Kolej na Podróż

Kolej w Kambodży – informacje ogólne

Kambodża w ostatnich latach stała się celem wycieczek turystów z przeżywającej boom turystyczny Tajlandii. Większość turystów kończy zwiedzanie na świątyni Angkor Wat, stolicy kraju Phnom Penh i legendarnej kolejce „Bamboo Train”. Bambusowy pociąg do 2016 roku był jedyną pozostałością po kolejach Kambodży. W kwietniu 2016 roku po raz pierwszy wyruszył w trasę reaktywowany pociąg Phnom Penh – Sihanoukville, planowana jest odbudowa sieci kolejowej, choć kolej ma służyć głównie do przewozu towarów.

Przewoźnik narodowy: Royal Railways
Strona internetowa: royal-railway.com

Historia

Pierwsza linia kolejowa na terytorium dzisiejszej Kambodży została wybudowana na początku lat trzydziestych XX wieku przez Francuzów. Budowę zakończono w 1932 roku, linia biegła z Phnom Penh do Poipet na granicy z Tajlandią. 10 lat później dobudowano odcinek łączący Poipet z tajską linią kolejową. Linia służyła przede wszystkim do przewozu kauczukowca, jednak wkrótce perturbacje w związku z drugą wojną światową, wojną Indochin Francuskich z Tajlandią oraz przekazanie przez Francję Vichy części Kambodży Tajlandii spowodowały zawieszenie przewozów na części trasy.

Wspomniana linia to tzw. Linia Północna.

W latach 1962-1969 wybudowano tzw. Linię Południową z Phnom Penh do Sihanoukville. Budowa linii częściowo została sfinansowana przez Francję i Australię; po linii jeździły głównie pociągi towarowe przewożące towary do portu w Sihanoukville.

Lata 1970-1975 to okres wojny domowej w Kambodży. Dantejskie sceny, krwawe starcia, kolej w zasadzie nie jeździła, poza wielką ewakuacją mieszkańców Phnom Penh na północ w kwietniu 1975 roku.

Rządy Pol Pota również odznaczały się niepokojem, walkami oraz upadkiem kolei.

Pociągi pasażerskie kursowały po ofensywie wojsk wietnamskich i wyparciu Czerwonych Khmerów na północ w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku.

Kolejna wojna w latach dziewięćdziesiątych przeszła do historii z powodu czystek etnicznych oraz między innymi brutalnych napadów na pociągi pasażerskie.

Kiedy wreszcie nastał pokój, nie było pieniędzy na odbudowę kolei. Tabor niszczał, podobnie jak infrastruktura, ale pociągi jeździły, choć nieregularnie.

Pociągi pasażerskie przestały kursować w 2009 roku. Ogłoszono plany odbudowy sieci kolejowej, jak również budowy nowych tras w przyszłości. Koncesję na odbudowę otrzymało australijskie konsorcjum Toll Holding. Pierwszy, krótki odcinek z Phnom Penh otwarto już pod koniec 2010 roku, kolejne odcinki otwierano w 2012 i 2014 roku. Po odbudowanych trasach kursowały tylko pociągi towarowe.

W 2015 roku konsorcjum Toll Holding zmieniło nazwę na Royal Railway i otrzymało koncesję na 30 lat na przewozy kolejowe w Kambodży.

W kwietniu 2016 roku wyjechał w trasę pierwszy od lat pociąg pasażerski.

Planowana jest budowa dwóch innych linii kolejowych przy wsparciu Chin. Jedna linia ma łączyć Phnom Penh z Wietnamem, druga ma przebiegać w pobliżu Angkor Wat, w założeniu jednym z celów jej budowy będzie przyciągnięcie do Kambodży turystów odwiedzających Tajlandię i rozwój turystyki.

Podróż kambodżańskim pociągiem w 2009 roku na You Tube (09:03)(2009)
Koleje Kambodży i Bamboo Train na You Tube (07:14)(2006)

Aktualna sytuacja

W kwietniu 2016 roku, przed Khmerskim Nowym Rokiem, po raz pierwszy wyjechał w trasę pociąg pasażerski Phnom Penh – Sihanoukville. Dokładnej daty nie mogę podać, ponieważ informacje w źródłach są rozbieżne natomiast jedno jest pewne – pociąg będzie kursował w weekendy i święta oraz w wybrane dni po ogłoszeniu.

Pociąg zestawiony jest z wagonów różnych klas i wagonów towarowych. Wśród wagonów pasażerskich jest również klimatyzowany wagon klasy VIP oraz niewielki wagon restauracyjny. Trasę o długości 266 kilometrów pociąg pokonuje w ciągu sześciu i pół godziny (według innych źródeł w 8) , po dokończeniu odbudowy linii czas przejazdu ma się skrócić o dwie godziny.

Pociąg po drodze zatrzymuje się na dwóch stacjach – Takeo oraz Kampot.

Bilety na pierwsze kursy zostały sprzedane już tydzień przed odjazdem.

Podobno pierwszy odjazd pociągu z Phnom Penh na You Tube (05:14)(2016)
Film z przejazdu pociągiem na You Tube (33:03)(2016)

Pociąg na lotnisko w Phnom Penh kursuje od 10 kwietnia 2018 roku. Dworzec kolejowy w Phnom Penh został wyposażony w wagi, w związku z czym prawdopodobnie w przyszłości będzie się tam można odprawić.

Jak można przeczytać w mediach, pociąg na lotnisko w Phnom Penh kursuje co 20-30 minut przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.  Prędkość nie jest zawrotna – przejazd odcinkiem liczącym 10 kilometrów zajmuje około 45 minut.

Linia na lotnisko została wybudowana nakładem własnym Kambodży, bez pomocy i inwestycji międzynarodowych. Problemem jest jej przebieg – część linii przebiega przez gęsto osiedlone dzielnice biedoty i pociąg musi zwolnić ze względu na dzieci bawiące się kilka metrów od linii, część także przez główne ulice stolicy Kambodży.

Początkowo połączenie było obsługiwane przez skład zestawiony z lokomotywy i wagonów przypominających pociągi kolei podmiejskich i aglomeracyjnych w wielu krajach, bez toalety. W styczniu 2019 roku do Kambodży dotarła dostawa spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w Meksyku, które mają być klimatyzowane i wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym. W czasie opracowywania artykułu miały już kursować, ale nie dało się tego zweryfikować.

W lipcu 2018 roku uroczyście otwarto ostatni remontowany odcinek linii kolejowej z Phnom Penh do granicy z Tajlandią (386 km). Władze zapowiedziały zakup nowych wagonów i lokomotyw do obsługi połączeń Phnom Penh – Arayaprathet. Rządy obu krajów prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń międzynarodowych pasażerskich i międzynarodowych. Pomiędzy stacjami granicznymi poprowadzone są tory, jednak nie są używane.

Bambusowy Pociąg

Bambusowy Pociąg (Bamboo Train) to jedna z największych atrakcji turystycznych Kambodży i jedna z najczęściej opisywanych kolei na blogach podróżniczych. Co jest niezwykłego w tym pociągu? Otóż „pociąg” to platforma z posplatanych kijów bambusowych, stawiana na koła, do której doczepia się silnik przed wyruszeniem w trasę. Platformy są różne, bowiem „pociągi” mogą przewozić od kilku do kilkunastu osób, potrzebne jest również miejsce na towary i mniejsze zwierzęta, np. kurczaki.

Ruch odbywa się po linii jednotorowej, w przerwie między ruchem pociągów towarowych. Jeśli dwa pociągi jadą w różnych kierunkach, jeden z nich trzeba rozłożyć, a po przepuszczeniu pociągu z naprzeciwka ponownie złożyć, co dzięki wprawie „obsługi” i pomocy pasażerów trwa bardzo krótko.

Pociągi „kursują” w okolicach Battambang. Pojazd nie ma toalety ani dachu, jest to najprostsza drezyna.

W 2017 roku w kambodżańskich gazetach pojawiła się informacja o zakończeniu kursowania Bambusowego Pociągu w związku z remontem linii i powrotem pociągów na trasę.

Jedna z relacji z podróży Bambusowym Pociągiem

Źródła:

[1] www.localhistories.org/cambodia.html
[2] www.phnompenhpost.com/post-weekend/all-aboard-history-cambodias-railways
[3] www.cambodiainvestment.gov.kh/investors-information/infrastructure/railways.html
[4] www.theguardian.com/travel/2016/jun/05/trains-phnom-penh-sihanoukville-kampot
[5] www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/final-section-of-phnom-penh-thailand-railway-inaugurated.html

%d bloggers like this: