Kolej na Podróż

Tymczasowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu – informacje

W grudniu został wyburzony niemal cały dworzec kolejowy w Oświęcimiu, a na czas rozbiórki i budowy dworca systemowego utworzono tymczasowy dworzec w kontenerach. Ze względu na ich umiejscowienie sporo osób, nie tylko turystów, ma problemy ze zorientowaniem się w warunkach funkcjonowania dworca. Oto informacje co i jak.

Tymczasowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu został umieszczony w jednym z kontenerów postawionych przy dawnym wjeździe na parking pomiędzy wyburzonym dworcem a wyburzonym hotelem „Glob” (trwa tam budowa parkingu Park & Ride). Wśród drzwi należy pociągnąć za klamkę tych z oznaczeniem „Kasa”.

UWAGA!!! 1 marca 2019 roku zamknięta została kasa biletowa. 4 marca 2019 roku przed dworcem montowano biletomat województwa małopolskiego, w którym prawdopodobnie nie będzie można kupić biletów na pociągi dalekobieżne i pociągi Kolei Śląskich.

W środku czynna jest kasa biletowa, płatna toaleta (nie znam godzin otwarcia) oraz zakład zegarmistrzowski. Postawiono też automat z ciepłymi napojami. Pomieszczenie dość ciasne, ale ciepłe i stosunkowo czyste – ogólne wrażenie, o dziwo, pozytywne. Jest też osiem siedzeń, zegar oraz wywieszony rozkład jazdy wraz z informacjami typu regulamin przewozów.  Na dworcu nie ma skrzynek bagażowych.

Wada to ponad 100 metrów na peron – trzeba przejść wzdłuż płotu otaczającego teren budowy, dopiero przy kładce (w czasie opracowywania artykułu za resztkami dawnego dworca) skręcić w stronę torów.

Pociągi kursują normalnie. Na perony przechodzi się jak dotychczas, zamontowane są wiaty i klapkowe wyświetlacze odjazdów pociągów.

Nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o kursowanie autobusów komunikacji miejskiej, podmiejskiej i międzymiastowej. Nadal odjeżdżają z przystanków pod dawnym dworcem, przez które przechodzimy idą z kontenera w stronę peronu oraz z przystanku po drugiej stronie ulicy.

Za parking służy plac przy kładce nad torami prowadzącej na Brzezinkę. Drugi z dawnych parkingów jest częścią placu budowy.

Do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau najlepiej dojść pieszo, idzie się 15-20 minut.

Do końca 2019 roku w Oświęcimiu ma powstać tzw. dworzec systemowy, czyli jeden z dworców budowanych według tego samego projektu. Dworzec będzie wyglądał ładnie, ale może okazać się za mały po remoncie linii kolejowych do Krakowa oraz uruchomieniu pociągów Oświęcim – Tychy przez Bieruń oraz biorąc pod uwagę fakt, że przed dworcem znajduje się węzeł przesiadkowy komunikacji miejskiej i podmiejskiej oraz przystanek autobusów dalekobieżnych.

Dworzec Oświęcim

Kontenery, jeden z nich służy za dworzec

Dworzec kontenerowy

Wejście do dworca

Dworzec Oświęcim

Wnętrze dworca

Kasa

Kasa biletowa

Dworzec kontenerowy

Wnętrze dworca

Oświęcim dworzec

Niewyburzona część starego dworca

Parking

Parking przy kładce nad torami

%d bloggers like this: