polskich wagonów z miejscami do leżenia oraz wagonów sypialnych. Konwojenci nie lubią fotografów. Do mnie wyskakiwali z metalowymi rurkami, ale zawsze udawało mi się uciec. Niestety, odbiło się to na jakości zdjęć.

HÉV

HÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút) to nazwa budapeszteńskiej kolei podmiejskiej, dzięki której można szybko i wygodnie podróżować w obrębie Budapesztu oraz do okolicznych miast. Pociągi obsługiwane są przez BKV – budapeszteński zakład komunikacji miejskiej.

Kolej podmiejska kursuje obecnie na czterech liniach. Dla turystów najważniejsze są dwie linie:
H5 Batthyány tér ↔ Szentendre (czas przejazdu 39 minut)
H8 Örs vezér tere ↔ Gödöllő (czas przejazdu 47 minut)

Miłośnicy architektury i spokojnych spacerów po miastach powinni się koniecznie wybrać do Szentendre – pięknego miasteczka leżącego tylko około 20 kilometrów od Budapesztu. Pociągi HEV to stare elektryczne zespoły trakcyjne produkcji NRD.

GySEV

GySEV to austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron – Wiener Neustadt, Sopron – Wiedeń, Sopron – Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron – Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Ostatni raz jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) – po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) – po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu

Atrakcje kolejowe poza Budapesztem

Życie na Węgrzech koncentruje się wokół Budapesztu. Nie można temu zaprzeczyć, dlatego poza kolejkami wąskotorowymi opisanymi w osobnym artykule, znalazłem tylko kilka godnych uwagi atrakcji kolejowych na Węgrzech.

SKANSEN KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ W KECSKEMET

Przejazd koleją wąskotorową Kecskemet – Kiskőrös był jednym z moich marzeń podróżniczych. Niestety, kolej została zlikwidowana i nie zanosi się na to, aby połączenie kiedykolwiek zostało przywrócone. A szkoda, bowiem malownicza trasa prowadziła przez wsie i oglądając filmy z przejazdów chciało się tam jechać, poczuć prawdziwą atmosferę prowincjonalnych Węgier. Ale nic się nie da zrobić, takie kolejki nie mają prawa bytu w dzisiejszym, skomercjalizowanym świecie.

Dawna stacja kolejki wąskotorowej mieści się przy Halasi út 19 w Kecskemet, około dwa kilometry od rynku i 3,5 kilometra od głównego dworca kolejowego w tym mieście. Na stacji i w pobliżu postanowiono urządzić skansen kolejki wąskotorowej.

Jak można wyczytać na węgierskich stronach internetowych, list intencyjny w sprawie stworzenia skansenu podpisano już w 1996 roku. W 2009 roku kolejka przestała kursować. Obecnie wagony niszczeją na niewielkim, ogrodzonym terenie wokół dawnego dworca wąskotorowego. Prawdopodobnie z inicjatywy nic nie będzie, wagony zostaną zdewastowane, a tory rozkradzione. Warto więc pojechać do Kecskemet i chociaż z daleka udokumentować to, co zostało z tej pięknej kolejki.

Również w 2009 roku zakończyła kursowanie kolejka wąskotorowa nad jeziorem w oddalonym o 37 kilometrów Tiszakécske. Nie wiem, czy zachowało się coś z kolejki.

Kolejka wąskotorowa w Kecskemet posiada niewielką Izbę Tradycji we wsi o nazwie Szank.

Piękny film o pięknej kolejce na You Tube

WAGON METRA NA WSI

Csákberény to wieś oddalona o około 65 kilometrów od Budapesztu. Zamieszkuje tu około 1200 osób, do najbliższej stacji kolejowej jest bardzo daleko. Tymczasem zmotoryzowanych wjeżdżających do Csákberény wita… wagon budapeszteńskiego metra, do połowy zagrzebany w sztucznym kopcu.

Wagon w tym miejscu budzi ogromne zdziwienie. Jak można wyczytać w węgierskich portalach informacyjnych, wagon metra pojawił się we wsi pod koniec 2013 roku na terenie prywatnym. Początkowo nikt nie wiedział, skąd się tam wziął, ani kiedy dokładnie go przywieziono. Za jakiś czas w internecie pojawiły się zdjęcia i nagrania z instalacji tego wagonu w dniu 29 grudnia 2013 roku.

Wagon prawdopodobnie nadal znajduje się w Csákberény, o czym świadczą zdjęcia pojawiające się na portalu Instagram. Niestety, został okropnie oszpecony przez grafficiarzy.

CMENTARZYSKO POCIĄGÓW POD SZOMBATHELY

Podczas przeglądania zdjęć na portalu flickr.com udało mi się natrafić ze album ze zdjęciami opuszczonych wagonów pasażerskich stojących w szczerym polu. Jak wyjaśnił autor zdjęć w opisie albumu, fotografie przedstawiają cmentarzysko pociągów w Szombathely, gdzie niszczeją stare wagony z Austrii, Belgii, Francji i Węgier. Wśród wagonów widoczne są między innymi dawne francuskie wagony Corail z miejscami do leżenia i sypialne. Podobne jeszcze jeżdżą w serbskich pociągach.

Niestety, pomimo intensywnych poszukiwań informacji nie udało mi się natrafić na wspomniany cmentarz kolejowy na mapie ani nie znalazłem żadnych innych informacji na temat tego miejsca, więc mam wątpliwości, czy to cmentarzysko pociągów rzeczywiście istnieje w miejscu wskazanym przez autora.

Album ze zdjęciami rzekomego cmentarzyska pociągów w Szombathely

Język węgierski – słówka dla pasażerów

Poniżej znajduje się lista podstawowych węgierskich słówek związanych z podróżowaniem koleją. Język węgierski to język aglutynacyjny, więc w artykułach odmienione słowa mają inne końcówki. Na razie udało mi się przetłumaczyć tylko tyle słówek na podstawie informacji ze stron kolei węgierskich; lista nie wyczerpuje tematu.

Na największych dworcach kolejowych w Budapeszcie kasjerzy mówią po angielsku.

bisztrókocsi – wagon barowy
csomagtartó – skrzynka bagażowa
dízelmozdony – lokomotywa spalinowa
egy útra – w jedną stronę
érkezés – przyjazd
étkezőkocsi – wagon restauracyjny
expressz – ekspress
fekvőhelyes kocsi – wagon z miejscami do leżenia
felárak – dopłata
felnőtt – dorosły
fogaskerekű vasút – kolej zębata
fülkében – przedział
globáldíjas menetjegyek – cena globalna (bilet + rezerwacja)
gőzmozdony – lokomotywa parowa
gyerek – dziecko
gyermekvasút – kolej dziecięca
gyorsvonat – pociąg pospieszny
gyorsvonati pótjegy – dopłata do pociągu pospiesznego
hálókocsi – wagon sypialny
hely – miejsce
helyjegy – rezerwacja miejsca; miejscówka
indulás – odjazd
jegy – bilet
jegypénztár – kasa biletowa
kerékpárszállító kocsi – wagon do przewozu rowerów
kisvasút – kolej wąskotorowa
menetjegy – cena biletu
menetrend – rozkład jazdy
motorvonat – zespół trakcyjny
nemdohányzó – dla niepalących
nyomtávolság – rozstaw szyn
oda-vissza – tam i z powrotem
osztály – klasa (wagonu)
pályaudvar – dworzec kolejowy
poggyász – bagaż
személyvonat – pociąg osobowy
tehervonat – pociąg towarowy
ülőkocsi – wagon z miejscami do siedzenia
vágány – tor
vasút – kolej
vasútállomás – stacja kolejowa
vasúti átjáró – przejazd kolejowy
villanymozdony – lokomotywa elektryczna
vonat – pociąg

Kochasz podróże? Jeśli tak, zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku. Będzie mi bardzo miło, jeśli udostępnisz ten post znajomym lub dodasz odnośnik do mojego bloga 🙂 Jeżeli jesteś miłośnikiem kolei – TUTAJ – znajdziesz opracowania na temat kolei z całego świata.

%d bloggers like this: