Kolej na Podróż

Kolej w Uzbekistanie – informacje ogólne (2023)

Kolej w Uzbekistanie łączy najważniejsze miasta i działa znacznie lepiej, niż mógłby sobie to wyobrazić ktoś, kto nie słyszał wcześniej o tym kraju. O ile wierzyć relacjom podróżników, najwolniejsze pociągi nie różnią się od innych w krajach byłego ZSRR, natomiast wagony pociągów międzynarodowych i pospiesznych są czyste i zadbane (aczkolwiek to nadal kupe i płackartne). Dumą Uzbekistanu są Koleje Dużych Prędkości obsługiwane przez pociągi Talgo wyprodukowane w Hiszpanii – komfort jazdy jest bardzo wysoki. Bilety na te pociągi są stosunkowo drogie.

Przewoźnik narodowy to O‘zbekiston temir yo‘llari
Strona internetowa: railway.uz
Fanpage Kolei Uzbekistanu na Facebooku

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023

Zastrzeżenie

Artykuł zawiera informacje ułatwiające samodzielne zaplanowanie podróży. Niektóre mogą się zdezaktualizować. O zagadnienia typu zniżki dla studentów i rodzin, utrudnienia w ruchu, lepiej pytać bezpośrednio u przewoźnika lub na licznych grupach o podróżowaniu. Jeśli moje informacje okażą się przydatne, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi rozwijać projekt.

Koleje Uzbekistanu

Pociąg Afrosiyob, czyli skład Talgo Kolei Uzbekistanu (fot. dreamstime.com)

Rozkład jazdy i ceny 

Rozkład jazdy pociągów i ceny dostępne są na następujących stronach

strona internetowa kolei Uzbekistanu – informacje ogólne, wyszukiwarka połączeń, która przełącza na inną stronę. Domyślnie włącza się uzbecka wersja językowa.
e-ticket.railway.uz – wyszukiwarka połączeń Kolei Uzbekistanu (strona nie zawsze działa)
Mapa kolei w Uzbekistanie (za stroną O‘zbekiston temir yo‘llari)

Rozkład jazdy dla poszczególnych stacji na portalu poezdato.net:

Buchara  Chiwa  Karszy  Kitob  Nukus  Samarkanda  Taszkient

Pociągi dalekobieżne objęte są rezerwacją miejsc. Ze względu na dużą popularność zaleca się kupno biletów z dużym wyprzedzeniem przez stronę Kolei Uzbekistanu lub przez biuro podróży pośredniczące w transakcjach.

Buchara

Dworzec kolejowy w Bucharze (fot. dreamstime.com)

Połączenia krajowe

Kolej w Uzbekistanie oferuje wygodny i szybki transport pomiędzy największymi miastami Uzbekistanu. Najważniejszym węzłem kolejowym jest stolica kraju – Taszkient, skąd dojedziemy pociągiem do miast w każdej części kraju.

Schemat połączeń krajowych i międzynarodowych na stronie transport.marshruty.ru.

Z Taszkientu pociągami dojedziemy między innymi do Samarkandy, Chiwy i Buchary, jak również do Nukus i dalej w stronę Kazachstanu do Kungradu i stacji Karapalkayia.

Z kolei pociąg Taszkient – Termiz dowiezie nas do granicy z Afganistanem.

Pociągiem bezpośrednim z Taszkientu dotrzemy do Uzun pod granicą z Tadżykistanem albo do Andiżon przy granicy z Kirgistanem.

Pociągi kursujące po liniach Kolei Dużych Prędkości (Taszkient – Samarkanda – Buchara) funkcjonują pod nazwą Afrosiyob. Zestawione są z dwóch wagonów klasy VIP (11 miejsc w wagonie), 2 wagonów klasy Biznes (26 miejsc w każdym wagonie), 4 wagonów klasy ekonomicznej (36 miejsc w każdym wagonie) oraz wagonu barowego. Pociągi mogą rozwijać prędkość maksymalną 250 kilometrów na godzinę.

W wagonowych składach dalekobieżnych dostępne są wagony typu płackarta (wagon z miejscami do leżenia bez przedziałów), wagony kupe (sypialny waz przedziałami czteroosobowymi oraz wagony SV z przedziałami dwuosobowymi (nie na wszystkich trasach).

Pociągi podmiejskie to zwykle elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne typu RVR, charakterystyczne dla krajów byłego ZSRR.

Uzbekistan pociąg

Wagon pociągu Taszkient – Kurgand (fot. dreamstime.com)

RVR

Pociąg podmiejski w Uzbekistanie (fot. semen1966, CC-BY-SA, Wikimedia Commons

Połączenia międzynarodowe

W trakcie opracowywania artykułu kursowały następujące pociągi międzynarodowe.

Z Uzbekistanu można było dojechać pociągiem do różnych miast Rosji, między innymi do Wołgogradu i Pawłodaru, Saratowa, Ufy i Moskwy.

Kursowało kilka pociągów pomiędzy Uzbekistanem a Kazachstanem. Najpopularniejsza relacja to szybkie pociągi Taszkient – Ałmaty, kursują także pociągi Taszkient – Atyrau przez Samarkandę i Nukus, jak i pociąg Nukus – Bejneu, prawdopodobnie niższej kategorii.

W 2018 roku uruchomiono letnie połączenie Taszkient – Bałykczy, pierwsze od wielu lat połączenie pasażerskie pomiędzy Uzbekistanem a Kirgistanem. Nie wiadomo, czy pociąg będzie kursował – kwestia, czy koleje obu krajów dogadają się przed sezonem letnim.

Uzbekistan nie posiada połączenia pasażerskiego z Tadżykistanem, aczkolwiek pociągi Moskwa – Chodżent, Moskwa – Kulob i Moskwa – Duszanbe przejeżdżają przez terytorium Uzbekistanu (i Turkmenistanu). Nie wiem, jak ze sprzedażą biletów – trzeba pytać na miejscu.

Od kilku lat nie kursuje bezpośredni pociąg Taszkient – Kijów.

Wczerwcu 2016 roku prezydenci Uzbekistanu i Chin uroczyście otworzyli linię kolejową Angren-Pap, umożliwiającą połączenie Kotliny Fergańskiej z resztą Uzbekistanu i uruchomienie pociągów do Andiżanu z pominięciem terytorium Tadżykistanu. Linia ma długość 123,1 km, a tunel o długości 19,2 km (Kamchik) wybudowany przez Chińczyków jest najdłuższym tunelem kolejowym w Azji Centralnej.

Bałykczy pociąg

Pociąg Taszkient – Bałykczy (źródło: Кыргыз темир жолу)

Wagon Uzbekistan

Wagon typu kupe Kolei Uzbekistanu (fot. dreamstime.com)

Kolej dziecięca w Taszkiencie

Miłośników kolei w Uzbekistanie zainteresuje nie tylko kolej dużych prędkości. W 1940 w Taszkiencie uruchomiono typową dla krajów ZSRR kolejkę dziecięcą . Linia o długości 1700 metrów wiedzie między stacjami Yoshlik i Navoi, a w taborze kolejki możemy spotkać polskie wagony z Pafawagu. Kolejka była remontowana w 2000 i 2005 roku, w 2010 doczekała się nawet własnej strony internetowej. Nie mam aktualnych informacji, czy kolejka jeszcze kursuje. Powinna znajdować się w centrum miasta, na obszarze zwanym „National Park of Uzbekistan”, tuż za budynkiem parlamentu, niedaleko stacji metra „Eshlik”.

Podobna kolejka kursowała w Kokand, ale nie znalazłem informacji odnośnie aktualnego jej stanu. Informacje po rosyjsku i zdjęcia dostępne są na stronie www.parovoz.com

Podczas opracowywania aktualizacji artykułu strona kolei dziecięcej nie działała.

Muzeum Kolei w Taszkiencie

Niedaleko głównej stacji kolejowej Taszkientu znajduje się Muzeum Kolei otwarte w 1989 roku. Muzeum nie jest może tak imponujące jak największe europejskie muzea, ale zwiedzający mogą sporą obejrzeć kolekcję dobrze zachowanych lokomotyw parowych, w tym lokomotywę parową z kolejki dziecięcej w Kokandzie. Jest również trochę lokomotyw elektrycznych i wagonów pasażerskich. Według informacji na stronach internetowych po muzeum kursuje kolejka dla zwiedzających, lecz nie udało mi się znaleźć zdjęć, ani nagrań, aby potwierdzić tę informację. Muzeum jest czynne codziennie od 9 do 18.

Kolej w Uzbekistanie

Muzeum Kolejnictwa w Taszkiencie (fot. alexpickul, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

 

%d bloggers like this: