Kolej na Podróż

Kolej w Islandii – informacje ogólne

Islandia nie posiada obecnie czynnych linii kolejowych. W kraju istniały trzy koleje przemysłowe.

Na początku XX wieku pojawiła się propozycja budowy linii kolejowej z Reykjaviku do Selfoss przez Þingvallavatn, z możliwością wydłużenia w przyszłości do Akranes, Borgarfjörður i Rangarvöllur. Projekt nie doczekał się realizacji, podobnie jak tańszy i krótszy projekt linii kolejowej z Reykjaviku do Selfoss przez Þrengsli, który opublikowano w 1921 roku. Dziesięć lat później porzucono plany budowy linii kolejowych w Islandii.

W latach 1913-1928 funkcjonowała kolej wąskotorowa o długości prawie 12 km – przeznaczona była do przewozu kamieni do falochronów przy budowanym porcie. Linia rozpoczynała się przy kamieniołomie Öskjuhlíð i biegła do zachodniej części miasta, gdzie były budowane falochrony. Pociągi prowadzone były przez dwie lokomotywy parowe wyprodukowane w Niemczech w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku, przez krótki czas wcześniej eksploatowane w Danii.

Linia o rozstawie szyn działała do 1928 roku, natomiast torowisko i infrastrukturę zdemontowano w latach 1944-1945.

Oba parowozy pozostały na wyspie do dziś i można je zobaczyć w Muzeum Miejskim w Reykjaviku (lokomotywa Pioner) oraz na nabrzeżu portowym (lokomotywa Minør).

Druga z islandzkich linii kolejowych powstała na farmie Korpúlfsstaðir na przedmieściach Reykjaviku w latach 1925-1930. Farma w Korpúlfsstaðir była jednym z największych gospodarstw mlecznych w Islandii – wagoniki służyły do transportu ładunków, nie miały lokomotywy i były obsługiwane przez pracowników farmy. Kolej o rozstawie szyn 600 mm została zlikwidowana w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Dziś nie ma śladu po kolejce, a na miejscu farmy powstało centrum sztuki.

W latach 2003-2008, podczas budowy elektrowni wodnej Kárahnjúkar, zbudowano kolej wąskotorową do przewozu robotników i materiałów budowlanych. Łączna długość torowiska przekroczyła 50 kilometrów. Kolej została zlikwidowana po zakończeniu budowy tuneli i elektrowni, pozostała po niej lokomotywa CFL 180 DCL i wagonik, które stoją dziś jako pomnik.

W 2001 roku pojawił się projekt budowy linii kolejowej łączącej centrum Reykjaviku z lotniskiem Keflavik. Linia o długości 50 kilometrów według założeń miała zostać otwarta do końca 2010 roku, jednak z planów nic nie wynikło.

W 2018 i 2019 roku po raz kolejny poinformowano o planach budowy linii kolejowej Reykjavik – Keflavik. Pociąg o nazwie Lava Express ma tym razem ruszyć w 2025 roku.

Źródła:

[1] Wikipedia
[2] www.whatson.is/why-are-there-no-trains-in-iceland/
[3] www.railwaygazette.com/news/iceland-studies-airport-link/29011.article
[4] grapevine.is/mag/interview/2017/07/17/all-aboard-the-lava-express-that-train-will-soon-be-here-at-last/

Kolej w Europie Albania  Austria  Belgia  Białoruś  Bośnia i Hercegowina  Bułgaria  Chorwacja Czarnogóra  Czechy  Cypr  Dania  Estonia  Finlandia  Francja  Grecja  Hiszpania  Holandia Irlandia  Islandia  Kosowo  Liechtenstein  Litwa  Luksemburg  Łotwa  Macedonia Północna Malta  Mołdawia  Niemcy  Norwegia  Portugalia  Rosja  Rumunia  San Marino  Serbia  Słowacja Słowenia  Szwajcaria  Szwecja  Turcja  Ukraina  Watykan  Węgry  Wielka Brytania   Włochy
Azory  Gibraltar  Spitsbergen  Wyspa Man  Wyspy Normandzkie  Wyspy Owcze

%d bloggers like this: