Kolej na Podróż

Kolej w Uzbekistanie – informacje ogólne (2025)

Kolej w Uzbekistanie łączy najważniejsze miasta i działa znacznie lepiej, niż mógłby sobie to wyobrazić ktoś, kto nie słyszał wcześniej o tym kraju. O ile wierzyć relacjom podróżników, najwolniejsze pociągi nie różnią się od innych w krajach byłego ZSRR, natomiast wagony pociągów międzynarodowych i pospiesznych są czyste i zadbane (aczkolwiek to nadal kupe i płackartne). Dumą Uzbekistanu są Koleje Dużych Prędkości obsługiwane przez pociągi Talgo wyprodukowane w Hiszpanii – komfort jazdy jest bardzo wysoki. Bilety na te pociągi są stosunkowo drogie.

Przewoźnik narodowy to O‘zbekiston temir yo‘llari
Strona internetowa: railway.uz
Fanpage Kolei Uzbekistanu na Facebooku

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2025

Koleje Uzbekistanu

Pociąg Afrosiyob, czyli skład Talgo Kolei Uzbekistanu (fot. dreamstime.com)

Rozkład jazdy i ceny 

Rozkład jazdy pociągów i ceny dostępne są na następujących stronach

strona internetowa kolei Uzbekistanu – informacje ogólne, wyszukiwarka połączeń, która przełącza na inną stronę. Domyślnie włącza się uzbecka wersja językowa.
e-ticket.railway.uz – wyszukiwarka połączeń Kolei Uzbekistanu (strona nie zawsze działa)
Mapa kolei w Uzbekistanie (za stroną O‘zbekiston temir yo‘llari)

Rozkład jazdy dla poszczególnych stacji na portalu poezdato.net:

Buchara  Chiwa  Karszy  Kitob  Nukus  Samarkanda  Taszkient

Pociągi dalekobieżne objęte są rezerwacją miejsc. Ze względu na dużą popularność zaleca się kupno biletów z dużym wyprzedzeniem przez stronę Kolei Uzbekistanu lub przez biuro podróży pośredniczące w transakcjach. Czasami ktoś zwróci bilet i wcześniej wykupione miejsce pojawia się w systemie sprzedaży.

-> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Stworzenie i aktualizacja takiego artykułu to wiele tygodni pracy. W dzisiejszych czasach na takich treściach nie da się uczciwie zarobić. Jeśli informacje okażą się przydatne w planowaniu podróży, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną, co umożliwi mi utrzymanie i rozwój strony. 

 

Buchara

Dworzec kolejowy w Bucharze (fot. dreamstime.com)

Połączenia krajowe

Kolej w Uzbekistanie oferuje wygodny i szybki transport pomiędzy największymi miastami Uzbekistanu. Najważniejszym węzłem kolejowym jest stolica kraju – Taszkient, skąd dojedziemy pociągiem do miast w każdej części kraju.

Schemat połączeń krajowych i międzynarodowych na stronie transport.marshruty.ru. Nie pokazuje połączeń na wschód Uzbekistanu.

Z Taszkientu pociągami dojedziemy między innymi do Samarkandy, Chiwy i Buchary, jak również do Nukus i dalej w stronę Kazachstanu do Kungradu i stacji Karapalkayia.

Z kolei pociąg Taszkient – Termiz dowiezie nas do granicy z Afganistanem.

Pociągiem bezpośrednim z Taszkientu dotrzemy do Uzun pod granicą z Tadżykistanem albo do Andijon przy granicy z Kirgistanem.

Pociągi kursujące po liniach Kolei Dużych Prędkości (Taszkient – Samarkanda – Buchara) funkcjonują pod nazwą Afrosiyob. Zestawione są z dwóch wagonów klasy VIP (11 miejsc w wagonie), 2 wagonów klasy Biznes (26 miejsc w każdym wagonie), 4 wagonów klasy ekonomicznej (36 miejsc w każdym wagonie) oraz wagonu barowego. Pociągi mogą rozwijać prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę.

W wagonowych składach dalekobieżnych dostępne są wagony typu płackarta (wagon z miejscami do leżenia bez przedziałów), wagony kupe (sypialny waz przedziałami czteroosobowymi oraz wagony SV z przedziałami dwuosobowymi (nie na wszystkich trasach).

Pociągi podmiejskie to zwykle elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne typu RVR, charakterystyczne dla krajów byłego ZSRR.

Uzbekistan pociąg

Wagon pociągu Taszkient – Kurgand (fot. dreamstime.com)

RVR

Pociąg podmiejski w Uzbekistanie (fot. semen1966, CC-BY-SA, Wikimedia Commons

Połączenia międzynarodowe

W trakcie opracowywania artykułu kursowały następujące pociągi międzynarodowe.

Z Uzbekistanu można było dojechać pociągiem do różnych miast Rosji, między innymi do Wołgogradu i Pawłodaru, Saratowa, Ufy i Moskwy.

Kursowało kilka pociągów pomiędzy Uzbekistanem a Kazachstanem. Najpopularniejsza relacja to szybkie pociągi Taszkient – Ałmaty, kursują także pociągi Taszkient – Atyrau przez Samarkandę i Nukus, jak i pociąg Nukus – Bejneu, prawdopodobnie niższej kategorii.

W 2018 roku uruchomiono letnie połączenie Taszkient – Bałykczy, pierwsze od wielu lat połączenie pasażerskie pomiędzy Uzbekistanem a Kirgistanem. Prawdopodobnie pociągi nie kursują, ale władze Kirgistanu i Uzbekistanu podpisały porozumienie w sprawie uruchomienia nowych pociągów pasażerskich w przyszłości.

Według Kolei Tadżykistanu raz w tygodniu kursuje pociąg Taszkient – Duszanbe. Pociągi Moskwa – Chodżent, Moskwa – Kulob i Moskwa – Duszanbe przejeżdżają przez terytorium Uzbekistanu (i Turkmenistanu). Nie wiem, jak ze sprzedażą biletów – trzeba pytać na miejscu.

Od kilku lat nie kursuje bezpośredni pociąg Taszkient – Kijów.

W czerwcu 2016 roku prezydenci Uzbekistanu i Chin uroczyście otworzyli linię kolejową Angren-Pap, umożliwiającą połączenie Kotliny Fergańskiej z resztą Uzbekistanu i uruchomienie pociągów do Andiżanu z pominięciem terytorium Tadżykistanu. Linia ma długość 123,1 km, a tunel o długości 19,2 km (Kamchik) wybudowany przez Chińczyków jest najdłuższym tunelem kolejowym w Azji Centralnej.

Bałykczy pociąg

Pociąg Taszkient – Bałykczy (źródło: Кыргыз темир жолу)

Wagon Uzbekistan

Wagon typu kupe Kolei Uzbekistanu (fot. dreamstime.com)

Muzeum Kolei w Taszkiencie

Niedaleko głównej stacji kolejowej Taszkientu znajduje się Muzeum Kolei otwarte w 1989 roku. Muzeum nie jest może tak imponujące jak największe europejskie muzea, ale zwiedzający mogą sporą obejrzeć kolekcję dobrze zachowanych lokomotyw parowych, w tym lokomotywę parową z kolejki dziecięcej w Kokandzie. Jest również trochę lokomotyw elektrycznych i wagonów pasażerskich. Według informacji na stronach internetowych po muzeum kursuje kolejka dla zwiedzających, lecz nie udało mi się znaleźć zdjęć, ani nagrań, aby potwierdzić tę informację. Muzeum jest czynne codziennie od 9 do 18.

Kolej w Uzbekistanie

Muzeum Kolejnictwa w Taszkiencie (fot. alexpickul, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Pociąg dla pracowników kombinatu Navoi

Kombinat górniczo-metalurgiczny Navoi codziennie uruchamia pociąg dowożący pracowników z miasta Zarafshan do stacji Muruntau położonej w pobliżu zakładów przemysłowych. W godzinach popołudniowych pociąg wyrusza w drogę powrotną odwożąc pracowników do domu. Odległość pomiędzy stacjami to około 40 kilometrów.

Pociąg zestawiony jest z lokomotywy spalinowej oraz wagonów pasażerskich wyprodukowanych przez Zakłady Budowy i Napraw Wagonów Pasażerskich w Taszkiencie, oddanych do użytku w maju 2025 roku. Kombinat posiada 15 wagonów z drewnianymi ławkami. Każdy z wagonów ma 110 miejsc do siedzenia i 50 miejsc stojących. Wagony są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie i telewizory. Na zdjęciach nie widać toalet.

Kolej w Uzbekistanie

Pociąg Zarafshan – Muruntau dla pracowników kombinatu górniczo-metalurgicznego (Fot. Navoiy kon-metallurgiya kombinati/Facebook)

%d bloggers like this: