Kolej w Kambodży przez długi czas nie funkcjonowała (nie licząc słynnego Bamboo Train). Dopiero w 2016, po wieloletniej przerwie, uruchomiono pierwszy pociąg pasażerski z Phnom Penh. W 2020 roku planowano uruchomienie pociągu międzynarodowego do Tajlandii, jednak pandemia pokrzyżowała plany. Obecnie kursuje kilka pociągów pasażerskich, planowane są kolejne inwestycje.
Przewoźnik narodowy: Royal Railways
Strona internetowa: royal-railway.com
Fanpage Królewskich Kolei Kambodży na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 30.01.2023
Zastrzeżenie |
---|
Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt. |

Dworzec kolejowy w Pnhom Penh (fot. dreamstime.com)
Pociąg Phnom Penh – Sihanoukville
W kwietniu 2016 roku, przed Khmerskim Nowym Rokiem, po raz pierwszy wyjechał w trasę pociąg pasażerski Phnom Penh – Sihanoukville. Dokładnej daty nie mogę podać, ponieważ informacje w źródłach są rozbieżne natomiast jedno jest pewne – pociąg będzie kursował w weekendy i święta oraz w wybrane dni po ogłoszeniu.
Pociąg zestawiony jest z wagonów różnych klas i wagonów towarowych. Wśród wagonów pasażerskich jest również klimatyzowany wagon klasy VIP oraz niewielki wagon restauracyjny. Trasę o długości 266 kilometrów pociąg pokonuje w ciągu sześciu i pół godziny (według innych źródeł w 8) , po dokończeniu odbudowy linii czas przejazdu ma się skrócić o dwie godziny.
Pociąg po drodze zatrzymuje się na dwóch stacjach – Takeo oraz Kampot.
Bilety na pierwsze kursy zostały sprzedane już tydzień przed odjazdem.
Pociąg nadal kursuje i niezmiennie cieszy się dużym powodzeniem.

Pociąg Phnom Penh – Sihanoukville (fot. dreamstime.com)

Pociąg Phnom Penh – Battambang (fot. dreamstime.com)

Pociąg Phnom Penh – Battambang – wnętrze (fot. Royal Railways/Facebook)

Wagon do przewozu motocykli w pociągu Phnom Penh – Sihanoukville (fot. Royal Railways/Facebook
Pociąg na lotnisko w Phnom Penh (zawieszony)
10 kwietnia 2018 roku po raz pierwszy wyruszył w trasę pociąg z dworca w Phnom Penh na lotnisko. Planowano stworzyć punkt odpraw na lotnisku. Połączenie jednak miało pecha, ponieważ trasa przebiegała przez liczne skrzyżowania, gęstą zabudowę i pociąg co chwilę musiał zwalniać. Prawdopodobnie w 2021 roku zawieszono połączenie. Nie wiem, czy pociąg kursuje. Należy sprawdzić samodzielnie.
Przejazd odcinkiem o długości 10 kilometrów zajmował według rozkładu 45 minut, w rzeczywistości bywało, że pociąg pokonywał ten odcinek w półtorej a nawet dwie godziny.
Linia na lotnisko została wybudowana nakładem własnym Kambodży, bez pomocy i inwestycji międzynarodowych. Problemem jest jej przebieg – część linii przebiega przez gęsto osiedlone dzielnice biedoty i pociąg musi zwolnić ze względu na dzieci bawiące się kilka metrów od linii, część także przez główne ulice stolicy Kambodży.
Początkowo połączenie było obsługiwane przez skład zestawiony z lokomotywy i wagonów przypominających pociągi kolei podmiejskich i aglomeracyjnych w wielu krajach, bez toalety. W 2019 roku obsługę połączenia przejęły meksykańskie spalinowe zespoły trakcyjne.

Pociąg na lotnisko w Phnom Penh (fot. dreamstime.com)

Pociąg na lotnisko w Phnom Penh – wnętrze (fot. Gabriel Płóciennik – nadesłane)

Pociąg na lotnisko w Phnom Penh – wnętrze (fot. Royal Railways/Facebook)
Linia kolejowa do Tajlandii
W lipcu 2018 roku uroczyście otwarto ostatni remontowany odcinek linii kolejowej z Phnom Penh do granicy z Tajlandią (386 km). Władze zapowiedziały zakup nowych wagonów i lokomotyw do obsługi połączeń Phnom Penh – Arayaprathet. Rządy obu krajów prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń międzynarodowych pasażerskich i międzynarodowych. Pomiędzy stacjami granicznymi poprowadzone są tory, swego czasu pociąg kolei tajlandzkich dojechał do Phnom Penh.
Jeśli chodzi o aktualną sytuację na połączeniu kolejowym pomiędzy Tajlandią a Kambodżą, odsyłam na stronę thaitrainguide.com.

Pociąg Kolei Królewskich Kambodży – prawdopodobnie skład z Tajlandii (fot. dreamstime.com)
Historia kolei w Kambodży
Pierwsza linia kolejowa na terytorium dzisiejszej Kambodży została wybudowana na początku lat trzydziestych XX wieku przez Francuzów. Budowę zakończono w 1932 roku, linia biegła z Phnom Penh do Poipet na granicy z Tajlandią. 10 lat później dobudowano odcinek łączący Poipet z tajską linią kolejową. Linia służyła przede wszystkim do przewozu kauczukowca, jednak wkrótce perturbacje w związku z drugą wojną światową, wojną Indochin Francuskich z Tajlandią oraz przekazanie przez Francję Vichy części Kambodży Tajlandii spowodowały zawieszenie przewozów na części trasy.
Wspomniana linia to tzw. Linia Północna.
W latach 1962-1969 wybudowano tzw. Linię Południową z Phnom Penh do Sihanoukville. Budowa linii częściowo została sfinansowana przez Francję i Australię; po linii jeździły głównie pociągi towarowe przewożące towary do portu w Sihanoukville.
Lata 1970-1975 to okres wojny domowej w Kambodży. Dantejskie sceny, krwawe starcia, kolej w zasadzie nie jeździła, poza wielką ewakuacją mieszkańców Phnom Penh na północ w kwietniu 1975 roku.
Rządy Pol Pota również odznaczały się niepokojem, walkami oraz upadkiem kolei.
Pociągi pasażerskie kursowały po ofensywie wojsk wietnamskich i wyparciu Czerwonych Khmerów na północ w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku.
Kolejna wojna w latach dziewięćdziesiątych przeszła do historii z powodu czystek etnicznych oraz między innymi brutalnych napadów na pociągi pasażerskie.
Kiedy wreszcie nastał pokój, nie było pieniędzy na odbudowę kolei. Tabor niszczał, podobnie jak infrastruktura, ale pociągi jeździły, choć nieregularnie.
Pociągi pasażerskie przestały kursować w 2009 roku. Ogłoszono plany odbudowy sieci kolejowej, jak również budowy nowych tras w przyszłości. Koncesję na odbudowę otrzymało australijskie konsorcjum Toll Holding. Pierwszy, krótki odcinek z Phnom Penh otwarto już pod koniec 2010 roku, kolejne odcinki otwierano w 2012 i 2014 roku. Po odbudowanych trasach kursowały tylko pociągi towarowe.
W 2015 roku konsorcjum Toll Holding zmieniło nazwę na Royal Railway i otrzymało koncesję na 30 lat na przewozy kolejowe w Kambodży.
W kwietniu 2016 roku wyjechał w trasę pierwszy od lat pociąg pasażerski.
Planowana jest budowa dwóch innych linii kolejowych przy wsparciu Chin. Jedna linia ma łączyć Phnom Penh z Wietnamem, druga ma przebiegać w pobliżu Angkor Wat, w założeniu jednym z celów jej budowy będzie przyciągnięcie do Kambodży turystów odwiedzających Tajlandię i rozwój turystyki.

Dworzec kolejowy w stolicy Kambodży (fot. dreamstime.com)
Bambusowy Pociąg
Bambusowy Pociąg (Bamboo Train) to jedna z największych atrakcji turystycznych Kambodży i jedna z najczęściej opisywanych kolei na blogach podróżniczych. Co jest niezwykłego w tym pociągu? Otóż „pociąg” to platforma z posplatanych kijów bambusowych, stawiana na koła, do której doczepia się silnik przed wyruszeniem w trasę. Platformy są różne, bowiem „pociągi” mogą przewozić od kilku do kilkunastu osób, potrzebne jest również miejsce na towary i mniejsze zwierzęta, np. kurczaki.
Ruch odbywa się po linii jednotorowej, w przerwie między ruchem pociągów towarowych. Jeśli dwa pociągi jadą w różnych kierunkach, jeden z nich trzeba rozłożyć, a po przepuszczeniu pociągu z naprzeciwka ponownie złożyć, co dzięki wprawie „obsługi” i pomocy pasażerów trwa bardzo krótko.
Pociągi „kursują” w okolicach Battambang. Pojazd nie ma toalety ani dachu, jest to najprostsza drezyna.
W 2017 roku w kambodżańskich gazetach pojawiła się informacja o zakończeniu kursowania Bambusowego Pociągu w związku z remontem linii i powrotem pociągów na trasę.

Bambusowy pociąg ok. 2010 roku (fot. dreamstime.com)